CORNELIU BABA   Desemnurile unui pictor jpeg

CORNELIU BABA - Desemnurile unui pictor

📁 Expoziţii, Festivaluri, Conferințe
Autor: Redacția
🗓️ 20 noiembrie 2014

Muzeul Naţional de Artă al României vă invită marţi, 25 noiembrie 2014, de la orele 18.00la vernisajul expoziţiei CORNELIU BABA. Desemnurile unui pictor, deschisă în perioada 25 noiembrie 2014-  11 martie 2015 la Muzeul Colecţiilor de Artă (Calea Victoriei nr. 111).

Accesul la vernisaj se face exclusiv pe bază de invitaţie. Presa interesată de eveniment este rugată să se acrediteze prin e-mail la comunicare@art.museum.rosau la telefon 021.314.81.19.

Expoziţia CORNELIU BABA. Desemnurile unui pictorcuprinde o sută treizeci de lucrări de graficădin colecţia soţiei artistului, ConstanţaBaba, realizate în diferite tehnici (creion, tuş, beitz, acuarelă, tempera şi pastel). Expuse în premieră, lucrările sunt reprezentative pentru creaţia unuiadintre cei mai importanţi pictoriromâni moderni:„Astă seară am făcut două desemnuri după model. Mai multe, multe de tot trebuiesc, mâna să nu se odihnească niciodată.” (Corneliu Baba)

Expoziţia este structurată în jurul unor teme recurente în arta lui Corneliu Baba, dintre care se remarcă seriile de portrete ale unor personalităţi de seamă din cultura românească (Mihail Sadoveanu, 1951 şi Tudor Arghezi, 1960), ale soţiei sale (Soţia artistului, 1957) şi autoportretele artistului (Autoportret, 1984). Complexitatea psihologică a personajelor, care transpare dincolo de marginile desenului, este o dovadă a faptului că autorula fost un subtil cunoscător al sufletului uman, un maestru al genului. Maniera de realizare a portretelor este asemănătoare tablourilor lui Rembrandt, prin folosirea frecventă a clarobscuruluişi a compoziţiilor somptuoase (Pieta, 1983 şi Pieta-studiu pentru Golgota, 1982).

Corneliu Baba a desenatşi peisaje care evocă spaţii culturale cu rezonanţă, dar şi compoziţii dramatice(ciclurile Spaimaşi Regelenebun).Ilustrândteme obsesive, lucrările au puternice accente expresioniste şi pot fi considerate o meditaţie metaforică asupra condiţiei umane. Variatacreaţie a lui Corneliu Baba include şi o serie de nuduri (Nud, 1977), compoziţii cu arlechini (Familie de arlechini, 1970) şi ilustraţiede carte („O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale, „Mitrea Cocor” de Mihail Sadoveanu), atestând preocuparea continuă a artistului pentru înnoirea modalităţilor de expresie a desenului.

Corneliu Baba (1906 – 1997) a urmat cursurile Facultăţii de Litere şi Filosofie din Bucureşti şi ale Academiei de Arte Frumoase din Iaşi, avându-l drept profesor pe Nicolae Tonitza.Ulterior, a îmbrăţişat o bogată cariera academică la catedra de pictură din cadrul Institutului de Arte Plastice, , Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, unde a format multegeneraţii de artişti.