Autor 1666 vizualizări


42 î.Hr. - S-a născut Tiberius, al doilea împărat roman, fiul adoptiv al lui Cezar Augustus (d. 37 d.Hr.).

1816 - S-a născut poetul Andrei Mureșanu, autorul poemului „Un răsunet”, denumit ulterior „Deșteaptă-te, române” (d. 1863).

1849 - Scriitorul Fiodor Dostoievski a fost condamnat la moarte de un tribunal rus pentru activități anti-guvernamentale. Execuția lui a fost anulată în ultimul moment, pedeapsa fiind comutată în exil în Siberia.

1852 - A murit istoricul și revoluționarul Nicolae Bălcescu (n. 1819).

1855 - Exploratorul britanic David Livingstone a devenit primul european care ajunge la cascada Victoria (Mosi-oa-Tunya).

1885 - George Eastman, fondator al companiei Kodak, a inventat pelicula de nitroceluloză pentru a imprima imagini.

1945 - Constituirea UNESCO - Organizatia Națiunilor Unite pentru Educație, Ştiință și Cultură. La data de 16 noiembrie 1945 reprezentanții a 44 de state participante la Conferința de la Londra au semnat Actul constitutiv al UNESCO; a intrat în vigoare pe 4 noiembrie 1946.

1979 - S-a dat în folosință, experimental, primul tronson al magistralei 1 a metroului din București, între stațiile Timpuri Noi și Semănătoarea.

Istoria metroului începe în anul 1908, cand Dimitrie Leonida își alegea ca temă a diplomei sale de licență proiectul construcției unui metrou în București.

Primele tentative de a construi un metrou în București datează din anii 1909-1910, cand se ţineau negocieri cu firma Siemens & Halske⁠ referitoare la construirea liniilor de tramvai din oraș. Inginerii Elie Radu și Dimitrie Leonida, pe atunci membri ai Consiliului Tehnic al Bucureştiului, propuneau construirea metroului, deoarece sumele cerute de firma belgiană pentru liniile de tramvai erau foarte mari și ar fi putut acoperi costurile metroului.

Propunerea a fost reluată în jurul anilor 1929 si 1930 în cadrul comisiei conduse de arhitectul Duiliu Marcu ce discuta „Planul de sistematizare a Capitalei” dar soluția nu a fost reținută în cadrul documentului final deoarece se considera că Bucureștiul putea fi încă acoperit de transportul în comun de suprafață.

La începutul anilor 1940 s-a pus din nou problema construirii metroului. Se prevedea construirea a 3 linii, între Hipodrom și Piața Unirii, de la Gara București Est până la Șoseaua Academiei și între Gara de Nord și Piața Victoriei însă izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial a oprit și această inițiativă.

În anul 1971 s-a ajuns la concluzia că unica soluție potrivită pentru acea perioada ar fi construirea unei rețele de trenuri subterane iar în 1975 s-au declanșat efectiv lucrările de construcție. Metroul S.A. este compania care a construit metroul și care se ocupă de dezvoltarea rețelei.Toate trenurile au fost fabricate în România, nefiind făcute după modelul sovietic, folosit în celelalte state ale blocului estic. Staţiile aveau ca şi culori predominante alb, gri și portocaliu.

Primul tronson al Magistralei 1a fost inaugurat în 1979, având șase stații și o lungime de 8, 1 kilometri. Metroul pleca de la stația Semănătoarea și ajungea până la Timpuri Noi. Cele șase stații erau Semănătoarea, Grozăvești, Eroilor, Izvor, Piața Unirii și Timpuri Noi.

Denumirile stațiilor - capăt de linie (Semănătoarea și Timpuri Noi) au fost date după fabricile care funcționau în zonă. Celelalte stații, respectiv Grozăvești, Eroilor, Izvor și Piața Unirii, au primit numele piețelor și cartierelor din apropiere.

1988 - Benazir Bhutto a fost aleasă în funcția de prim-ministru al Pakistanului, pe care a deținut-o în legislaturile 1988-1990 și 1993-1996, fiind prima conducătoare politică a unei țări musulmane.

Foto sus: © „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 4/1977.