Autor 3074 vizualizări


Inaugurarea Canalului Suez în 1869 a avut un impact uriaş asupra comerţului mondial şi a împins lumea în era globalizării. Aproape 100 de ani mai târziu, în 1956, Criza Suezului a însemnat sfârşitul Franţei şi Marii Britanii ca super-puteri.

Acum, o navă-gigat de 400 de metri lungime a eşuat inexplicabil, blocând traficul pe Canal. Nu se ştie cât timp va dura închiderea acestei rute de importanţă geostrategică deosebită. Blocarea Suezului poate afecta nu numai comeţul cu bunuri, dar şi aprovizionarea cu energie a Europei, cu petrol şi gaze lichefiate din zona Golfului.

În plină pandemie, lumea este extrem de sensibilă la noi crize, mai ales că cele vechi se adâncesc. Războaiele vaccinurilor au căpătat noi dimensiuni, ţările din UE sunt nemulţumite de livrările AstraZeneca şi ameninţă cu blocarea exporturilor.

Ce consecinţe vor avea noile evoluţii? Discutăm la Dezbaterile Historia despre toate acestea, împreună cu Cristian Diaconescu, fost ministru de Externe, cu Iulian Fota, director Institutul Diplomatic Român şi cu profesorul Ştefan Popescu, într-o emisiune moderată de Ion M. Ioniţă, redactor-şef Historia.

Foto sus: © Suez Canal Authority