Autor 1106 vizualizări


Marți, 23 ianuarie, la ora 16.00, la Muzeul Colecțiilor de Artă din Calea Victoriei nr. 111, va avea loc conferinţa „Creația iconografică a lui George Löwendal și sursele sale ruse”, susținută de drd. Cristina Cojocaru.

Conferința Cristinei Cojocaru își propune să prezinte publicului o parte mai puțin cunoscută din activitatea baronului Löwendal, lucrările de artă religioasă pe care acesta le-a realizat între 1935 și 1942 la invitația unor personalități ale epocii, între care se numără Mitropolitului Bucovinei, Visarion Puiu, sau actorul Constantin Tănase. Cele mai importante exemple aduse în discuție vor fi iconostasele bisericilor Horecea și Clocucica din suburbile orașului Cernăuți, pictura murală a capelei militare din Sadagura și, mai ales, iconostasul Bisericii Sfânta Treime din Brăila, singura sa lucrare de artă eclezială păstrată încă in situ într-un ansamblu complet. Acestora li se adaugă alte icoane și schițe păstrate în colecția Fundației Löwendal. 

Pentru a răspunde provocării lansată de practica zugrăvirii de icoane, asemenea altor pictori moderni de la începutul secolului al XX-lea ca Ștefan Luchian, Nicolae Tonitza, Olga Greceanu sau Nina Arbore, George Löwendal trebuia să găsească un mod de a reintra în contact cu firul întrerupt al tradiției picturii bizantine și de a parcurge drumul invers de la maestru la meșter. Spre deosebire de alți contemporani, el alege calea cercetării bibliografice îndreptată, în mod previzibil în cazul său, către reperul artei ruse, pe care îl împletește însă, într-un mod unic, cu arta locală de factură brâncovenească. Aceste aspecte îl particularizează pe Löwendal în raport cu toți ceilalți artiști care au practicat neobizantinismul în România și îl recomandă drept unul dintre cei mai interesanți și avizați promotori ai valorilor artei medievale răsăritene în acea perioadă.