Autor 9997 vizualizări


Într-un continent cu o tenta din ce în ce mai gri exista locuri unde culoarea nu dispare niciodata. Vă oferim în continuare un altfel de tur al Europei, aveţi nevoie de o pânză albă ce va fi pictată cu ajutorul unuia dintre principalele simţuri, văzul.

1. Muzeul Ermitaj-Sankt Petersburg, Rusia

„ Oh, bătrână lume! Înainte de prăbuşire, / până să te mistui dintr-un dulce supliciu, / opreşte-te, asemenea lui Oedip preaînţeleptul, / în faţa Sfinxului cu antica enigmă!.../ Rusia este Sfinxul.” Aleksandr Aleksandrovici Blok

Pablo Picasso, Băutoarea de absint

A trece prin Sankt Petersburg fără a vizita Emitajuleste echivalentul construirii unei case fără temelii deoarece acest muzeu reprezinta unul dintre locurile fundamentale pentru înţelegerea istoriei, culturii si spiritului ruseşti.

 Muzeul Ermitajeste spaţiul unde tradiţia orientală lasă locul, fără a disparea, diferitelor stiluri, baroc si neoclasic, importate din Occident, cu ajutorul urbaniştilor şi arhitecţilor, de cele mai multe ori italieni, aduşi în vechea capitală de către ţarul Petru cel Mare.

Complexul unitar al muzeului este format din cinci clădiri, realizate în secolele al XVIII-lea si al XIX-lea:Palatul de Iarnă, Micul Ermitaj, Marele (sau Vechiul) Ermitaj, Noul Ermitaj si Teatrul Ermitajului. Acestea reprezintă somptuosul adăpost al uneia dintre cele mai impresionante colecţii de artă plastică si decorativă din întreaga lume. Este împărţită în opt departamente dedicate culturilor primitive, artei orientale, lumii antice şi Rusiei, artei Europei occidentale (împărţită în două sectiuni) si numismaticii.

2. Muzeul Luvru – Paris, Franţa

„Am impresia că în Muzeul Luvru se află totul si că, prin intermediul său, totul poate fi înţeles şi îndrăgit.” Paul Cézanne.

Claude Lorrain, Port la Apus

Muzeul Luvru, considerat unul dintre „bătranii muzeelor”datorita vechimii acestuia-al patrulea muzeu „fiinţă” dupa cele din Londra, Dresda si Vatican, reprezintă şi astăzi o instituţie cu un rol fundamental in viaţa culturala franceză dar si internaţională.

„Aici se află totul” – gazda a peste unsprezece milenii de cultură şi civilizaţie, prin cele şapte departamente ale sale se evidenţiză evoluţia artei antice în cadrul civilizaţiei mediteraneene şi a celei europene din Evul Mediu până în prima jumătate a secolului al XIX-lea.

3.Muzeul Prado – Madrid, Spania

     „…să creăm o galerie decorată cu picturi, iar pentru aceasta să mergeţi în căutarea celor mai buni artişti şi să alegeţi cele mai frumoase opere ale lor…”  i-a spus Filip al IV-lea lui Velázquez

Rembrandt, Artemis

„Muzeul Regal de Pictură si Sculptură”, aşa cum ar fi trebuit să se numească, păstrează mii de opere ce fac dinPrado muzeul cu una dintre cele mai vaste reprezentative colecţii de pictură europeană cuprinsă între secolele al XV-lea şi al XVIII-lea.

Cunoscator sau nu de artă, după terminarea vizitei muzeului se pot observa anumite lipsuri inevitabile, precum numărul foarte mic de capodopere ale picturii olandeze şi engleze. Acest fapt se poate explica prin faptul că regii spanioli nu erau interesaţi de arta ţărilor aflate în conflict cu istoria naţiunii spaniole.

 4. Galeria Naţională de Pictură-Berlin, Germania

 „Nu vrem […] să spunem că interesul estetic nu se poate împăca într-o anumită măsură cu cel istoric, dar aceasta doar cu condiţia respectării următorului principiu:„Mai întâi încântă si apoi instruieşte.” dintr-un raport de-al lui Schinkel si Waagen, 1828

Pieter Bruegel cel Bătrân, Două maimuţe înlanţuite

Muzeul este adăpostit de palatul ridicat în centrul Kunstforum din Berlin. Clădirea este gazda a 1.300 de lucrări, pe un traseu de doi kilometriînsă, aproximativ 1.600 de artefacte au rămas pe afară deoarece în momentul în care s-a creat proiectul muzeului(1960-1970, pus în practica în 1986) nu s-a luat in calcul posibilitatea unui eveniment esenţial precum căderea Zidului Berlinului în 1989.

