Autor 9008 vizualizări


Creştinismul şi lumea samurailor. Între codul onoarea şi codul credinţei, între puterea omului şi puterea divină. Ultimul film al lui Martin Scorsese este un experiment:închide un microcosmos creştin în Japonia secolului al XVII-lea. De la imperiu la shogunat, de la modern la tradiţional. Cine va supravieţui?

 Din Portugalia, creştinii începuseră să plece în toată lumea pentru a răspândi religia lui Cristos. Au plecat în colţuri îndepărtate, ajungând până în Ţara Soarelui Răsare. La Colegiul „Sfântul Paul” din Macau liniştea fusese tulburată de veşti proaste:un preot misionar a fost torturat de către japonezi până când acesta a renunţat la credinţă. Părintele iezuit Cristóvão Ferreira plecase în Japonia să convingă oamenii să îşi întoarcă sufletele către creştinism. Aşa că, îngrijoraţi, doi ucenici de-ai lui, preoţii Sebastião Rodrigues and Francisco Garupe, pleacă la capătul pământului să îşi salveze mentorul. Fiecare porneşte pe drumuri diferite, urmând itinerariul părintelui:Garupe pleacă pe insula Hirado, unde se presupune că oamenii shogunului torturează creştinii, iar Rodrigues pleacă în Nagasaki, ştiind că acolo se îndrepta misionarul. „Cristos este aici”, încearcă să îl convingă atunci când îl întâlnesc. Bântuit încă de amintirea chinurilor prin care trecuse, când urlete sale păreau mute, părintele Ferreira, acum Sawano Chūan, îi răspunde, golit de credinţă:„Eu nu-l aud”.

 De 27 de ani încearcă Scorsese să ecranizeze romanul omonim al lui Shūsaku Endō, publicat în 1966. Este un film despre persecuţia creştinilor, dar mai ales despre persecuţia sufletelor – atunci când adevărurile eterne sunt dărâmate, ce îţi mai rămâne? Şi, mai ales, ce-ţi mai rămâne când cel de la care cauţi răspunsuri nu ţi le oferă? „Greutatea tăcerii Tale este teribilă”, spune Rodrigues cu deznădejde către Dumnezeu. „Silence”, un film care are în rolurile principale pe Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson, rulează în toate cinematografele începând cu 17 martie.