Mocăniţa revine pe şine în Munţii Apuseni

Autor 2144 vizualizări


După 15 ani de paragină, linia îngustă de pe Valea Arieşului a fost reabilitată, iar trenuleţul cu turişti va parcurge ruta Abrud-Gura Roşiei-Câmpeni.

Celebra Mocăniţă, care până în 1997 străbătea Valea Arieşului în Munţii Apuseni pe o distanţă de peste 100 de kilometri, între Turda şi Abrud, va reveni pe şine. Prima excursie în scop turistic între cele două oraşe din Ţara Moţilor va avea loc sâmbătă, 20 iulie 2013. Cursa inaugurală se va încadra în tradiţionala manifestare „Târgul de Fete“ de pe Muntele Găina.

Protocol pentru liniile ferate înguste

Demersul pentru repunerea Mocăniţei în circulaţie aparţine administraţiilor locale din Abrud, Câmpeni şi Roşia Montană. Primarii din aceste localităţi au semnat un protocol de colaborare cu Asociaţia pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România, reprezentată de Georg Hocevar, un austriac pasionat de trenuri vechi. Protocolul prevede administrarea, promovarea, reabilitarea şi exploatarea liniei înguste de cale ferată de pe traseul Abrud-Gura Roşiei-Câmpeni.

Distanţa care va fi parcursă de Mocăniţă în scop turistic va fi, deocamdată, de aproximativ 11 kilometri. În ultimele două luni s-a desfăşurat un program de curăţenie şi verificare pe traseu şi de completare a materialului rulant sustras în ultimii ani. Materialele necesare au fost asigurate de societatea din Hunedoara. Deocamdată nu s-a stabilit o taxă care ar urma să fie plătită de călători.

„Este un vis mai vechi al nostru să readucem Mocăniţa pe traseul dintre Abrud şi Câmpeni. Trenul face parte din cultura şi tradiţia moţilor şi sperăm să fie un punct de atracţie turistică pentru zona noastră“, a afirmat primarul oraşului Abrud, Nicolae Simina.

Monument istoric:împlineşte 100 de ani

Linia ferată îngustă de pe teritoriul judeţului Alba a fost salvată de la distrugerea totală după o iniţiativă a Consiliului Judeţean, care a reuşit să-i obţină statutul de monument istoric. Chiar şi în aceste condiţii, reluarea circulaţiei pe întregul traseu de la Turda la Abrud este un proiect care poate fi pus cu greu în practică în următorii ani, având în vedere costurile foarte mari.

Calea ferată îngustă de pe tronsonul Abrud-Vidolm (judeţul Alba) a fost inclusă pe lista monumentelor istorice din România în anul 2006. A fost construită între anii 1911 şi 1913. Mocăniţa circula între Turda şi Abrud, cu 21 de staţii şi o viteză de maximum 40 km la oră. Timp de 75 de ani a fost utilizată atât pentru transportul călătorilor, cât şi cel de marfă. Lemnul exploatat din Apuseni ajungea cu Mocăniţa la Turda, de unde pleca în ţară sau străinătate. Vagoanele trenului mai transportau şi marfă de la şi spre exploatările miniere din Baia de Arieş, Roşia Poieni şi Roşia Montană. A fost închisă în 1998, din motive de rentabilitate.  

Cine este Georg Hocevar

Georg Hocevar (39 de ani) s-a stabilit în România în urmă cu aproape 15 ani. Austriacul a ajuns mai mult din întâmplare în Brad, purtat de pasiunea pentru mocăniţe – locomotivele cu abur care circulă pe calea ferată îngustă. Austriacul a redeschis în Crişcior atelierele de recondiţionare a pieselor feroviare şi a locomotivelor şi vagoanelor de cale ferată îngustă, iar afacerea sa a crescut în timp. Hocevar a reînfiinţat tronsonul de cale ferată îngustă care leagă localităţile Crişcior şi Brad, singurul aflat în funcţiune în judeţul Hunedoara şi care este folosit în scop turistic.

„Aventura“ acestuia în România nu a fost lipsită de probleme. Timp de trei ani, a fost judecat pentru că ar fi exportat ilegal în străinătate şase locomotive susceptibile de a face parte din patrimoniul cultural naţional, pe care le-a achiziţionat între anii 2003 şi 2005, înainte de a fi tăiate şi transformate în fier vechi. Condamnat la un an şi 11 luni de închisoare cu suspendare şi la plata unor despăgubiri de peste 150.000 de euro de Judecătoria Deva, austriacul a fost achitat definitiv, în mai 2013, de Curtea de Apel Alba Iulia.

Citeste mai mult: adev.ro/mpqbea

""