Autor 1081 vizualizări


Marea Unire de la 1 Decembrie 1918 a aniversat 95 de ani fară un manual de „Istoria României”. Nici măcar unul dintre manualele de istorie de liceu nu mai poartă astăzi numele de „Istoria României” sau „Istoria românilor”. Mai există doar manuale de „Istorie”.

Un test dat elevilor admişi  în 2013 într-un liceu bucureștean cu oarecare prestigiu arată că nici măcar un singur elev nu a auzit de răscoala ţărănească din 1907. Noile generaţii nu cunosc existenţa celei mai mari răscoale ţărăneşti din Europa sec.XX, Răscoala de la 1907 din România.  În programa și în manualele de istorie din prezent, Răscoala din 1907 a dispărut. Şi Răscoala din 1514 a fost eliminată ca lecţie din programa de liceu. În aceste condiţii cum se pot determina corect din punct de vedere istoric dezastrele militare de la Belgrad (1521) şi Mohacs (1526) urmate de dispariția Regatului ungar (devenit în mare parte Paşalâcul de la Buda-1540), fără legătura cu eşecul Cruciadei de la Buda din primăvara anului 1514, transformată în răscoală ţărănească (Gheorghe Doja, 1514) şi pierderea sprijinului popular după reprimarea acesteia? Aceste sunt doar două dintre multele exemple despre carențele programelor și manualelor școlare de istorie. Cum se predă istoria elevilor de liceu astăzi? De ce unele evenimente istorice importante au fost scoase din programa și manualele de istorie? La aceaste întrebări, dar şi la multe altele, vor răspunde profesorul de istorie Corneliu Riegler și Ciprian Plăiaşu, editor „Historia”, într-o ediţie specială, transmisă de „Adevărul Live”, începând cu ora 11.00.

Corneliu Riegler:Dacă momentele 1514 sau 1907 nu îşi mai găsesc loc în programele de istorie, domnii români nu sunt departe de a fi excluşi şi ei din propria istorie. După momentul cheie din timpul regimului Constantinescu (1996-2000) când domnii români de la Mircea cel Bătrân (1386-1418) la Mihai Viteazul (1593-1601) au pierdut bătălia cu istoriografia fiind excluşi din manuale şi înlocuiţi cu Andreea Esca şi Cristian Tudor Popescu, evident fără voia lor, marii domni revin „de formă” în manualele actuale sub forma unor menţiuni de câteva rânduri. Par ascunşi precum statuile desuete. Tacticile de luptă ale voievozilor români studiate la academiile militare din străinătate au dispărut din manualele de istorie cu tot cu luptă. Succesiunea faptelor istorice din manualele actuale „tematice” evită relaţia cauză-efect între evenimentele, fenomenele şi procesele istorice majore. Istoria în şcoală este redusă astăzi la simple introspecţii în trecut din care elevii nu învaţă mai nimic pentru viaţă. Istoria nu mai este o devenire în timp şi spaţiu a societăţii. Elevii nu mai află ce s-a întâmplat? şi de ce s-a întâmplat?, ci au de-a face un fel de Manual-Telejurnal. Elevii pur şi simplu sunt împiedicaţi să descopere legăturile istorice între evenimente, fenomene şi procese pe termen lung. „Naţiunea” devine la gimnaziu (clasa a VI-a) o „creaţie artificială”, o „invenţie” a iluminismului spre deosebire de trib sau popor care ar fi totuşi creaţii istorice. România era „provincie otomană” (!?) până în 1877 într-unul dintre manualele de liceu. La clasa a XII-a după conţinutul despre „Romanitatea românilor” prezăzut de programa de istorie, elevii români învaţă despre „pieile roşii” din America. Programa şi implcit manualele de istorie au devenit anistorice (vezi, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Programă şcolară istorie, Bucureşti, 2009). Elevii învaţă în această ordine:modernizare în sec.XIX-XX, apoi apariţia statelor medievale româneşti în sec.XIV, urmând să înveţe despre „stalinism”, iar mai apoi despre diplomaţie şi conflict în Evul Mediu românesc. Totul într-o oră sau două pe saptămână. Nu este de mirare că în aceste condiţii tot mai mulţi elevi se îndepărtează şcoală şi de promovarea examenelor naţionale şi de istorie.