Autor 4272 vizualizări


Anul 1929 a fost marcat de începutul unei crize financiare, cea mai dură din istoria societății de tip capitalist. Uraganul economic a bântuit cel puțin până în 1933 și a devastat fabrici și familii, permanent chinuite de spectrul șomajului. Politicienii au încercat să rezolve în diferite moduri problema supraproducției, celebre fiind scenele în care laptele era vărsat. Au fost sacrificate plantații de cafea și mulțimi de porci.

Istoricii afirmă în continuare că liderii lumii se ocupau cu salvarea omenirii din acest marasm economic. Oare să fi fost adevărată această intenție? Maiorul Traian Teodorescu, profesor la Școala Superioară de Război, publica în 1933 o carte despre manevrele militare pe linii interioare. O lucrare aridă, de specialitate și neinteresantă pentru publicul larg. Această concluzie poate să fie trasă după o lectură fugară.

Dacă analizăm cu atenție textul, descoperim informații mai prețioase decât aurul. Aflăm astfel că doar 11 state dispuneau în 1932 de 13.898 de avioane de război declarate, întreținute de circa 200.000 de oameni. Autorul sublinia că aviația costă atât de mult, încât popoarele nu vor putea suporta cheltuieli necesitate de un prea mare număr de avioane, mai ales de mare randament. Se observă că birocrațiile aflate la conducerea finanțelor mondiale investeau banii în avioane de luptă în timp ce se văitau că este criză și că nu se cumpără mărfurile.

Aparatele de zbor nu mănâncă și nu se îmbracă. Cetățenii erau deposedați de bani prin impozitare și aceștia erau îngropați în avioane, bombe și mitraliere. 

Cursa înarmărilor aeriene era în toi și exista o supraproducție de arme noi. Avioanele creșteau în dimensiuni și costurile la fel. Dornier Do X putea să ajungă încărcat la 56 de tone și era foarte interesant pentru transporturi militare și civile. Și Anglia a ripostat cu Short Sarafand de 31 t. Bombardierele strategice prindeau viață în umbra acestor coloși prezentați drept pașnice mașini civile. SUA a început seria de bombardiere celebre cu B-9 în 1931 dar fiecare din cele șapte exemplare nu avea decât maximum 6, 5 t. B-10 ajungea la 7, 4 t. Adevărata cursă a înarmărilor aeriene se ducea însă în Uniunea Sovietică unde TB-1 și TB-3 erau produse în mare serie.

TB-3, model 1934 ajungea la o masă maximă de 19, 3 t și era complet acoperit cu metal. Era firesc ca populația Uniunii Sovietice să sufere de foame și să piară pe capete în ceea ce se numește astăzi Holodomor, dar industria aeronautică bătea noi recorduri. ANT-20 Maxim Gorki a fost montat începând din iulie 1933 și, complet încărcat, atingea 53 t. SUA n-a neglijat nici producția de dirijabile, USS Akron fiind început în 31 octombrie 1929 și terminat în 1931. Se observă că nava zburătoare lungă de 239 m, încărcată cu 54 t de combustibil și capabilă să transporte până la cinci avioane de vânătoare, a fost perfect contemporană cu criza economică. A fost distrus într-un zbor din 4 aprilie 1933, soldat cu pierderea a 73 de vieți. USS Macon a fost lansat în construcție în anul 1931 și a fost recepționat în 1933 cu aceleași caracteristici ca și USS Akron. Japonia se prezenta cu bombardierele Mitsubishi Ki-1 de maximum 8, 5 t, capabile să ducă la un singur raid 1, 5 t de armament ofensiv.

Costisitoarele construcții aeronautice absorbeau vlaga popoarelor și era firesc să nu se ajungă banii pentru traiul zilnic. Firmele lansau în execuție și mulțimi de avioane de vânătoare și de bombardament pentru front. Se cereau aparate de atac la sol, capabile să înfrunte gloanțele armelor obișnuite ale infanteriei. Politicienii și militarii se pregăteau intensiv pentru un nou război de amploare. Al Doilea Război Mondial a fost premeditat, dar nimeni n-a știut cum vor evolua evenimentele. Au fost scenarii, dar viața rămâne imprevizibilă. A fost criză de supraproducție, dar aceasta se manifesta în domeniul militar prin înființarea de fabrici enorme și prin începerea producției în serie mare. Nici de proiecte nu se ducea lipsă și cele mai luminate minți inventau noi mecanisme ale morții.

Bibliografie minimală

Teodorescu, Traian, Problema manevrei pe linii interioare, București, 1933.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Ki-1

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Macon_(ZRS-5)

https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_ANT-8

https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_ANT-20