Dacia  Războaiele cu romanii,  o lucrare de care aveam nevoie jpeg

Dacia. Războaiele cu romanii, o lucrare de care aveam nevoie

Întotdeauna m-am întrebat de ce istoricii şi arheologii serioşi nu răspund provocărilor lansate de psoude-cercetătorii care apar frecvent în media, cu privire la subiectele legate de daco-geţi, războaiele daco-romane sau sinteza românească. De asemenea, m-am mirat cum informaţii fără nicio susţinere istorică şi arheologică sunt vehiculate şi promovate la infinit, ajungând să fie crezute de mulţi oameni de bună credinţă.

Încercând în câteva rânduri să abordez aceste subiecte şi să le prezint în parametrii unui adevăr istoric susţinut arheologic, mi-a dat seama de unde vine ruptura. Pe de-o parte, certitudinile ştiinţifice cu care lucrează istoricii sunt departe de a fi senzaţionale;pe de altă parte, uneltele folosite de aceştia în promovarea subiectelor – imagini, reconstituiri, filme, infografii etc. – sunt departe de a fi comparabile cu cele ale pseudo-istoricilor. Există, aşadar, un univers mic, restrâns, al arheologilor şi istoricilor, cu un limbaj codificat şi specializat, cu o ilustraţie ce poate fi pasională pentru cei din interior, cunoscătorii, dar care e anostă, deloc atrăgătoare pentru toţi ceilalţi. Mai mult, de cele mai multe ori, publicarea rezultatelor şi a descoperirilor arheologice nu este deloc încurajată. Din acest motiv, mulţi istorici şi arheologi consideră drept un real succes apariţia unor articole în publicaţii cu circulaţie închisă, uitând că eforturilor lor înregistrează în acest fel un semi-eşec. Obiectivul principal, şi anume cunoaşterea corectă a istoriei, este parţial ratat pentru că tocmai cea mai mare parte a publicului nu primeşte această informaţie.

MI L4349 JPG jpeg

Privind la canalele de televiziune specializate în popularizarea istoriei, la revistele sau lucrările apărute în Occident, înţelegem că în România, în afara manualelor şcolare şi a lucrărilor academice, există extrem de puţine volume şi articole redactate într-un limbaj accesibil publicului iubitor de istorie;texte care să fie corecte din punct de vedere istoric şi care să exprime, acolo unde lucrurile nu se cunosc cu siguranţă, opinii sau scenarii cât mai apropiate de realitatea evenimentelor istorice. În acelaşi timp, dorinţa publicului general de a afla cât mai multe lucruri este în continuă creştere. Neavând acces la informaţiile academice, cu prea puţine lucrări corecte din puncte de vedere istoric, cu muzee şi locuri de patrimoniu aflate în ruină, mulţi asimilează informaţii eronate provenite din filmele de propagandă, realizate în timpul Epocii de aur, sau din senzaţionale articole de presă scrise fără pic de documentare.

Primul volum dintr-o serie

În acest context, apariţia unei lucrări precum DACIA. Războaiele cu romanii, avându-l drept autor pe Radu Oltean, este un act care trebuie salutat şi susţinut. Altfel spus, era nevoie – şi câtă nevoie – de acest volum. Subiectul, unul foarte la modă şi azi, a fost în ultimii 50 de ani discutat şi încărcat cu foarte multe artificii naţionaliste şi propagandistice. Ceea ce încearcă autorul să realizeze este tocmai îndepărtarea derapajelor şi a exagerărilor cu privire la subiect, dar şi eliminarea pretenţiosului limbaj academic ultra-specializat, pentru a oferi publicului larg, iubitor de istorie, un suport informaţional corect despre daci şi romani. Lăsând textul la o parte, un lucru e cert:piesa de rezistenţă a lucrării o reprezintă partea grafică, zona informaţională vizuală, care atrage ca un magnet publicul şi care, din păcate, a fost ignorată de specialişti şi folosită doar de cei care aveau un anumit set de priorităţi (mai cu seamă de ordin propagandistic).

Cartea, care se anunţă a fi primul volum dintr-o serie, conţine peste 190 de imagini color:ilustraţii, artefacte, hărţi, monumente, reconstituiri, fotografii aeriene, stampe de epocă etc. Povestea acestui volum se termină în anul 102 şi în el găsim, puse cap la cap, toate întâlnirile dintre daci şi romani până la această dată. Studiind bibliografia pe care autorul a consultat-o, dar şi lista celor care i-au oferit ajutor, observăm că sunt adunate în volum informaţii provenind din surse de primă mână:articole şi lucrări ale arheologilor specializaţi în această perioadă istorică;articole recente, dar şi lucrări consacrate.

În paralel cu subiectul principal, autorul încearcă să realizeze şi o istorie a şantierelor arheologice deschise de-a lungul vremii, analizând modul în care acestea au contribuit la creşterea numărului de date despre daci şi romani. Au fost adăugate şi informaţii conexe, unele mai vechi şi altele aflate încă în cercetare:încercările de reconstituire a culorilor Columnei din anii ’70, reprezentările dacilor din Forul lui Traian etc.

MI L4341 JPG jpeg

Reconstituirile istorice nu au avut tradiţie în România

După modelul occidental, Radu Oltean îşi plasează povestea mereu în interiorul evenimentelor, oferind cititorului o perspectivă inedită despre acele momente istorice;iar ilustraţia bogată ajută la o mai bună receptare informaţiilor scrise. Reconstituirile, făcute cu mult talent de autor – şi cu multă atenţie la detalii – ţin cont de sursele imagistice principale ale acestui conflict:Columna lui Traian şi Monumentul Triumfal de la Tropaeum Traiani (Adamclisi). De asemenea, o parte din ilustraţii au fost realizate şi cu ajutorul arheologilor, care au pus la dispoziţia graficianului informaţii cu privire la viaţa cotidiană a populaţiei dacice.

Lucrarea, apărută în condiţii grafice deosebite, este rodul unei munci desfăşurate de autor pe parcursul a aproape patru ani de zile. Ea nu are în spate o editură mare, ci se înscrie în proiectul Art Historia, pe care Radu Oltean, cunoscut pentru reconstituirile sale istorice extrem de amănunţite, l-a inaugurat cu mai multă vreme în urmă. La un moment dat, Radu Oltean făcea o foarte bună descriere a proiectului său (iar această lucrare confirmă crezul autorului):„Reconstituirile istorice realizate în scopul popularizarii istoriei într-un mod cât mai atrăgător, dar şi instructiv, nu au avut tradiţie la noi în ţară. S-au perpetuat peste ani (şi continuă şi acum) nişte stereotipuri de sorginte patriotardă care «educă» şi formează în mintea oamenilor nişte imagini care rareori au legătură cu trecutul. Art Historia şi-a propus să mai reducă din acest handicap prin editarea unor postere ce înfăţisează reconstituiri de oraşe, monumente sau costume antice şi medievale. Nicicând nişte reconstituiri istorice nu au fost ilustrate cu mai multă atenţie pentru detaliu, pentru corectitudinea istorică”.

Dincolo de ceea ce îşi propunea Radu Oltean cu posterele istorice, cartea de faţă are şi atuul textului deparazitat de încărcătura ideologică şi scris într-un limbaj accesibil atât tinerilor, cât şi adulţilor, iubitori de istorie, dar nu neapărat specialişti. Lucrarea a apărut, într-un tiraj mai mic, şi în limba engleză, pentru a facilita accesul unui public mai larg la istoria (ilustrată) a războaielor dintre daci şi romani.