Autor 4773 vizualizări


Oficiali americani au identificat trei site-uri în limba engleză, legate de aparatul de stat de la Kremlin şi de spionajul militar GRU, care promovează dezinformări despre coronavirus, dar şi despre alte subiecte. În România, atenţia lor s-a concentrat pe sistemul antirachetă de la Deveselu. 

Activitatea acestor site-uri ar avea legătură şi cu GRU, serviciul de spionaj militar al Moscovei, oficialii americani identificând doi ruşi care au deţinut poziţii importante în GRU şi care ar fi responsabili cu efortul de dezinformare concentrat pe publicul din SUA şi din Occident, conform AP, citată de adevarul.ro.

Cele trei site-uri identificate au legătură cu agenţia de ştiri rusească InfoRos, care controlează şi Infobrics.org şi OneWorld.press. În lunile mai şi iunie, aceste trei site-uri au publicat în jur de 150 de articole despre reacţia la pandemia de coronavirus, inclusiv conţinut care punea Rusia într-o lumină bună şi denigra SUA, pe acest subiect. Printre subiecte s-au numărat articole care sugerau că Rusia a trimis ajutoare substanţiale în SUA, pentru a ajuta în lupta cu pandemia, sau care amplificau teoriile provenite din China, care alimentau conspiraţia că noul coronavirus ar fi o armă biologică.

Cele două persoane identificate ca având roluri de conducere la agenţia InfoRos şi care anterior au lucrat în GRU sunt Denis Valerievici Tiurin şi Aleksandr Ghennadievici Starunski. Cei doi au lucrat într-o unitate a GRU specializată în intelligence militar psihologic şi şi-au menţinut încă legăturile cu spionajul militar, conform oficialilor citaţi de AP. InfoRos are legătură cu alte 243 de site-uri de media, în ce priveşte codul sursă folosit, lucru care indică faptul că sunt create de aceeaşi echipă.

În decembrie 2018, InfoRos era considerată o organizaţie-paravan pentru operaţiuni ruseşti sub acoperire ale GRU, conform unor surse din serviciile secrete occidentale, citate de Washington Post. Mai exact, era vorba de unitatea 54777 a GRU, cunoscută şi sub numele de „Centrul de Servicii Speciale 72”, considerată a fi „centrul capabilităţilor de război psihologic al armatei ruse”.

Conţinutul agenţiei InfoRos s-a intersectat rareori cu România, însă când a făcut-o, s-a concentrat pe prezenţa sistemului de apărare anti-rachetă de la Deveselu, parte a sistemului SUA-NATO de intercpetare a rachetelor balistice. Întotdeauna, a fost promovată teoria Kremlinului că acest sistem nu ar fi în realitate unul defensiv, ci ar fi capabil să fie înarmat cu rachete ofensive, lucru pe care oficialii NATO şi SUA l-au demontat în repetate rânduri.

Cel mai recent articol despre România, publicat în februarie 2020 pe agenţia InfoRos, se intitulează „Bazele americane de apărare antirachetă din România şi Polonia trebuie desfiinţate”, fiind citat un expert rus care spune că „acestea sunt sisteme de atac cu rachete, de natură atât defensivă cât şi ofensivă”. Articolul susţine că pe lansatoarele de rachete interceptoare de la Deveselu ar putea fi instalate rachete Tomahawk sau „arme supersonice”.

Site-ul OneWorld.press, care face parte din aceeaşi familie de site-uri a agenţiei InfoRos, a fost analizat şi de unitatea anti-dezinformare a Comisiei Europene, în cadrul proiectului EUvsDisinfo. Site-ul se prezintă ca fiind un „think tank” şi publică tot materiale în engleză, deşi este înregistrat şi gestionat din Rusia, notează europa liberă Multe dintre articolele de pe acest site sunt semnate de un anume Andrei Koribko, care se prezintă drept „analist politic din Moscova”.

Koribko publică şi pe alte siteuri ruseşti care propagă dezinformări fidele Kremlinului - inclusiv Sputnik, Geopolitica.ru sau Russia Today, şi face parte din consiliul de experţi ai Institutului de Studii Strategice şi Prognoză de la Moscova. Practic, arată EUvsDisinfo, Koribko lucrează pentru statul rus, institutul fiind o structură de stat. Scrierile sale sunt promovate şi pe site-uri non-ruse care propagă dezinformări, precum Global Research din Canada sau Reseau International din Franţa.

În 2019, un raport al Universităţii Stanford privind operaţiunile GRU pe internet descria ce rol joacă operaţiunile de informaţii ale GRU în spaţiul digital. Conluzia era că este o metodă „de a dobândi influenţă prin alimentarea cu versiuni proprii către ecosistemul mass media mai larg, cu ajutorul unor think tank-uri sau site-uri afiliate”. GRU foloseşte astfel de entităţi media controlate, dar şi indentităţi false care să le promoveze în social media.

„Conţinutul creat de GRU îşi găseşte drumul de la o media controlată de GRU la un site independent, dar aliniat ideologic, şi apoi pe Facebook şi Reddit – un proces gândit să reducă scepticismul faţă de blogul necunoscut, de unde originează (conţinutul)”, arată raportul Stanford.