Colonialism şi Revoluţii în epoca prafului de puşcă: jocuri inspirate din epoca modernă

Autor 1616 vizualizări


În ultima vreme au fost create jocuri care ne aduc în trecut,la începutul modernităţii,care ne aduc la comanda unor armate echipate cu arme de foc şi la conducerea unor mari imperii coloniale ce traversează procesul de industrializare. Dar vom putea asista şi la desfăşurarea unor revoluţii care au schimbat societatea.

Cossacks:European Wars(2001,Real-Time Strategy,dezvoltat de GSC Game World,lansat de Strategy First &Software Entertainment)

Jocul produs de compania ucraineană prezintă 200 de ani de războaie europene care creează şi distrug naţiuni. 16 naţiuni cu avantaje şi dezavantaje precum Austria,Anglia,Franţa,Olanda,Prusia,Rusia,Spania,Suedia,Turcia sau Ucraina se luptă pentru supremaţie. Anglia e o superputere navală în devenire,Austria are cavalerie puternică,iar cazacii sunt mândria armatei ucrainene. Jocul are capacitatea de a reda cu o grafică izometrică bătălii terestre şi navale,ambuscade,asedii,lupte de gherilă în care participa până la 8000 de soldaţi. Jucătorii trebuie să prevină foametea şi să se angajeze în colectarea resurselor,în recrutarea unor armate mari şi construirea unor aşezări defensive. Jocul oferă un pachet generos cu campanii inspirate după Războiul de 30 de ani şi Războiul de Succesiune Austriacă,precum şi o enciclopedie după care novicii se pot ghida. Luptele au la bază şase resurse. Aurul,fierul şi cărbunele sunt extrase din mine,folositoare pentru producerea armelor şi artileriei şi recrutarea soldaţilor. Hrana se obţine din cultivare sau din pescuit,foarte esenţială pentru recrutarea şi hrănirea soldaţilor. Lemnul şi piatră sunt utilizate pentru construirea clădirilor.Resursele sunt limitate şi pot fi epuizate,de aceea,irosirea resurselor fără că jucătorul să aibă rezerve poate duce la foamete şi stagnare. De exemplu,fără fier şi cărbune suficient,tunurile nu vor mai putea fi utilizate. Soldaţii pot fi grupaţi în diferite formaţii,alcătuiţi din călăreţi şi infanterişti. Artileria e compusă din mortare,tunuri,tunuri cu mai multe ţevi şi obuziere. Atât atelierele,fabricile şi artileria pot fi capturate şi controlate de inamici. Un rol esenţial în acest joc îl au corăbiile de diferite tipuri:iahturi,galere şi fregate. 

Infanteriştii care trag cu muschete a căror încărcare ia timp sunt vulnerabili la atacuri corp la corp. Grenadierii pot distruge clădiri de la distanţă. S-au lansat două extensii:Cossacks:Art of War,cu două noi naţiuni ca Danemarca şi Bavaria şi noi hărţi şi misiuni,şi Cossacks:Back to War,cu două noi naţiuni:Elveţia şi Ungaria,cu noi tipuri de unităţi şi de tunuri. Continuarea,Cossacks II:Napoleonic Wars,lansată în 2005,a dus povestea mai departe spre începutul secolului XIX,concentrându-se pe războaiele lui Napoleon. Jucătorii au alegerea de a intra în rolul lui Napoleon de a avea la comanda lor disciplinata „Grand Arme”sau să joace cu ruşii şi călăreţii lor cazaci,ori cu austriecii,britanicii sau prusacii. Continuarea oferă şi mai multe provocări,bătălii istorice masive,o jucabilitate variată,modalităţi diplomatice de a câştigă prin forţarea tratatelor sau mituirea oponenţilor,un sistem realist privind moralul trupelor. În 2006 a fost lansată o extensie care aduce un pachet cu trei noi naţiuni:Spania,Ducatul Varşoviei şi Confederaţia Rinului,precum şi bătălii istorice că cele de la Borodino,Leipzig sau Waterloo. 

În 2016 se va lansa Cossacks 3,tot cu grafică izometrică,setat pe Europa secolelor XVII-XVIII,aducând 12 naţiuni,70 de tipuri de unităţi,100 de tehnologii militare şi 140 de clădiri istorice,cu un mod multiplayer care va suporta 7 jucători. 

