Oraşele dintre ape  10 locuri care scufundă Veneţia jpeg

Oraşele dintre ape. 10 locuri care scufundă Veneţia

O plimbare pe canalele veneţiene este visul oricărui călător, mai cuminte sau mai nonconformist. Numai când se aduce vorba de canale, imaginaţia oricui construieşte, fără ezitare, o reprezentare a oraşului italian, cu poduri curbate, pe sub care trec bărcuţe vaporetto sau gondolieri ce duc bucuriile şi tristeţile a sute de îndrăgostiţi. Totuşi, în condiţiile în care locuitorii Veneţiei se simt sufocaţi de numărul mare de turişti ce mărşăluiesc continuu pe străzile şi canalele oraşului, turiştii se pot reorienta către alte destinaţii asemănătoare. Şi nu duc lipsă de idei. Canalele au fost folosite încă din antichitate, de civilizaţia mesopotamiană, şi pot fi găsite în orice colţ de lume.

Amsterdam, Olanda

amsterdam jpg jpeg

Poate că nu sunt primul lucru care-ţi vine în minte în legătură cu Amsterdamul, dar ar trebui – de fapt, Amsterdam are mai multe canale decât Veneţia. Primele au fost construite în Evul Mediu, fiind un mijloc de transport şi de apărare. Dispuse radial, pornind din centrul oraşului, Amsterdam are patru canale principale:Singel, Herengracht, Keizergracht şi Prinsengracht. Herengracht şi Keizergracht au fost construite pentru a delimita noi cartiere pentru aristocraţie, în vreme ce Prinsengracht, mai micuţ, era destinat clasei de mijloc. În 2009, sistemul de canale al Amsterdamului a intrat în Patrimoniul Mondial UNESCO.

Bruges, Belgia

bruges jpg jpeg

La o aruncătură de băţ de Bruxelles, capitala Belgiei şi a UE, se află orăşelul Bruges. Situat în zona flamandă a Belgiei, Bruges a fost înfiinţat în secolul XIII, funcţionând ca punct de popas în zona de comerţ cu textile. Orăşelul pare scos dintr-un basm cu zâne:intim, cu străzi pavate cu piatră cubică, poduri pitoreşti şi case cu o arhitectură deosebită. Totuşi, pare greu de imaginat că, la 1500, populaţia oraşului era de 200.000 de locuitori – dublu faţă de Londra din acea vreme. Canalele din Bruges, alimentate de Marea Nordului, găzduiesc, anual, un festival ce adună laolaltă cele mai rafinate arte, muzică şi teatru, toate învăluite într-un feeric joc de lumini.

Stockholm, Suedia

stockholm 0 jpg jpeg

Apa acoperă aproximativ o treime din suprafaţa capitalei suedeze. Construită pe 14 insule, Stockholm este adesea numită „Frumuseţea de pe apă”. Diversele insuliţe sun conectate printr-un vast sistem de canale, cu 57 de poduri. Iarna, când apa canalelor îngheaţă, atât localnicii, cât şi turiştii se avântă pe minunatele patinoare naturale.

Tigre, Argentina

tigre jpg jpeg

La 300 de kilometri de Buenos Aires, se află oraşul Tigre, construit pe sute de mici insuliţe, în Delta Paraná. Numeroase bărcuţe se plimbă pe canale, oferind vizitatorilor o imagine pe care New York Times a descris-o ca fiind „ceea ce probabil că era Veneţia înainte de dezvoltare”. Arhitectura oraşului este unică:un amestesc de case pompoase şi vile construite în stil victorian. Oraşul Tigre oferă o combinaţie de aventură şi relaxare, oferind turiştilor atât centre spa luxoase, cât şi posibilitatea de a pleca pe râu cu caiacul, de a călări sau de urmări păsări în natură.

