A murit Mariana Drăgescu, fost pilot în „Escadrila Albă“ jpeg

A murit Mariana Drăgescu, fost pilot în „Escadrila Albă“

📁 Al Doilea Război Mondial
Autor: Iulia Marin
🗓️ 26 martie 2013

Comandorul în retragere Mariana Drăgescu, pilot în escadrila sanitară românească din cel de-al Doilea Război Mondial, a murit duminică, la vârsta de 100 de ani.

Într-un comunicat apărut pesite-ul Ministerului Apărării Naţionale, conducerea „îşi exprimă profundul regret pentru trecerea în nefiinţă, la 24 martie, a comandorului în retragere Marie-Ana-Aurelia Drăgescu, pilot înEscadrila Albă“.

Pentru membrii personalului Armatei Române, ea „a reprezentat un simbol de curaj, dăruire şi un exemplu de viaţă“, se arată în comunicat. Iată povestea ei relatată într-un interviu pentru Historia, articol apărut chiar în numarul de Martie al publicatiei.

Pe 7 septembrie 2012, în ziua în care a împlinit o sută de ani, Mariana Drăgescu a fost decorată cu Emblema Onoarea Armatei Române. Ministrul Apărării de la acea dată, Corneliu Dobriţoiu, declara într-un comunicat :„Doamna Drăgescu este singura femeie-pilot în viaţă, care a luptat în cel de-al Doilea Război Mondial pe ambele fronturi şi a contribuit la salvarea vieţii a peste 1.500 de militari“.

„Nu cred că există cineva care să nu fi auzit de Escadrila Albă, unitatea românească de avioane sanitare pilotate de femei, ţara noastră fiind singura din lume care dispunea, la acea dată, de o astfel de unitate (…) După campania din Crimeea, dumneavoastră aţi rămas singura noastră femeie pilot de pe Frontul de Vest şi, cu toate astea, v-aţi făcut datoria faţă de ţară cu deosebit curaj şi dăruire“, mai scria Dobriţoiu în comunicat.

Marie-Ana-Aurelia (Mariana) Drăgescu a început să zboare în dublă comadă în anul 1935, obţinând al şaptelea brevet feminin din România. Potrivit unui articol apărut pe site-ul pilotmagazin.ro, Mariana Drăgescu şi-a luat brevetul de pilot la vârsta de 23 de ani. După brevetare, a lucrat la Aeroclubul Regal al României şi a avut prilejul de a cunoaşte câţiva aviatori francezi faimoşi, astfel ajungând să îl cunoască şi pe Antoine de Saint-Exupéry, cunoscut mai ales graţie lucrării sale, „Micul Prinţ“.

Timp de trei ani a fost instructor de zbor la Şcoala de Aviaţie Ghimbav-Braşov, după care a fost concediată, în cadrul unui plan mai amplu de îndepărtare a vechilor angajaţi. A găsit un post de funcţionară la o clinică medicală, unde a fost dactilografă timp de zece ani.