American Conquest (2003,real-time tactics,dezvoltat de GSC Game World,lansat de CDV)

Jocul ne duce departe de „bătrânul continent” spre „lumea nouă” care ne oferă oportunităţi şi bogaţii. Jocul debutează cu debarcarea lui Columb în Caraibe în 1492,ceea ce va marca trei secole de războaie dintre 12 triburi sau civilizaţii diferite precum Incaşii,Maiasii,Aztecii sau indigenii Sioux ori Liga Irocheză şi imperii ca cel francez,spaniol sau britanic în lupta pentru supravieţuire şi supremaţie. În 18 campanii cu 42 de misiuni,jucătorii vor juca roluri ale unor diferite personalităţi ca Pizarro sau Washington la comanda unor armate de 16 000 de soldaţi. Din 1492 până în 1813,jucătorul va lua parte la războaie,precum expediţia lui Pizarro,războiul lui Tecumseh,Războiul de Şapte ani şi Războiul American de Independenţă. Deşi are aceleaşi mijloace de jucabilitate precum Cossacks,sunt adăugate elemente noi precum implicarea ţăranilor în războaie şi în instruirea acestora ca noi soldaţi. 

American Conquest:Fight Back a fost prima extensie ce adaugă noi misiuni,noi unităţi şi noi naţiuni:Rusia,Olanda sau Portualia. Campania cuprinde rezistenţa aztecă şi cea maya  în faţa spaniolilor,efortul germanilor în căutarea legendarului El Dorado,rebeliunea lui Pontiac şi expediţia militară a ruşilor în Alaska .  

Cea de-a doua extensie a fost American Conquest-Divided Nation ce prezintă o America divizată între Uniune,Confederaţie,Republica Texană şi Mexic. Jucătorul va lua parte la Războiul din 1812,Războiul Civil American şi la revoluţia texană. Sunt adăugate 120 de unităţi noi,artilerie transportată de cai,tipuri de fortificaţii şi generali. Jucătorii vor experimenta bătălii ca cele de la Alamo sau Gettysburg.

Age of Empires III (2005,real-time strategy,dezvoltat de Ensemble Studios,lansat de Microsoft) 

După jocul de succes lansat în 1999,din Europa şi Asia medievală,producătorii ne transportă în America secolelor XV-XIX pentru care mari imperii ca Franţa,Marea Britanie,Austria,Rusia,Portugalia,Olanda,Imperiul Otoman sau Spania se vor înfrunta. Ca şi jocul precedent,Age of Empires III se împarte în două moduri:single-player şi multiplayer. Modul single-player la rândul său e împărţit în campanie şi „skirmish”. La începutul unei sesiuni de joc,jucătorului i se oferă o căruţă cu ceva materiale sau o aşezare săracă colonială amplasată în America de Nord. 

Ca în titlurile anterioare,jucătorii sunt determinaţi să exploreze împrejurimile,să colecteze resurse:hrana care poate fi obţinută prin cultivare,vânătoare sau pescuit,lemnul din defrişarea pădurilor,pietrele şi aurul extrase din mine. Apoi,trebuie să construiască clădiri,să descopere tehnologii,să-şi asigure câteva puncte-cheie care să le aducă un surplus de resurse (comori pierdute,alianţe cu triburi,capturarea unui drum sau a unor căi ferate) şi să se pregătească pentru a înfrunta rivalii. Vor traversa următoarele epoci:Epoca Descoperirilor în care   jucătorul va explora şi va colecta resurse pentru traiul de  subzistenţă;Epoca Colonială în care va debloca tehnologii militare precum armele de foc şi îşi va extinde influenţa colonială;Epoca Fortăreţelor prin care jucătorul deblochează tehnologia construirii forturilor şi îşi va întări apărarea,Epoca Industrială în care jucătorul va avea o economie puternică şi va putea construi fabrici ce vor produce artilerie şi unităţi militare puternice,precum şi porturi pentru crearea unor flote de corăbii,şi în cele din urmă,Epoca Imperială,în care jucătorul,cu o aşezare colonială avansată,va putea participa la un război modern cu rivalii săi. Costurile tranziţiei de la o epocă la altă sunt extrem de mari. 

