Autor 12898 vizualizări


Muzeul Maritim Estonian din Tallinn găzduiește un exponat fascinant, un submarin care a luat parte la luptele din Marea Baltică în timpul celui deal Doilea Război Mondial. Lembit și nava soră, Kalev, au reprezentat mândria Marinei Estoniene interbelice și singurele submarine din istoria ţării. Kalev a fost distrus în timpul războiului, însă Lembit a supravieţuit atât conflagraţiei mondiale, cât și lungului exil sovietic.

În perioada interbelică, noul stat estonian a decis să achiziţioneze submarine. Spre deosebire de vecinii finlandezi, care au optat pentru submarine germane, estonienii au comandat, în 1934, două submarine în Marea Britanie, care au fost livrate în 1937. Lembit este unul dintre puţinele submarine, construite înainte de cel de-al Doilea Război Mondial, care au supravieţuit până în prezent. De asemenea, până în 2011, a fost cel mai vechi submarin care se mai afla pe linia de plutire, la 75 de ani după lansarea la apă.

„Submarinul nemuritor”

După ce Uniunea Sovietică a ocupat Estonia, ca urmare a Pactului Ribbentrop-Molotov, submarinele estoniene au intrat în componenţa flotei baltice sovietice. Marinarii estonieni au fost instruiţi în Marea Britanie pentru a opera submarinul, în perioada 1935-1937. După ce sovieticii au confiscat submarinul, mai mulţi estonieni au rămas la bord, pentru a-i pregăti pe sovietici. Submarinul Kalev a fost scufundat în largul portului finlandez Hanko, în 1941, însă Lembit a continuat să îndeplinească misiuni pe tot parcursul conflictului.

Echipajul era alcătuit din 32 de marinari, care erau obligaţi să trăiască în spaţiul îngust din interiorul submarinului. Mulţi dintre ei dormeau chiar în camera torpilelor. Propaganda sovietică a ţesut o adevărată aură de invincibilitate în jurul lui Lembit, poreclit „submarinul nemuritor”. Adevărul este însă că activitatea submarinului în timpul celui de-al Doilea Război Mondial nu a fost atât de spectaculoasă. Submarinul a fost folosit mai ales pentru a plasa mine marine. Majoritatea navelor germane scufundate au lovit mine marine plasate de Lembit.

Torpilele lansate de submarinul fabricat de britanici au lovit numai două nave pe parcursul războiului, iar dintre acestea una singură a fost scufundată definitiv, cealaltă fiind salvată ulterior. După război, numele submarinului a fost schimbat de mai multe ori. În 1946 a fost redenumit U-1, apoi S-85 (1949), STZh-24 (ianuarie 1956), respectiv UTS-29 (decembrie 1956).

Începând din 1946, Lembit a fost retras din serviciul activ și a devenit submarin de antrenament pentru marinarii sovietici. În anii ’50, armamentul a fost îndepărtat, iar submarinul a fost transferat la un șantier naval din orașul Gorki, în prezent Nijni Novgorod, situat la vărsarea râului Oka în Volga.

Întoarcerea la Tallinn

În 1979, submarinul s-a întors acasă, în portul Tallinn, unde a primit din nou numele Lembit și a fost expus publicului ca memorial de război. În 1991, după prăbușirea URSS și retragerea trupelor și armelor sovietice din Estonia, Lembit a rămas la Tallinn și a primit un loc onorific în noua Marină Estoniană, înfiinţată în 1994. Începând din 2012, submarinul este expus într-o nouă aripă a Muzeului Maritim Estonian, numită Lennusadam.

În prezent, în afară de Lembit, au mai supravieţuit doar două submarine construite în perioada interbelică: submarinul finlandez Vesikko, expus în fortăreaţa Suomenlinna din Helsinki, respectiv submarinul sovietic K-21, expus la Murmansk. Vizitatorii muzeului estonian pot să trăiască o experienţă asemănătoare marinarilor din timpul celui de-al Doilea Război Mondial.


Vezi aici GALERIE FOTO

Deși Lembit nu se mai scufundă în apele reci ale Mării Baltice, ci este expus într-o clădire modernă, odată pătruns în interiorul submarinului e greu să nu simţi claustrofobia cu care probabil că se confruntau și cei 32 de membri ai echipajului. Accesul în interiorul submarinului se face prin intrarea originală, respectiv trapa prin care erau încărcate torpilele. Din camera torpilelor, aflată în faţa submarinului, se pătrunde în cabinele ofiţerilor și în cea a căpitanului, apoi în camera de control. În spatele submarinului se află camera motoarelor. Aici este expus unul dintre cele două motoare diesel uriașe, care alimentau bateriile submarinului.


În luna noiembrie 2018, Muzeul Maritim Estonian din Tallinn a găzduit avanpremiera internațională a serialului „Submarinul” („Das Boot”), o poveste despre supravieţuire și alegeri dificile în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Inspirat de romanul lui Lothar-Günther Buchheim, publicat în 1973, și de filmul din 1981, regizat de Wolfgang Petersen, ambele cu același nume, serialul a fost difuzat în România de Epic Drama.

""