Autor 108494 vizualizări


Cea mai lungă călătorie pe uscat a unui submarin, consemnată în Cartea Recordurilor, este legată de Marea Neagră. Guinness World Records descrie cum s-a petrecut voiajul născocit de nemţi în cel de-Al Doilea Război Mondial.

În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, trupele celui de-al treilea Reich aveau nevoie de întăriri în Marea Neagră. Dar cum Turcia era neutră, ruta prin Bosfor spre Marea Neagră era interzisă încărcăturilor de război.

Ca să rezolve situaţia, nemţii au decis ca un număr de 6 submarine aparţinând Flotilei 30 din Marina germană să fie transportate pe uscat şi pe cale fluvială. Încărcătura trebuia să ajungă din portul Kiel de la Marea Baltică până la Constanţa, oraşul-port de la Marea Neagră. Călătoria număra nu mai puţin de 2.320 kilometri (2.000 mile).

Submarinele au fost parţial dezasamblate şi apoi încărcate pe pontoane în Kiel. Purtate pe canal până la râul Elba, piesele au fost duse la Dresda, unde au fost transferate pe trailere motorizate. Aşa au parcurs 300 mile, pe uscat, până la Ingolstadt. De la Ingolstadt, componentele de submarine au fost urcate pe ferryboaturi şi trimise spre Constanţa. Scopul era ca submarinele să atace vasele de război ruseşti din Marea Neagră. Încărcătura a ajuns cu bine la Constanţa în luna mai 1942, încheind astfel cea mai lungă călătorie pe uscat a unor submarine. Recordul a fost consemnat ca atare de Guinness World Records.

În 2 ani de bătălii marine, nemţii au reuşit să distrugă zeci de vase sovietice, dar au pierdut trei dintre submarine. Apoi a venit momentul 1944, când România a întors armele şi a trecut de partea Aliaţilor. Submarinele nemţeşti au rămas blocate în Marea Neagră, fără portiţe de scăpare, deoarece atât Bosforul, cât şi Dardanelele fuseseră închise pentru a nu le mai permite ieşirea. Rămase fără bază de operare, echipajelor li s-a ordonat să îndepărteze submarinele de coasta Turciei, iar localizarea şi soarta lor au rămas un mister până nu de mult. Cele 3 submarine au rămas în istorie ca „flotila pierdută a lui Adolf Hitler în Marea Neagră“.

În anul 2007, un inginer din Marina turcă, Selçuk Kolay, a fost cel care a localizat submarinele „ascunse“ în Marea Neagră. Printre cele 3 epave de război scufundate la o adâncime de 40 metri, la distanţa de doar 3 mile de oraşul turcesc Agva, se afla şi un submarin U-23. Acesta fusese comandat iniţial de amiralul Otto Kretschmer (1912-1998), eroul german considerat cel mai bun comandant de submarin din ce-Al Doilea Război Mondial. Datele au arătat ca submarinul a fost scufundat de echipaj la 10 septembrie 1944, pentru a nu cădea în mâinile sovieticilor.