Autor 63875 vizualizări


A crescut într-un orfelinat franţuzesc. Simplitatea vestimentaţiei călugăriţelor şi a mediului şi-a pus amprenta asupra creaţiilor sale. A înţeles mai bine decât oricare alta nevoile femeii moderne de a iubi şi de a munci liber. Şi a creat haine care să o satisfacă.

Paris,  10 ianuarie.Gabrielle (Coco) Chanel, una dintre cele mai mari creatoare de modă ale secolului XX, a murit aseară în apartamentul său de la Hotelul Ritz, la vârsta de 87 de ani, titra ziarul „The New York Times“ în 1971.

Moartea lui Coco, aşa cum era ea cunoscută, a fost anunţată de prietenii apropiaţi. Ei au declarat că decesul a survenit în linişte şi că în ultimele zile nu fuseseră semne care să indice existenţa unor probleme de sănătate. Moartea a surprins-o pe creatoare în toiul muncii la o nouă colecţie vestimentară care ar fi trebuit prezentată la începutul primăverii. Presa americană amintea că, în lunga sa carieră, Chanel a dominat scena modei şi a pus pe picioare patru afaceri:o casă de modă, un business cu textile, un laborator de parfumuri şi un atelier pentru bijuterii accesorizate, toate acestea având peste 3.500 de angajaţi.

Dar poate parfumul, mai mult decât vestimentaţia, a făcut‑o celebră pe Coco. Numit simplu „Chanel nr. 5“ şi promovat de nu mai puţin celebra Marilyn Monroe, parfumul spune povestea unui succes care a transformat-o pe Coco în milionară.  

Debutează la cabaret

În ciuda aparenţelor, Coco nu a respirat aerul rarefiat al înaltei societăţi. Potrivit biografilor săi, Gabrielle (Coco) Chanel s-a născut în 1883, la Saumur. Însă creatoarea a susţinut întotdeauna că a văzut lumina zilei zece ani mai târziu, în 1893, la Auvergne. La numai şase ani, Gabrielle îşi pierde mama. Tatăl rămâne cu cinci copii pe care îi abandonează curând în grija rudelor. Fetiţa află încă din copilărie că în viaţă trebuie să se descurce singură. Simplitatea vestimentaţiei călugăriţelor din orfelinatul unde soarta o aruncă până la urmă e decisivă pentru viitoarea creatoare care va rămâne fidelă crezului de a crea haine comode şi elegante.

Gabrielle devine Coco în timpul unei scurte cariere de cântăreaţă de cabaret, între 1905 şi 1908. Ajunge amanta unui ofiţer de armată, apoi a unui industriaş englez. În 1912 îl întâlneşte pe Arthur „Boy“ Capel care o ajută să-şi deschidă un magazin de hai­ne la Paris. Adevărata lovitură vine însă la sfârşitul anilor 1920, în timpul Marii Crize, când, tot cu ajutorul lui Capel, deschide primul său butic celebru, pe 31 rue Cambon. Curând, ea se extinde şi la Deauville şi Biarritz.

Din 1912 şi până în 1920, Gabrielle „Coco“ Chanel a urcat podiumul designerilor parizieni treaptă cu treaptă. Stilul său vestimentar relaxat, cu rochii şi costume simple, ciorapi de damă, bijuterii, parfumuri şi textile cucereşte încet-încet piaţa. Coco Chanel devine prima creatoare care introduce jerseul în lumea modei.

În 1922 lansează celebrul parfum „Chanel nr. 5“, devenit şi rămas cel mai profitabil produs al firmei. Pierre Wertheimer îi devine partener în afacerile cu parfumuri în 1924 şi, după unii biografi, îi devine şi iubit. El deţine 70% din companie, Coco 10%, iar un amic, Bader, 20%. Familia Wertheimer continuă să aibă controlul companiei de parfumuri şi astăzi.

