147 de ani de la momentul în care regele Carol I a sosit cu vaporul pe Dunăre şi a păşit, pentru prima oară, pe pământ românesc la Turnu Severin jpeg

147 de ani de la momentul în care regele Carol I a sosit cu vaporul pe Dunăre şi a păşit, pentru prima oară, pe pământ românesc la Turnu Severin

Alteţa Sa Regală Principele Radu al României a fost prezent astăzi în municipiul Turnu – Severin, unde a participat la ceremoniile prilejuite de inaugurarea pontonului şi dezvelirea plăcii comemorative “Carol I”, în Portul de Pasageri Drobeta Turnu Severin.

Evenimentul omagiază 147 de ani de la momentul în care Principele Carol, însoţit de I.C. Brătianu, a sosit cu vaporul pe Dunăre şi a păşit, pentru prima oară, pe pământul Principatelor Române. Manifestările au fost organizate de Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Fluviale – filiala Mehedinţi, la iniţiativa directorului Ion Sârbulescu

. „Carol I a iubit Drobeta Turnu Severin. Aici a păşit pentru prima oară pe pământ românesc la 8 mai 1866, apoi ulterior a venit de multe ori în Drobeta Turnu Severin şi multe edificii şi realizări ale oraşului se datorează prezenţei regelui Carol I. Astăzi am inaugurat pontonul cu numele Carol I, am dezvelit placa comemorativă Carol I, este un moment de istorie severineană, este un moment de istorie naţională” a spus Ion Sârbulescu.

Sub domnia sa de 48 de ani a M.S. Carol I, cea mai lungă din istoria ţării, România a marcat o etapă de mari progrese economice, sociale, adminsitrative, politice şi culturale, punându-se astfel bazele consolidării statului român modern. Modelul său ar putea fi urmat de politicienii şi reprezentanţii actuali ai administraţiei publice locale, care ar putea face din Turnu Severin un oraş prosper.

„Regele Carol I nu a stat cu mâinile în sân, de fiecare dată atunci când a putut a ridicat câte ceva fie o instituţie, un drum, un oraş pentru ca el să aibă eternitate. Nu numai Turnu Severin ci şi alte oraşe ale ţării păstrează urmele acestea de neşters ale înţeleptei lui cârmuiri. Şi sunt fericit că acum după atâta amar de ani, 147 de ani de când a păşit aici, Turnu Severin îl omagiază printr-o placă ce va comemora de-a pururi personalitatea regelui. Numai că aşa cum a lăsat el modelul de cârmuire, nici noi nu trebuie să ne oprim doar la plăci comemorative, ci să încercăm în următorii ani, când se vor aniversa 150 de ani de dinastie, de coroană, de stat modern, să-i urmăm exemplul cu micile noastre puteri şi să facem din Turnu Severin ceea ce merită să fie. Este nu numai o poartă de intrare a României, dar e un loc binecuvântat din punct de vedere al frumuseţilor. Turnu Severin este un oraş al Uniunii Europene, ar merita mult mai mult turism, mult mai multă efervescenţă culturală, mult mai multă economie, conexiune la Vest”, a declarat Alteţa Sa Regală Principele Radu al României.

Însoţit de I.C. Brătianu, prinţul Carol a sosit cu vaporul pe Dunăre şi a păşit prima oară pe pământul Principatelor Române în ziua de 8 mai 1866, rostind următoarele cuvinte:“Punând piciorul pe acest pământ sacru, m-am şi făcut român”. Iubirea lui Carol faţă de severineni şi a severinenilor faţă de Carol a fost marcată şi de alte momente de referinţă.

„Carol I a fost pentru Drobeta Turnu Severin, ca şi pentru întreaga ţară o personalitate cu totul specială. Viitorul rege a coborât aici pe pământ românesc şi el a socotit acest oraş ca pe o poartă de intrare în ţară”, spune dr. Tudor Răţoi, directorul Arhivelor Naţionale Mehedinţi.

La 8 mai 1867, Carol I vine la Drobeta Turnu Severin şi împreună cu boierul Ioan St. Grecescu pune bazele proiectului bisericii din Turnu Severin. În 1869 şi-a petrecut fratele Leopold până al graniţă, prilej de a revedea Severinul şi de a pune o cărămidă la biserica ce se afla în contrucţie. La 9 mai 1878, sub patronajul regelui Carol I al României, are loc deschiderea oficială a liniei de cale ferată Bucureşti-Piteşti-Craiova-Vârciorova (la vremea aceea localitate de graniţă, iar acum se află sub apele barajului de la Porţile de Fier I). În anul 1894 are loc la Şantierul Naval din Turnu Severin lansarea la apă a vasului „Principele Carol”, primul vas de pasageri construit în România. În semn de respect pentru regele Carol I, între anii 1907-1915 Consiliul Comunal al Severinului a construit bulevardul Carol, pe marginea căruia au fost plantate trei rânduri de castani. Comuniştii i-au schimbat denumirea în bulevardul Republicii, iar după Revoluţie bulevardul şi-a recăpătat denumirea de Carol.