Autor 5215 vizualizări


În perioada celui de-al Doilea Război Mondial, Mickey Mouse și Donald nu au mai fost doar personaje animate Disney care îi distrează atât pe cei tineri și pe cei maturi cu suflet de copil. Printr-un contract cu guvernul american, personajele create de Walt Disney s-au înrolat într-o misiune de mare importanță națională – susținerea frontului național și a armatei americane în fața aliaților Axei.

Războiul nu este un timp pentru relaxare și nici afirmare economică. Piețele se închid, sunt orientate spre producția națională, schimburile externe se rarefiază și sunt căutate parteneriate, mai degrabă, cu prieteni. În susținerea operațiunilor armate din cel de-al Doilea Război Mondial a fost nevoie de mai mult decât reorientarea economiei și industriei spre satisfacerea nevoilor militare. Frontul național trebuia menținut activ, implicat și entuziast. Deprimarea națiunii nu putea fi decât o tragedie și în niciun caz o opțiune. Iar cum prevenirea este mai sigură decât tratamentul, administrația americană a recurs la toate resursele de care dispunea pentru susținerea efortului de război și mobilizarea morală a fiecărui spirit cetățenesc.

Walt Disney a înțeles aceste noi realități și s-a conformat. În perioada 1942-1945 a colaborat îndeaproape cu Departamentul de Apărare și a pus întreaga sa ”armată” de desene animate în slujba guvernului american pentru susținerea războiului. Disney a produs filme de propagandă de război oferind educația esențială pentru fiecare femeie sau bărbat din toate sectoarele serviciilor armate. În perioada 1942-1943 a produs peste 62 000 de metri de film, ceea ce reprezintă de cinci ori mai mult decât realizările din timp de pace.

Albă ca Zăpada cumpără obligațiuni de război

Toate personajele Disney au fost mobilizate. Într-un film, Mickey și Minnie explică cum până și uleiul de gătit folosit este o resursă vitală pentru câștigarea războiului, în altul, familia de șoricei și Pluto vorbesc despre importanța raționalizării produselor alimentare, iar în altul Mickey promovează ”grădinile victoriei” în care fiecare își crește propriile legume și fructe. La fel ca Mickey în seria de benzi desenate ”Mickey Mouse pe frontul național”, și Albă ca Zăpada propunea cumpărarea de obligațiuni de război, în timp ce micuța Bambi lupta stoic împotriva puterilor Axei în ”Armată de voluntari”.

Donald ia Oscarul și este făcut sergent

Rățoiul Donald a tras, totuși, lozul câștigător. Filmul ”Der Führer’s Face”din 1943 – când Donald trăiește un coșmar în Germania nazistă, a câștigat Oscarul pentru cel mai bun film animat de scurt metraj. Aventurile lui Donald în război au mers până la distrugerea, fie ea accidentală, a întregii flote aeriene japoneze. În ”Spiritul anului ’43”, Donald îndeamnă cetățenii să își plătească taxele, căci ele sunt cele care mențin democrația, iar ”fiecare dolar cheltuit pe ceva de care nu ai nevoie este un dolar cheltuit pentru a ajuta Axa”. Filmul a fost finanțat de Henry Morgenthau Jr., Secretarul Trezoriei SUA, care avea să conceapă mai târziu Planul Morgenthau pentru împărțirea și dezindustrializarea Germaniei.

De altfel, eforturile din timpul războiului ale rățoiului Donald au fost recunoscute oficial în 1984. La aniversarea unui jumătate de secol alături de Donald, Armata SUA l-a promovat la gradul de sergent, ulterior fiind trecut în rezervă cu toate onorurile.

Hans, greu de ucis

Filmele de propagandă realizate de Disney în timpul războiului au un puternic mesaj anti-german și anti-japonez, așa că sunt mai degrabă material pentru documentare istorică decât divertisment de sfârșit de săptămână în familie. Au fost realizate filme care au pierdut tonalitatea veselă și plină de umor a desenlor cu Mickey sau Donald. ”Educație pentru moarte” ilustrează convertirea tinerilor germani la idealurile naziste, sunt crescuți și învățați să urască și să contribuie la efortul de război, ”Apărare contra invaziei” promovează imunizarea pentru prevenirea bolilor, iar în ”Victorie prin Puterea Aerului” sunt expuse teoriile de bombardament strategic ale maiorului Alexander de Seversky.

În anii 1942-1943 Disney a fost solicitat să creeze animații pentru o serie de imagini produse de Colonelul Frank Capra pentru Armata americană – ”Preludiu la război” și ”America merge la război”.

Începând cu 1942, Disney a conceput insigne pentru trupele Americane, precum și embleme care împodobeau tancurile, avioanele, navele fie cu un țânțar călare pe o torpilă sau o țestoasă cu o mătură pentru vasele Marinei, fie o cioară războinică din filmul ”Dumbo” pentru escadrilele de bombardament. De asemenea, mulți soldați și-au decorat uniformele cu Mickey, Donald sau Pluto. Personajele Disney au devenit simboluri ale vieții americane, ale libertății și democrației. Se crede chiar că ”Mickey Mouse” ar fi fost parola utilizată de Aliați în Ziua-Z.

MGM:”Lupul din acest scenariu nu este fictiv!”

Între timp, și alte studiouri hollywoodiene au început propaganda de război, iar Hitler a devenit iarăși calul de bătaie al tuturor. Warner Brothers au lansat în 1942 o scurtă animație – ”The Ducktators” – ce ilustrează o familie fericită de rățuște care așteaptă ca și singurul pui dintr-un ou negru să iasă din găoace. Dar povestea începe să se complice când micul boboc de rață se dovedește a purta mustață subțire, părul cu cărare pe-o parte și o banderolă cu svastica. Studiourile Metro-Goldwyn-Mayer prezintă ”Blitz Wolf” (”Lupul Fulger”), o animație despre un lup mare și rău, inspirat de moda nazistă, desigur, care încearcă în zadar să extermine trei purceluși (americani). Filmul are o scurtă ”prefață”, din care cităm:”Lupul din acest scenariu nu este fictiv. Orice asemănare dintre acest Lup și acel (*!!*//--%)  ticălos de Hitler este absolut intenționată!”.

 


http://www.spiegel.de/international/germany/donald-versus-hitler-walt-disney-and-the-art-of-wwii-propaganda-a-641547.html

http://www.skewsme.com/disney_propaganda.html#axzz2qy9Z3xGx

http://thedisneyproject.wordpress.com/2012/02/02/walt-disneys-war-effort/