Autor 2441 vizualizări


Urme ale celebrei fresce „Bătălia de la Anghiari", realizată de Leonardo da Vinci şi considerată pierdută, ar fi fost au fost descoperite la Florenţa.

În cadrul unei operaţiuni controversate, ce a constat în efectuarea unor orificii într-o operă a lui Giorgio Vasari, la Florenţa, cu ajutorul unor microcamere şi al unor sonde care au traversat lucrarea artistului italian, exerţii au ajuns la concluzia că au descoperit o nouă lucrare a lui Da Vinci, conform AFP, citată de Mediafax.

Aceste urme au fost descoperite într-una dintre principalele săli din Palazzo Vecchio, sediul primăriei din Florenţa, au anunţat oamenii de ştiinţă italieni într-o conferinţă de presă.

Ei spun că au descoperit urmele unei picturi negre, „anormale, specifice", de aceeaşi natură cu substanţele folosite de Leonardo da Vinci atunci când a pictat „Gioconda" şi „Sfântul Ioan Botezătorul".

„Aceste date sunt foarte încurajatoare. Chiar dacă ne aflăm într-o fază incipientă a cercetărilor şi mai avem mult de muncă pentru a elucida acest mister, dovezile sugerează faptul că ne-am îndreptat atenţia spre locul corect", a declarat profesorul de istoria artei Maurizio Seracini.

Rezultatele reprezintă rezultatul unei anchete pe care profesorul Seracini, care predă la Universitatea San Diego din Statele Unite, o conduce de aproximativ zece ani.

Savanţii italieni au descoperit şi un strat de lac roşu şi o vopsea maro pe un zid vechi, ascuns sub un altul, pe care Vasari a pictat acea frescă.

Totuşi, oamenii de ştiinţă au subliniat faptul că noile descoperiri nu aduc un răspuns definitiv în această enigmă şi că este nevoie de efectuarea unor analize chimice suplimentare, dar conform declaraţiilor lor şi şi acestor prime analize, indiciile ar conduce către faptul că e vorba de o frescă considerată pierdută, din secolul al XV-lea, şi aflată în spatele operei lui Vasari.



Cele mai înalte autorităţi culturale din Florenţa, inclusiv celebrul Opificio delle pietre dure (un renumit institut de cercetare şi restaurare a operelor picturale), susţinute de primarul Matteo Renzi, sunt la rândul lor convinse de faptul că Vasari a pictat, în 1563, fresca „Battaglia di Marciano" acoperind „Bătălia de la Anghiari" pictată de Leonardo da Vinci.

Printre instrumentele speciale folosite în această operaţiune figurează o cameră de înaltă rezoluţie, realizată de un savant american în fizica nucleară, Robert Smither, folosită de obicei pentru realizarea de fotografii ale tumorilor canceroase în corpul uman.

Aceste cercetări au generat o controversă în Italia, iar câteva sute de istorici de artă şi experţi au semnat o petiţie în care se afirmă că întreaga operaţiune este doar o tehnică de marketing „în stilul Dan Brown", autorul romanului „Codul lui da Vinci", şi că introducerea unor microsonde a vătămat fresca lui Vasari.

Fresca „Bătălia de la Anghiari", ce opune armatele din Milano forţelor militare florentine, pictată în 1505 pentru a prezenta ororile războiului cu ajutorul unor cai însângeraţi, şi pe care Leonardo da Vinci nu a terminat-o, întrucât a părăsit Florenţa în 1506, a fost considerată pierdută definitiv începând cu a doua jumătate a secolului al XVI-lea. Pictura a devenit celebră graţie unor artişti de renume, precum Peter Paul Rubens, care au avut timp să o studieze, să se inspire din ea sau chiar să o reproducă.

 

http://www.adevarul.ro