Toyota Corolla, mașina care a pus lumea în mișcare jpeg

Toyota Corolla, mașina care a pus lumea în mișcare

📁 Istoria automobilului
Autor: Redacția

Produs din anul 1966, modelul Toyota Corolla celebrează în acest an cea de-a cincizecea sa aniversare. În decursul istoriei, nicio altă mașină nu a atins popularitatea acestui model compact Toyota, care s-a vândut până astăzi în peste 44 milioane de unități. Este cea mai populară mașină din toate timpurile:pe glob, la fiecare 40 de secunde o altă Corolla își întâlnește proprietarul.

 Din 1974, Toyota Corolla este numărul 1 în lume, păstrându-și pozițiile de cel mai semnificativ și cel mai bine vândut model din istoria automobilului. În 1997 a devenit cel mai bine vândut model la nivel mondial, depășind legendarul Volkswagen Beetle, aflat pe piață din 1938, iar în clasamentul celor mai populare mașini, Corolla a întrecut modelele Golf și Ford F, produse din 1974, respectiv 1948.

Numele modelului, Corolla, desemnează ansamblul petalelor unei flori, și s-a născut din tradiția neoficială de a denumi mașinile Toyota cu nume începând cu litera „C”. În 1966, când modelul a debutat pe piață, oferta consta în următoarele variante:modelul Crown, de lux, și varianta cu dimensiuni medii Corona. În următorii ani li s-au alăturat Celica, Carina, Corsa (sau Tercel), Camry și Cressida.

 Prima generație (1966-1970). Geneza unei mașini populare

Istoria Corolla începe în anii '60, odată cu realizarea faptului că modelul compact Toyota Publica nu mai corespundea nevoilor societății japoneze, al cărei nivel de prosperitate era în creștere. Era necesar un nou model, cu un preț accesibil și cu un design și nivel al dotărilor suficient de atractive pentru a deveni visul clasei medii. Dezvoltarea modelului a fost încredințată inginerului Tatsuo Hasegawa. Rezultatul, Toyota Corolla, a fost prezentat în toamna anului 1966 și a devenit imediat o senzație. La evenimentele de lansare au participat circa 1, 3 millioane de oameni, iar interesul deosebit arătat mașinii s-a materializat în cifre record de vânzări:până în mai 1967, cifra vânzărilor lunare depășea valoarea de 10.000 de unități. Un an mai târziu, au fost vândute 167.000 de unități, iar în 1969, 248.000. Modelul Corolla a avut succes și pe piața americană, unde a intrat în 1968, devenind în 1969 una dintre cele mai poulare mașini de import.

Toyota Corolla a declanșat nașterea unei industrii uriașe în Japonia. Până la începutul lui 1968, succesul ei a determinat extinderea uzinei Takaoka și construirea unor noi uzine de producție pentru alte componente și mecanisme ale mașinii. Totdată, a fost creat un departament de cercetare-dezvoltare, care a construit în 1967 circuitul de testare Fuji.

1966 0 jpg jpeg

 A doua generație (1970-1974). Viața începe la un million

Modelul Corolla cu numărul 1.000.000 a fost produs în vara anului 1970. Până atunci, el devenise deja cel mai exportat model auto japonez.

Toyota a prezentat apoi a doua generație a modelului, aflat în proiectare din 1967. Acesta era oferit în patru variante de carosare, iar varianta coupé era o noutate, creată special pentru piața nord-americană. A doua generație Corolla a fost prima care a beneficiat de scaune echipate cu tetiere din fabrică și de un eficient sistem de ventilație, fiind disponibil inclusiv un sistem de climatizare. Shirou Sasaki, unul dintre inginerii care au participat la dezvoltarea mașinii, a decis și creșterea capacității rezervorului la 45 de litri, pentru a face posibilă deplasarea fără escală pe cei 500 de km ai noii autostrăzii Tokio-Nishinomiya.

2 343 jpg jpeg

 A treia generație (1974-1979). Modelele Corolla post-criză

Pentru a treia generație Corolla, Shirou Sasaki a trebuit să ia în calcul nu doar climatul economic creat de criza petrolului din 1973, dar și solicitările clienților, care doreau un nivel superior de confort. Sasaki, care în timpul liber se relaxa pe un iaht, a remarcat noua modă a surfing-ului. Inspirat de un vânzător dintr-un magazin de articole sportive care i-a explicat că planșele mai scurte erau tot mai căutate, Sasaki a decis că modelul hatchbacktrebuie să fie suficient de lung pentru a putea transporta în interior o planșă de surfing.

