Autor 2829 vizualizări


Cât de „globală“ este Biserica Romano-Catolică şi în ce mod misionarii săi au marcat istoria în lume? Un nou muzeu inaugurat recent la Roma schiţează pentru prima dată o istorie misionară „de larg consum“ a Vaticanului, astfel încât aceasta să devină accesibilă şi publicului larg, nu numai elitelor sau experţilor.
Muzeul Propaganda Fide, deschis în centrul capitalei italiene, prezintă „400 de ani de istorie misionară“ într-o expoziţie fără precedent, ce se întinde pe 1.250 de m², bogată în capodopere şi piese de arheologie ce povestesc „istoria întâlnirii Evangheliei cu culturile celor cinci continente“. Proiectul muzeal, ce reiterează implicit şi brandul universalist al Bisericii Romano-Catolice, se înscrie în noua strategie de comunicare publică a Vaticanului, care pare să răspundă tot mai mult exigenţelor erei informaţiei, în care echilibrul internaţional depinde nu numai de puterea militară sau economică, ci şi de menţinerea unei anumite reputaţii care să sporească şi propria credibilitate.
„Mergeţi în toată lumea şi propovăduiţi Evanghelia“
Noul Muzeu al Sfântului Scaun, singurul administrat în afara Vaticanului, cuprinde mii de exponate, piese rare care făceau parte până de curând din colecţiile personale ale cardinalilor sau ale episcopilor catolici:o galerie de artă figurativă unică, însoţită de notaţii istorico-etnografice, o valoroasă colecţie de fotografii, prezentate pentru prima dată publicului, sau săli multimedia ce demonstrează tendinţa de ieşire din spaţiul muzeal tradiţional până şi din partea Vaticanului. Pentru atragerea publicului, muzeul oferă o imagine de sinteză, evocând „misiunea, vocaţia şi valorile universale ale Bisericii Romano-Catolice“ începând chiar din prima sală.
Expoziţia permanentă se deschide cu un tablou realizat în 1770 ce poartă un titlu elocvent, Euntes in mundum universum, predicate evangelium (Mergeţi în toată lumea şi propovăduiţi Evanghelia), reprezentând scena în care Hristos îi încredinţează Apostolului Petru misiunea de evanghelizare a popoarelor;o temă care, potrivit responsabililor muzeului, reaminteşte în acelaşi timp şi „misiunea Propaganda Fide în lume“.
Printre exponatele de valoare din muzeu se mai numără şi un tablou al celebrului artist italian Antonio Canova (1757-1822), cel mai de vază reprezentant al neoclasicismului european, cunoscut în special pentru sculpturile sale. De remarcat totodată şi aspectele inovative în organizarea spaţială:muzeul dă astfel posibilitatea vizitatorilor să aleagă între diverse secţiuni multimedia, ce diversifică traiectele clasice şi în care se pot viziona filme scurte despre misionarii Vaticanului sau despre istoria Sfântului Scaun.  

Un muzeu scump şi controversat

Aflat în imediata vecinătate a Pieţei Spaniei din Roma (foto sus), muzeul a fost amenajat în clădirea Cartierului general al Congregaţiei de Propagandă Fide, instituită în 1622 de Papa Grigore al XV-lea, o instituţie cu un rol cheie în istoria Vaticanului, care avea misiunea de a sprijini răspândirea catolicismului în lume. Restaurarea clădirii, care a durat mai bine de şase ani, s-a dovedit extrem de costisitoare nu numai pentru Sfântul Scaun (20 milioane de euro), ci şi pentru guvernul Italiei, care, potrivit presei locale, a alocat proiectului mai bine de 6, 5 milioane, atrăgând o serie de critici în condiţiile în care bugetul pentru cultură a suferit oricum reduceri drastice din cauza crizei economice. Proiectul se pare că este menţionat şi de raportul unei anchete a Parchetului din Roma ce investighează operaţiunile financiare ale unui fost ministru italian pentru Lucrări Publice (Pietro Lunardi, membru în fostul guvern Berlusconi), care ar fi cumpărat recent un imobil din centrul Romei, ce aparţinea Vaticanului, plătind o sumă „sub preţul real“, în semn de „mulţumire“ pentru ajutorul acordat muzeului.