Aventura americană a lui Salvatore Ferragamo, regele italian al pantofilor de lux  jpeg

Aventura americană a lui Salvatore Ferragamo, regele italian al pantofilor de lux

📁 Istoria Modei
Autor: Andreea Lupşor

În 1914, Salvatore Ferragamo s-a îmbarcat pe un vas cu destinaţia America. Era pasager la clasa a treia, un tânăr italian sărac, dar cu idei multe, al cărui vis era să facă pantofi. Un deceniu petrecut dincolo de ocean i-a arătat că America nu e pentru el, așa că s-a întors în Italia. Însă drumul de întoarcere l-a făcut cu un bilet la clasa întâi și un renume construit la Hollywood. Era omul care încălţa toate starurile de cinema.

La 16 ani, la fel ca fraţii săi, Salvatore urca pe un vas cu destinaţia Statele Unite. Unul dintre fraţii mai mari lucra deja la Boston, într-o fabrică de încălţăminte, și l-a chemat pe Salvatore la el. Însă nici Bostonul nu l-a ţinut în loc prea mult. A lucrat la fabrică cât să mai înveţe ceva meserie și să-și dea seama cum ar putea folosi câteva dintre inovaţiile producţiei în masă pentru meșteșugul pantofilor lucraţi de mână.

Încălţările de fabrică, i se părea lui Ferragamo, erau prea grele, prea incomode și, mai ales, lipsite de imaginaţie. Așa că Salvatore și-a convins fraţii să se mute pe Coasta de Vest, la Santa Barbara, unde în 1919 și-a deschis un mic atelier de pantofi și a început să colaboreze cu producătorii de filme de la Hollywood. Munca pentru platourile de filmare i-a permis să pună în practică primele idei de design în adevăratul sens al cuvântului.

N-a durat mult până când creaţiile sale au atras atenţia vedetelor de cinema, astfel încât Ferragamo s-a mutat încă o dată, de data aceasta chiar la Hollywood. Era șansa lui de a fi mai aproape de clienţii săi și de a-și pune la încercare talentul. Vedetele filmelor mute veneau la el cu idei ieșite din comun, cereau sandale cu perle sau pantofi exuberanţi, iar Ferragamo se conforma. Însă nu doar designul special a atras atenţia asupra pantofilor creaţi de el, ci și faptul că erau foarte comozi – asta, într-o vreme în care aspectul trebuia să cedeze în faţa comodităţii, sau invers.

salvatore feragamo 2 jpg jpeg

Pantofii frumoși și comozi în același timp erau foarte rari. Însă Ferragamo învăţase la Napoli cum să ia măsurătorile exacte și să facă ajustările în așa fel încât pantoful să îmbrace piciorul fără niciun chin. Mai mult decât atât, la începutul aventurii californiene participase la cursuri de anatomie la o universitate ca să înţeleagă mecanismul anatomic al mersului.

Chemarea Florenţei

La Hollywood, Salvatore Ferragamo nu trebuia să fie star de cinema pentru a fi o vedetă. Toţi îl cunoșteau și-i vizitau atelierul, iar pantofii săi se vindeau în toate marile magazine din America, inclusiv pe Coasta de Est, la faimosul Saks Fifth Avenue. Însă America n-a fost de-ajuns pentru el. Ceva fundamental lipsea și nu-i permitea să lucreze la cele mai înalte standarde, așa cum ar fi vrut. Nu avea mână de lucru suficient de bine pregătită, nu găsea materiale de calitate și, cel mai important, n-avea suficientă inspiraţie.

Așa că în 1927 s-a întors în Italia natală și s-a stabilit la Florenţa. Oraş al Renaşterii, oraş-muzeu, Florenţa avea să devină noua casă a lui Ferragamo și nesfârşita sa sursă de inspiraţie.

Acest text este un fragment din articolul «Ferragamo. Luxul „made in Italy”», publicat în numărul 207 al revistei Historia, disponibil în format digital pe paydemic.com

1 coperta jpg jpeg