Noul model a fost echipat cu o caroserie testată într-un tunel aerodinamic;în premieră pentru acest model, aceasta includea o variantă cu plafon rigid detașabil. De asemenea, Toyota a fost primul producător care a adoptat centurile de siguranță retractile, auto-blocante, și o coloană de direcție ce oferea siguranță, în timp ce partea frontală și cea posterioară au fost proiectate cu includerea unor zone deformabile la impact.

3 265 jpg jpeg

 A patra generație (1979-1983). Forma aerodinamică este frumoasă

În martie 1979 a fost prezentată a patra generație Corolla. Liderul echipei de proiectare, Fumio Agetsuma, s-a concentrat pe satisfacerea așteptărilor clienților. În 1975 a comandat un studiu de piață pentru a cunoaște nu doar obiceiurile acestora (precum distanța lunară de deplasare), ci și modul specific de utilizare a mașinii. Studiul a arătat preferința clienților pentru un caracter ușor sportiv al automobilului. Prin urmare, inginerii au exploatat la maximum aerodinamica, petrecând peste 400 de ore în testări în tunelul aerodinamic.

În doar trei ani, din 1979 în 1982, modelul Corolla a devenit cel mai popular autoturism din lume, depășind VW Golf. În ianuarie 1983, modelele Corolla au fost expediate clienților din 116 țări, numărul unităților exportate atingând valoarea de 4.730.000. În luna martie a aceluiași an, cifra totală de producție a modelului Corolla a depășit valoarea de 10 millioane unități. Pentru atingerea acestui record, modelul Corolla a avut nevoie de doar 16 ani și patru luni:cel mai bun rezultat din istoria automobilistică postbelică.

4 498 jpg jpeg

 A cincea generație (1983-1987). Mașina de familie cu tracțiune față

A cincea generație Corolla a fost lansată în mai 1983. Criza petrolului din 1979 descurajase clienții din utilizarea autoturismelor mari, așa că fiecare nou model trebuia să fie mai economic decât predecesorul. Acest aspect putea fi obținut modificând sistemul de propulsie prin asigurarea tracțiunii pe roțile față, în loc de cele ale punții posterioare. În cazul modelului Corolla, decizia n-a fost deloc ușoară – era cel mai important model al companiei, iar orice decizie de așa amploare solicita o extremă precauție.

În același timp, clienții căutau mașini mai confortabile și cu un nivel superior de dotări. Pentru testare, inginerii au parcurs mii de kilometri pe autostrăzile germane. Even Ove Anderson, multiplu campion de raliuri, a condus prototipurile. „Când acesta, precum și alți experți europeni au decretat că modelul Corolla este superior modelelor europene din același segment, pentru mine a fost o bucurie mai mare decât să aud laudele aduse de fiul meu”, a declarat cu mândrie Agetsuma.

5 215 jpg jpeg

 A șasea generație (1987-1991). Axă cu came dublă

A șasea generație Corolla a apărut în mai 1987. Liderul echipei de proiectare era Akihiko Saito, însărcinat cu reducerea zgomotului noului model. Pe atunci, testarea acustică se afla în primele stadii de dezvoltare, însă în cadrul forțelor navale, testarea acustică a submarinelor fusese deja perfecționată. Armata dispunea de un program de computer ce identifica sunetele și proveniența acestora;cu acest instrument, iniginerii Toyota au rezolvat eficient problema.

Principala caracteristică a noii Corolla era motorul cu două axe cu came plasate în chiulasă, utilizat atunci doar la vehiculele sportive și la automobilele de înaltă performanță. Toyota a decis fabricarea unui astfel de motor costisitor deoarece era singura variantă de obținere a unor performanțe superioare în condițiile unui consum redus.

6 179 jpg jpeg

 A șaptea generație (1991-1995). Micul Camry

A șaptea generație Corolla, prezentată în iunie 1991, avea dimensiuni mai mari decât predecesoarea și un nivel superior de echipare. Asemănătoare cu modelul Camry, ea a avut un deosebit succes comercial:în total, au fost produse 2, 4 milioane exemplare.

Pentru noua Corolla, Akihiko Saito le-a prezentat inginerilor un obiectiv concis și precis:„Clienții trebuie să aleagă cu plăcere acest model, și nu să-l tolereze din necesitate”. Accentul trebuia să cadă, așadar, pe confort și plăcerea condusului. Astfel, nivelul dotărilor a fost augmentat:variantele mai scumpe erau echipate standard cu sistem de climatizare, închidere centralizată și senzori de parcare. Opțional, Toyota oferea echiparea cu sistem ABS și airbaguri, dar și un sistem de reglaj electric al scaunului șoferului.