Annecy, Franţa

annecy jpg jpeg

Supranumit „Veneţia Franţei”, Annecy este situat în Savoia Superioară,  pe malul Lacului d’Annecy. Spre deosebire de alte oraşe, care se folosesc de canale pentru a ajunge la mare, cele ale oraşului Annecy sunt alimentate de lac. Lacul d’Annecy este cel de-al treilea ca mărime din Franţa, fiind cunoscut şi ca „cel mai curat lac al Europei”, datorită reglementărilor de mediu stricte impuse în zonă. Unul dintre cele mai interesante obiective ale oraşului este Palais de l’Ile, o construcţie din secolul al XII-lea, situat la o cotitură triunghiulară a unuia dintre principalele canale ale oraşului, Canalul du Thiou. De-a lungul vremurilor, Palais de l’Ile a funcţionat ca rezidenţă nobilă, închisoare, tribunal şi monetărie. Astăzi, găzduieşte expoziţii legate de istoria oraşului.

Bangkok, Tailanda

bangkok jpg jpeg

Înainte de a fi drenate, în secolele XIX-XX, pentru a face loc drumurilor asfaltate (dar preocupându-se şi de bolile ce puteau fi răspândite prin apă), Bangkok se putea mândri cu un vast areal de canale. Astăzi, mai există numai câteva dintre canalele originale, numite khlongs. Khlong Saen Saeb traversează centrul oraşului, făcându-l un spaţiu ideal pentru vizitare şi shopping. Un alt canal, Khlong Phadung Krung Kasem şerpuieşte în jurul Palatului Mare, în timp ce alte canale trec prin cartierul Thonburi. Canalele găzduiesc şi „pieţele plutitoare” din Bangkok, o atracţie aparte a oraşului.

St Petersburg, Rusia

st petersburg jpg jpeg

Cel de-al doilea oraş ca mărime din Rusia, St Petersburg, este amplasat la confluenţa a două ape mari:Râul Neva şi Marea Baltică. Pentru a drena zona mlăştinoasă din jurul oraşului, autorităţile au construit numeroase canale, pe care Petru cel Mare le-a dorit după modelul celor din Amsterdam. Canalul Moyka este străjuit de vile impresionante, în stil neoclasic, construite de aristocraţia secolului XIX, iar canalul Zimnyaya (trad. Iarna) oferă o privelişte a Palatului de Iarnă.

Copenhaga, Danemarca

copenhagen jpg jpeg

Ca şi St Petersburg, Copenhaga se află pe malul Mării Baltice, şi, de asemenea, este străpuns de numeroase canale. Cel mai cunoscut cartier cu canale este, probabil, Nyhavn, zona care leagă centrul vechi al Copenhagăi de mare. Construit în anii 1670, Nyhavn era cunoscut pentru clientela piperată, de navigatori care opreau aici pentru a frecventa zonele unde puteau găsi alcool şi femei uşoare (era, am putea spune, echivalentul danez al Cartierului Roşu). Îndrăgitul autor danez Hans Christian Andersen a trăit pentru aproape 20 de ani în cartierul Nyhavn – aici, în apartamentul său din Nyhavn, la nr. 20, a scris povestea „Prinţesa şi bobul de mazăre”.

Alleppy, Kerala, India

allepy kerala jpg jpeg

Alleppy, zis şi Alappuzha, este un oraş din regiunea sudică a Indiei, Kerala şi este, de asemenea, o importantă poartă de acces  către apele stătătoare din Kerala, o serie de lacuri şi lagune, paralele cu Marea Arabiei. Timp de secole, locuitorii oraşului Alleppy transportau orez şi alte bunuri pe căile navigabile folosind ambarcaţiuni de locuit. Astăzi, turiştii pot închiria astfel de bărcuţe, unele transformate chiar în căsuţe luxoase, cu mai multe etaje, balcoane şi încăperi spaţioase.

Tai'erzhuang, Provincia Shandong, China

Taierzhuang Shandong Province jpg jpeg

Tai'erzhuang este un oraş antic chinezesc, înfiinţat în timpul dinastiei Han, între 206 şi 220 d. Hr. A funcţionat ca nod comercial în timpul dinastiilor Ming şi Qing. În 2009, autorităţile locale au investit peste 750 de milioane de dolari americani pentru a resuscita zona, transformând-o într-o destinaţie pitorească şi apropiată de Beijing.

www.smithsonian.com