Autor 18972 vizualizări


Reclamele de acum 100 de ani scot în evidenţă calităţile produselor, ascunzând defectele, iar limbajul era de aşa manieră încat potenţialul client să nu mai caute defectele produsului. Expoziţia „Reclame şi comerţ în Alba Iulia“ a fost deschisă astăzi la sediul Arhivelor Naţionale Alba.

Reclamele de acum 100 de ani scot în evidenţă calităţile produselor, ascunzând defectele, iar limbajul era de aşa manieră încat potenţialul client să nu mai caute defectele produsului.

„Nimenea să nu-şi cumpere butoaie şi butoiaşe, până nu se convinge cât de bune şi de ieftine sunt ale mele“, era afişul unui comerciant de butoaie din Blaj.

Prima reclamă în anul 1891

Prima reclamă în limba română din Alba promovează un atelier de unelte şi maşini agricole. „Josif Gans, fabricant şi reparatoriu de masini agronomice în Blasiu, recomandă pe lângă garanţă şi serviţ solid şi prompt depositul seu de pluguri, maşine de îmblănit, de cusut, de treierat şi de alte instrumente economice, tote din fier bătut. Tote obiectele amintite se pot procura dela susnumita firmă“, astfel suna prima reclamă publicată într-un ziar ce apărea la Blaj.

„Important este faptul că este prima reclamă care apare în limba română, într-un ziar creştin. Este desenată şi face referire la comerţul cu utilaje agricole, activitate de bază în acele vremuri“, a apreciat Dana Zecheru, director la Arhivele Naţionale Alba. Mesajele reclamelor erau unori hilare. „Dracul e negru, dar nu atît de negru ca şi crema de ghete Vultur“, este mesajul uneia din anul 1927.

„ALO, ALO….! vine Electrica“

Cele mai multe afişe erau pentru atelierele şi buticurile comercianţilor evrei din Blaj, cel mai dezvoltat centru economic şi cultural al vremii. „ALO, ALO….! vine Electrica. Au sosit cele mai moderne şi mai elegante candelabre pentru odăi, cancelarii, de la cele mai simple la cele mai luxoase, din sticlă, porţelan, argint de China şi alpaca“, scria pe afişul de promovare a unui butic din Blaj, în 1927.

Unele afişe publicitare din anii 1920 arată grija comercianţilor pentru clientela de bază:„Preoţii şi profesorii au reducere la preţuri, care şi altfel sunt cele mai convenabile“. Multe dintre reclame descriau gama produselor comercializate sau fabricate, dar şi importanţa lor în viaţa potenţialului client.

„Era dialogul anticipat care se consuma aproape întotdeauna între client şi vânzător sau negustor, în interiorul magazinului. Astăzi reclama doar invită, adesea agresiv, cu o informare laconică, folosind mai mult manevrarea unor simboluri stilizate decât cuvântul scris“, a completat Dana Zecheru.

Mărci înregistrate

Exponatele oferă o perspectivă de exceptie asupra modului în care generatii diferite au fost ademenite să consume, si nu doar atat. Reclama spune poveşti despre oameni, mentalitaţi şi atitudini care, privite peste timp, frapează sau stârnesc melancolia.

„Reclamele ascund viaţa economică a oraşelor, contactele cu ţările occidentale, unele care nu mai sunt astăzi.  Farmecul este dat şi de limbajul începutului de secol XX“, a precizat Gabriel Rustoiu, directorul Muzeului Unirii. Pe lângă reclame au fost expuse şi imagini ale unor mărci înregistrate specifice judeţului Alba din perioada interbelică.

Spre exemplu la Camera de Comerţ Alba Iulia a fost înregistrată marca de vin „Mărgăritarul Dacilor“, cerută de un avocat din Aiud, care deţinea podgoria Albini de la Galda de Jos. Expoziţia poate fi vizitată gratuit până în 26 noiembrie 2010, între orele 08.00 – 16.00. Intrarea se face pe bază de carte de identitate.