7 167 jpg jpeg

 A opta generație (1995-2000). Oțeluri de înaltă rezistență

A opta generație Corolla a văzut lumina zilei în mai 1995. Dispunea de un preț atractiv și beneficia de costuri de mentenanță reduse, datorită, printre altele, unor noi motoare eficiente energetic. Takayasu Honda era liderul echipei de proiectare, participând în trecut la dezvoltarea celei de-a patra generații a modelului Corolla. Datorită implicării sale pe termen lung în procesele de dezvoltare ale celor mai populare modele Toyota, acesta a început să fie cunoscut drept „Dl. Corolla”.

Noile standarde de siguranță au cauzat creșterea masei mașinii, contrar obiectivului de reducere a consumului. Proiectanții au rezolvat problema prin introducerea unor noi tehnologii, prin utilizarea oțelurilor de înaltă rezistență și prin optimizarea formei caroseriei cu ajutorul computerelor. În premieră, designerii au folosit și materiale sintetice ușor reciclabile pentru fabricarea reperelor precum exteriorul barei de protecție, covorașe și protecții pentru portbagaj.

8 163 jpg jpeg

 A noua generație (2000-2006). Standardul secolului XXI

Takeshi Yoshida, inginerul-șef responsabil cu dezvoltarea noii generații Corolla, și-a stabilit drept obiectiv crearea unui model complet nou, care să stabilească un reper în proiectarea automobilelor secolului XXI. Inginerii au abandonat standardele anterioare, dezvoltate în principal pentru cerințele piețelor japoneze și nord-americane, și s-au concentrat pe piața europeană, ridicând ștacheta în privința dinamicii, confortului și economiei de carburant. Noua generație Corolla a fost prima care a beneficiat de un design creat într-un centru de cercetare european. Prezentat publicului în anul 2000, Corolla E120 a fost și primul model proiectat în Europa.

Modelul Corolla prezentat în august 2000 nu a reușit însă să cucerească un alt titlu consecutiv de cel mai bine vândut model în Japonia. Pierdut după o supremație de trei de ani, Corolla și-a recâștigat titlul abia în 2003. Doi ani mai târziu, vânzările modelului Corolla depășeau 1, 39 millioane unități la nivel mondial, iar în total, incluzând toate cele nouă generații, cifra ajungea la 30 milioane unități. În 2006, la finalul producției acestei generații, clienții achiziționaseră un număr total de 31, 6 millioane exemplare Corolla.

9 138 jpg jpeg

 A zecea generație (2006-2013). Cinci stele Corolla

În octombrie 2006, Toyota prezenta în Japonia a zecea generație Corolla, cu Soichiro Okudaira inginer-șef al proiectului. Echipa sa a avut ca sarcină crearea unei mașini care să răspundă atât cerințelor pieței americane, cât și celei europene. Proiectanții au ales direcția evoluției. Modelul din 2006 avea aceleași dimensiuni ca și predecesorul său, însă oferea pasagerilor un spațiu mai amplu și dotări superioare. Pe principala piață a modelului Corolla, cea americană, acesta beneficia de echipare standard cu sistem de climatizare și CD player, iar parcarea era asistată prin intermediul unei camere video instalate în oglinda retrovizoare centrală și prin senzori de proximitate cu ultrasunete. În 2007, modelul a obținut un rezultat de cinci stele EuroNCAP la testele distructive de siguranță.

10 116 jpg jpeg

 A unsprezecea generație (2013-2016). Parcare autonomă

A unsprezecea generație Corolla a fost dezvoltată de echipa condusă de Shinischi Yasui, care a declarat:„Sper ca atunci când clienții vor vedea noul model Corolla, inimile lor să bată mai repede”. Modelul este mai mare decât predecesorul, proiectanții creând un spațiu mai generos pentru toți ocupanții vehiculului. Nivelul înalt de echipare oferă un ecran digital cu diagonala de 6.1", ce permite conectarea unui sistem multimedia. Modelul Corolla poate fi echipat cu un număr de șapte airbaguri și parchează autonom.

Modelul a constituit un succes, aspect evidențiat de creșterea cu 5% a cifrei de vânzări globale a modelului Corolla față de anul 2012. În 2013, vânzările au atins un nou record cu o cifră de 1, 22 millioane de mașini.

11 113 jpg jpeg

 Toyota Corolla 2016

În iulie 2016, pentru a celebra a cincizecea aniversare a modelului, Toyota a dezvăluit o variantă Corolla îmbunătățită, ce se remarcă prin noua stilizare și farurile LED. Mașina a primit și un interior complet nou, cu un ecran tactil multifuncțional, cu diagonală de 7", un afișaj al computerului de bord cu diagonală de 4.2" și sistem multimedia Toyota Touch 2 cu un nou software de navigație și o gamă largă de hărți.

12 127 jpg jpeg

Cu toate că modelul Corolla a împlinit 50 de ani, arată extraordinar și are un spirit tânăr. Istoria celei mai populare mașini din lume continuă...