Crucişătorul «Elisabeta»: Vasul amiral al Marinei Române înainte de Primul Război Mondial  Partea a II a (1894 1899) / FOTO jpeg

Crucişătorul «Elisabeta»: Vasul amiral al Marinei Române înainte de Primul Război Mondial. Partea a II-a (1894-1899) / FOTO

📁 Istorie Modernă Românească
Autor: Ing. Dan-Eugen Sambra

Crucișătorul „Elisabeta“ a fost vasul amiral al Marinei Române înainte de Primul Război Mondial (1888-1918). Alături de bricul „Mircea“ (1882), a fost responsabil pentru crearea ofițerilor de punte și pentru ceea ce s-a numit „spiritul Mircea”. „Elisabeta” a contribuit decisiv la formarea fochiștior și mașiniștilor necesari dezvoltării marinei naționale.

Este a doua parte a istoriei crucișătorului „Elisabeta“; prima parte se poate vedea aici: „Elisabeta: 1887-1893“.

[cap. 1] „Elisabeta“ iarna 1894-1895, în Bazinul docurilor Galați.

Arsenalul Flotilei funcționa, de asemenea, la Galați - de la 1 ianuarie 1882, cu „Compania Lucrătorilor“. [1]

Alăturat, o imagine de la începutul anilor 1890, cu „Elisabeta“ în bazinul docurilor, Galați:


1889 1890 Galati jpg jpeg

Bazinul docurilor, Galați: în iarna 1894 - 1895:

Descrierea iernării bastimentelor Marinei de Război în docul Galați, în iarna 1894-1895: [2]


1894 Iarna jpg jpeg

Textul de mai sus descrie acestă imagine:


1894 Galati iarna 1 jpg jpeg

Detaliu în care apare „Bistrița“:


1894 Galati iarna 1a jpg jpeg

Detaliu în care sunt cele trei torpiloare Forges: „Sborul“ / „Năluca“ / „Smeul“:


1894 Galati iarna 1b jpg jpeg

Detaliu: „Prutul“, vapor „pentru poliția râurilor“:


1894 Galati iarna 1c jpg jpeg

Descrierea „Prutul“:


1894 Prutul jpg jpeg

[cap. 2] „Elisabeta“ la Sulina in 1894, cu ocazia inaugurării deschiderii canalului din brațul Sulina.

Elisabeta“ a salutat cu lovituri de tun trecerea M.S. Regelui, care deschide intrarea canalului la bordul iahtului regal „Orientul“. [1]

În imagine: Yachtul Regal „Orientul“ cu Familia Regală:


Orientul 2 jpg jpeg

O altă imagine cu „Orientul“, la Orșova:


Orientul 1 jpg jpeg

Acest eveniment de la Sulina a fost descris de: „L'Illustrazione Italiana“, în ediția sa de la 1 iulie 1894.

1894 Titel jpg jpeg


Sulina 1 jpg jpeg

Scena îmbarcării la Galați:


1894 4 jpg jpeg

Lucrătorii salutând iahtul Regal la intrarea noului canal de la Sulina:


1894 1 jpg jpeg

La festivități a participat și iahtul „Carolus Primus“ al C.E.D. (Comisia Europeană a Dunării):


1894 3 jpg jpeg

O imagine a noului canal de la Sulina:


1894 2 jpg jpeg

[cap. 3] Campania în Marea Mediterană, 1894. [1]


1894 Campania Mediterana jpg jpeg

Alăturat, o imagine cu „Elisabeta“ la Taranto, la 6 august 1894 - după calendarul gregorian (nou).


1894 Taranto jpg jpeg

Aici „Elisabeta“ trece prin „Ponte girevole“ / Podul turnant de la Taranto.

La Padua / Padova (împreună cu bricul „Mircea“):


1894 Padua jpg jpeg


1894 Padua 2 jpg jpeg

La Belezza (confirmare necesară):

1894 Belezza jpg jpeg


1894 Pola jpg jpeg

[cap. 4] Voiajul crucișătorului „Elisabeta“ spre Kiel, 1895

Pregătirile și voiajul „Elisabeta“ sunt descrise aici: [2]


1895 Kiel 1a jpg jpeg


1895 Kiel 1 jpg jpeg

Detaliu, canalul Kiel:


1895 Kiel 1b jpg jpeg

Galați - inspecția generalului Ioan Murgescu la plecarea crucișătorului:


1895 Plecare CT jpg jpeg

După Galați: [1]

„Elisabeta“ pleca din Galați și, găsind timp rău în Marea Neagră, se adăposti mai multe zile la Benderecli. Aici, un pilot aduse la bord ca dar comandantului un pui de urs, care fu obiectul de distracție al ofițerilor în tot timpul călătoriei.

Elisabeta“, după ce se aproviziona la Suda, Malta, Alger, ajunse pe „Mircea“ după plecarea acestuia din Alger și după ce naviga împreună ceva timp, până în apropiere de Gibraltar pleca înainte.

