Scurt ghid de protocol în relaţiile internaţionale jpeg

Scurt ghid de protocol în relaţiile internaţionale

📁 Curiozităţile şi culisele istoriei
Autor: Ioana Bugheanu
🗓️ 18 noiembrie 2011

Protocolul se referă la totalitatea formelor și a practicilor de ceremonial stabilite în materie de etichetă, onoare, prioritate şi precădere care se aplică la festivități oficiale în relaţiile diplomatice. Etimologia cuvântului protocol provine din două cuvinte din greaca veche:“prôtos” care înseamnă primul şi “kollào” adică ceea ce este lipit mai întâi. Termenul se referea iniţial la prima foaie lipită pe un sul de papirus, pe care erau scrise datele asupra originii sale. Astăzi fiecare ţară dispune de un cod propriu de practici protocolare precise, a căror respectare se impune în mod strict.

Invitaţii şi Răspunsuri

Diferenţele culturale abundă în moduri diverse de a răspunde unei invitaţii. În majoritatea cazurilor invitaţia va fi adresată colectiv tuturor membrilor familiei care sunt invitaţi la un anumit eveniment. Dacă unul dintre soţi nu este specificat, atunci cel mai probabil acesta nu se regăseşte pe lista invitaţilor.

De obicei este inadecvat să mergi însoţit de un partener la un eveniment professional. Totuşi, în anumite părţi ale lumii, o invitaţe adresată familiei este destinată să includă toate persoanele din casă, inclusiv oaspeţi şi vizitatori.

Se impune în mod deosebit să răspundem unei invitaţii, pentru a ne confirma sau infirma prezenţa. Acest lucru trebuie realizat în general prin telefon, în maxim două zile de la primirea invitaţiei. O observaţie important este că trebuie să fii foarte atent la ceea ce se cere în invitaţie. Formula “Regrets only” înseamnă să suni doar dacă nu vei putea participa, iar “RSVP” presupune să anunţi indiferent dacă vei fi prezent sau nu la eveniment.

Moduri de salut şi adresare

Chiar dacă în general se impune respectarea unui cod formal general valabil, va trebui să te informezi în plus şi asupra obiceiurilor locale informale. Încearcă să înveţi câteva formule de politeţe în limba respectivă pentru că acestea îţi vor fi de un real ajutor în majoritatea situaţiilor sociale.

De asemenea, va trebui să cunoşti şi diferitele moduri de întâmpinare, cum ar fi sărutările, strângerile de mână şi plecăciunile. În anumite ţări, de exemplu, nu este un lucru neobişnuit ca bărbaţii să îşi arate afecţiune reciprocă. Diferenţe deosebite există şi în apropierea dintre oameni când socializează, contactul vizual sau cât de tare vorbesc. Manifestă interes şi preocupare în cunoaşterea diferitelor culture;oamenii vor aprecia acest lucru.

Conceptul local de punctualitate

În anumite ţări, cum ar fi Germania, dacă invitaţia este stabilită pentru ora 8.00 p.m. înseamnă că eşti obligat să ajungi la 8.00 fix. Pe de altă parte, în alte ţări, nu trebuie să ajungi mai devreme de 9.30 p.m. Aşa că pentru a evita situaţiile penibile cel mai indicat este să vă lămuriţi îîn această privință înainte de a participa la evenimente sociale. Serviciile specializate care lucrează în cadrul ambasadelor sunt o sursă valoroasă de informaţii, având experienţă în domeniu.

Vestimentaţia

Aceasta variază, de asemenea, în funcţie de ţară şi eveniment. Femeile trebuie să acorde o atenţie deosebită respectării codului vestimentar conservator, care ţine cont de lungimea fustei, decolteu şi acoperirea braţelor. Amintiţi-vă că în alte ţări “casual” nu înseamnă deloc blugi sau pantaloni scurţi. Este întotdeauna de preferat să fii prea îmbrăcat, decât să dai impresia de vulgaritate.

