Autor 3208 vizualizări


O pictură care a atârnat zeci de ani pe unul dintre pereţii primăriei unei comune din Regiunea Capitalei Bruxelles, considerată o copie după un maestru flamand, a fost în cele din urmă identificată drept un autentic Jordaens: este vorba despre cea mai veche versiune cunoscută a „Sfintei Familii”, pictată la începutul secolului al XVII-lea de acest elev al lui Rubens, relatează Agerpres.

Descoperirea aparţine Institutului Regal pentru Patrimoniul Artistic (Irpa), cu ajutorul unor specialişti internaţionali în operele lui Jacob Jordaens şi Antoon Van Dyck. Pictura datează din 1617 sau din 1618, când Jordaens (1593-1678) avea doar 25 de ani.

Autentificarea sa, cu ocazia unui inventar al bunurilor culturale ale comunei Saint-Gilles, a fost făcută în principal printr-o cercetare dendrocronologică, care a permis datarea precisă a bucăţii de lemn folosite de pictor şi provenienţa acesteia. Acelaşi copac a fost folosit de Van Dyck, un alt discipol al lui Rubens, cu care Jordaens „foarte probabil a lucrat” în atelierul maestrului din Anvers în acelaşi timp, a explicat specialistul în istoria artei Constantin Pion, care a contribuit la descoperire. Pe acest tablou în tonuri de roşu, albastru şi ocru, îngălbenit de timp, apare pruncul Iisus, înconjurat de Iosif, Maria şi de mama acesteia, Sfânta Ana.

Pictura era atârnată pe un perete al unui birou al primăriei din Saint-Gilles din anii 1960, fără ca nimeni să-şi imagineze că este o lucrare majoră. „Avea cinci metri înălţime şi pentru toată lumea era o copie, evident nu un original”, a explicat un reprezentant al Departamentului pentru cultură al comunei.

Acest articol a apărut în numărul 228 al revistei Historia, disponibil în perioada 15 ianuarie - 14 februarie la toate punctele de distribuție a presei (rețeaua Inmedio, chioșcuri de ziare, benzinării), dar și în format digital pe platforma paydemic.com 

 Cumpără Acum


 Cumpără Acum