Autor 37875 vizualizări


Dincolo de puternica industrializare a secolului al XX-lea, clima Terrei a fost puternic alterată de cele două războaie mondiale. Dacă efectele celui dintâi au fost mai puţin vizibile pe fondul unui armament mai puţin evoluat, cel de-al Doilea Război Mondial a modificat, subit, întreaga climă a Europei, atât la nivel atmosferic, cât şi marin.

Legătura principală dintre cele două niveluri este apa, aceasta determinând 95% din toate fenomenele atmosferice, scrie Arnd Bernaerts, în lucrarea sa "Climate Change and Naval War".

Bernaerts a analizat schimbările survenit în apele mărilor din emisfera nordică, unde a avut loc mare parte din confruntările militare din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial (1939-1945).

"Lunile anului 1939, în mare parte, au fost perfect normale. Însă, în iarna 1939-1940, nordul Europei s-a transformat într-un vast cerc artic. Asta nu s-a întâmplat din senin. Din septembrie '39, cicloanele din Atlantic au fost blocate în Marea Nordului şi s-au deplasat către Europa Centrală. Cauzele sunt evidente. Activitatea navală masivă în zonă a perturbat apele mării", coborând mercurul din termometre până la -40 de grade Celsius, în unele regiuni de conflict, notează Bernaerts, în studiile sale.

Din cauza activităţii militare intense, Europa secolului XX a fost marcată de cinci ierni extreme, în perioada 1928-1929, '39-'42 şi '47-'47. Statisticile meteo din iarna dintre 1939-1940, citate în lucrarea "Climate Change and Naval War", arată la Berlin s-au înregistrat temperaturi de -37 de grade, iar în iarna '46-'47, de -33 de grade.

Nici activitatea aeriană nu a trecut fără să lase urmări. Raidurile amercanilor, aliaţi ai britanicilor în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, au marcat cerul Regatului Unit prin avioanele cu reacţie ce au lăsat în aer dâre albe de condens produse de motoare.

Înainte de anii '40, aviaţia civilă era mult mai redusă ca proporţie. Situaţia avea să se schimbe, însă, odată cu misiunile aeriene întreprinse în cel de-Al Doilea Război, scrie LiveScience.


Dârele albe lăsate de avioanele cu reacţie influenţează în mod complex temperatura planetei.Acestea reflectă razele soarelui, având un efect imediat de răcire a atmosferei. Totodată, captează razele ultraviolete, ducând la o încălzire ulterioară a suprafaţei terestre. Aceste concluzii au fost stabilite de un studiu coordonat de Rob Rob MacKenzie, cercetător în cadrul Centrului de Mediu din Lancaster, Marea Britanie.

MacKenzie a analizat, în special, ziua de 11 mai 1944, când peste 1.400 de avioane cu reacţie au decolat din zona de sud a Angliei. Era o dimineaţă senină, cu temperaturi normale. După decolare, cerul s-a umplut rapid de dârele de condens ale aeronavelor generând o creştere anormală a temperaturii la nivelul solului.