De la călăi, la lăutari - istoria ţiganilor din Ţările Române

Autor: Daniel Dieaconu | 104863 vizualizări

Pentru a defini etnonimul "tigan" apelam la prestigiosul "Oxford Dictionary" si aflam ca "gipsy" (termenul folosit de englezi) este "member of a wandering race (called by themselves Rommany) of Hindu origin with dark skin and hair, living by basket-making, horse-dealing, fortune telling etc." Este o definitie realizata la sfarsitul secolului al XX-lea, cand misterul originii lor a fost in mare parte elucidat. Dar, in continuare, circula mai multe ipoteze privind originea si procesul imigrationist spre Europa al tiganilor.

Denumirile tiganilor

Termenul "tigan" este unul greco-bizantin - atsigani - de neatins (din verbul athiggainein - a nu atinge), dat unei secte crestine din secolul al VIII-lea din Frigia, ai carei adepti considerau o intinare contactul cu anumite obiecte sau numai vederea lor. Printr-o rastunare de sens este atribuit tiganilor.
Grecii i-au numit "atsigani" si "cativeli", turcii le ziceau "arami" si "thingenes", ungurii i-au numit "czigany" si "faraontseg", italienii - "zingari", germanii - "Zigeuner", portughezii - "ciganos", popoarele slave - "tigani", francezii - "vomi" si"bohemiens", englezii - "gipsy", popoarele nordice - "tartares" si "saraceni", belgienii si olandezii - "idolatres" si "heiden", spanolii - "gitanos" si "egipsyano". Constatam ca numele exprima o posibila provenienta. M. Block scria in 1938: "La Egipt ar trebui sa ne gandim vazand proportiile impozante ale pieptului la femeia tiganca; asemanarea in destinele seculare ar vorbi de o origine iudaica; aspectul exterior, felul aparitiei ar viza pe tatari, mongoli. Aceasta ar fi dus adevar la oarecari convingeri daca tiganii n-ar fi avut idiomul lor particular". intr-adevar, limba tiganilor a fost cea care a oferit argumente privind originea lor: India. In 1763, Istvan Valvy, student maghiar la Universitatea din Leyden, cunoaste trei indieni din Malabra si constata asemanarea intre limba tiganilor din Ungaria, din districtul Comorn si limba indienilor malabrezi.

La astfel de concluzii au ajuns si filologii germani I.C. Rudier si Kraus Zippel si istoricul Grellman - origine industana6. J.J. Vaillant, in 1857, mentiona inrudirea limbii tiganilor cu limba neoariana din India de nord.

Istoricii si istoria tiganilor

In spatiul romanesc, cel care le-a acordat primul atentia sa a fost Dimitrie Cantemir, dar acesta se arata dezorientat in ceea ce priveste originea lor, iar D. Fotino, care le dedica spatii importante in "Istoria Daciei" din anul 1819, nu pomeneste despre locul de unde au venit in tarile Romane. M. Kogalniceanu, realizatorul unui prim studiu referitor la tiganii din tarile Romane in anul 1837, introduce in istoriografia romanesca cercetarile scolii germane de istorie, afirmand originea lor indiana. Pe aceeiasi pozitie s-au aflat si alti autori romani: M. Statescu (1884), Dimitrie Dan (1893), A.D. Xenopol (1895), N. Iorga (1930), G. Potra (1939), I. Chelcea (1944), A. Gonta (1986), V. Achim (1998) etc.
Studiile de mitologie romaneasca mentioneaza traditii conform carora tiganii sunt egipteni, urmasi ai oastei faraonului sau ca ar fi descendenti ai biblicului Ham, care ar fi fost blestemat de tatal sau Noe sa aiba o culoare negriciasa si sa fie nomad. Ham l-ar fi innegrit pe tatal sau cu taciuni, profitand de goliciunea in care se afla ca urmare a consumarii unei bauturi alcoolice puternice. tiganii erau numiti de popor hamiti, harapi sau faraoni. M. Block arata ca ei sunt socotiti a fi supravietuitorii oastei faraonului innecata in Marea Rosie.

