Bijuteriile crizei economice interbelice jpeg

Bijuteriile crizei economice interbelice

S-a spus cǎ ȋn 1929 a izbucnit Marea Crizǎ Economicǎ de supraproducție, cea mai rea și mai devastatoare din istoria capitalismului. Turbulența economic a generat nemulțumiri sociale ce au ȋmpins omenirea ȋntr-o nouǎ confruntare mondialǎ pentru hegemonie ȋn lupta pentru resurse și piețe de desfacere. Descrierea crizei a fost fǎcutǎ ȋn mii de feluri pe toate meridianele planetei și imaginile cu porcii masacrați sau laptele vǎrsat pentru menținerea prețurilor au fǎcut carierǎ. S-a mai spus cǎ nu s-a construit mai nimic ȋn era recesiunii și practic activitatea ȋn multe orașe s-a oprit. Era nenorocire planetarǎ!  

 Aceste repetiții enervante parcǎ trezesc suspiciuni. Oare nu cumva existǎ o lene intelectualǎ sau se ascunde ceva murdar? Dacǎ analizǎm cȃteva date publicate ȋn mediul virtual, constatǎm cu uimire cǎ specialiștii ȋn economie și istorie ascund cam multe realitǎți. Capacitǎțile de producție ale vremii funcționau foarte bine și realizau uimitoare opere ȋn metal și lemn. Astfel, un șantier naval din SUA lansa ȋn 1930 un vapor numit Aras, foarte bine construit și care a atras atenția autoritǎților. A devenit yachtul președinților la un moment dat. Avea peste 74 de metri lungime, dar Hussar V, produs la Kiel, ajungea la 96m și un deplasament de peste 3.000 t. Funcționeazǎ și astǎzi sub numele de Sea Cloud. MV Savarona a apǎrut ȋn 1931 și atingea 136m. Era nava conducǎtorilor statului turc și un colos al mǎrilor la categoria vaselor scumpe ce asigurau prestigiul șefilor de țarǎ. Deplasamentul trecea de 5.700 t, un fel de crucișǎtor ușor. Nici statul romȃn nu putea sǎ rǎmȃnǎ mai prejos și a cumpǎrat yachtul Nahlin, asamblat ȋn 1930 pȃnǎ la o lungime de 91m. Erau nave construite din cele mai bune materiale destinate civililor și dimensiunile erau impresionante. Dacǎ se face comparație cu navele militare ale timpului, se poate constata foarte ușor cǎ erau comparabile cu un distrugǎtor. NMS Regele Ferdinand avea o lungime de 101 m și un deplasament de cel mult 1.880 t. NMS Mǎrǎșești era mai scurt și nu atingea 95m.

 Sunt numai cȃteva exemple despre ce se producea din plin ȋn șantierele navale ale vremii. Lunga listǎ a yacht-urilor devine plictisitoare pentru orice cititor. Luxul era la mare modǎ și se construia masiv, dar veniturile mergeau cǎtre cercul strȃmt al politicienilor și al oamenilor de afaceri.