Subiecte de conversaţie

Şi în acest caz intervin diferenţele culturale. În anumite locuri, este perfect normal ca cineva să te întrebe ce vârstă ai sau ce venit realizezi. Pentru a evita problemele este cel mai sigur să ştii ce este adecvat să întrebi şi la ce anume să te aştepţi într-o conversaţie cu un străin. Subiectele de conversaţie variază de la o cultură la alta. De exemplu, în unele cazuri se consideră de prost gust discuţiile despre copii sau despre mâncare.

Cadouri

Deşi aparent este un lucru simplu a aduce un cadou gazdei, acest gest se poate transforma într-o situaţie complicată şi înşelătoare. Multe ritualuri şi obiceiuri se referă adesea la semnificaţia darurilor. Tipul, culoarea şi numărul florilor oferite pot avea un înţeles ascuns. În Italia crizantemele sunt flori specifice înmormântărilor;așa că gândeşte-te de două ori înainte de a le aduce la cină. Din nou, este necesar să fii informat asupra acestor chestiuni, deoarece gazda se aşteaptă să primească un cadou simbolic sau uneori chiar nimic.

Cum să mănânci şi cum să bei

Este un semn de politeţe să accepţi mâncarea şi băutura care îţi sunt oferite. Dacă vrei să fii precaut, atunci încearcă o porţie mică;la fel şi în cazul băuturilor. Dacă alegi să bei, atunci trebuie să o faci responsabil, astfel încât să nu te pui pe tine şi ţara pe care o reprezinţi într-o situaţie jenantă. Este posibil ca, din motive de sănătate sau religioase, să nu poţi încerca vreun preparat culinar sau vreo bautură. În acest caz este acceptabil un refuz însoţit de o scurtă explicaţie. În general este bine să consideri noile mâncăruri şi băuturi ca oportunităţi de explorare a unei culturi.

Diferenţele de gen

Rolurile bărbaţilor şi femeilor variază de la o ţară la alta sau chiar între regiunile aceleaşi ţări. De exemplu, soţul se va afla înaintea soţiei la întâmpinare, sau bărbaţii şi femeile pot merge în săli diferite pentru a servi desertul. Chiar dacă femeile şi bărbaţii se pot separa unii de alţii pentru a discuta fiecare între ei, practica separării efective a acestora în timpul unei cine este rară. Însă, dacă totuşi se întâmplă, este de preferat să accepţi tradiţia.

Statut

Când toată lumea este tratată cu respect, rămân doar anumite situaţii speciale. Trebuie să stai în picioare când un ambasador intră într-o încăpere şi să îi acorzi prioritate la intrarea sau ieşirea din încăpere. Când se fac prezentările, acestea se fac mai întâi persoanei celei mai distinse sau celei mai în vârstă. De asemenea, se stabileşte un loc special pentru invitatul de onoare.

Mulţumiri

Există adesea şi ritualuri în ceea ce priveşte adresarea mulţumirilor faţă de cineva. Fără excepţie, mulţumeşte-i gazdei tale la plecare. Anumite tradiţii stabilesc modul de adresare a mulţumirilor în ziua imediat următoare de la data evenimentului. Ce anume, cum şi când trebuie trimis un cadou diferă în funcţie de ţara în care te afli. În majoritatea cazurilor este suficientă o notă scrisă de mulţumire, dar dacă doreşti să fii un oaspete apreciat, atunci studiază cu atenţie obiceiurile ţării respective.

Odată cu timpul se schimbă şi obiceiurile. În ceea ce priveşte protocolul diplomatic acesta se modifică şi evoluează, reflectând vaste norme societale. Adesea protocolul este considerat sinonim cu formalitatea. Însă în diplomaţie protocolul asigură normele de comportament, comun acceptate pentru buna desfăşurare a relaţiilor interstatale. Necesitatea protocolului diplomatic rezidă în faptul că acesta contribuie la sistematizarea şi stabilizarea comunicării şi negocierii dintre state.

Surse

Ana Maria Lăzărică-„Protocolul în sfera relaţiilor internaţionale”http://www.ehow.co.ukhttp://www.ediplomat.com