Autor 2081 vizualizări


Există astăzi o întreagă muncă de rescriere a trecutului pe baze științifice, eliminându-se exagerările naționaliste și ideologice specifice unor anumite regimuri politice. Nici desfășurarea Primului Război Mondial n-a fost ocolită de acest fenomen. Există o tendință aproape universală de a lăuda tehnica militară germană sub toate aspectele, victoria Antantei fiind datorată numai superiorității numerice și epuizării resurselor.Se pare că autorii unor astfel de teze și interpretări nu țin cont de și de simple calcule matematice.

S-a scris că bătălia de la Skagerrak din mai – iunie 1916 a fost un dezastru pentru Royal Navy și o victorie pentru Hochseeflotte. Dacă analizăm pierderile în nave și oameni, se pare că așa a fost. Au fost pierdute 14 nave pentru cele 11 germane. Culmea este că ofițerii germani au rămas șocați de amploarea pierderilor proprii de nave la anumite categorii. Astfel, la crucișătoare de bătălie procentul urca la 16, 6% sau la 20% dacă se ține cont că SMS Goebense afla izolat în Marea Neagră, fără posibilități reale de reparații și modernizare. SMS Seydlitza fost grav avariat și a trebuit practic să fie refăcut. Pierderi catastrofale erau la crucișătoare ușoare. Au dispărut patru unități, ceea ce poate să pară puțin la o primă vedere. Industria a pus la dispoziția marinei un total de 47 de unități echipate cu tunuri de calibrele 105 și 150 mm (nu sunt luate în calcul cele aflate în șantierele navale). Proiectilele și torpilele britanice au reușit să nimicească patru ținte, ceea ce a impresionat negativ conducerea germană, după ce a trecut euforia luptei. Să pierzi 10, 25% din efective într-o singură zi de angajament însemna prea mult. Forța inamicului era de neînvins. Problema era că efectivele inițiale nu mai existau. Alte 12 crucișătoare ușoare erau pe fundul mării din diferite cauze, adică pierderile erau de 30, 76%. Înseamnă că în bătălia de la Skagerrak vasele scufundate din această categorie echivalau cu 14, 81%.  Altceva a impresionat și mai mult. Nu existau decât patru unități echipate cu tunuri de calibrul 150 mm și au fost pierdute în valuri două (50%). Trebuie să fie remarcat și faptul că SMS Lützowera cel mai nou crucișător de bătălie și la fel crucișătoarele ușoare SMS Elbingși SMS Wiesbaden. Flota germană n-a mai fost trimisă în misiuni de amploare și Reich-ul s-a sufocat economic din cauza lipsei de materii prime. Submarinele au torpilat masiv, dar nu puteau să aducă singure victoria. Sunt capabile numai de distrugeri și nu fac cuceriri. Dezastrul din mai-iunie 1916 a pus capăt definitiv visurilor de mărire ale Germaniei imperiale. Totuși, conducătorii de la Berlin au lansat în continuare comenzi de vapoare militare pentru a realiza o flotă în viață. Consumul ridicat de materiale pentru marină a dus la lipsuri pentru armată și a contribuit la pierderea războiului pe uscat în 1918. Gloria s-a scufundat la Scapa Flow în 1919.

 

 

Bibliografie minimală

https://en.wikipedia.org/wiki/Scuttling_of_the_German_fleet_in_Scapa_Flow

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Jutland

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_light_cruisers_of_Germany

https://en.wikipedia.org/wiki/SMS_L%C3%BCtzow

https://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Wiesbaden

https://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Elbing