„Domnişoara Christina“, frumuseţe şi horror în aceeaşi ecuaţie jpeg

„Domnişoara Christina“, frumuseţe şi horror în aceeaşi ecuaţie

📁 Istoria Filmului
Autor: Corina Zorzor
🗓️ 31 octombrie 2013

Filmul „Domnişoara Christina“, după nuvela fantastică scrisă de Mircea Eliade şi adaptată de regizorul Alexandru Maftei, este o transpunere impecabilă din punct de vedere vizual şi muzical a terorii prin care trec toţi cei bântuiţi de frumoasa domnişoară moartă în urmă cu 30 de ani. Din 1 noiembrie, producţia va fi difuzată în toate cinematografele din ţară.Pelicula începe cu sfârşitul, arătând mizeria în care trăieşte Egor, personajul masculin principal, afundat în blestemele domnişoarei Christina:fosta casă boierească este acum o ruină, iar bărbatul, cândva pasionat de pictură şi încă obsedat de spiritul ei, încearcă în zadar să-i picteze chipul pe un perete, cu un cărbune. „Intenţia a fost să povestim un pic mai mult despre blestemul care s-a abătut asupra lui Egor în începutul filmului şi ne-am gândit că ar fi interesant să îl vedem după mai mulţi ani de la întâmplarea cu pricina“, explică Alexandru Maftei, regizorul peliculei. Christina, în rochia ei roz pal şi cu aceeaşi frumuseţe năucitoare, le apare în vis mai întâi surorii sale, doamna Moscu, şi nepoatei Simina, care o invocă apoi cu fiecare motiv.

Însă de când Sanda, fiica cea mare a doamnei Moscu, şi Egor Paşchievici, partenerul ei, ajung la moşia din mijlocul pădurii, prezenţa Christinei se face simţită tot mai mult. Egor o visează seară de seară şi pică pradă farmecelor sale. O iubeşte pe Sanda, însă este vrăjit de spiritul celei moarte. Ar pleca din casa aceea blestemată, dar trebuie să îşi salveze iubita, care e tot mai slăbită şi bolnavă pe măsură ce Christina „locuieşte“ acolo.

La început, Egor (Tudor Aaron Istodor) dă impresia de personaj neajutorat, prins şi chinuit de jocurile duhului, însă până la finalul poveştii el este cel care izbăveşte asupra spiritului domnişoarei Christina. Care este preţul acestei victorii rămâne să descoperiţi vizionând filmul.

Nota 10 pentru atmosfera muzicală

Muzica şi efectele vizuale sunt atuu-urile thrillerului psihologic regizat de Alexandru Maftei. Momentele de tensiune sunt dublate de dramatismul muzicii special compuse de Jon Wygens pentru această producţie. Apariţia Christinei este marcată atât la nivel vizual, prin efectele SF deosebite, care păstrează suspansul şi misterul scenelor, iar cât şi prin ritmurile cadenţate, când lente, când apocaliptice, care subliniază potrivit jocul actoricesc.

De-a lungul filmului, cei trei bărbaţi par să reprezinte mai degrabă sexul slab:în vreme ce femeile din casă – doamna Moscu, Sanda şi, mai ales, micuţa Simina – păstrează o legătură cu domnişoara Christina, Egor Paşchievici, Nazarie, un arheolog care face cercetări în zona moşiei şi doctorul Panaitescu, venit să aibă grijă de Sanda, sunt prinşi într-un labirint al strigoiului şi caută împreună soluţii pentru a ieşi din el. Scena din miezul nopţii, în care se întâlnesc toţi trei, insomniatici şi terifiaţi din cauza zgomotelor neobişnuite din casă, le arată slăbiciunea în faţa puterii spiritului care încă dăinuie moşia.

