Conflicte dintre generaţii png

O stewardesa româncă a fentat moartea în două accidente aviatice

În cei 30 de ani pe care i-a petrecut la bordul aeronavelor TAROM, bucureşteanca Laura Aurelia Grigore a simţit pe propria piele ce înseamnă o alertă cu bombă, un motor blocat de o pasăre, un trăznet, dar mai ales o aterizare forţată în ocean.

S-a îndrăgostit de meseria de stewardesă de când era adolescentă, iar acum, după 30 de ani petrecuţi la bordul avioanelor, povesteşte pe nerăsuflate peripeţiile prin care a trecut de-a lungul timpului.

 supravieţuit la două accidente de avion, dar a trecut cu bine şi cu multă stăpânire de sine peste multe alte incidente, fiind cel mai probabil singura stewardesă din istoria aviaţiei, care a trecut prin atât de numeroase încercări. 

A

image

„La vârsta de 17 ani, am stat o zi întreagă pe Otopeni alături de nişte prieteni care plecau la Tel Aviv, iar avionul întârzia să plece din cauza vremii rele. Atunci le-am văzut şi le-am admirat pe stewardesele în uniformă care aveau o anumită prestanţă“, a povestit Laura Grigore pentru „Adevărul de Seară”.

Imediat ce a terminat liceul, s-a angajat la Romtrans, o firmă de lângă aeroport. În 1975, i s-a ivit ocazia de a participa la un concurs de stewardese, şansă pe care a primit-o cu emoţie, dar care i-a deschis un nou drum în viaţă despre care nu avea nici cea mai mică bănuială că va fi atât de palpitant.

Aeronava s-a rupt în două, în oceanÎn august 1980, Laura Aurelia Grigore se afla la bordul unui avion Tupolev 154 al TAROM care plecase de pe Otopeni cu destinaţia Nouadhibou (Mauritania).

„Din cauza unei defecţiuni, avionul care era plin cu marinari ce urmau să schimbe echipajele româneşti din Mauritania, a plecat cu o întârziere de vreo şapte ore. După un timp, am văzut oceanul şi navele care păreau împodobite cu luminiţe ca nişte pomi de Crăciun. Era întuneric afară, iar eu îi povesteam unei colege un film de groază cu un avion care se prăbuşea în apă“, ne-a povestit stewardesa, aflată acum la pensie.

Nu au simţit un impact foarte puternic, dar la un moment dat au realizat că avionul era pe apă şi se lovise de un banc de nisip, aeronava s-a rupt în două, dar a rămas agăţată de acesta. Au urmat moment de groază, pentru care Laura Grigore a avut o tărie fantastică.

„Am simţit picături de apă pe faţă şi am crezut că plouă, dar apa era sărată. O colegă se rostogolise, iar eu care stăteam pe un scaun, am fost aruncată în altă parte. Când am realizat că avionul era rupt în două, le-am spus pasagerilor să-şi pună vestele de salvare şi le-am spus să scoată bărcile despre care știam că trebuie să fie în aripi“, a mai spus Laura Grigore.

image

Fotografii:arhiva personală a Laurei Aurelia Grigore

A aflat însă că aeronava nu fusese dotată cu ambarcaţiuni de salvare pentru că traseul aerian nu era programat peste ocean. De fiecare dată când povesteşte, stewardesa retrăieşte acele momente ca şi cum s-ar întâmpla în prezent. Fiecare detaliu desprins parcă dintr-un film este descris clar. „Atraşi de sânge, rechinii roiau în jurul epavei“

„Era un zgomot infernal din cauza unui motor care încă mai mergea şi abia ne auzeam unul cu celălalt. Avionul risca să explodeze, iar până la ţărm erau vreo 600 de metri“, a mai istorisit ea. În urma prăbuşirii avionului, un pasager murise din cei 187 şi mai mulţi au fost răniţi, dar cei aflaţi în jumătatea de avion alături de Laura Grigore erau teferi.

image

Unii dintre călători au reuşit să plece înot spre mal, dar ea şi alţi marinari au fost readuşi de reflux la epavă.

