Hidroscalele germane în Dobrogea (1916-1918) / FOTO

Autor 8522 vizualizări


După încheierea ostilităților în peninsula Gallipoli (9 ianuarie 1916) s-a mutat centrul de activitate al aviației germane spre Marea Neagră. Misiunile erau: recunoașteri aeriene ale flotei ruse în Marea Neagră, asigurarea aeriană a submarinelor germane și a acțiunilor de minare / deminare.

În zona Mării Negre au existat următoarele hidroscale germane (perioada 1914-1918):

a) Partea sudica a Mării Negre :

- întâi în Turcia (Agha Liman/Mersina, Chanak/Tschanak, Kutali, Rodosto, Kawak, Songuldag-Eregli, Kefken, partial Xanthi);
- apoi în Bulgaria (Varna, Pinartschik, Xanthi).

b) Situația s-a schimbat odată cu intrarea României în război (27/28 august 1916). Din acel moment a devenit necesara extinderea hidroscalelor existente si aparitia altora noi în nordul Bulgariei (pe coasta de vest a Mării Negre ).

c) În cadrul Oberkommando Mackensen / MarineAbteilung Bulgarien / Comandamentul Suprem Mackensen / Secția de Marină, Bulgaria: au existat în Dobrogea între 1916-1918 mai multe hidroscale / puncte de sprijin hidroscale germane:

- pentru o durată lungă: Konstanza / Constanza, Duingi, Babadag;
- pentru o durată mai scurtă: Mangalia, Jurilovca, Sulina

d) În Ucraina / peninsula Crimea: Odessa, Sebastopol. Kertsch

e) Misiunea acestor hidroscale consta în:

- recunoașteri aeriene spre Nord deasupra uscatului și a Marii Negre – pentru Armata #3 bulgară
- misiuni de apărare aeriană a traficului comercial naval bulgar și turc spre Sud și Est
- misiuni de deminare în Marea Neagră
- sprijinirea operațiunilor militare germane în Ucraina, în primul rând zonele Odesa și Sevastopol (până la armistițiul german-rus din 15 decembrie 1917).

Notă: Toate aceste subiecte sunt descrise folosind exclusiv material din arhive militare germane. Majoritatea textelor sunt preluate din jurnale de zi militare (Kriegstagebücher) și / sau telegrame / rapoarte.


Etappengebiet Dobrudscha / Administrația Germană în Dobrogea. Harta originală (folosită oficial) de O.K v. Mackensen în campania din Dobrogea. Sunt arătate toate hidroscalele / punctele de sprijin germane / bulgărești. Trimisă la 5 martie 1917.


Hidroscala Constanța: 

La 23 ianuarie 1916 a apărut hidroscala Varna. De aici au fost înființate punctele de sprijin hidroscale la Wasilikow (depozit material), la Sizopol (în vara 1916) și la Mangalia (în cadrul campaniei militare în Dobrogea). Hidroscala Varna a avut în prima jumătate a anului 1916 circa 60-70 militari; după începerea campaniei militare în Dobrogea acest personal a fost puternic mărit. Atât de la Varna cât și de la Mangalia a fost transferat personal și material la hidroscala Constanța (pe măsură ce această hidroscala a fost terminată).

Evoluția hidroscalei Constanța:

La data de 21 octombrie 1916 cu ocazia ocupării Constanței au fost transferate 4 hidroavioane de la Mangalia la Constanta. Imediat au sosit de la Mangalia și mecanici și dulgheri - care fuseseră până atunci la Varna.  La data de 26 octombrie 1916 a fost înființată Hidroscala Constanța. Construcția hidroscalei a fost în mare terminată până în primăvara 1917. 

Începând cu mai 1918, Hidroscala Constanța a fost micșorată cu personal și material; la 25 august 1918 Hidroscala Constanța a fost desființată și mutata complet la Sebastopol. Începând cu 1 noiembrie 1918 Hidroscala Constanța a reintrat în funcție – operând de la Sebastopol.

