Autor 25668 vizualizări


Fără îndoială că Titanicul este cea mai cunoscută „victimă” făcută de (sau pe) oceanele și mările lumii. Există însă și alte „surate”, care pot intra oricând în rândul „celor mai faimoase naufragii”. Iată câteva dintre ele:

Lusitania (foto sus). În timp ce naviga de la New York la Liverpool, Lusitania (supranumită „ogarul mărilor”), mândria Companiei Cunard, a fost torpilată și scufundată de submarinele germane, lângă coastele Irlandei, pe 7 mai 1915. Peste 1.200 de persoane au pierit în urma dezastrului (128 cetățeni americani). Incidentul a fost „picătura” care a determinat SUA să intre în primul război mondial.


SS Andrea Doria. Luxoasa navă de linie construită la Genoa (29.100 GT, 213,8 m lungine, 27, 50 m înălțime) era considerată mândria Societății de Navigație italiene. Pe 25 iulie 1956, în timp ce naviga printr-o ceață foarte deasă, s-a ciocnit cu fregata suedeză Stockholm, lângă Nantucket – Massachussetts. Incidentul nu a putut fi pe deplin lămurit, întrucât ambele nave aveau echipamente radar. Din cei 1706 pasageri aflați la bord, 46 au fost uciși, majoritatea în urma impactului inițial. La 11 ore după coliziune, Andrea Doria s-a scufundat.


RMS Rhone. Nava, care efectua transporturi de pasageri între Anglia și America Centrală și de Sud, era considerată de nescufundat de către constructorii săi. Era una din primele nave cu carenă de oțel, folosind pentru deplasare atât pânzele cât și cărbunii. Pe 29 octombrie 1867 s-a scufundat după ce a fost surprinsă de un uragan, lângă Insulele Virgine Britanice. Numărul victimelor s-a ridicat la 124.

General Slocum. Nava cu aburi, cu un deplasament de 1.200 de tone, construită aproape în întregime din lemn de stejar și pin, era folosită pentru plimbări în jurul New Yorkului. A luat foc pe 15 iunie 1904, în incendiu pierzându-și viața peste 1.000 de persoane!


Mary Rose. Henric al VIII-lea al Angliei o numea „cea mai aleasă floare dintre toate corăbiile care au navigat vreodată”. Era una din primele corăbii care puteau trage cu tunurile, salve laterale complete. Pe 19 iulie 1545, în timp ce se pregătea să intre în luptă cu flota franceză, s-a scufundat în canalul Solent (motivele sunt neclare – se pare că din cauza instabilității). Doar 40, din cei 700 de membri ai echipajului, au supraviețuit.


Bismarck. „O navă teribilă și o minune a construcțiilor navele”, astfel descria Winston Churchill acest „monstru”, ce avea dimensiunile a trei terenuri de fotbal și un deplasament de peste 50.000 de tone! După ce a scufundat crucișătorul Hood (24 mai 1941), portdrapelul marinei regale engleze, Bismarck a fost la rândul ei scufundată, în Oceanul Atlantic (la 300 mile de Brest), în urma unui atac susținut al flotei britanice (27 mai 1941). Din cei 2.200 de membri ai echipajului, doar 115 au supraviețuit.