Naționalism și multiculturalism în cultura vizuală din România, de la 1918 până în prezent jpeg

Naționalism și multiculturalism în cultura vizuală din România, de la 1918 până în prezent

📁 Expoziţii, Festivaluri, Conferințe
Autor: Redacția
🗓️ 18 ianuarie 2017

Proiectul „Naționalism și multiculturalism în cultura vizuală din România, de la 1918 până în prezent” urmărește relațiile între conceptele puternice de naționalism și multiculturalism în alcătuirea culturii și identității vizuale din România, din perspectiva aniversării centenare.

Conferințaaduce laolaltă istorici, sociologi, curatori, antropologi și reprezentanți ai celor 18 minorități etnice recunoscute din România. Seadresează și profesioniștilor și studenților din mediul academic, specialiștilor din zonele de sociologie și istorie, reprezentanților din instituțiile publice de cultură și instituțiilor culturale reprezentative ale minorităților etnice din România.

Vorbitori:

Adrian Majuru, istoric, antropograf – „Bucureștiul multicultural post 1918”

Alin Ciupală, profesor Universitatea București-„Națiune și naționalism în opera lui Nicolae Grigorescu”

Cristian Vasile, cercetător științific;Institutul de Istorie „N. Iorga”-„Naționalism și internaționalism în artele plastice în primul deceniu comunist:între reconciliere și tensiune interetnică”

Cosmin Nasui, curator, istoric de artă – „Ideologii vizuale ale identității naționale românești”

Moderator:Andreea Grecu, expert cultural, cadru universitar asociat la Universitatea din București

Prezentările conferențiarilor pun în valoare componentele interculturale între diferitele grupuri etnice de pe teritoriul României care contribuie la îmbogățirea culturii și identității naționale. Definirea conceptelor de naționalism și multiculturalism în cultura largă, dar și în cea vizuală, intersectează atât ideologii istorice diferite cât și raportul acestor concepte cu diferite momente istorice și puteri politice.

Conferința este însoțită de o prezentare expozițională de antropologie și istoria arteiîn care sunt prezentate exemple de cultură vizuală care ilustrează conceptul temei dedicate.Conferința și prezentarea expozițională beneficiază deopublicație tipărită, care va conținedezbaterile pe tema proiectului, însoțite de o selecție bogată de reproduceri de artă și cultură vizuală din România. De asemenea, vor fi disponibileun documentarvideo, pe canalulhttp://www.youtube.com/user/modernismpunctro, și o galerie foto, pe paginawww.facebook.com/MinoritiesVisualCulture

Cele două filtre, naționalism și multiculturalism, sunt aplicate în cadrul proiectului„Naționalism și multiculturalism în cultura vizuală din România, de la 1918 până în prezent”din punct de vedere al culturii vizuale, înțeleasă ca un câmp larg de manifestări culturale și artistice ce include artele vizuale, publicații grafice de tip periodic sau ediție limitată, arhive fotografice, cărți poștale, indexuri de semne și simboluri create și publicate pe teritoriul României.

Naționalismul ca și concept poate avea conotații sensibile în sens patriotard, atunci când este căutat specific de o ideologie sau o alta, însă cuprinde o puternică constantă culturală, care este alcătuită din bogăția și diversitatea tuturor grupurilor etnice și care contribuie la cultura de pe teritoriul țării.

Specificul național în arta românească poate fi evidențiat, printre altele, prin reperele iconice ale carelor cu boi ale lui Grigorescu sau scenele inspirate din folclor și mitologie dacică, scăldate în albastru de Voroneț ale lui Bălașa, ori prin Școala de la Balcic cu tătăroaicele pictate timp de câteva generații de artiști și Școala de la Baia Mare cu exotismul și cosmopolitismul artiștilor veniți din toată lumea. Ne oprim și la Avangarda reprezentată preponderent, național și internațional, de evreii din România, cât și la cultura creată de români ca diasporă, de la Brâncuși până la Ghenie.

Proiectul „Naționalism și multiculturalism în cultura vizuală din România, de la 1918 până în prezent”pune în valoare contribuția minorităților naționale la dezvoltarea culturii românești în ultima sută de ani, ca parte integrantă și decisivă a culturii și artei românești.