Personalul Hidroscalei Constanța:

- octombrie 1916: 13 persoane
- noiembrie 1916: 28
- decembrie 1916: 50
- până în mai 1918: în medie 50 persoane
- în iunie 1918: 52
- în iulie 1918: 35
Pierderi 1916-1918: 2 persoane

Conducerea Hidroscalei Constanța:

Hidroscala Constanța a fost din prima până în ultima zi de funcționare din punct de vedere tactic și organizațional subordonată a „Deutsche Marine-Abteilung Constanza“ / Marinei germane Constanța. Aceasta la rândul ei a fost subordonata „Oberkommando Mackensen“ / Comandaturii Supreme Mackensen.

Comandantul Hidroscalei Constanța a fost:

- până la 12 aprilie 1918: Kptl. Kuntze, Lt. Frhr. v. Budenbrock, Lt. Lt. Becker, Lt. Starke, Oblt. Kessel
- 27 aprilie până la 13 august 1918: Oblt. Schiller
- 14 august până la 25 august 1918: Oblt. Kassel

Dotarea cu avioane:

- noiembrie 1916: 4 hidroavioane
- până în iulie 1917: 9
- în octombrie 1917: 14
- în primul trimestru 1918: 18
- în mai 1918: 14
- în iunie / iulie 1918: 7
Pierderi totale 1916-1918: 5 hidroavioane

Misiunea Hidroscalei Constanța:

- recunoașteri aeriene spre Nord deasupra uscatului și Mării Negre pentru Armata 3 bulgară
- zboruri de însoțire / acoperire pentru traficul naval spre Sud și Est
- operațiuni de deminare
- sprijinul operațiilor militare în Ucraina – în primul rând la Odesa și Sebastopol

Una din imaginile aeriene din 1917 ale hidroscalei Constanta. Se poate vedea aici la hidroscala:

- 4 x Friedrichshafen FF.33E
- 3 x Rumpler 6B.1
- platforma pe care erau staționate hidroavioanele
- rampa pentru aducerea lor pe apa

În port se pot vedea:

- macarale plutitoare / dragi
- o mare parte din port și construcțiile aferente de la poarta #1 și #2 (azi)

În oraș se pot vedea:

- clădirea Căpităniei, poarta #1
- platforma unde va apare Vraja Mării
- o parte din parcul bulevardului
- diverse cladiri (de ex. catedrala, cu parcul aferent)
- bulevardul Tarul Nicolae al II-lea
- str. Portului
- bulevardul Elisabeta
- bulevardul P.P. Carp
- str. Lascăr Catargiu
- str. G. Cantacuzino
- str. D.A. Sturza
- str. Roșiorilor


Încheierea activității hidroscalei Constanța. Raport cu data 04.08.1918: 

Tätigkeitsbericht (Raport activitate) vom 04.08.1918. Geheim! Unterschrift: Marine Flugchef. Extrase:  

07.07.1918-13.07.1918: Sonstige Arbeiten / Lucrări deosebite: Deschis lăzile cu inventarul hidroscalei Duingi. Încărcat muniție pentru hidroscala Sewastopol pe pasagerul Kafkas. Transportat de la hala 2 la hala 1: flotoare hidroavion și Werkzeugspinde (dulapuri scule). Depozitat baraca echipei de la bateria Sachsen în hala 2. Camion de transport pus la dispoziția Secției de Marina pentru 6 zile.  

14.07.1918-20.07.1918: Sonstige Arbeiten / Lucrări deosebite: Reparat axa din spate la camion Dürkop. Pregatit motocicleta U.S.U.. Depozitat în spatele halei 2 vechile piese metalice de la bateria Sachsen. Făcut ordine pe terenul hidroscalei și în hala 1. Camion transport pus la dispoziție pentru 4 zile către Secția de Marină.  

21.07.1918-27.07.1918: Sonstige Arbeiten / Lucrări deosebite:B. Baraca hidroavioanelor încărcata pe tren. La zile cu elice și piese de schimb motoare preluate de la Marine Abteilung (Secția de Marină) și trimise la Sewastopol cu vas pasager (Dampfer). Conducta de apa în hala 1 dezgropată. Adus lemn de foc pentru cantina echipei de la Etappenverwaltung / Admin. Zonei. Reparat diferențial la camion Dürrkop. Camionul a fost pus la dispoziția Secției de Marină timp de cinci zile.  