Jocul aduce ca noutate „oraşul-mamă”-posibilitatea ca jucătorul să-şi îmbunătăţească şi să decoreze capitala precum Londra,Paris sau Moscova în urma obţinerii unor bonusuri şi resurse din colonii pe durata luptelor,asemeni unui caracter dintr-un joc RPG. Oraşul-mamă este compus din cinci clădiri-cheie pe care jucătorul le va customiza:Compania Indiilor de Vest,Academia Militară,Catedrala,fabrica şi portul. Unităţile militare sunt compuse din infanterişti şi călăreţi,nave de război,dar şi din mercenari nativi,exploratori,baloane cu aer cald. Unităţile vor evolua pe parcursul jocului de la arbaletrieri până la muşchetari şi infanterişti cu arme de foc mai avansate. Artileria e alcătuită din mortare şi tunuri care pot provoca ravagii. Sunt prezente şi unităţi care luptă corp la corp cu săbii şi pistoale. Exploratorul are rolul de a vizualiza împrejurimile şi are de asemenea rolul de a spiona aşezările sau taberele inamice,dar şi de a găsi comori sau controla punce comerciale.Navele de război pot trage cu săgeţi aprinse sau pot fi dotate cu tunuri,iar unele corăbii pot transporta unităţi sau colecta resurse.

Mercenarii pot fi recrutaţi din oraşul-mamă sau din saloane pentru mulţi bani,unii nefiind la fel de bine antrenaţi ca unităţile standard,fiind echipaţi cu arme primitive,câteodată letale dacă jucătorul ştie să organizeze ambuscade. Peisajele americane,fie că va aflaţi în regiuni de preerie,într-o junglă tropicală central-americană,într-o zonă semi-aridă sau în mediul arctic,vă   impresionează vizual şi vă captează atenţia de la joc,relieful,fauna şi vegetaţia fiind excepţional redate,iar lacurile,râurile,marea ori oceanul lucesc la lumina Soarelui în timp ce admiraţi bătăliile navale. Clădirile fiecărei naţiuni sau trib au elemente arhitecturale specifice acestora(aşezările germane sau ruseşti sunt din lemn şi paie,cele vest-europene sunt construite din mai multe materiale cu stil,iar cele spaniole sau otomane sunt construite din ciment şi cărămizi).Coloana sonoră şi sunetele (de la simplele ciripituri de păsări exotice până la exploziile cauzate de ghiulele) sunt spectaculoase. Deşi jocul nu a pus accent pe istoria Europei moderne,a avut succes şi producătorii au lansat încă două extensii. 

Prima extensie a fost Age of Empires III:The WarChiefs ce aduce noi facţiuni:Aztecii,Irochezii şi Sioux. Fiecare trib are în joc,în propria aşezare un foc aprins în jurul căruia locuitorii pot efectua diferite tipuri de dansuri ce le pot aduce bonusuri în lupte,maximiza populaţia,creşte moralul şi rezistenţa luptătorilor,precum şi a vindeca luptătorii răniţi. Odată intrate în era industrială,coloniile europene au opţiunea de a avansa spre epoca imperială sau să izbucnească o revoluţie proprie împotriva oraşului-mamă. Chiar dacă revoluţia e mai ieftină decât avansarea,economia coloniei va stagna,deoarece toţi coloniştii vor deveni miliţieni şi nu vor mai construi. Resursele vor fi livrate doar de corăbiile construite dinainte,de punctele comerciale,de căi ferate,de bănci şi de fabrici. Un alt element introdus a fost furişatul,unităţile putând rămâne nedetectate de unităţile inamice pentru a se strecura în interiorul aşezărilor. Pot fi recrutaţi spioni şi cercetaşi nativi. 

În 2007,producătorii au lansat Age of Empires III:The Asian Dynasties,care aducea trei facţiuni noi:China,India şi Japonia. Jucătorii puteau alege între a se alia cu  o putere europeană  sau a adopta izolaţionismul. Fiecare civilizaţie putea recruta călugări cu diverse abilităţi. Sunt introduse în joc şase aşezări religioase native asiatice ca  sufiţii,Shaolinii sau Iezuiţii. Jucând cu India,nu vor putea tăia vacile,acestea fiind venerate pentru a aduce bonusuri. Pot recruta unităţi precum elefanţi de război. China pune accent pe producţie mare,având posibilitatea de a recruta 220 de muncitori faţă de celelalte civilizaţii a căror limita este 200. Japonia poate recruta unităţi de samurai şi arcaşi. O altă noutate este că a fost readusă posibilitatea de a construi minuni arhitecturale impunătoare ca în Age of Empires II. 

