Fotomontajele lui John Heartfield au expus lumii pericolul nazist jpeg

Fotomontajele lui John Heartfield au expus lumii pericolul nazist

În anii 1930, naziștii cunoșteau un trend ascendent în Europa, în timp ce mulți oameni îmbrățișau mentalitatea laissez fairefață de expansionismul doctrinei național socialiste. John Heartfield a fost unul dintre aceia care au prevăzut implicațiile nefaste pe care le-ar putea avea lupta pentru cucerirea Lebensraum-uluigerman.Cetățean german, născut Helmut Hezfeld, Heartfield a ales să critice regimul prin artă și a realizat o remarcabilă serie de fotomontaje (cu zeci de ani înainte de apariția Photoshopului), dând dovadă de mult curaj și imaginație.

Sânge și fier

heartfield1 png png

Bismarck a afirmat că poporul german va putea fi reformat prin sânge și fier. Fotomontajul lui Heartfield din 1939 exprimă exact interpretarea reală a spuselor lui Bismarck. Heartfield întotdeauna a avut o atitudine reacționară față de naționalismul german, fiind martor direct la ororile Primului Război Mondial. Deși propaganda a fost acerbă de ambele părți, a hotărât să facă schimbarea majoră de a-și angliciza numele, în 1916, în plin război mondial, în semn de protest față de aceste tendințe naționaliste.

Kaiser Adolf

heartfield2 png png

Cauzele ascensiunii la putere a lui Hitler în anii ’30 îi erau extrem de clare lui Heartfield. Aici, îl portretizează pe Hitler în vechile haine ale Împăratului și cu mustața răsturnată pentru a arăta că puterea, pur și simplu, s-a mutat dintr-o mână în alta și nimic nu s-a schimbat în termeni democratici. Făcând parte din stânga socialistă, Heartfield se poziționa diametral opus extremei drepte a național socialimsului care cucerise Germania (deși împrumutase idei atât de la ideologia de dreapta, cât și de stânga). După ce a fondat Die Pleite, o revistă de satiră, Heartfield l-a întâlnit pe Bertolt Brecht, cu care a avut o strânsă relație de prietenie. Ulterior, a lucrat la cotidianul AIZ, publicat în exil, unde a realizat cea mai mare parte din fotomontaje.

Hitler se pregătește să ucidă cocoșul galic

h3 9 jpg jpeg

În acest poster este surprinsă fin ironia privind vegetarianismul lui Hitler. Ministrul de externe francez pare a fi netulburat de cuțitul ascuțit, căci, în definitiv, Herr Hitler nu consumă carne. Heartfield plecase din Germania încă de la începutul regimului nazist, altfel acest gen de satiră politică i-ar fi asigurat o vizită nocturnă din partea partidului și o călătorie spre un lagăr de concentrare. A părăsit Germania în 1933 și s-a mutat în apropierea Cehoslovaciei – poate încă prea aproape pentru a trăi confortabil.

S-a terminat untul

h4 10 jpg jpeg

Acest poster a fost creat pe baza spuselor lui Göring din 1935:”Fierul întotdeauna a făcut o națiune puternică, pe când untul și untura doar au făcut poporul gras.” În una dintre cele mai cunoscute opere ale lui Heartfield, o familie încearcă să mănânce diverse arme de război a căror construcție absorbise fondurile pentru producerea ”untului” care ar fi trebuit să fie pe mese. Tapetul cu svastici din fundal este o notă subtilă ce exprimă modul în care regimul se infiltrase în toate aspectele vieții, chiar și în cele ale vieții domestice.

Stejarul german

h5 7 jpg jpeg

Stejarul este udat de un Hitler grijului față de mediu. Totuși, copacul produce, în loc de ghinde, obuze și căști de protecție de fier marcate cu svastici – o imagine puternică despre modul în care idealurile unei națiuni pot fi pervertite prin politică. La puțin timp după realizarea acestor lucrări, Heartfield a emigrat în Anglia și a trăit în Hampstead, Londra pe toată durata războiului.

Evul Mediu și al Treilea Reich

h6 7 jpg jpeg

Făcând referire la roată ca instrument de tortură medieval, Heartfield a adaptat, cu măiestrie, o imagine similară cu svastica, pentru a arăta ceea ce se întâmpla poporului german sub conducerea lui Adolf Hitler și a acoliților săi.

Casa construită de Hitler

h7 8 jpg jpeg

Casa din cărți de joc care stă să cadă reprezintă sistemul politic al Germaniei. Vizionar, Heartfield îl portretizează pe Hitler drept un toboșar la baza pachetului de cărți, iar în vârf este poziționat industrialistul Thyssen, arătând colaborarea strânsă dintre industrie și dictator. Greutatea steagului nazist nu poate fi susținută de pachetul de cărți și pare că prăbușirea este iminentă.

Pacea și fascismul

h8 7 jpg jpeg

Utilizând o satiră brutală, Heartfield portretizează porumbelul păcii imobilizat de o baionetă, reprezentând ascensiunea fascismului în Europa în anii 1930. Pe fundal se află clădirea Ligii Națiunilor, iar deasupra ei flutură o svastică. Astfel se sugerează situația postbelică, când Liga Națiunilor, o organizație menită să reprezinte popoarele lumii și să mențină pacea, a eșuat în combaterea regimurilor deviante, precum cel al lui Hitler. În manieră ineficientă, chiar a încurajat ascensiunea nazismului și fascismului pe continentul european.

h9 6 jpg jpeg

După înfrângerea lui Hitler și a nazismului, Heartfield (foto, în centru, în 1960) s-a întors în Germania și s-a stabilit pentru tot restul vieții în Berlinul de est. Viața și opera sa au fost omagiate prin imprimarea unui timbru poștal. În ultimii ani din viață a lucrat alături de numeroși directori de tearu și, în 1967, a mers la Londra pentru a pregăti pentru o retrospectivă a operei sale. Din păcate, a murit înainte ca acest eveniment să aibă loc, dar soția sa a organizat o expoziție, deschisă în 1969.

h10 6 jpg jpeg

Sursa:Kuriositas