În luna iulie nu au avut loc zboruri și nici evenimente deosebite; pentru ca toate hidroavioanele în stare de funcționare normală sunt la Sewastopol și de acolo vor fi trimise jurnale de front zilnice (Kriegstagebücher).


Hidroscala Duingi:

- la data de 11 februarie 1917 a fost înființată hidroscala Duingi
- se afla lângă lacul Tuzla, ca. 10-15 km distanta de Constanța (vezi harta)
- în martie 1917 este înființat un punct de sprijin la "Capul Djolman" - aparținând de Duingi
- este considerata ca extindere a hidroscalei Constanța, pentru ca în zona portului Constanța nu exista suprafața suficientă și posibilități de start reduse.
- din punct de vedere tactic și organizatoric aparține de Oberkommando Mackensen, precum și de „Deutsche-Marine-Abteilung Constanza“
- la 6 februarie 1918 este desființată


22 martie 1917: Entladen der Materialien in Chasapchioi / Descărcarea materialelor la Chasapchioi

Criteriile pentru alegerea terenului de la Duingi pentru aceasta hidroscala:
- plajă bună
- adâncime apă corespunzătoare
- suprafața apă bună pentru start în orice direcție a vântului
- strada suficient de bună pentru camioane tonaj
- apropiere de cale feratăa (Chasapchioi)
- o distanță nu prea mare de Constanța
- să aparțină de zona de aprovizionare a Etappenverwaltung / Administrația Germană

Comandatura Supremă Mackensen a aprobat din aceste motive hidroscala Duingi pe acest amplasament. La începutul perioadei calde a anului s-a constatat însă ca acest amplasament nu era deloc sănătos pentru oameni. Din cauza mlaștinilor din apropiere erau mereu noruri de țânțari; aprovizionarea cu apă nu era corespunzătoare; în curând o treime din echipa s-a îmbolnăvit de dizenterie. La începutul lui decembrie 1917, când lacul a înghețat - și deci hidroscala nu mai putea funcționa – s-a decis desființarea ei.

Imagini de la hidroscala Duingi (toate imaginile au data 22 martie 1917):


Ablaufbahn im Bau / Pista pentru decolat în construcție


Hidroscala Duingi: Ansicht von NW / Vedere din NW

Personalul Hidroscalei Duingi, 1917-1918:

- februarie 1917: 12 persoane
- mai 1917: 65 persoane
- a doua jumatate 1917: ca. 100 persoane
- februarie 1918: 78 persoane
Pierderi 1917-1918: 2 oameni (datorita inamicului) și 3 persoane (îmbolnăviri)

Comandanții Hidroscalei Duingi a fost:

- februarie 1917 – iulie 1917: Kplt. Meyr
- iulie 1917 – mijlocul august 1917: Lt. Frhr. v. Buddenbrock
- mijlocul august 1917 – începutul noiembrie 1917: Lt. Kessel
- început noiembrie 1917 – februarie 1918: Lt. Cranz


Hidroscala Duingi: Offiziershaus im Bau / Casa ofițerilor în construcție

Dotarea cu avioane a Hidroscalei Duingi, 1917-1918:

- aprilie 1917: 3 avioane
- octombrie 1917: 8 avioane
- februarie 1918: 6 avioane
Pierderi totale 1917-1918: 5 hidroavioane

Misiunea Hidroscalei Duingi:

- recunoașteri aeriene spre Nord deasupra uscatului și Marea Neagră pentru Armata 3. bulgara
- zboruri de însoțire / acoperire pentru traficul naval spre Sud și Est
- operațiuni de deminare
- sprijinul operațiilor militare în Ucraina – în primul rând la Odesa și Sebastopol

Exemplu de misiune comuna: 21.07.1917. Constanța + Duingi + Babadag: 