În paralel, în 1925, Coco îşi pune semnătura pe jacheta care devine un simbol al casei de modă şi, un an mai târziu, pe „micuţa rochie neagră“. Multe dintre piesele sale vestimentare nu s-au schimbat prea mult de la un an la altul sau de la o generaţie la alta.

Poveste de amor cu un ofiţer nazist

Dacă în timpul Primului Război Mondial Coco a lucrat pentru o scurtă perioadă ca infirmieră într-un spital, iar ocupaţia nazistă a scos-o pentru câtva timp în afara afacerilor cu obiecte vestimentare, în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial Coco s-a implicat într-o relaţie sentimentală cu un ofiţer nazist, fapt care a dus la o scădere a popularităţii ei şi, implicit, a cifrei de afaceri în Paris.

Coco alege să-şi continue povestea de amor în Elveţia, de unde se întoarce în 1954 pentru a repune pe picioare afacerile sale cu îmbrăcăminte. Hainele sale sunt create în acelaşi stil care urmează linia naturală a corpului.

În 1931, Chanel e angajată de Samuel Goldwin care-i oferă un milion de dolari pentru a îmbrăca starurile hollywoodiene printre care se numără Katherine Hepburn, Grace Kelly, Elizabeth Taylor şi Gloria Swanson. Dar Coco a creat, de asemenea, costumele pentru filmele lui Cocteau, „Antigona“ (1923) şi „Oedipus Rex“ (1937). Viaţa celebrei creatoare de modă a ajuns şi pe Broadway, unde Katherine Hepburn a dat viaţă personajului într-un musical, în 1969.

În cartea sa Coco Chanel, Innovator and Icon, Aime Joseph o consideră drept cea mai influentă şi inovatoare creatoare de modă de până acum. Despre Coco, Christian Dior spunea:„Cu un pulover negru şi câteva şiraguri de perle a revoluţionat moda“. Coco Chanel a rămas celebră nu numai pentru rochia scurtă, neagră, şi pentru parfumul „Chanel nr. 5“, ci şi pentru taioarele, pantofii, poşetele şi bijuteriile create.

Costul mediu al unui costum Chanel:5.000 de dolari

Fie că e un costum din anii ’30, ’60 sau de sfârşit de mileniu, costumul clasic de la Chanel are un stil simplu, aproape rectangular. Costumul tipic are margine tighelită şi o fustă scurtă, prinse cu un lănţişor din aur. Nasturii seamănă cu nişte monede sau sunt din aur cu logo-ul CC imprimat pe ele. De asemenea, poalele bluzei sunt întărite cu un elastic pentru a nu-i permite să alunece, iar fermoarul este plasat într-o parte a fustei pentru un plus de confort.

Cumva, a purta un costum Chanel este ca şi cum ai purta o haină personalizată, făcută în aşa fel încât să se potrivească mişcărilor celei care o poartă, haina păstrându-şi perfect graţia şi eleganţa. Acest costum clasic nu poate fi purtat decât însoţit de şiraguri de perle şi aur, uneori complexe, alteori simple şi austere. O geantă clasică Chanel împodobită cu logo-ul CC va avea întotdeauna o baretă din aur care va atârna peste umăr, iar cea care o poartă trebuie să aibă în picioare clasicii pantofi cu toc înalt sau, pur şi simplu, nişte balerini.

Astăzi, costul mediu al unui costum Chanel este de aproximativ 5.000 de dolari şi poate fi cumpărat de la magazinele Chanel sau din alte magazine selecte. Detalii cum ar fi materialul folosit, croiala personalizată executată manual ar mai putea adăuga ­mulţi alţi bani la acest cost estimativ. Chanel a fost şi a rămas o firmă care a considerat că preţul mare al produselor puse în vânzare va face ca design-ul perfect al hainelor să fie admirat la adevărata lui valoare.

Sursă foto:
Guliver/getty images, Photoland/Corbis Images

""