În Oceanul Atlantic „Mircea“ găsi timp favorabil, care însă nu ținu mult timp și a trebuit să se întoarcă înapoi să se adăpostească la Lisabona contra unui vânt puternic de nord, unde găsi și pe „Elisabeta“ la Vigo.

Crucișătorul „Elisabeta“ se aproviziona la Ferrol, Darthmouth, Wilhelmshaven, apoi Copenhaga, de unde merse la Kiel.

A.A. L.L. Regale Principele Ferdinand și Principesa Maria, care sosiseră la Copenhaga, au vizitat crucișătorul „Elisabeta“ și în urmă au rămas la bord mergând până Kiel, unde debarcară.


1895 Ferdinand 1 jpg jpeg

[cap. 5] Participarea crucișătorului „Elisabeta“ și a bricului „Micea“ la deschiderea canalului „Kaiser Wilhelm“ / Nord-Ost-See Kanal“.

A avut loc între 6/18 aprilie - 30 septembrie 1895.

O imagine care descrie acest canal:


1895 NOC Kiel jpg jpeg

La 5 iunie 1895 „Elisabeta“ a ajuns la locul său de ancorare în portul Kiel; loc care avea o geamandură cu tricolor - alături de bricul „Mircea“; amândouă în apropierea intrării portului.


1895 Kiel 1 jpg jpeg

Detaliu - locul de ancorare a celor două nave:


1895 Kiel 1a jpg jpeg

Câteva imagini ale portului Kiel - cu vasele care au participat:

1895 NOC Kiel 1 jpg jpeg


1895 NOC Kiel 4 jpg jpeg

Pe 8 iunie 1895, navele trebuiau să navigheze prin canal. Defilarea lor a fost deschisă de iahtul regal german „Hohenzollern“, la bordul căruia s-a aflat împăratul Wilhelm al II-lea.

În imagine: „Hohenzollern“ ieșind din ecluză Holtenau și intrând în canal:


1895 NOC Kiel 3 jpg jpeg

A doua zi a avut loc festivitatea punerii „pietrei terminale“ la gura canalului:


1895 NOC Kiel 5 jpg jpeg

Tribuna oficială prin fața căreia au defilat navele participante - printre care a fost și „Mircea“:


1895 NOC Kiel 2 jpg jpeg

Elisabeta“:


1895 2 jpg jpeg

Detaliu:


1895 2a jpg jpeg

Mircea“:


1895 Mircea jpg jpeg

Seara s-a servit cina oficială - pe puntea lui „Niobe“ (replica unei nave vechi cu acest nume):


1895 NOC Kiel Niobe 2 jpg jpeg


1895 NOC Kiel Niobe 1 jpg jpeg


1895 NOC Kiel Niobe 3 jpg jpeg

La 13 iunie 1895 „Elisabeta“ a părăsit Kiel și s-a îndreptat spre Copenhaga, urmată de o escală la Stockholm. Aici a primit la bord vizită regelui Oscar al II-lea - căruia i-a fost remisă o scrisoare din partea M.S. Regelui Carol.

M.S. Regele Oscar a vizitat „Elisabeta“ și a văzut puiul de urs, care „se urcă după marinari în șarturi“ - și de care a râs mult. Comandantul a cerut voie să îl ofere, iar M.S. Regele Oscar primind oferta, ursul a fost debarcat și dus la palat.


1895 Urs 1 jpg jpeg

La Stockholm „Elisabeta“ a primit vizitatori suedezi:


1895 Stockholm jpg jpeg

[cap. 6] „Elisabeta“ la Constanța, 1899 [3]

Familia regală (Principesa Maria împreună cu principesa Mărioara (Mignon) și principele Nicolae) a vizitat crucișătorul „Elisabeta“, prezent la Constanța.

Alăturat, câteva imagini cu familia regală pe „Elisabeta“.


1 jpg jpeg


2 jpg jpeg


3 jpg jpeg


4 jpg jpeg


5 jpg jpeg


6 jpg jpeg


7 jpg jpeg


9 jpg jpeg


8 jpg jpeg


10 jpg jpeg
11 jpg jpeg
12 jpg jpeg


13 jpg jpeg

Autor: Dan-Eugen Sambra www.facebook.com/Dan.Sambra.1/  www.facebook.com/Dan.Sambra.2/ 

Note:

[1] "Istoria Marinei Române, în curs de 18 secole. Dela Împăratul Trajan până în al 40-lea an de domnie a Regelui Carol". Locot. Comandor C. Ciuchi. Constanța, Tipografia "Ovidiu" H. Vurlis, 1906
[2] „De la Galați la Kiel. Istorisirea pitorească a voiagiului făcut de Crucișătorul Elisabeta“. Galați. Tipo-Litografia „Moldova“, 1904.
[3] „Crucișătorul „Elisabeta“ în campanie“. Marian Moșneagu. Editura Militară. București, 2012.