Barbie, prinţesa de plastic a capitalismului

Autor 6371 vizualizări


Trei păpuşi Barbie se vând în fiecare secundă, potrivit fabricanţilor. Barbie a fost un model pentru artistul Andy Warhol care, sedus de frumuseţea ei, a pictat-o în 1986, a fost vedetă în filme precum „Toy Store Movies” şi sursă de inspiraţie pentru designeri precum Oscar de la Renta şi Christian Dior. Povestea celebrei păpuşi este veche de circa şase decenii şi, în tot acest timp, a ţinut captivă imaginaţia a zeci de generaţii de copii şi de adulţi, ba chiar a stimulat-o într-un fel în care nicio altă bucată de plastic nu a mai reuşit. 

Înaltă, blondă, cu sânii mari. Barbie. Visul oricărui bărbat, fie că recunoaşte, fie că nu. Născută din imaginarul masculin, păpuşa blondă, iniţial un personaj de benzi desenate, a ajuns să cotropească minţile femeilor care au dorit (unele dintre ele) nici mai mult nici mai puţin să se identifice cu ea la propriu. Adică au adus-o pe Barbie la viaţă. Cu orice risc. 

Popularitatea precursoarei Lilli.Istoria acestei păpuşi care nu a fost de acord să rămână doar o simplă bucată de plastic este, deopotrivă, bizară şi interesantă. Precursoarea lui Barbie s-a născut în anii 1950. Se numea Bild Lilli şi era un personaj de benzi desenate pentru adulţi în paginile ziarului „Bild Hamburg-Zeitung”. 

Păpuşa nemţească Bild Lilli,  punctul de plecare pentru Barbie

Păpuşa nemţească Bild Lilli, punctul de plecare pentru Barbie

Ireverenţioasă, spirituală şi, mai ales, dezinhibată sexual, Lilli apărea, de pildă, în paginile publicaţiei acoperită doar cu ziarul, „explicând” publicului că s-a certat cu iubitul care i-a luat înapoi toate cadourile. O altă ispravă o înfăţişa pe blondă într-un costum de baie din două piese;oprită pe stradă de un poliţist care-i aducea aminte că nu e permisă purtarea costumul din două piese, Lilli ofta, spre deliciul cititorilor:„Oh, şi pe care ziceţi că ar trebui să o scot?”.

Acesta fiind contextul, nu e de mirare că Lilli a devenit extrem de populară şi, prin urmare, a primit „beneficiul” de a fi turnată în plastic şi vândută atât în magazinele pentru adulţi, cât şi în tutungerii şi baruri. Era făcută cadou la petrecerile burlacilor, fixată pe bordul automobilului personal sau agăţată de oglinda retrovizoare, ba chiar dăruită iubitelor pe post de suvenir. Unul foarte sugestiv. Ce mai, devenise vedetă!

Barbie şi cele 125 de cariere posibile.Întâmplarea a făcut ca în acei ani, mai exact în 1956, un cuplu de americani, soţii Handler, împreună cu fata lor, Barbara, să meargă în excursie în Europa. Barbara avea 15 ani şi s-a arătat foarte interesată de păpuşa nemţească. Cum acasă, în America, fetiţa abandonase clasicul „bebeluş” şi se juca cu păpuşi din hârtie, părinţii ei, ca nişte americani veritabili, au sesizat imediat existenţa unei nişe cu potenţial maxim pentru afaceri. Trei păpuşi a luat Barbara cu ea acasă în California, iar câţiva ani mai târziu, în 1959, la târgul internaţional de jucării de la New York, compania Mattel o făcea cunoscută lumii pe Barbie, o păpuşă care proiecta în viitor toate visele adolescentelor, după cum declara „mama” lui Barbie, Ruth Handler, pentru „New York Times”. 

Prima păpuşă Barbie,  cea din 1959,  la un muzeu din Colmar,  Franţa – unul dintre cele zece exemplare originale rămase în toată lumea; fiecare valorează acum 15.000 euro

Prima păpuşă Barbie, cea din 1959, la un muzeu din Colmar, Franţa – unul dintre cele zece exemplare originale rămase în toată lumea;fiecare valorează acum 15.000 euro

„Întrega mea filosofie referitoare la Barbie este aceea că prin intermediul ei orice fetiţă poate fi tot ceea ce vrea ea să fie”, rezuma Ruth, care adăuga că sursa ei de inspiraţie a fost propria fiică şi înclinaţia acesteia pentru păpuşi şi hainele lor. 

Faptul că păpuşa era una foarte sexy, deşi se adresa mai ales copiilor, nu a fost un impediment pentru părinţii acesteia. „Dacă o adolescentă vrea să facă jocuri de rol ar fi fost stupid să facă acest lucru cu o păpuşă fără sâni”, a mai spus mama lui Barbie. 

