Spionul Garry Powers prins de sătenii din Povarskaia

Autor 39165 vizualizări


La 1 mai 1960, locuitorii satului Povarskaia, regiunea Sverdlovsk (Uralii mijlocii - n.n.), salutau pe câmpia lor un "cosmonaut", un om îmbracat în scafandru, care a coborât din cer cu parasuta. Sarbatorirea Zilei de Solidaritate a Oamenilor Muncii era în toi, si "cosmonautului" i s-a oferit sa bea pentru sarbatoare de armindeni, însa s-a vazut ca acesta nu stie nici o boaba ruseste. Satenii vigilenti l-au dus pe personajul suspect la Sfatul local.

Cosmonaut american

Cosmonautul" s-a dovedit a fi pilotul american Francis Garry Powers care pilotase un avion-spion U-2, doborât de fortele anti-aeriene sovietice. A izbucnit un scandal international: imediat dupa sarbatoare, liderul sovietic Hrusciov a anuntat întreaga lume despre spionul american. Raspunzând la acuzatii, presedintele SUA, Eisenhower, la început, a insistat ca nu este vorba de un spion, ci de un avion pasnic de cercetari meteorologice ratacit, însa, peste câteva zile, a recunoscut ca a fost doborât avionul-spion. Schimbarea atitudinii lui a fost provocata de informatia potrivit careia pilotul a ramas în viata: în prima sa declaratie publica, Hrusciov, în mod intentionat, n-a mentionat numele pilotului Powers, si abia la 5 mai, la o receptie diplomatica, ministrul-adjunct sovietic a scapat o vorba privind faptul ca Powers a fost interogat de KGB.
Aproape cu un an înainte de cazul Powers, Eisenhower i-a propus lui Hrusciov un plan de cer deschis pentru a se efectua controale reciproce asupra armamentelor. Hrusciov a refuzat. Atunci Eisenhower a pus la cale un plan de zboruri de spionaj deasupra teritoriului URSS. Armata SUA avea atunci în dotare avioanele U-2, cu un prag de zbor de 20 km, un prag înca inaccesibil pentru aparatele sovietice, MiG-19 neajungând decât pâna la înaltimea de 17 km.

"Sa fie doborît cu orice pret'

Pe 1 mai 1960, de la aerodromul pakistanez de spionaj a decolat, pentru un zbor obisnuit, avionul U-2. Camerele lui de luat vederi trebuia sa faca 4 mii de fotografii-perechi de la înaltimea de 20 de mii de metri. La ora 5:36 dimineata, avionul a traversat granita si s-a îndreptat spre poligoanele secrete din Kazahstan. Radarele sovietice l-au interceptat pe spion si s-a raportat comandantului de trupe antiaeriene, maresalul Biriuzov, si ministrului Apararii, Malinovski.
Malinovski l-a informat imediat pe Hrusciov. Hrusciov a ordonat:"Sa fie doborât cu orice pret". Deasupra orasului Semipalatinsk (Kazahstan-n.n.), antiaeriana sovietica a pierdut avionul din vedere. Fotografiind poligonul, U-2 s-a îndreptat spre Sarî-Saganu unde se gasea o baza antiaeriana, iar pe drum a mai fost fotografiata si o baza cu bombardierele Tu-95. Hrusciov, înfuriat, a amenintat ca va da afara toata conducerea trupelor antiaeriene în cazul ca avionul nu va fi doborât.
Între timp, Powers a ajuns în împrejurimile orasului Celiabinsk, pregatindu-se sa fotografieze combinatul Maiak, centrul industriei nucleare sovietice. Din Sverdlovskul vecin s-a raportat ca la aerodromul alaturat se afla cel mai modern avion de vânatoare, Su-9, capabil sa ajunga la înaltimea avionului U-2. Produs la uzina din Belorusia, avionul era în proces de redislocare, nu avea arme, nici costum special de pilot pentru zboruri de mare înaltime. Dar ordinul a fost asa:sa fie "doborât cu orice pret", si pilotul Igor Mintiukov a primit ordinul sa-l doboare prin "lovitura de berbec". Su-9 a decolat, Mintiukov a raportat:"Pentru lovitura de berbec sunt gata, va rog sa nu uitati de mama mea si de familie"-sotia lui Mintiukov astepta un copil si pilotul îsi dadea seama ca are de-a face cu o moarte sigura.
Su-9 era dirijat de la sol. Mintiukov a atins o viteza de doua ori mai mare decât cea a americanului, si a trecut pe lânga U-2. Nu mai avea combustibil pentru cel de-al doilea atac si a primit comanda sa aterizeze.

"Sunt un om care apartine statului"

Comandamentul sovietic a hotarât sa atace U-2 cu doua avioane de vânatoare, MiG-19. Pentru aceasta, au decolat pilotii Boris Aivazian si Serghei Safronov. În acel moment, diviziile de antiaeriana din raza orasului Sverdlovsk s-au pregatit complet de lupta. Radarele au interceptat tinta si s-a lansat o racheta:U-2 a fost, în sfârsit, doborât. Dar, dupa aceea, pe radare au aparut purici, iar cei de la antiaeriana au presupus ca avionul-spion a dat drumul la sistemul de aparare anti-radar si scapa. Cei de la antiaeriana nu au fost înstiintati ca Aivazian si Safronov decolasera. Pe ecran a aparut avionul lui Aivazian. A aparut si a disparut:Aivazian a cazut în picaj-îi placea sa faca pe grozavul în fata personalului de pe aerodrom, iar acest lucru i-a salvat viata. Însa avionul lui Safronov a fost doborât... "Eu nu-mi apartin mie, spunea Safranov sotiei sale. Sunt un om care apartine statului".Procesul lui Francis Garry Powers a avut loc în august 1960. Pilotul american a fost condamnat la 10 ani de închisoare. Dar deja în februarie 1962 el a fost schimbat cu agentul secret sovietic Rudolf Abel, iar Powers s-a întors în America, ca un erou. În 1977, el a murit într-un accident aviatic si a fost înmormântat la cimitirul din Arlington.
Serghei Safronov a fost înmormântat la un cimitir obisnuit din orasul Perm, cauza mortii lui fiind pastrata ca secret de stat.

Razboi rece cu morti

La 16 mai 1960, la Paris, a avut loc summit-ul celor patru mari puteri cu privire la problemele de dezarmare. Hrusciov astepta sa auda scuze din partea lui Eisenhower, dar acestea n-au urmat. Hrusciov, înfuriat, n-a mai ramas la tratative în continuare. Relatiile dintre URSS si SUA s-au deteriorat definitiv. În Parcul Gorki de la Moscova s-a organizat o expozitie a ramasitelor avionului U-2 si a ramasitelor echipamentului lui Powers. Dupa vizitarea expozitiei, Hrusciov a declarat ca URSS are toate mijloacele pentru protejarea granitelor sale.
În perioada razboiului rece, în conflictele aeriene au cazut 138 de americani si peste 40 de piloti rusi. Cifra exacta si numele celor cazuti au ramas necunoscute.

""