Alexandru Maftei a vrut să redea cât mai autentic povestea scrisă de Eliade. „Versiunea din 1992 era un soi de teatru filmat, conceput special pentru televiziune. În adaptarea respectivă, anumite episoade încărcate de erotism lipseau. Mi s-a părut că anumite lucruri au fost omise sau au fost mai puţin exprimate vizual. Spre exemplu, toată lumea ştie povestea «Capra cu trei iezi», însă dacă citeşti ce a scris Ion Creangă, este o poveste horror. Păstrând proporţiile, mi s-a părut că acea ecranizare a fost romanţată“, explică Maftei, adăugând că pelicula a fost produsă în aproape 2 ani.

Autenticitate a replicilor şi a scenelor

Fidelitatea scenelor descrise de Mircea Eliade o regăsim în film. „Cam 80-90% din replici sunt cele pe care le-a scris Eliade. Două secvenţe nu apar în nuvelă:cea de început şi secvenţa din tren, dar aceste momente nu sunt total inventate de noi, ci decurgeau din povestirile spuse pe parcursul nuvelei“, spune regizorul.Ioana Sandu, cea mai tânără dintre protagoniştii filmului şi intepreta Siminei, a privit cu relaxare interpretarea din „Domnişoara Christina“. „Nu mi-a fost greu să intru în pielea personajului. Eu sunt o mică vrăjitoare şi-n viaţa reală“, glumeşte ea. „Poate că cel mai greu moment la propriu a fost scena morţii, atât pentru mine, cât şi pentru Nazarie (Ovidiu Ghiniţă), pentru că el a trebuit să mă ţină în braţe în timp ce eram prinsă de convulsiile morţii. Iar acest lucru s-a lăsat cu vânătăi pentru amândoi de la cât de tare m-a ţinut să nu mă scape“, povesteşte Ioana. Alexandru Maftei spune că a avut noroc să o întâlnească pe Ioana Sandu. „Am mai lucrat cu copii şi de obicei uzitez de diverse trucuri ca să-i mai păcălesc. Cu Ioana nu a fost cazul. După primele zile de filmare vorbeam cu ea la fel cum vorbeam cu ceilalţi actori, în aceiaşi termeni, iar rezultatul este cel pe care îl vedeţi“.

„După ce am citit nuvela, câteva nopţi n-am putut să dorm“, îşi aminteşte actorul Tudor Aaron Istodor. „M-a bântuit foarte tare povestea şi am vrut să joc rolul ăsta. M-am aruncat. Am avut noroc şi de un regizor foarte bun şi de o echipă asemeni şi n-am mai stat să mă gândesc la cât de grea e o scenă sau alta“. Ioana Anastasia Anton, interpreta personajului Sanda din film, i-a dat dreptate:„Într-adevăr, nu te întâlneşti cu un scenariu ca acesta în fiecare zi.

A fost diferit şi, vrei, nu vrei, joci într-o epocă. Degeaba încerci să aduci în contemporan ceva ce nu are cum să fie contemporan. Faptul că am avut încredere şi am mers până la capăt pe linia asta ne-a făcut să nu ne mai gândim că e greu, aşa cum a zis şi Tudor, ci doar să fii acolo.

În plus, am avut parte de nişte relaţii şi de nişte situaţii foarte puternice, care te ajută foarte mult“.

De la 1 noiembrie în toată ţara

Filmul „Domnişoara Christina“ este regizat de Alexandru Maftei şi produs de Abis Studio şi Mitra Film. Din distribuţie fac parte actorii Tudor Aaron Istodor, Maia Morgenstern, Ioana Anastasia Anton, Anastasia Dumitrescu, Ioana Sandu, Ovidiu Ghiniţă, Ioan Andrei Ionescu. Imaginea este semnată de Radu Aldea, scenografia de Vali Ighigheanu şi Oana Marinescu, iar costumele au fost realizate de Maria Miu. Muzica a fost asigurată de Jon Wygens. În această seară, 31 octombrie, are log premiera de gală a peliculei, cu participarea actorilor şi a altor personalităţi din cinematografia românească, iar de mâine, pelicula va putea fi urmărită în cinematografele din întreaga ţară.Citeste mai mult:adev.ro/mvj2xu