Compania Ensemble Studious care i-a încântat pe jucători cu seria Age of Empires aproape o decadă a fost închisă în 2009.

Anno 1701 (2006,simulator economic,dezvoltat de Related Designs,lansat de Sunflowers)

 Ca oricare joc Anno,dar de dată asta amplasat la începutul secolului XVIII,jucătorul,desemnat de regină (întâmplător,seamănă cu regina Elisabeta I a Angliei) trebuie să colonizeze o insulă şi să dezvolte o aşezare prosperă pentru ca apoi să se extindă şi pe celelalte insule. Societatea este împărţită ierarhic în pioneri,colonişti,comercianţi şi aristocraţi. Dezvoltarea va necesită nu doar banii care se obţin din taxe şi comerţ,ci şi resurse. Locuitorii unei colonii trebuie să fie satisfăcuţi prin asigurarea hranei,educaţiei,igienei,securităţii,religiei şi divertismentului. Cu cât unii dintre pioneri vor avansa ierarhic,cu atât vor creşte pretenţiile,aristocraţii cerând mărfuri de tutun sau parfumuri.Jucătorul este desemnat pentru colonizarea unei insule şi stabilirea unor contacte comerciale cu alte culturi doar de către regină. În joc se pot găsi patru culturi:cea asiatică,cea aztecă,cea indiană şi cea irocheză care pot oferi alimente şi resurse exotice-textile,fildeş,blănuri,tutun şi arme. 

Jucătorul va avea de înfruntat şi raidurile piraţilor,dar dacă reuşeşte să ajungă la o înţelegere,poate să achiziţioneze mai multe tipuri de resurse. Pe parcursul dezvoltării aşezării coloniale,regina va cere tribut în bani,ori jucătorul va suferi consecinţe teribile precum blocada navală. Jucătorul poate de aceea să declare independenţa. Va avea libertatea de a desfăşura relaţii comerciale cu orice oponent. Misiunile sunt opţionale,dar răsplata poate fi pe măsură. Jucătorul va avea de înfruntat pe parcurs şi calamităţile naturale precum uragane,cutremure şi erupţii vulcanice ce îi pot distruge aşezarea,precum şi epidemii şi foamete ce pot ulterior să incite la revolta populaţiei. 

În 2007 a fost lansată extensia Anno 1701:The Sunken Dragon,ce include noi misiuni şi un editor de hărţi.

Empire:Total War(2009,real-time tactics &turn-based strategy,dezvoltat de The Creatine Assembly,lansat de SEGA)

Cel de-al cincilea titlu al francizei,acţiunea jocului se petrece în epoca modernă timpurie,în secolul al XVIII-lea. Jocul e împărţit în două componente:Single Player şi Multiplayer. Single Player e împărţit la rândul său în modulul de încăierare,Campanii de tip Turn-Based Strategy (o campanie globală şi o campanie amplasată în America de Nord cu facţiuni jucabile  ca  Iroquois,Huron,Plains,Pueblo şi  Cherokee)şi Bătălii Istorice de tip Real-Time Tactics ca cele de la Fontenoy,Rossbach,Brandywine Creek şi Lagos. Printre noutăţile aduse de joc se enumeră Bătăliile Navale cu corăbii reconstituite digital în conformitate istorică. Faţă de jocurile anterioare,campania se desfăşoară nu doar în Europa şi Orientul Mijlociu,ci şi în India şi în America de Nord şi cea Centrală,plus ceva regiuni comerciale:coasta sud-americană,Golful Guineei sau Coasta de Fildeş,Canalul Mozambic şi Indiile de Est. Jucătorul are de ales una dintre cele 15 facţiuni jucabile:Marea Britanie,Franţa,Provinciile Unite,Spania,Suedia,Prusia,Austria,Polonia-Lituanua,Rusia,Imperiul Otoman,Confederaţia Maratha şi Imperiul Mogul. 

În rest,sunt zeci de facţiuni minore care nu pot fi jucate,dar pot avea o influenţă pe parcursul campaniei,cu unele putând fi încheiate tratate de alianţă sau pot reprezenta obstacole ori teritorii de cucerit. 