Vizitatorii pot întâlni lucrări ale lui Bruegel cel Bătrân, Velázquez, Tintoretto, Mantegna, Giotto dar si ale lui Masaccio.

5. Muzeul de Istorie al Artei – Viena, Austria

  „ Arta modernă nu există, arta a fost eternă încă de la începuturi.” Egon Schiele

Tiziano, Nimfa şi păstorul

 

O dinastie într-un muzeu, asta se poate spune despre tezaurul ce poate fi găsit în cadrul Muzeului de Istorie al Artei.

Comoara dinastiei Habsburgilorreprezintă un motiv de îngrijorare încă din cele mai vechi timpuri-în special cea a Imperiului Sacru Roman şi a Ordinului Lânii de Aur-astfel, de-a lungul timpului s-au făcut eforturi uriaşe pentru conservarea acestora prin diferite mijloace:mutarea dintr-un loc intr-altul sau  ascunderea in saline.

Galeriile Muzeului de Istorie a Artei din Viena au fost mobilate după regulile stilului istorie predominant al vremii, dar si in funcţie de natura obiectelor de artă găzduite:cele antice erau expuse în săli decorate în stilul arhitectural antic roman târziu, colecţiile Egiptului erau aşezate în săli decorate în stil egiptean, picturile ce împodobeau atriumul erau alegorice, totul pentru a se marca grandoarea dinastiei.

6.Musée d'Orsay– Paris, Franţa

„Fiecare pictor de odinioară a fost la vremea sa modern;o bună parte din fermecătoareele portrete care ne-au rămas dintr-o epocă trecuută poartă însemnele vremurilor în care au fost pictate. Iar armonia lor este desăvârşită, întrucât veşmintele, pieptănătura şi chiar gesturile, privirea ori surâsul (fiecare vârsta are propria sa purtare, privire ori surâs) se încheagă într-un trup plin de viaţă.” Charles Baudelaire

 Edgar Degas, Absintul

În cadrul acestui muzeu putem admira capodopere ale pictorilor Auguste Renoir-Balansoarul, Claude Monet-Maci la Argenteuil, Edgar Degas-Absintul, James McNeill Whistler-Aranjament în gri şi negru nr.1, portret al mamei artistului, James Tissot-Portretul drei L.L, Jean-Auguste-Dominique Ingres-Izvorul, Vincent van Gogh-Portetul doctorului Gachet .

7. Galeria Uffizi-Florenţa, Italia

 Sandro Botticelli, Calomnia

Muzeul Uffizi  reprezită locul ideal pentru dialogul deschis dintre artă şi om şi se datorează, în mare parte, lui Cosimo I de Medici.

Diferitele sale colecţii au devenit parte fundamentală a unor nou muzee deoarece nu se încadrau în genul picturii:Muzeul Naţional Bargello – sculpturile şi artele minore, Muzeul de Arheologie-colecţiile etrusce, Muzeul Argintăriei din Palatul Pitti-bijuteriile şi obiectele preţioase.

Galeria Uffizi este cunoscuta datorita colectiei sale impresionante de pictură renascentistă, conţinând lucrări ale unora dintre cei mai celebri pictori ai epocii precum Michelangelo Buonarotti, Leonardo da Vinci sau Sandro Botticelli.

8. National Gallery-Londra, Anglia

 „ Consider că publicul începe deja să perceapă operele de artă nu ca pe nişte simple jucării pentru cunoscători, ci ca pe nişte obiecte palpabile, de interes pentru naţiune…” Sir George Beaumont, colecţionar şi mecena, Londra, 1823

Diego Velázquez, Venus la oglindă

National Galleryeste prima pinacotecă din lume concepută ca „serviciu public”, vizitatorul avea „dreptul” şi nu „permisiunea”, de a intra, iar accesul trebuia neaparat să fie gratuit-aşa cum este şi astăzi, intrarea copiilor era acceptată.