Aşa că Barbie nu are doar sâni foarte proeminenţi, talie de viespe, picioare lungi, păr blond prins în coadă şi ochi mari, albaştri, dar şi o întreagă garderobă de haine destinate diverselor roluri pe care le avea de îndeplinit, de la femeie casnică până la stewardesă, doctor, pilot, astronaut, atletă, ba chiar şi candidată la preşedinţia Statelor Unite. În total, 125 de cariere şi tot atâtea garderobe. Prin urmare, hainele lui Barbie aveau nevoie de dulapuri tot mai mari, iar acestea de case tot mai încăpătoare. 

Efectul pervers al păpuşii cu talie de viespe.Primele păpuşi au fost fabricate în Japonia, iar hainele lor au fost create de designerul Charlotte Johnson şi cusute laolaltă de femeile japoneze la domiciliul lor. Astăzi, Barbie are în spate opt designeri pentru faţă şi trei pentru păr, care produc circa 30 de păpuşi prototip pe săptămână. Echipa e formată atât din ingineri cu pregătire în design industrial, cât şi în design de artă. Barbie are, de asemenea, o echipă de designeri care se ocupă de garderoba sa şi stilişti care se asigură să fie perfect în trend. Moda şi părul ei reflectă atât de fidel tendinţele încât e relativ simplu să identifici o păpuşă de la începutul anilor 1960 sau 1970. 

Adepţii lui Barbie au văzut în această păpuşă o alternativă la rolurile tradiţionale ale femeii, dominante în acea perioadă. Contestatarii ei, care s-au înmulţit pe măsură ce vânzările au crescut exponenţial, au fost de părere că garderoba ei impresionantă, casele de vis maşinile scumpe şi anturajul select Barbie le imprimă fetelor idei materialiste. Dar nu acesta era visul american până la urmă?

Mai greu de înghiţit a fost efectul pervers al păpuşii cu talie de viespe şi sâni enormi, care le stimula pe fetiţe să fie aidoma idolului lor. Lucru nu tocmai simplu, dacă avem în vedere dimensiunile nerealiste ale modelului, care, au fost de părere unii, le distruge fetelor imaginea de sine. În ciuda criticilor, Barbie continua să facă un miliard de dolari anual din vânzări la nivelul anului 1993. 

Simbol cultural.Succesul lui Barbie se datorează şi faptului că, în 1955, fondatorii companiei Mattel, soţii Handler, au obţinut o sponsorizare de la Mickey Mouse Club, un program TV, devenind prima firmă care a realizat şi difuzat reclame la jucării. Ei au folosit televiziunea pentru a promova noua lor păpuşă, iar în 1961 cererea crescuse atât de mult încât pe piaţă a apărut Ken, prietenul lui Barbie, iar în 1964, sora ei mai mică, Skipper. De altfel, pe măsură ce Barbie a urcat scara celebrităţii, anturajul ei s-a lărgit, iar obiceiurile au ţinut pasul cu vremurile. Ken Carson, prietenul ei din 1961, a fost abandonat în favoarea surferului australian Blaine, pentru ca, în 2006, să revină la Ken, prima ei dragoste. 

Câte păpuşi,  atâtea garderobe – părţi ale celei mai largi colecţii de păpuşi Barbie din lume (4.000 de exemplare),  scoasă la licitaţie de Christie’s în 2006

Câte păpuşi, atâtea garderobe – părţi ale celei mai largi colecţii de păpuşi Barbie din lume (4.000 de exemplare), scoasă la licitaţie de Christie’s în 2006

Barbie are şi 40 de animale de companie, câini, pisici, cai, lei, zebre, chiar şi un urs panda. Mai are un Corvette roz decapotabil şi o droaie de prieteni. 

Pentru că mulţi dintre criticii lui Barbie au acuzat că păpuşa e prea ariană şi asta aduce a rasism, fabricanţii au rezolvat problema vopsind-o brunetă, iar mai apoi, în 1961, roşcată. Cercul ei de prieteni a fost lărgit în 1969 şi aşa au apărut hispanica Tereza şi afroamericanca Christie. 

În 1986, artistul Andy Warhol o transformă pe Barbie într-un simbol cultural – Barbie, portretul lui Billy Boy – iar păpuşa devine chiar personaj de film în „Toy Story”. Case de modă și designeri ca Oscar de la Renta, Christian Dior şi Diane von Furstenberg sunt doar trei dintre cei care au colaborat cu Barbie în 1984, 1995 şi 2006. 

