Condamnarea României prin idei fixe

Autor 2325 vizualizări


Evoluția unei țări a fost marcată în mod decisiv de cine s-a aflat la putere și influența a fost direct proporțională cu durata guvernărilor. Regimul comunist, declarat științific și veșnic de către ideologie și propagandă, a stăpânit destinele României începând din martie 1945.

Așa a început dezastrul, chiar dacă mai sunt oameni ce cred că înainte era mai bine. Poate pentru că erau tineri. Au existat doar doi lideri în această perioadă și sunt vinovați de toate nenorocirile aduse de deciziile adoptate. Gheorghe Gheorghiu-Dej și Nicolae Ceaușescu[1] s-au considerat conducătorii perfecți, dar au comis numai nenorociri planificate. Să dăm un exemplu din domeniul transporturilor.

Chiar dacă țara avea mari probleme după un război mondial, Bucureștiul a ordonat săparea unui canal la mare. Teoretic, transportul pe apă este ieftin, dar mijloacele tehnice erau prea puține pentru a străpunge munți din roci dure. Au fost omorâți deținuți politici fără număr și fără milă până când s-a hotărât încetarea aberației. Nicolae Ceaușescu a reluat ideea și a investit miliarde în Canalul Dunăre – Marea Neagră în perioada 1976 – 1984[2].

Se observă că îngroparea banilor în uriașa amenajare hidrotehnică a contribuit la creșterea semnificativă a datoriei externe. România era datoare 11 miliarde de dolari și canalul ar fi costat două miliarde. Nu s-a găsit altă soluție rațională pentru rezolvarea crizei și au fost introduse cartele fix ca-n vreme de război. Se consideră că navigația pe apă este ideală pentru a căra mărfurile voluminoase și ieftine. Problema pentru economia României consta în faptul că uriașa operă inginerească era situată periferic și nu avea decât 64, 4 km.

Au fost neglijate căile ferate și șoselele într-o epocă în care Occidentul făcea progrese rapide în domeniul transporturilor. Nu este de mirare că rețeaua feroviară a rămas rudimentară în multe regiuni ale țării. Oare ce se putea construi cu două miliarde de dolari?  După unele calcule, investiția se va amortiza în 600 de ani. Uneori se mai face comparația cu Germania occidentală și cu Canalul Rhin – Main – Dunăre pentru a se demonstra că astfel de opere inginerești sunt utile pentru economia continentului și a unui stat. Datele publicate demonstrează că se tranzitează prea puțină marfă și bugetul federal trebuie să compenseze pierderile anuale[3].

Cei care mai fac astfel de comparații trebuie să mai remarce un aspect:canalul a fost realizat în 32 de ani. Nu s-a învățat nimic și țara a fost condamnată să rămână la ideile promovate de Iosif Stalin, chiar dacă era în 1989. Canalul a fost terminat, dar regimul s-a agățat de frumusețea acestor noi canale Belomor[4]și a început pe cel cunoscut sub numele de Dunăre – București în 1986[5]. Era o teorie seducătoare să transformi capitala în port la fluviu, dar trebuie să observăm că există o cale ferată cu o capacitate de transport foarte scăzută spre Giurgiu. Nici cea spre Oltenița nu arată mai bine. N-ar fi fost mai bine să se îmbunătățească aceste rute feroviare?

Un alt canal, mai puțin cunoscut, a fost construit pentru aprovizionarea cu minereuri a combinatului metalurgic din Călărași și avea o lungime de 13 km. Uriașa cetate a oțelului a ajuns să coste 1, 8 miliarde de dolari [6] și a fost ridicată exact în perioada alimentației pe cartelă. Oare nu se putea realiza ceva mai în limitele statului român? Culmea este că pe plan mondial era prea mult metal și se discuta despre o criză a oțelului[7].

România a fost supusă la tot felul de experimente sociale, politice și economice în funcție de părerile conducători ajunși la putere. Combinația megalomanie – idei politice utopice a nenorocit poporul și l-a condamnat pe multe decenii după prăbușirea regimului. Imensele combinate erau imposibil de întreținut în economia de piață, adică fără investiții din partea statului. Istoria le condamna ca pe dinozauri. Totuși, mulți cetățeni mai sunt adepții ideii că numai mărimea contează în economie.

 


[1] https://ro.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Ceau%C8%99escu

[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Danube%E2%80%93Black_Sea_Canal

[3] https://fr.wikipedia.org/wiki/Canal_Rhin-Main-Danube

[4] https://en.wikipedia.org/wiki/White_Sea%E2%80%93Baltic_Canal

[5] https://ro.wikipedia.org/wiki/Canalul_Dun%C4%83re-Bucure%C8%99ti

[6] https://ro.wikipedia.org/wiki/Donasid

[7] https://en.wikipedia.org/wiki/Steel_crisis

""