Unde putem vedea Oldsmobile Curved Dash model R jpeg

Unde putem vedea Oldsmobile Curved Dash model R

📁 Muzeele României
Autor: Laura Maria Albani

Atunci când a înfiinţat, în 1909, instituţia muzeală care-i poartă numele, Dimitrie Leonida şi-a dorit ca aceasta să fie „o şcoală a şcolilor, unde oricine poate vedea sau acţiona mecanisme care ilustrează legile mecanicii, ale electricităţii si magnetismului”. Cu un fond didactic de dimensiuni impresionante, muzeul a devenit „şcoala şcolilor” şi mai mult decât atât – o călătorie în istoria tehnicii româneşti şi mondiale. Între nenumăratele obiecte cu valoare inestimabilă găzduite de muzeul aflat în Parcul Carol I, unul e cu adevărat spectaculos:automobilul Oldsmobile Curved Dash model R, fabricat la începutul anilor 1900.

Muzeul Naţional Tehnic „Prof. Ing. Dimitrie Leonida”deţine un patrimoniu impresionant, incluzând peste 5.000 de piese din domenii variate:mecanică, electricitate, chimie, energie nucleară, magnetism, minerit, industria petrolului, energetică, electrotehnică, caldură, iluminat, cinema, telecomunicaţii, hidraulică, transporturi terestre, navale, aerospaţiale. Dar instituţia muzeală adăposteşte şi maşini de calculat, maşini de scris şi tipărit, motoare şi maşini industriale, precum şi o bibliotecă foarte bogată, cu un fond de 25.000 de volume de ştiinţă şi tehnică şi 10.000 de imagini.

„In my merry Olds mobile” – cântecul care a impus o denumire devenită clasică

Automobilul Oldsmobile Curved Dash model R a fost produs de compania „Olds Motors Vehicle Company” în Lansing, Michigan.Ransom E. Olds a înfiinţat compania în 1897, însă din cauza dificultăţilor financiare a vândut-o în 1899, redenumită fiind „Olds Motor Works”. Înainte de 1901, compania pregătise producţia de serie pe bandă a mai multor prototipuri. Insistăm asupra acestui amănunt:producţia de serie pe bandă de montaj a apărut şi a fost pusă în practică pentru prima dată în lume tomai la firma Olds, şi nu la Ford, cum în mod eronat se consideră astăzi.

Mai departe, o întâmplare nefericită schimbă destinul uzinei;din cauza unui angajat neatent, fabrica a fost incendiată, un singur prototip fiind salvat:Olds Curved Dash. Uzina a fost apoi reconstruită şi a început producţia pe bandă a acestui automobil în 1901, în acel an fiind produse un total de 425 de exemplare de Olds Curved Dash. Între 1901 şi 1904, compania a produs exclusiv acest tip de automobil, devenit foarte popular şi bine vândut, cunoscându-se faptul că producţia anului 1903 depăşea 2.000 de unităţi. În 1905 este lansată pe piaţă melodia „In my merry Olds mobile” care devine repede hit, publicul preluând această denumire şi impunând-o;aşa că după aceasta dată, fima şi produsele sale sunt cunoscute drept  „Oldsmobile” şi nu „Olds”.

Poşta americană a folosit acest model anume de automobil pe post de „camion poştal” – de fapt, primul automobil din dotarea sa. Numeroase personalităţi, între care amintim pe Regina Italiei şi pe Sir Thomas Lipton, s-au numărat printre cei care au deţinut un (de-acum) Oldsmobile. Dimensiunile sale reduse (gabarit şi masă) şi faptul că era uşor de condus l-au făcut extrem de apreciat în epocă. Ca o curiozitate, prin ataşarea unor roţi de fier, automobilul a fost folosit ca drezină pentru inspectarea liniilor de cale ferată.

Oldsmobile doboară record după record

În 1902, Roy Dikeman Chapin conduce un Oldsmobile de la Detroit la New York, acoperind distanţa în 7, 5 zile, media orară fiind de aproape 23 km/h. În 1903, automobilul câştiga, la clasa sa, Tour de France. În Florida, la Ormond Beach, un Oldsmobile special conceput stabileşte un record mondial de viteză la categoria sa, fiind înregistrat cu 54 mph (aproximativ 87 km/h). Un alt entuziast traversează în 30 de zile America, de la San Francisco la New York, la bordul unui Oldsmobile;o realizare extraordinară ţinând cont de starea drumurilor din acea perioadă. În 1905, două automobile Oldsmobile, botezate „Olds Scout” şi respectiv „Olds Steady”, parcurg un traseu transcontinental de la New York la Portland în 44 de zile. La lansare, automobilul costa 650 dolari, iar cartea tehnică asigura cumpărătorul că „automobilul parcurge 40 de mile (aproximativ 60 km) cu un galon de benzină”.

