Vagonul în care a luat sfârșit Primul Război Mondial jpeg

Vagonul în care a luat sfârșit Primul Război Mondial

📁 Primul Război Mondial
Autor: Mara Sandru

La ora 11, în ziua de unspezece a celei de-a unsprezecea luni din 1918, în interiorul unui vagon de tren aflat într-un luminiș din apropierea orașului Compiègnea, a fost semnat armistițiul dintre puterile Antantei și Germania. 

Negocierea a început în 8 noiembrie, în vagonul care fusese transformat în biroul mareșalului francez Ferdinand Foch, cel care i-a prezentat secretarului de stat german Matthias Erzberger condițiile armistițiului. La 11 noiembrie, ora 02.15 începe ultima discuție între puterile aliate și Germania, urmând ca la amiază sa se semneze armistițiul, care a și intrat în vigoare din aceeași zi.

 Evenimentul încă reprezintă o zi de sărbatoare pentru învingătorii Primului Război Mondial, dar în istoria germană a rămas cunoscut sub numele de „copleșitoarea înfrângere” ( ”Die unbewältigte Niederlage” - Gerd Krumeich), căci nimeni din Germania nu se identifica cu acest eveniment, sau cu tratatul de pace care a urmat la 28 iunie 1919.

Un bilanț al războiului indică 8,5 milioane de morți și peste 21 de milioane de răniți. În urma armistițiului și a Tratatului de la Versaille din 1919, Germania a fost declarată singurul vinovat pentru cele întâmplate în Primul Război Mondial. Țara s-a micșorat considerebil, atât geografic, pierzând aproximativ 14% din suprafață, cât și după numărul de locuitori. În plus, a avut de suferit pe plan economic, în urma despăgubirilor enorme pe care a fost nevoită să le plătească și a trebuit să își cedeze coloniile statelor învingătoare.

Totuși, nu s-a rezumat totul la pierderi și înfrângere („Kultur der Niederlage“ - Wolfgang Schivelbusch), deoarece Germaia și-a schimbat forma de guvernare, trecând la o constituție democratică. De asemenea a devenit una din primele mari națiuni industriale și a acordat femeilor dreptul la vot, numărul acestora depășindu-l cu câteva milioane pe cel al bărbaților cu drept de vot.

Istoria vagonului în anii de după 1918 a fost una scurtă. Vagonul, în care a fost semnat armistițiul, a mai fost folosit un an ca vagon prezidențial, apoi a fost dat către Muzeului Armatei Franceze.

În 1939 începe cel de-al Doilea Război Mondial. Blitzkrieg-ul lui Adolf Hitler duce la îngenunchierea rapidă a Poloniei. A urmat apoi Franța, care în 1940 e in pragul înfrângerii. Hitler decide ca documentele de capitulare a Franței să fie semnată în locul și în vagonul în care se făcuse semnarea armistițiului și în care Germania fusese umilită în 1918.

Vagonul a luat apoi drumul Berlinului fiind pus în fața porții Brandenburg. La sfârșitul anului 1944, Germania este amenințată de URSS, așa că Hitler hotărăște incendierea vagonului, pentru a evita semnarea unui nou armistițiu în același vagon.