Autor 4975 vizualizări


Știm bine că demografia, clima, influențează calitatea infrastructurii existente și cunoaștem și mai bine faptul că dezvoltarea economiei depinde direct de dezvoltarea infrastructurii. Având în vedere că aceste lucruri ne sunt clare și se află pe un făgaș progresiv, ar fi bine să reflectăm și la estetica proiectelor de infrastructură, un capitol de multe ori neatins în polemica lucrărilor publice din România.

Podurile sunt un astfel de exemplu care încă nu au stârnit curiozitatea publicului larg în această privință. Sperăm că poduri precum Podul lui Dumnezeu din Mehedinți sau Podul de la Brăila vor putea modela percepția publicului român atent la evoluția infrastructurii.

Într-o lume a diversității, podurile ca elemente de infrastructură au nevoie de o estetică. Acest lucru este afirmat și confirmat de specialiști și validat de cunoașterea acumulată la nivel global. Ar fi bine să admitem că diversitatea, ca valoare modernă, vine la pachet cu o eflorescență a esteticii, iar proiectele de infrastructură nu pot face notă discordantă de la acest deziderat.

Sunt mai multe elemente în această compoziție, precum: experiența vizuală, utilitatea unui pod și eleganța unui pod. Considerăm că există o congruență organică, firească, între aceste elemente și armonia dintre ingineri, arhitecți și specialiști în diferite domenii (care sunt- înclinați să coopereze în acest sens), reprezintă un ideal palpabil.

Impactul infrastructurii în comunitate se traduce și prin sentimente de bucurie și mândrie locală

”Bridges have a major role in transportation infrastructure, supporting highway traffic loads, crossing various obstacles and enabling effective communication between two destinations [1]. Bridges generally represent a significant public resource; in Europe, for example, bridges account for approximately 2% of the road network length and 30% of its cost”, se arată într-un studiu recent intitulat: ”Proposal of Sustainability Indicators for the Design of Small-Span Bridges”.


Impactul în comunitate nu se reduce doar la eficiență și la avantaje economice ci și la capacitatea unui astfel de proiect de a stârni sentimente de bucurie și mândrie locală.

Îmbinate toate aceste aspecte ar contribui la creșterea calității vieții oamenilor și la oferirea unui model, totodată, funcțional și reușit din punct de vedere estetic, pentru generațiile ce vor urma. Istoria frumosului în lume, expusă elegant în opera lui Umberto Eco, începe cu frumuseţea cosmosului care este dată nu numai de unitatea în varietate, ci şi de varietatea în unitate.

Între varietate și diversitate punem semnul egal, sau cum se spune printre podari -”Facem o punte!”.

Natura e primul creator al proiectelor de infrastructură

Estetica ține cont de valoarea culturală și istorică, prin urmare comunitatea ar fi bine să fie consultată de către echipele ce se vor ocupa de acest domeniu al frumosului.

Încă că se află în dezbatere cine deține primul brevet pentru construcția unui pod, însă cert este că natura e primul creator de astfel de proiecte de infrastrutură.

”În Carpații Meridionali, pe meleaguri României, în teritoriul județului Mehedinți, nu departe de Baia de Aramă, în partea de sud-est a țării, pe versantul sud-estic al Munților Mhedinți, la poalele lor, la o altitudine de circa 500,00 , într-o zonă cu intense fenomene carstice, amplasat pe Drumul Județean 670 Ponoarele-Izverna, la km 49+420, există din negura timpurilor un adevărat fenomen natural, cunoscut sub numele de Podul lui Dumnezeu”, scrie Sabin Florea și Constantin Ionescu în cartea ”Podul, creație, trăire și cnunoaștere”, volumul I.


Podul lui Dumnezeu, o lucrare a naturii plină de poveste

Asupra acestui pod, pe care localnicii îi denumesc ”Podul lui Dumnezeu”, aureolează mai multe mituri și povești locale care exprimă generozitatea divinității în raport cu oamenii. Istoricul Nicolae Densușianu amintește chiar de o frumoasă legendă care aduce în prim plan acțiunile lui Hercule, Iovan Iorgovan cum îi spuneau localnicii, care a construit podul pentru a urmări balaurul care îi răpise iubita.

Acest pod nu are o notorietate mondială asemeni omologul său din SUA, Podul natural Delicat din Utah. Prin urmare, executarea unor viitoare lucrări trebuie să permită conservarea acestui monument natural.

“Bridges are among the most ancient and honourable members of society with a background rich in tradition and culture. For countless generations they have borne the burdens of the world and many of them have been grea works of art. As in most large families there are numerous poor relatives. The modern bridge too often appears as a workman performing its task for a minimum wage, mechanically efficient but uneducated and ignorant of its own ancestry. A worthy subject for serious consideration”, scrie în 1929 Charles Whitney în cartea ”Bridges: A study in their art, science and evolution”.

Când pledăm pentru o astfel de esteitică ar fi bine să invocăm faptul că în ceea ce privește costul unei astfel de idei, acesta nu este unul ridicat, iar valoarea esteticii unui pod supraviețuiește timpului și contribuie la coeziunea și adeziunea comunității. În plus, ajută și la promovarea turistică a României.

După cum spunea și marele Umberto Eco, pentru a supravieţui, trebuie să ne spunem poveşti. Să le scriem împreună!