Piraţii şi rebelii vor reprezenta o bătaie de cap pentru jucători căci alături de inamici,pot bloca rutele comerciale şi pot obţine ei profitul. Marea Britanie,Franţa şi Spania se înfruntă pentru supremaţia teritorială a coloniilor din America de Nord,rivalizând simultan cu triburile native. Imperiul Otoman şi Spania se înfruntă pentru nordul Africii,Prusia şi Austria se luptă pentru Silezia şi alte teritorii bogate în zăcăminte de cărbune din centrul Europei,Rusia lui Petru cel Mare se extinde ajungând să se confrunte cu Suedia,iar în India,Confederaţia Maratha încearcă să se afirme pe fondul declinului Mogulilor. Jucătorul va trebui să se aventureze pe  patru continente. Pe lângă cuceriri şi colonizări,se va angaja în lupte diplomatice,în spionaj,în competiţie economică căci va trebui să se înfrunte cu puterile rivale pentru regiunile comerciale. Şi nu numai,dar va trebui să supravegheze permanent populaţia aşezărilor căci această se poate revolta şi izbucni o revoluţie. Taxele prea mari pot nemulţumi populaţia din colonii. Un alt element nou:republicile şi monarhiile constituţionale pot efectua alegeri periodic,cabinetul de miniştrii putând fi schimbat. Arborele genealogic a fost eliminat. Un alt element nou e că jucătorul poate să descopere tehnologii ce ţin de diverse ramuri:cea economică,militară şi navală. Au fost adăugaţi noi agenţi (diplomaţii fiind eliminaţi,de aceea menţinerea relaţiilor diplomatice fiind facilitată doar prin accesarea unui „tab”),ca gentleman-ul care se poate duela cu alţii pentru a obţine influenţă,cărturarii sau savanţii care pot grăbi procesul de descoperire a tehnologiilor,preoţii au fost înlocuiţi cu misionarii creştini,imami şi brahmini,precum şi agenţi secreţi care pot spiona,asasina şi sabota. Pe lângă agricultură care să asigure hrănirea locuitorilor şi extragerea şi prelucrarea resurselor din colonii,jucătorul se va preocupă intens de domeniul naval,industrializare (construirea primelor fabrici) şi comerţ,dar şi de divertismentul şi educarea populaţiei prin construirea de teatre,observatoare,cafenele,opere,şcoli şi universităţi.Pe lângă campania principală,există şi o mini-campanie de tip tutorial care ne ghidează în colonizarea britanică a Americii şi ascensiunea Statelor Unite ale Americii,structurată în patru capitole. Primul capitol redă stabilirea coloniei engleze Jamestown,în al doilea capitol este redat Războiul Franco-Indian dintre britanici şi francezi,precum şi înfruntările cu triburile native. Al treilea capitol îl pune pe jucător în pielea lui George Washington la comandă Războiului American de Independenţă. În ultimul capitol sunt redate SUA de după război care vor încerca să se extindă spre vest.Pe partea militară,jocul aduce efecte vizuale impresionante,bătălii dinamice şi spectaculoase şi tot mai zgomotoase datorită implementării armelor de foc. Se pune un mare accent  pe aplicarea tacticilor. 

Realismul bătăliilor din vremurile respective este bine redat,ca timpul de încărcare a armelor de atunci care dura ceva timp (2 gloanţe pe minut),timp în care soldaţii jucătoruluipot fi ucişi de soldaţii  armatei inamice care tocmai au  terminat de încărcat armele. Soldaţii pot muri mult mai uşor decât în celelalte jocuri anterioare,realismul acelor timpuri fiind readus la viaţă. Jucătorul va putea comanda unităţi variate de cavalerie,muschetari,carabinieri şi tipuri de artilerie,fiecare cu avantajele,dezavantajele şi costurile sale. Terenul şi vremea au mai mult impact asupra cursului bătăliilor. Jucătorii nu vor asedia doar oraşe şi bloca porturi,ci şi forturi mult mai întărite decât castelele din Medieval II:Total War,iar distrugerea acestora  vor necesita tunuri puternice. Soldaţii pot duce războaie de gherilă,având posibilitatea de a se ascunde în anumite clădiri atunci când sunt înconjuraţi de inamici. Diferite formaţii pot fi aplicate:cele pătrate,ascuţite sau în formă de diamant. Soldaţii,când rămân fără gloanţe,vor recurge la luptele corp la corp cu baionetele. Tunurile,care pot trage de la distanţă,sunt impresionante şi devastatoare,iar sunetele explozive provocate de acestea te fac să te simţi  senzaţia acelor vremuri.