În cartea sa, The Real Toy Story. Inside the Ruthless Battle for the Britain’s Youngest Consumers, Eric Clarck remarca faptul că Barbie este femeia care are totul şi care, în fiecare an, primeşte mai mult. „Prinţesa de plastic a capitalismului, cu maşinile ei, casele, caii, hainele şi piscinele atacă deliberat micii consumatori”. 

Noua Barbie.

Noile Barbie,  de culori,  înălţimi şi dimensiuni diferite,  au fost lansate la final de ianuarie – se încheie astfel o tradiţie veche de 56 de ani,  care avea în centrul ei o Barbie înaltă,  zveltă,  „ireal” de perfectă

Noile Barbie, de culori, înălţimi şi dimensiuni diferite, au fost lansate la final de ianuarie – se încheie astfel o tradiţie veche de 56 de ani, care avea în centrul ei o Barbie înaltă, zveltă, „ireal” de perfectă

În 2003, Arabia Saudită, mai exact Comitetul pentru promovarea virtuţii, o scoate pe Barbie în afara legii. „Păpuşa evreică Barbie, cu hainele ei care descoperă părţile ruşinoase ale corpului, precum şi accesoriile ei, sunt un simbol al decadenţei Occidentului. Să ne ferim de pericole şi să fim atenţi”, argumenta comisia, recomandând fetiţelor să se joace cu Fulla, o păpuşă cam de aceeaşi înălţime cu Barbie, cu păr lung şi negru şi mult mai îmbrăcată. 

Recent, în urma presiunilor sociale din Occident, a opoziţiei mamelor mai ales, dar şi a scăderilor în vânzări, fapt care impunea o soluţie, producătorii au anunţat că Barbie va suferi transformări importante – prima oară după 56 de ani de carieră. Va deveni mai grasă, mai scundă, va avea pielea în şapte tonuri de culoare diferite, părul în 30 de culori, pieptănat în 24 de stiluri. Totodată, ochii vor fi atât albaştri, cât şi verzi sau căprui. Pe gustul fiecăruia. Rămâne la fel zâmbetul său roz, tencuit pe faţa din plastic, iar ridurile nu-şi vor face apariţia. Se va reinventa adică. Va fi destul pentru ca Barbie să fie iarăşi ce a fost? 

Până una-alta, Barbie are un CV profesional impresionant, gros cât o carte de telefoane, un cerc de prieteni de invidiat şi o comunitate de adolescente şi mai puţin tinere femei întinsă pe tot globul. Concurenţa este însă strânsă. 

Barbie Doll

Valeria Lukyanova, o ucraineancă de 29 de ani, a suferit zeci de operaţii estetice pentru a semăna până la identitate cu păpuşa Barbie. Este cunoscută şi sub numele de Barbie Doll şi pretinde că exceptând mărirea sânilor nu s-a supus niciunei operaţii estetice. Buzele, nasul, ochii şi, mai nou, musculatura sa de amazoană aruncă însă umbre de îndoială asupra onestităţii modelului care locuieşte la Odessa. Valeria mai spune că asemuirea ei cu Barbie este insultătoare şi degradantă. 

Modelul Valeria Lukyanova

Modelul Valeria Lukyanova

O altă braziliancă, Andressa Damiani, pretinde că nici ea nu a suferit modificări prin intermediul operaţiilor estetice pentru a semăna cu Barbie. Cu extensii de păr şi lentile de contact pentru a acoperi culoarea căpruie a ochilor, Andressa spune că nu a ţinut niciodată dietă, iar condiţia fizică şi-o menţine plimbându-şi câinele. Brazilianca mai spune că întotdeauna a avut un aspect de păpuşă şi nu se sfieşte să iasă în oraş costumată precum o Barbie în mărime naturală. În copilărie, Andressa era foarte timidă şi izolată din cauza aspectului său foarte neobişnuit de păpuşă, astfel că petrecea mult timp în camera ei jucându-se. 

Human Ken

În 2015, brazilianul Celso Santebanes, 21 de ani, a murit după o luptă dură cu leucemia. Tânărul făcuse o obsesie din a-şi modifica corpul şi figura în aşa măsură încât să semene cu Ken, prietenul lui Barbie, şi visa să facă un film în LA împreună cu Valeria Lukyanova. Model încă de la vârsta de 17 ani, Celso a cheltuit zeci de mii de dolari pe operaţii estetice care să-l aducă mai aproape de idolul său. Presa a notat că Celso a aflat că are leucemie în urma unui control medical care detectase scurgeri în urma unei injecţii cu hidrogen în picior. Celso a suferit patru operaţii de remodelare la nas, obraji, precum şi la piept. 

""