„M-am aruncat în apă, însă curenţii mă trăgeau spre larg. Am văzut moartea cu ochii şi riscam să fiu sfâşiată de rechini care colcăiau în jurul avionului, dar nu se apropiau din cauza zgomotului. Puteam să plutesc în neştire în ocean sau să mă întorc la avionul care risca să explodeze”.

Stewardesa a revenit la aeronavă unde a găsit-o pe una dintre colegele sale, Geta Negru care  pierduse mult sânge. Era acoperită de haine pentru că se credea că este moartă. “I se vedeau doar picioarele, eu i-am dat hainele la o parte de pe faţă şi atunci a mişcat puţin din gură. Am stat apoi cu ea până au venit şi ne-au salvat”.

După cinci ore, au venit şi şalupele de salvare care au fost alertate cu ajutorul unei portavoce, dar a mai fost loc de un miracol. „Am văzut ceva plutind pe apă şi am crezut că e un om mort. Era însă un pasager viu şi care făcea pluta pentru că nu prea ştia să înoate”, a mărturisit Laura Grigore.

Păţania a fost cu atât mai puternică ţinută în memorie cu cât stewardesa era însărcinată în prima lună. Pasagerii care au supravieţuit atunci i-au făcut şi o surpriză atunci când a născut, marinarii i-au transmis o radiogramă cu felicitări.

A supravieţuit şi celui de-al doilea accident aviatic

Aurelia Laura Grigore a păcălit moartea şi în septembrie 1986 când se afla la bordul unei curse interne Băneasa-Cluj. Cerul senin nu prevestea ce avea să se întâmple.

„Eram cu un avion AN24 cu 52 de pasageri la bord care a aterizat forţat, pe un câmp, în apropierea unor case“, a povestit stewardesa. Printre pasageri se afla şi actorul Emil Hossu, care a supravieţuit și el.

image

Atunci şi-au pierdut viaţa însă toţi cei trei piloţi care au ars de vii în cabina aeronavei. „Ieşea fum din cabină şi când au venit pompierii au spus că nu au apă ca să stingă incendiul. Avionul a ars complet, iar piloţii au murit”.

Tărie de caracter în alte incidente aviatice

Laura Aurelia Grigore spune că este singura stewardesă care a continuat să zboare după două accidente aviatice, dar până la finalul carierei sale a mai avut parte şi de alte păţanii care i-au adus numele de „pisica neagră“ şi „femeia cu şapte vieţi“.

„Unde eram eu se întâmpla ceva rău, dar totul se termina cu bine. Piloţii se temeau de mine. La un zbor spre Moscova, profesorul de fotbal, Mircea Rădulescu a rămas la sol din cauză că eram eu la bord”, a mărturisit ea.

image
image

Aurelia Laura Grigore nu s-a temut însă nicio clipă şi a sărit în ajutorul oricui avea o problemă în avion. De-a lungul carierei sale aviatice, a avut parte de decesul unui turist Nordic, bătrân şi bolnav la bord, de scurgeri de lichid hidraulic semnalate de un pasager pe aripa avionului sau de probleme cauzate de intrarea unei păsări la motorul aeronavei. A trecut cu bine peste emoţiile unei depresurizări deasupra Iugoslaviei, de un fulger care a străbătut avionul, de un trăznet la bordul unui Boeing 777şi de o aterizare de urgenţă din cauza unei aripi rupte a avionului pe drumul spre Chicago.

„La un alt zbor s-a dat alertă alertă cu bombă la bord şi i-am anunțat pe pasageri că întârziem puţin. Eu mi-am spus doar că după ce am trecut prin atâtea ce mai conta o alarmă cu bombă?“, a mai spus Laura. Totul s-a terminat cu bine.

În anul 1997 a fost desemnată „stewardesa anului“, moment care a coincis cu decizia companiei aeriene ca fiica sa să fie disponibilizată.

Acum, Laura Aurelia Grigore locuieşte într-un apartament cu numărul 13 din Bucureşti, este măritată cu un fost fotbalist și are doi copii. Nu ştie dacă poate vorbi de multe ghinioane sau de prea mult noroc în urma celor pățite, dar are ce povesti în urma carierei sale petrecute în cer.