Scopul didactic foarte pregnant precum şi accesibilitatea facilă au fost caracteristicile dominante ale existenţei acestui muzeu, motiv pentru care uneori a avut si de suferit, fiind vizitat deseori si de nebuni-în 1914 o sufrageră care avea mintea tulbure a intrat în galerie cu un pumnal în geantă cu scopul clar de a o omorî pe…Venus la oglindăde Diego Velázquez .

Galeria găzduieşte opere ale unor pictori precum William Hogarth-După căsătorie, Francisco de Zurbaran-Sfantul Francisc meditând, Rafael-Portretul Papei Iulius al II-lea, Piero di Cosimo-Moartea lui Procris.

Majoritatea tablourilor fac parte din donaţii.

9. Muzeul Van Gogh-Amsterdam, Ţările de Jos

 „ Nu a vândut nici un tablou, dar le schimbă pe ale sale cu acelea ale altora. Asa am alcătuit o frumoasă colecţie care are, desigur, anume valoare.” Scria în iunie 1886, Theo van Gogh mamei sale, Anna Cornelia

Vincent van Gogh, Podul Langlois

Muzeul Van Gogheste unul dintre cele mai vizitate muzee ale lumii, constituind şi un loc care îi ofera vizitatorului un spaţiu cald şi diferit faţă de muzeele clasice, lucru care a sporit şi mai mult prestigiul muzeului alcătuit din operele celebrului pictor.

10. Galeria Naţională de Artă – Milano, Italia

 Andrea Mantegna, Plângerea la mormântul lui Hristos

S-a născut datorită dorinţei de documentare a istoriei picturii europene prin procesul

numit „colecţionare de către stat”.

În interiorul muzeului pot fi admirate capodopere impresionante cu sfinţi şi martiri, scene cu răstigniri precum si episoade dramatice.

Printre lucrări regăsim:Hristos pe tron adorat de îngeri-Giovanni da Milano, Fecioara cu o lumânare subţire-Carlo Crivelli, Hristos legat de coloană-Donato Bramante, Portretele soţilor Febo da Brescia şi Laura da Pola-Lorenzo Lotto.

11. Muzeul Puşkin – Moscova, Rusia

Paul Gauguin, Eiha ohipa (Nu mai munciti!)

„Am strigat şi am ţipat, exprimându-ne entuziasmul faţâ de Cezanne, Gauguin, Van Gogh, nu pentru că le-am imitat operele, ci pentru că ne-au deschis ochii şi ne-au învăţat ce înseamnă libertatea în artă.” David Burljuk, Zgomotoşii „benois” şi Noua Artă Naţională Rusească, 1913

După studiile lui Krzysztof Pomian, Muzeul Puşkin este rezultatul unui fenomen straniu:se naşte ca muzeu tradiţional şi se transformă într-un muzeu revoluţionar.

Muzeul găzduieşte una dintre cele mai mari colecţii în ghips – dateaza din epoca clasică şi renascentistă, artefacte egiptene, obiecte de artă aplicată, aproximativ 2.000 de monede dar şi 4.000 de desene şi stampe, galerie de tablouri precum şi 600 de sculpturi originale.

12. Muzeul Naţional Brukenthal – Sibiu/ Hermannstadt, România

Mişu Popp, Fata în albastru

Vizita la Muzeul Naţional Brukenthalnu este o simplă vizită prin intermediul căreia se poate observa arhitectura clădirii sau se poate încadra într-un anumit tipar de muzee.Vizita, se transformă într-un deosebit periplu prin care se dezvăluie multiple aspecte ale trecutului dar şi ale prezentului într-o continua transformare.

Muzeul este gazda în nouă edificii a unei diversităţi impresionante de colecţii. Clădirea cea mai timpurie(secolul al XIII-lea) face parte din complexul arhitectonic din care face parte şi Muzeul de Istorie iar, cea mai recentă clădire-1901 este casa Galeriei de Artă Contemporană.

Printre opere si pictori regăsim:Octavian Smilgelschi-Tânăr citind, Arthur Coulin-Ţărănci din Ţara Bârsei, Ioan Andreescu-Femeie în pădure, Ştefan Luchian-Garoafe, Gheorghe Petraşcu-Atelierul artistului, Theodor Pallady-Natură statică cu flori roşii, Nicolae Tonitza-Cap de fetiţa, Mişu Popp-Fata în albastru.

 

  Bibliografie:

1. Colecţia Marile Muzee ale Lumii, Adevărul-Biblioteca de Artă

2. www.wikipedia.com

""