Pilotul Ştefan Bodnarenco l-a donat Muzeului Tehnic

Automobilul Oldsmobile Curved deţinut de Muzeul Naţional Tehnic a aparţinut pilotului Ştefan Bodnarenco, care, în 1952, l-a ridicat de lângă un canton CFR din cartierul Băneasa, de sub un morman de fiare vechi. Automobilul a fost transportat la locuinţa pilotului cu platforma lui Alexe de Vassal. Descriind procesul de restaurare, Bodnarenco precizează că a scufundat automobilul în petrol timp de câteva zile pentru a-l putea demonta.

La origine, automobilul avea jante cu anvelope pneumatice, dar pentru că nu a găsit astfel de anvelope, Bodnarenco a montat pe roţi cauciucuri pline. Caroseria automobilului este realizată integral din lemn, fiind originală, vopsită în negru şi roşu. Automobilul cântăreşte 270 kilograme, iar sistemul de iluminare este cu carbid, generator de acetilenă şi dispozitiv de reglare a gazului, automobilul având trei lampi cu acetilena. Poate transporta două persoane. Cu ocazia aniversării a 500 de ani de atestare istorică a oraşului Bucureşti, Ştefan Bodnarenco a realizat o demonstraţie cu acest automobil pe Calea Victoriei. Un an mai târziu l-a donat Muzeului Tehnic din Bucureşti.

muzeu JPG jpeg

Despre Muzeu

Muzeul Naţional Tehnic „Prof. Ing. Dimitrie Leonida”are ca modelMuzeul Tehnic din München, înfiinţat 1903. Adăpostit iniţial în sediul din strada Primăverii (actuala Mendeleev)  al Şcolii de Electricieni şi Mecanici, fondată tot de Dimitrie Leonida, apoi în Bulevardul Magheru, muzeul a fost mutat în 1928 într-unul dintre pavilioanele existente în Parcul Carol, iar din 1935, în actuala clădire care se numea „Pavilionul Industrial”. În 1951, Dimitrie Leonida donează întreg patrimoniul Ministerului Energiei, actualmente Ministerul Economiei.

Printre exponatele de mare valoare ale muzeului se numără:motorul sonic Gogu Constantinescu;motorul de la primul submarin al marinei române, „Delfinul”;motor de avion K 14, montat pe avioane IAR 80 care au luptat în Al Doilea Război Mondial, motor considerat în epocă, prin performanţele tehnice, pe locul II în Europa;macheta avionului Vuia (avion care, la 18 martie 1906, s-a ridicat în aer la Montesson – Franţa, zburând pentru prima dată în lume doar cu mijloace proprii de bord);primul aparat de zbor individual realizat şi brevetat de Justin Capră în 1958;primul laser românesc şi al doilea din lume realizat de fizicianul Ion Agârbiceanu;cazanul Babckok-Wilcox de la centrala Grozăveşti-1912;centrala electrică de la fostul Teatru Naţional, montată în anul 1884;un velociped tip 1900. Muzeul găzduieşte şi „Colecţia Henri Coandă”, susţinută de machete şi fotografii care arată preocupările savantului român, autor a peste 250 de invenţii pentru care a obţinut 700 de brevete în diferite ţări ale lumii. Trebuie menţionată, de asemenea, colecţia de maşini ce ar putea impresiona pe orice specialist în materie din lume, printre care se numără primul automobil cu formă aerodinamică, realizat de inginerul român Aurel Perşu, automobilul de curse Duesenberg, care a participat la raliul de la Indianapolis în 1930, si multe, multe altele.

Programul de vizitare pe timpul verii (aprilie-octombrie) este de la ora 10.00 la 18.00, iar iarna (noiembrie-martie), de la ora 9.00 la ora 17.00. Taxa de intrare este de 2 lei pentru elevi şi studenţi si 4 lei pentru adulţi, iar taxa de ghidaj pentru grupuri este de 32, 7 lei.