Cum a apărut primul elevator auto și cui datorăm invenția lui? jpeg

Cum a apărut primul elevator auto și cui datorăm invenția lui?

Autor: Redacția
🗓️ 30 octombrie 2019

Orice patron de service auto sau atelier destinat depanării automobilelor recunoaște importanța unui elevator auto pentru afacerea sa.

Cu ajutorul unui elevator auto foarfeca sau elevator auto 2 coloane operațiunile de depanare sunt cum nu se poate mai simplu de efectuat. Funcționând pe baza principiului hidraulic, un elevator auto este un utilaj capabil să ridice vehicule grele până la o înălțime optimă, astfel încât mecanicii să aibă acces facil la componentele din interiorul automobilului. Dar beneficiile oferite de un elevator auto sunt o oportunitate de care ne bucurăm de doar 100 de ani încoace. Până în secolul trecut, nu exista un mecanism atât de practic și specialiștii trebuiau să se descurce cu metode bazate mai mult pe inventivitate și curaj.

Cum se efectuau operațiunile de depanare a automobilelor la începutul secolului XX?

Cronologic vorbind, mai întâi au fost inventate automobilele și abia apoi elevatoarele. De aceea a existat o bună perioadă de timp în care mecanicii auto erau nevoiți să efectueze revizii și să înlocuiască piesele defecte într-un mod cu totul și cu totul ieșit din comun. Nu existau mijloace prin care să se poată ridica obiecte cu o masă atât de grea precum un automobil și atunci, pentru a putea avea acces sub șasiu, în interiorul atelierelor se săpau gropi adânci peste care se parcau mașinile și în care mecanicii intrau ca să efectueze operațiile dintr-un unghi mai bun.

Însă metoda gropilor nu era chiar cea mai practică cu putință deoarece mulți dintre specialiști se cutremurau doar la ideea intrării într-o groapă atât de adâncă știind că au deasupra capului o greutate care i-ar putea strivi. În plus, încă un dezavantaj al săpării gropilor era acela că implicau costuri uriașe pe care nu mulți patroni de service-uri auto și le permiteau. Dar din lipsă de alte mijloace, metoda gropilor s-a folosit până în anul 1925 când Peter Lunati, un inventator cunoscut ca cel care a revoluționat tehnica de depanare a mașinilor a inventat primul elevator auto.

Cine era Peter Lunati și din ce s-a inspirat pentru invenția primului elevator auto?

Peter Lunati s-a născut în Statele Unite ale Americii în anul 1890. El a lucrat ca mecanic auto încă din tinerețe, iar ca persoană era cunoscut ca un om empatic și altruist, gata mereu să-i ajute pe cei în nevoie. În timpul primului război mondial, Peter Lunati și-a servit patria acordând suport emoțional soldaților americani plecați pe front în Franța, dar după încheierea luptelor s-a întors în orașul natal și a continuat să se dedice primei sale pasiuni: mașinile.

La fel ca mulți alți mecanici din acea vreme, Peter Lunati pur și simplu ura să se coboare sub nivelul solului pentru a repara mașini și cu toate că iubea mecanica, ar fi făcut orice să nu mai fie nevoit a proceda în acest fel. Astfel, a căutat fără încetare metode alternative care să-i ușureze viața.

La crearea primului elevator auto a stat la bază o revelație pe care Peter Lunati a avut-o pe scaunul de frizer. În timp ce se tundea, a constat cu uimire cât de ușor îi potrivea frizerul său scaunul pentru a-i aduce capul la înălțimea potrivită. Și astfel, s-a gândit ce ar fi dacă ar folosi aceeași tehnică pentru a construi un mecanism atât de mare încât să poată ridica greutatea unui automobil?

De la cea mai norocoasă tunsoare din viața sa și până la crearea primului elevator auto construit vreodată, Peter Lunati nu a pierdut multă vreme. În anul 1925, la 35 de ani deja folosea utilajul în folosul sau, iar succesul acestuia l-a făcut să producă încă 100.000 de copii până în anul 1959.

Chiar și pentru epoca noastră, primul elevator auto era o invenție foarte modernă care încă se mai folosește și astăzi. El era un utilaj ce nu numai că putea ridica automobilele la înălțimea potrivită astfel încât mecanicii să le poată depana, dar le putea și roti la un unghi de 360 de grade.

Cum au evoluat elevatoarele auto în timp?

De la invenția lui Peter Lunati și până în ziua de astăzi, elevatoarele auto nu au cunoscut schimbări majore. În secolul XXI de exemplu, nu s-a mai inventat niciun model nou de elevatoare auto și atât utilajele cu două coloane sau patru, cât și cele cu structură de tip foarfecă au fost fabricate pentru prima oară în secolul trecut.

Pentru a alege cel mai bun elevator auto este important să stabiliți de la început scopul pentru care îl cumpărați. Elevatoarele auto sunt utilaje grele proiectate pentru ridicarea autovehiculelor de la sol. Iar dumneavoastră puteți să le ridicați pentru a le depana, pentru a verifica geometria roților sau pur și simplu pentru a face puțină ordine în garaj și a folosi mai eficient spațiul de care dispuneți pe verticală.

Dacă pur și simplu doriți un elevator auto în vederea depanării autovehiculelor, puteți alege un elevator auto de tip foarfecă pentru vulcanizare deoarece este practic, costă puțin și nu ocupă mult spațiu. Iar dacă aveți nevoie de un aparat mai puternic, capabil să ridice o masă mai mare, puteți sacrifica spațiul și cumpăra un elevator cu două coloane la fel de ieftin ca preț, dar care poate ridica până la 4200 de kg.

Pentru geometria roților pe de altă parte, vă recomandăm un elevator auto cu care să puteți efectua operațiuni de finețe precum un elevator auto de tip foarfecă special conceput pentru reprezentanțele BMW, Volkswagen sau Mercedes Benz deoarece clienții care conduc astfel de automobile pun un preț deosebit pe detalii. Costă într-adevăr considerabil mai mult decât un elevator auto pentru vulcanizare sau un elevator auto de tip foarfecă, dar funcțiile automate, precum și modul de calare al mașinilor fac ca investiția să se amortizeze rapid prin atragerea de clienți și creșterea cifrei de afaceri a companiei.

Pe de altă parte, dacă doriți un elevator auto cu ajutorul căruia să stivuiți mașini într-un garaj și să faceți ordine, elevatoarele auto convenabile, cu două coloane, primesc încă o bilă albă. În sezonul de iarnă de exemplu, cu ele puteți ridica automobilul decapotabil, de vară, până la încălzirea vremii, parcându-l pe cel folosit iarna dedesubt. De asemenea, chiar dacă sunt mai scumpe, pentru îndeplinirea acestui scop se pretează și elevatoarele auto cu patru coloane deoarece indiferent de prețul lor, sunt mult mai ieftine decât construcția unui nou garaj.