Autor 4270 vizualizări


Doborarea cursei KAL 007 a fost unul dintre cele mai tensionate momente ale Razboiului Rece. Sentimentul anti-sovietic escalada in lume, de la o zi la alta, mai ales in randul populatiei americane. Una dintre consecinte:administratia Reagan a permis accesul, la scara mondiala, la sistemul military GNSS, care, la acea vreme, era clasificat. Acum, acest sistem este cunoscut sub acronimul de GPS.

Anul 1983 a fost punctul de cotitura al Razboiului Rece. Relatia dintre SUA si URSS era mai tensionata ca niciodata. Chiar si cand a fost criza rachetelor din Cuba, intre cele doua parti mai exista un dialog. Atunci, in 1983, SUA adusesera rachetele Pershing II in Europa in lunile martie si aprilie si au desfasurat cel mai mare exercitiu militar din acea vreme, in Pacificul de Nord. Ierarhia militara a Uniunii Sovietice, condusa de secretarul general Iuri Andropov, a considerat ca aceste actiuni ale SUA sunt belicoase si destabilizatoare. Sovieticii erau extrem de suspiciosi fata de intentiile presedintelui Ronald Reagan, crezand ca americanii planuiau un atac aerian nuclear impotriva Uniunii Sovietice.

Toate aceste temeri au culminat cu Operatiunea Ryan, nume de cod atribuit unei actiuni desfasurate de serviciile secrete sovietice care trebuiau sa detecteze potentialul atac nuclear care ar fi fost planificat de Reagan. Avioane ce decolau de pe USS Midway si USS Enterprise zburau, deseori, peste instalatiile militare ale rusilor instalate in Insulele Kurile. Sovieticii, in repetate randuri, au incercat, fara succes, sa doboare aceste avioane.

Astfel ca, atunci cand KAL 007 a traversat Pensinsula Kamchatka, 13 mile nautice la nord fata de planul de zbor original al avionului, din cauza unor probleme ale sistemului de pilot automat si al programului navigational terestru, sovieticii au considerat ca avionul le incalca spatiul aerian si ca aceasta este o misiune de spionaj a americanilor.

Ar fi trebuit si Nixon sa fie in avion?

Pe 30 august 1983, zborul 007 al Korea Airlines, un avion comercial Boeing 747-230B, era planificat sa decoleze din New York si sa aterizeze in Seul, avand si o oprire, in Alaska. 269 de oameni se imbarcasera la bordul aeronavei, printre care si un membru al Congresului american. Numele lui este Lawrence McDonald, unul dintre liderii conservatorilor americani. Legenda spune ca Nixon ar fi trebuit sa se afle si el la bordul KAL 007, dar CIA l-ar fi avertizat sa nu mearga. Evident, Nixon a negat.

Dupa ce avionul a fost alimentat la Aeroportul International Anchorage din Alaska, acesta a decolat spre Seul, dar cursa nu a mai ajuns niciodata in Coreea de Sud. Avioanele de lupta sovietice au luat urma zborului 007, sovieticii considerand ca ar fi trecut ilegal prin spatiul lor aerian. Trei avioane de interceptare SU-15 au urmarit aeronava comerciala, unul dintre piloti fiind, insa, responsabil de doborarea avionul in Marea Japoniei.

“Am vazut doua randuri de ferestre si mi-am dat seama ca era un Boeing. Stiam ca este un avion comercial, dar pentru mine, acest lucru nu a insemnat nimic. Este foarte usor sa transformi un avion folosit in zboruri comerciale intr-unul militar”, le-a spus celor de la New York Times, in 1996, maiorul Gennadi Osipovich, pilotul de vanatoare care a doborat KAL 007.

 

Continuarea pe http://europolitics.ro/