- total 10 hidroavioane (unul cu echipaj bulgăresc)
- recunoaștere Delta Dunării
- bombardat cu 4 avioane (Wilcow port, bombe 150 kg)
- bombardat cu 6 avioane (Sulina port, bombe 340 kg)
- Wilkow: apărare antiaeriană slabă
- Sulina: apărare antiaeriană puternică
- aparat #886 lovit de doua schije (flotor și rezervor benzina)
- trafic Dunăre redus
- port Sulina: mai multe vase (Dampfer), crucișător care pleca din port a pus pe apa un hidroavion (rusesc)
- au decolat încă trei hidroavioane (rusești) la o altitudine redusă
- bratele Sulina și Sf. Gheorghe fără trafic
- toate hidroavioanele s-au întors la baze
- hidroavion #886 reparat în 24 ore.
În plus: toate stațiunile au primit acest mesaj.

Hidroscala Babadag:

- înființată înainte de octombrie 1917
- a avut ca punct de sprijin aviatic "Jurilowka" - aparținând de Babadag (mai aproape de frontul rusesc)
- din punct de vedere tactic și organizatoric a aparținut de „Oberkommando Mackensen“, precum și de „Deutsche-Marine-Abteilung Constanza“
- la 28 februarie 1918 a fost desfiintata (alte surse: 18 mai 1918)

Personalul hidroscalei: necunoscut.

Dotarea cu avioane: necunoscut.

Conducerea hidroscalei: necunoscut.


Hidroscala Babadag: 9 octombrie 1917 h Hidroavioanele 862 și 863 se întorc la Constanța

Hidroscala Babadag – comunicat:

- "Lacul Babadag" este de la 16 februarie 1918 înghețat.
- Cele doua corturi (pentru hidroavioane) au fost trimise la Konstanza"

Tipurile de hidroavioane utilizate

Friedrichshafen FF.33E


Exemplu: aparat #862, hidroscala Duingi


Exemplu: aparat #871, hidroscala Varna

Au existat următoarele aparate de tip Friedrichshafen FF.33E la hidroscalele din Dobrogea, având numerele de bord:

- 818 - menționată la 6 martie 1917, hidroscala Constanța
- 819 FF + MG- menționată la 6 martie 1917, hidroscala Constanța
- 835 - menționată la 25 aprilie 1917, Duingi; 28 mai 1917: la Varna
- 851 - menționată la 6 martie / 5 mai 1917, Constanța, Duingi; Varna
- 860 B - menționată la 16 mai 1917, Constanța
- 862 - menționată la 6 martie 1917, etc., Constanța, Duingi, Babadag
- 863 B - menționată martie / octombrie 1917, Constanța, Duingi, Babadag
- 865: menționată 29 octombrie 1917, Constanța
- 885 B: 6 martie / 5 octombrie 1917, Constanța, Babadag; Varna
- 886 B: 6 martie 1917, Constanța
- 887 B: 26 aprilie 1917, Duingi; Varna
- 1026: 20 august 1917, zbor de proba Constanța
- 1120: în noiembrie, la Babadag
- 1121: în noiembrie, Babadag; sept. 1917, Constanța
- 1165: în iulie 1917, Constanța, Varna
- 1168: în octombrie, Duingi; Varna
- 1169: în octombrie 1917, Constanța, Duingi, Babadag
- 1170: în octombrie 1917, Babadag; Varna
- 1171: în octombrie 1917, Babadag; Varna
- 1253: 02 oct. 1917, Constanța
- 1271: în octombrie 1917, Constanța, Babadag
- 1272: 14 august 1917, Constanța (zbor de proba);
- 1272: 26 august 1917: pierdută pe canal Sf. Gheorghe; 28 august 1917: Varna, Constanța
- 1273: 14 august 1917, Constanța, Varna, Duingi
- 1274: în octombrie 1917, Constanța, Babadag
- 1544: 12 martie 1918
- 1545: 26 noiembrie 1917; Constanța - adusă cu trenul
- 1546: 26 noiembrie 1917; Constanța - adusă cu trenul
- 1547: 26 noiembrie 1917; Constanța - adusă cu trenul
- 1548: 17 dec 1917, Constanța
- 1683 MG: 14 martie 1918, Constanța, Babadag,

Legenda pentru variantele de aparate FF.33E folosite în Dobrogea (tipul aparatului completat cu):

- B: aparat cu bombe la bord
- FF + MG: aparat cu echipament de fotografiat + mitraliera la bord (Maschinengewähr)
- HFT: FT aparat cu radiotransmiter și – receptor 


Exemplu FF.33E: aparatul #862, la Varna, în decembrie 1918, aparținând de „Secția Franceza“.

