Autor 4952 vizualizări


1473 - Ieromonahul Nicodim de la Mănăstirea Putna a terminat „Tetraevangheliarul”, lucrare vestită pentru miniaturile sale, printre care și află portretul lui Ștefan cel Mare. Domnul Moldovei a dăruit această lucrare mănăstirii Humor, de aici denumirea actuală „Tetraevangheliarul de la Humor”.

1825 - S-a născut Elena Cuza, soția domnitorului Alexandru Ioan Cuza (d. 1909).


1882 - S-a născut compozitor rus Igor Stravinsky (d. 1971).


1889 - Mihai Eminescu a fost înmormântat la cimitirul Bellu din București.

1910 - Primul zborul al unui avion conceput, realizat și pilotat în România de inginerul Aurel Vlaicu, zbor care a avut loc pe Dealul Cotrocenilor, în București.

După mai multe încercări nereușite, în după-amiaza zilei de vineri, 17 iunie 1910, în urma unui rulaj de câțiva metri, avionul A. Vlacu No. I, pilotat de creatorul său, a decolat și a zburat circa 50 de metri la o înălțime de 3-4 metri, după care a aterizat ușor. Deși n-a zburat decât vreo 50 de metri la o înălțime de 3-4 metri, Vlaicu a fost peste măsură de bucuros:

„Nici Alpii nu mi-i închipuiam mai înalți ca înălțimea la care mă ridicasem eu. Fiindcă patru metri erau pentru mine un record care-mi consacra mașina. Zburasem și aceasta era principalul”. 

Visul lui Vlaicu se împlinise, aparatul imaginat de el zburase. Prin această realizare aeronautică, România a devenit a treia ţară din lume, după Statele Unite ale Americii şi Franţa, pe teritoriul căreia s-a zburat cu un aparat original, inventat, construit şi pilotat de un fiu al ţării respective.

Era firesc faptul ca acest eveniment să fie comentat pe larg în presa vremii. În ziarul „Dimineaţa” din 19 iunie 1910 se relata:

„Dând aparatului ceva mai multă benzină şi o viteză puţin mai mare, după 30 de metri de parcurs pe teren, aeroplanul s-a ridicat repede de la pământ la o înălţime de doi metri şi dacă inginerul Vlaicu n-ar fi manevrat de cârmă în jos, el s-ar fi înălţat şi mai mult continuându-şi zborul... Toţi cei de faţă au felicitat din plin pe aviator, care a fost luat de prinţul Carol în automobilul domnului Brătianu şi condus la hangar”.

Iar un alt ziar, de largă circulaţie în perioada respectivă, „L’Indépendence Roumaine”, consemna faptul că:

„Zborul de aseară nu este una dintre acele performanţe extraordinare cu care se bat recorduri stabilite, el constituie totuşi un record şi mai scump patriei noastre căci este vorba de o invenţiune românească şi care înseamnă un pas înainte chiar pentru progresul întregii omeniri. Astfel, primul zbor al lui Vlaicu a fost o victorie a întregului neam românesc, care prin aceasta s-a afirmat şi în acest domeniu al tehnicii din nou, după zborul lui Vuia, alături de marile state din occident, care au luptat pentru cucerirea aerului”.

La rândul său, realizatorul acestui eveniment, inginerul Aurel Vlaicu afirma, într-un articol publicat anul următor în revista „Flacăra”:

„Bucuria cea mai mare însă am simţit-o când am zburat pentru prima oară la Cotroceni. Nu m-am ridicat atunci mai sus de patru metri. Cu toate acestea nici Alpii nu mi-i închipuiam mai înalţi ca înălţimea la care mă ridicasem eu. Fiindcă patru metri erau pentru mine un record care-mi consacra maşina. Zburasem şi aceasta era principalul. Mă menţinusem singur în aer. Făcusem evoluţii neşovăielnice”.

1925 - A murit inginerul Anghel Saligny, membru al Academiei Române (n. 1854).

1932 - S-a născut pictorul Sabin Bălașa (d. 2008).

1944 - Islanda a anunțat separarea definitivă de Danemarca și s-a proclamat republică.

1950 - Medicul american Richard Lawler a efectuat primul transplant de rinichi la Spitalul „Mary" din Chicago.