Autor 41614 vizualizări


Secole în şir se credea cã tutunul are proprietãţi curative extraordinare, mestecându-l se credea cã poţi vindeca durerea de dinţi… Acum i se cunosc efectele nocive, dar popularitatea sa nu a scãzut deloc. Iatã câteva repere din istoria tutunului:

1. Tutunul are o lungã istorie în America de Sud. Mayaşii au reprezentãri în piatrã ale plantei datând din anii 600-900. Ei fumau tutunul dintr-o pipã, actul având însemnãtate religioasã şi medicalã. Tutunul creşte în Americi de aproape 8000 de ani.

2. În secolul al XVI-lea, medicul spaniol Nicolas Monardes, autor al unei cãrţi despre plantele medicinale din Lumea Nouã, susţine cã tutunul poate vindeca peste 36 de boli. În acelaşi secol, Thomas Harriet propune fumatul ca metodã de consum al tutunului, dar se înregistreazã multe decese pentru cã persistã obiceiul de a se fuma pe nas.

3. Este prima culturã dezvoltatã exclusiv pentru bani din America de Nord, prima sursã de venit a coloniştilor din Jamestown, 1612. Revoluţia americanã îşi dobândeşte fondurile pentru rãzboiul cu Marea Britanie prin comerţul cu tutun.

4. La 1800 oamenii încep sã consume regulat tutun, fie mestecat, fie fumat. Cantitatea consumatã nu depãşeşte însã 40 de ţigãri pe an. În 1826 se descoperã forma purã de nicotinã.

5. Primele ţigãri destinate consumului individual încep sã se vândã în 1865, la iniţiativa lui Washington Duke, care deţine o mare culturã în Raleigh, California. Ţigaretele rulate sunt vândute soldaţilor participanţi la rãzboiul civil.

6. Practica fumatului se extinde considerabil o data cu inventarea de cãtre James Bonsack, în 1881, a maşinii de fãcut ţigãri. Maşina putea rula 120.000 de ţigãri zilnic. Primul brand poartã numele de Duke of Durham, Washington Duke şi fiul sãu fiind cei care pun bazele primei companii de profil din America, American Tobacco Industries.

7. Producţia creşte considerabil în perioada celor douã rãzboaie  mondiale, producţia ajungând în 1944 la 300 de miliarde de ţigãri pe an. Şase companii importante se dezvoltã:Philip Morris, R.J. Reynolds, American Brands, Lorillard, Brown &Williamson, and Liggett &Myers.

8. În 1965 Congresul adoptã legea The Cigarette Labelling and Advertising Act, conform cãreia fiecare pachet trebuie sã conţinã o etichetã care sã avertizeze asupra riscurilor la care se expun consumatorii.

9. În anii ’80 apar noi branduri cu conţinut mai scãzut de gudron şi nicotinã şi filtre îmbunãtãţite. Rãzboiul gudronului are drept cauzã competiţia agresivã dintre companiile care vizeazã producţia a peste 100 de feluri de ţigãri cu conţinut scãzut de gudron.

10. În 1984 Congresul adoptã legea denumitã Comprehensive Smoking Education Act, care obligã companiile sã modifice eticheta de avertizare o data la 3 luni, dar industria tutunului este în continuare în plin avânt. În anii ’90 existã o competiţie acerbã pentru primul loc în cadrul celor mai de succes branduri între Marlboro şi Coca-Cola.

""