Pe partea de bătălii navale,jucătorii pot controla o flota din 20 de nave variate în funcţie de clasa,dimensiune,armament şi echipaj. Moralul are o importanţă mare.  Navele inamice pot fi lovite de tunuri până la distrugerea totală sau până când sunt capturate. Vor conta starea vremii şi vântul. Ca şi tunurile din bătăliile terestre,tunurile din corăbii pot să tragă cu mitralii,ghiulele cu lanţuri şi ghiulele sferice simple care pot nimeri în anumite părţi ale corăbiilor inamice sau pot provoca urme diferite de distrugere. Corăbiile pot captura vasele inamice,urmând ca echipajul de soldaţi să ducă lupte pe vasele respective.Deşi jocul a avut ceva probleme tehnice şi de performanţă,a fost bine primit de jucători şi a avut recenzii favorabile pentru elemente noi implementate.  

Napoleon:Total War(2010,real-time tactics &turn-based strategy,dezvoltat de The Creatine Assembly,lansat de SEGA) 

Napoleon:Total War,deşi are aceleaşi mecanici şi elemente de joc ca Empire,aduce ceva îmbunătăţiri.  Jocul se concentrează pe războaiele lui Napoleon din 1796 până în 1815. Jucătorii pot experimenta campaniile sale duse în Italia,Egipt,Spania şi Europa  împotriva coaliţiei alcătuite din Marea Britanie,Prusia,Rusia şi Austria. Clima poate avea un impact devastator asupra armatelor:de exemplu,numărul soldaţilor se va reduce considerabil în regiunile îngheţate pe timp de iarnă sau în zonele aride. Jucătorii pot lua parte la bătălii istorice simulate că cele de la Austerlitz sau Waterloo. Spre deosebire de jocurile anterioare,o tură nu va mai însemna doar 6 luni,ci două săptămâni dintr-o lună.

Total War:Shogun 2:Fall of the Samurai (2012,real-time tactics &turn-based strategy,dezvoltat de The Creatine Assembly,lansat de SEGA)

Continuarea jocului lansat în 2011 ne duce în Japonia secolului XIX. Se concentrează pe modernizarea Japoniei şi sfârşitul perioadei izolaţioniste în urma contactelor cu SUA,Imperiul Britnaic şi Franţa care vor izbucni o serie de războaie. Pe harta campaniei îşi fac apariţia căile ferate. În bătălii sunt utilizate artileria modernă,unităţi dotate cu arme de foc şi nave moderne ce funcţionează pe bază de  cărbune în bătălii navale.

Victoria &Europa Universalis IV (Grand Strategy,dezvoltate de Paradox Development Studio,lansat de Paradox Interactive) 

Victoria II (2010) e setat pe perioada 1836 până în 1936,având 200 de facţiuni jucabile aflate în pragul industrializării. Aduce un sistem de tehnologii avansate cu mii de invenţii care să fie descoperite. 

Chiar dacă seria a debutat în 2001,având de-a lungul timpului aceleaşi elemente,Europa Universalis IV (2013) a adus îmbunătăţiri. Setat pe perioada secolelor XV-XIX,jocul ne ghidează prin cele mai importante evenimente. Sunt redate războaie şi bătălii cruciale de la Bătălia de la Lepanto până la Bătălia de la Waterloo. Jucătorul va trebui să-şi demonstreze abilităţile administrative,militare şi diplomatice. Pe lângă intrigile politice şi menţinerea stabilităţii unei politici interne şi economiei,jucatorul va trebui să menţină relaţiile diplomatice şi comerciale de la cele mai mici triburi până la cele mai mari imperii,aria geografică redată cu acurateţe istorică acoperind aproape şase continente în diverse momente ale istoriei în secolele menţionate. Scopul jocului:jucătorul să creeze o superputere,fie cucerind,fie impunând o dominaţie comercială. Producătorii au lansat o serie de pachete suplimentare.

Surse continut,poze si clipuri:

IGN,Gamespot,Gamespy,Wikipedia,Gamershell,Steam,You Tube