Hansa Brandenburg W12


Exemplu: aparat #1011 (destinat pentru Constanța)


Exemplu: aparat #1186 (trimis la Borkum)


Hansa Brandenburg W12 (1916)

Au existat următoarele aparate de zbor de tip Hansa Brandenburg W12 folosite în Dobrogea:

- 1011 C2MG: a fost inițial destinat pentru Constanța; apoi Zeebrugge; pierdut pe 23 februarie 1918
- 1017 C2MG: menționat în octombrie 1917, Constanța și Babadag
- 1179 C2MG: menționat la 27 octombrie, Babadag
- 1186 C2MG: trimis la Borkum
- 1341 - transferat din Marea Nordului (Flandern)
- 1342 - transferat din Marea Nordului (Flandern)
- 1345: menționat la 09 august 1917, Constanța - zbor de probă

Încă doua imagini cu Hansa Brandenburg W12 (1916):



Rumpler 6B.1


Exemplu: aparat #1042 (aici: în Bulgaria, decembrie 1918; poarta deja însemne franceze)


Exemplu: decembrie 1917, Constanța. Posibil aceeasi mașina #1042; are însemne originale germane.

Au existat următoarele mașini de tip Rumpler 6B.1 în Dobrogea:

- 893: menționată 13 martie, Constanța
- 894: menționată în Turcia ("Wasserflieger-Abteilung Dardanellen" / Wasserflugstation San Stefano)
- 895: menționată în Turcia ("Wasserflieger-Abteilung Dardanellen" / Wasserflugstation San Stefano)
- 897: menționată la 13 martie 1917, Constanța
- 899: - menționată ??? (numai imagine)
- 1036: menționată în octombrie 1917, Constanța, Duingi, Babadag
- 1042: menționată în octombrie / decembrie 1917, Constanța, Duingi; în august 1918 la Peynerdjik (Bulgaria);
- 1046: menționată în octombrie 1917 (Babadag) și ianuarie 1918 (Duingi); se regăsește în august 1918 la Peynerdjik (Bulgaria)

Albatros W4


Exemplu: mașina #954 (Warnemünde, aprilie-mai 1917)


Exemplu: mașina # 965 (în Baltic, februarie 1917)

Au existat următoarele mașini de tip Albatros W4 în Dobrogea:

- 1311: menționată în octombrie 1917, la Constanța și Duingi
- 1312: menționată în septembrie 1917, Constanța
- 1313: menționată în octombrie / decembrie 1917, la Duingi și Babadag
- 1314: menționată în octombrie 1917, la Constanța

În final – încă un exemplu SFS Constanța: 1917, decembrie. Aparat Rumpler 6B.1:


Bibliografia folosită:

- Barch: RM110 Kommandostellen der Marineluftstreitkräfte
- Barch: RM 111 Seefliegerabteilungen und Marine- Landflugabteilungen
- Barch: RM 112 Seeflugstationen und Marinelandflugstationen der Kaiserliche Marine
- Barch: RM 116 Marine- Luftschiffabteilungen und -trupps
- Barch: MSG 2/1866, 1867 Köhler, Karl: Gliederungs- und Organisationsgeschichte der Marineluftstreitkräfte, 1969
- Die Entwicklung des Marine-Luftfahrtwesens im Ersten Weltkrieg. In: Waffen_Arsenal, Sonderband S-23
- König, Christian: Marineflieger in der Historie. Deutsche Seeflieger und ihre Flugzeugmutterschiffe im Ersten Weltkrieg. In Marine-Forum, 85 (2010)
""