Tonitza vs  Tonitza jpeg

Tonitza vs. Tonitza

Prima licitaţie de peste un milion de euro organizată în România în această toamnă este programată marţi, 25 septembrie, la Artmark. Vor fi licitate 158 de loturi, evaluate la 1, 25 milioane de euro.

Un adevărat sumar retrospectiv al patrimoniului românesc, Licitaţia de Impresionism şi Postimpresionism aduce la vânzare semnături ca Nicolae Grigorescu, Tonitza, Schweitzer-Cumpăna, Lucian Grigorescu, Nicolae Dărăscu, Gheorghe Petraşcu, Theodor Pallady, Samuel Mutzner, Ştefan Popescu, Luchian şi Jean Cheller.

Arta românească, după scurtul exerciţiu neoclasic-academist, reprezentat de fondatori ca Aman şi Tăttărescu, a fost refondată de Nicolae Grigorescu. Stilul adus de el din Franţa, impresionismul, a reprezentat un prim moment de sincronism şi a modelat definitiv şcoala de pictură românească.

Impresionism egal patrimoniu

Până la Ţuculescu, Baba şi Bălaşa, impresionismul a rămas curentul artistic cu cel mai mare impact în România. El a căpătat tente expresioniste, Bauhaus, Art Nouveau sau constructiviste, care fac să se vorbească despre un post-impresionism românesc. Totuşi, impresionismul este curentul de care aparţin aproape toate vechile capodopere ale picturii naţionale. Licitaţia de la Artmark este aşadar doar aparent o licitaţie dedicată unui stil artistic, ea fiind în fond o licitaţie a autorilor de patrimoniu. Cele mai valoroase opere din selecţie sunt semnate de Nicolae Tonitza şi Nicolae Grigorescu, cei doi artişti în spatele cărora s-a reconstruit întreaga piaţă de artă românească.

Concurenţă internă la Tonitza

Conform evaluărilor iniţiale, cele mai bune rezultate sunt aşteptate pentru operele lui Nicolae Tonitza. Lotul 148 de la Artmark, „Nud cu spatele", 50x40 cm, cu o estimare de 80-150.000 de euro, şi lotul 51, „Fetiţa în alb", 40x35 cm, cu o estimare de 60-120.000 de euro, sunt principalele opere licitate. Ambele sunt realizate cu aceeaşi paletă cromatică, ocru şi alb, şi reprezintă teme de mare popularitate ale operei lui Tonitza. Plusul comercial este totuşi de partea nudului, dată fiind documentarea participării lucrării într-o expoziţie din 1935, la Sala Dalles.

O a treia pictură de acelaşi autor este „Micuţa tătăroaică (Rachiş Ali)", ulei pe carton, 34, 5x25 cm, cu o evaluare de 30-50.000 de euro. Picturi cu acelaşi nume sau chiar studii pentru actuala pictură au mai apărut în licitaţii, portretul fiind unul familiar pentru cumpărătorii de artă.

O versiune în guaşă a lucrării a fost vândută tot la Artmark, cu un an în urmă, la o valoare de 10.500 de euro. Un portret similar, numit doar „Micuţa tătăroaică", având dimensiuni similare, 40x30 cm, şi o încadrare similară, a fost vândut de două ori la casa rivală, Alis:prima dată, în 2002, a obţinut un preţ de 16.500 de euro, iar la revânzarea din 2009 a realizat 91.566 de euro.

Grigorescu şi alţii

Chiar dacă 2012 nu este un „an Grigorescu", maestrul de la Câmpina este prezent în licitaţie cu opere importante. Lotul 26 de la Artmark este o ciobăniţă îmbrăcată în ciobănaş, pictură realizată în Franţa şi adusă de Grigorescu în ţară. Evaluarea este de 50-100.000 de euro, iar dimensiunile sunt 61x38 cm.

În Licitaţia de Impresionism mai apar, cu evaluări de peste 25.000 de euro, lucrări semnate de: Eustaţiu Stoenescu, Nicolae Dărăscu, N. Grigorescu („Peisaj de toamnă", 25-35.000 de euro), Ştefan Luchian, Schweitzer-Cumpăna şi Ţuculescu. În aceeaşi licitaţie, 30% dintre opere au preţuri de pornire sub 1.000 de euro, iar segmentul „subprime" (sub 5.000 de euro) cuprinde inclusiv o pictură (a patra din licitaţie) semnată de Tonitza. 

7.901 euro este estimarea medie a lucrărilor din Licitaţia de Impresionism, cel mai mic preţ de pornire fiind 400 de euro.

sursa:http://www.adevarul.ro