24 de femei din 10 țări francofone au împărtășit, la Muzeul Satului, experiențele lor în arta broderiei / FOTO

Autor 860 vizualizări


Atelierul "Întâlniri francofone: Broderie, tradiții și antreprenoriat", inițiat și organizat de Biroul regional al Organizației Internaționale a Francofoniei pentru Europa Centrală și de Est (BRECO), a avut loc în week-end-ul 9-10 martie, la Muzeul Național al Satului «Dimitrie Gusti» din București.

Având tema "Vivre Ensemble" («Să trăim împreună»), atelierul a reunit 24 femei pasionate de broderie din 10 țări francofone din Europa, cu scopul creării unor oportunități de colaborare antreprenorială, de autonomie economică și a dezvoltării spiritului de comunitate al femeilor francofone. Broderiile create de cele 24 de participante sunt expuse în cadrul unei expoziții găzduită de Muzeul Satului, până la finalul lunii martie, informează un comunicat al organizatorilor.

"Această acțiune a diversității a fost o reușită din mai multe puncte de vedere: în primul rând a reunit femei diferite, culturi diferite și stăpânirea unor tehnici de broderie diferite, declinate în stil propriu de fiecare participantă. Foarte importantă a fost latura deprinderii unor tehnici de promovare și de țesere a unor povești în jurul creațiilor lor, pentru a transmite mai bine ceea ce vor să transmită. Ambiția noastră a fost să vorbim despre rețeaua femeilor francofone antreprenoare si sperăm ca acestea să continue acest schimb și poate chiar să transmită experiența avută aici unor femei de pe continentul african, care nu au putut participa acum. Putem vorbi de o esență a unei comunități francofone care s-a creat aici și este un lucru prețios pentru noi faptul că totul s-a petrecut în limba franceză. Am intitulat acest atelier , în virtutea faptului că suntem bogați datorită diversității, francofonia este un spațiu care cuprinde 5 continente și care pune în centru umanismul integral", a declarat Rennie Yotova (Bulgaria), directoarea Biroului Regional al Organizației Internaționale a Francofoniei pentru țările din Europa Centrală și de Est (BRECO).


Printre cele 12 femei care au reprezentat România s-a numărat și Vera Andronic (60 ani), care vine din Bucovina, regiunea Gura Humorului și participă la târguri artizanale de 18 ani. Vera Andronic este o ardentă susținătoare a stilului artizanal bucovinean. Coase și țese de la 10 ani, căci i-a plăcut de mică acest meșteșug, pe care l-a deprins de la mama ei, începând cu puncte și cruciulițe.

Bucureșteanca Flori Buia este ingineră de profesie și angajată a unei importante multinaționale. Flori Buia a participat la sesiunile colective de lucru prin folosirea celei mai vechi tehnici de brodat din lume, frivolite.

"Broderia reprezintă clipa mea de relaxare, ancora mea este în momentele de creație. Folosesc dantela frivolite înnobilând bumbacul cu mărgele fine, astfel creez bijuterii. Dantela frivolité se mai numește dantela reginelor. Toate reginele și prințesele lumii își confecționau cu suveica această dantelă, la fel de fel de articole vestimentare. Evenimentul a fost benefic pentru mine, am prins încredere în ceea ce fac, am avut un schimb de experiențe, mi-am dat seama că și în alte țări sunt multe femei ca și mine și voi încerca să-mi promovez mai mult creațiile".

Tânăra Natalia Nicolaescu a venit din Chișinău, Republica Moldova și se prezintă ca fiind , iar iile sale seamănă cu niște picturi. Ea pledează pentru izvoade, acele desene pe pînză preluate de la strămoși, practic izvoare pentru creație. Alături de , Natalia crede în precizia, în corectitudinea lucrului său, în "rânduiala iei autentice", în care altița joacă un rol important. O inspiră modelele străvechi, din sudul Moldovei, precum cămașa dreaptă și cămașa cuplată. Natalia Nicolaescu a apreciat maniera de lucru diferită a artistelor invitate, mai ales cele din Franța și Belgia, față de stilul românesc tradițional.


Clémence Mauberquez este o tânără artistă din Franța care iubește inovația și experimentul în creațiile propuse. A fost pasionată de textile încă din copilărie, și pledează pentru tehnica de broderie metalică, o tehnică din Evul Mediu pe care o aduce în contemporan. Este specialistă în "couchure", o tehnică de broderie cu fir prețios, din aur și argint, însă îi place să inoveze cu diferite texturi și materiale.

O altă tânără artistă, Lili Desrues, a adus din Belgia experiența sa de designer textil și tehnica broderiei Luneville, deprinsă alături de faimosul Manuel Rodrigues. A lucrat ca asistent de costume pentru Céline Dion sau Kylie Minogue. Este deținătoarea brandului Madame Thérèse și impregnează creațiile sale cu surpriză și umor (a expus la București o broșă în formă de buze). Lili utilizează tehnici diferite și materiale diferite și folosește un tip foarte modern de gherghef, întrucât nu crede în automatizare.

"Îmi doresc să aduc artizanalul în contemporan. Cred în autentic, umor, modernitate, savoir -faire. Încet încet vom reveni la manualitate".


Maria Charami Vasiliki a venit din Grecia și a reprezentat o zonă inspirată de mitologie și simboluri. După o lungă carieră în domeniul bancar, ea s-a apucat de broderia făcută manual, o artă pe cale de dispariție. Tapiseriile sale sunt adevărate tablouri cu motive textile, tip patchwork, experimentează cu texturi vegetale și se inspiră din păsări, tăcere, privire sau lucrurile mărunte de zi cu zi. Pentru ea, sensibilitatea înseamnă "să-ți respecți trecutul și să progresezi".

Inițiativa a fost inspirată de Conferința Femeilor Francofone «Création, innovation, entrepreneuriat, croissance et développement: les femmes s’imposent!» organizată de Organizația Internațională a Francofoniei, sub înaltul patronaj al Președintelui României. Aceasta a reunit, pe 1 și 2 noiembrie 2017, la București, peste 800 de femei antreprenoare din întreg spațiul francofon. Conferința a avut ca rezultat crearea Rețelei Francofone pentru Antreprenoriat Feminin (REFEF).

""