Daca originea lor indiana a fost acceptata in cvasitotalitate de istoriografie, argumentul lingvistic fiind se pare hotarator, asupra perioadei si a modului de patrundere al tiganilor in Europa si in special in mediul romanesc sunt in circulatie mai multe teorii, cu mai multa sau mai putina greutate stiintifica. Dimitrie Cantemir scria despre "tiganii cei cu multi copii": "Acestia sunt imprastiati ici si colo in toata Moldova si nu exista boier sa nu aiba in stapanirea sa cateva salase de-ale lor. De unde si cand a venit acest neam in Moldova? Nu stiu nici ei insisi si nici nu se gaseste numic despre ei in cronicele nostre. Toti tiganii, din toate tinuturile, au acelasi grai amestecat cu multe cuvinte persienesti si grecesti". N. Iorga si C.C. Giurescu au emis ipoteza ca robii tigani au sosit in spatiul romanesc odata cu tatarii.
N. Iorga afirma: "tiganii arata prin organizarea lor actuala care era cea a romanilor in secolul al XIII-lea, capeteniile lor, voievozii, poarta parul lung, papuci de purpura, au sub ascultarea lor juzi; numele principilor romani au fost adoptate de robii lor: Vlad, Dan, Radu. Ei pastreaza chiar si unele particularitati de limba arhaica".

Dar "Evul Mediu intunecat" ofera destul de putine marturii despre pamantul romanesc si despre locuitorii sai, o situatie asemanatoare inregistrandu-se si in restul Europei. O marturie, dar nu indeajuns de bine verificata, apartine lui J.P. Ludwig, care a aflat dintr-o cronica ("Cronica boema", se pare) despre "cingarii" aflati in armatele lui Bela al IV-lea pe la 1250, dar documentar sunt amintiti pentru prima data in Serbia anului 1348.

Numele si prezenta in limba lor a mai multor cuvinte grecesti arata culoarul lor de sosire din Balcani spre tarile Romane. De altfel, numele pe care si-l dau ei insisi este de romi, o consecinta a locuirii lor mai indelungate in Imperiul Bizantin, ce devenise "romeu".

Teorii cu privire la originile tiganilor

Al. Gonta considera ca tiganii au sosit in Campia Romana odata cu pecenegii si cumanii, prin secolele al XI-lea - al XII-lea, dar in documente apar abia la sfarsitul secolului al XIV-lea, iar in cronicele straine referitoare la romani nu sunt pomeniti. Pentru prima data tiganii apar intr-un act de danie apartinand cancelariei lui Dan I, domnul tarii Romanesti, din anul 1385, in care sunt mentionate 40 de salase de tigani ce sunt daruite Manastirii Tismana, din vechile posesiuni ale Manastirii Vodita (deci, prezenta lor poate fi mai veche). Din timpul lui Mircea cel Batran, din anul 1388, dateaza un act de donatie catre Manastirea Cozia, ctitoria sa, a 300 de salase tiganesti, un numar destul de mare. Tot din timpul lui Mircea cel Batran provine si un document in care sunt mentionati tigani din Transilvania, dar acestia apartin domeniului Fagarasului, la acea vreme feud al voievodului muntean. Boierul Costea, supusul sau, care stapanea satele Vistea de Jos, Vistea de Sus si jumatate din Arapasul de Jos, avea printre robii sai 17 tigani de cort ("ciganus tentorianus").

Eudoxiu de Hurmuzaki descopera un act din 1422, prin care regele maghiar Sigismund de Luxemburg acorda unei cete de tigani, prin voievodul ei, Ladislau, dreptul de a umbla liber prin Transilvania. Voievodul tiganilor, in ciuda titlului, avea o autoritate destul de restransa, asupra uneia sau a mai multor cete de tigani; in Moldova si tara Romaneasca sunt pomeniti "cnejii de tigani" (la 1414 si respectiv 1458) si la fel ca in cazul voievodului Ladislau aveau atributii fiscale, administrative, judiciare, iar autoritatile le respectau aceasta autonomie.

Robia a fost o realitate a tarilor Romane in Evul Mediu si care s-a mentinut pana la jumatatea veacului al XIX-lea. in tara Romaneasca erau robi tiganii, in Moldova, chiar inaintea robilor tigani au fost robii tatari. Se considera ca prezenta lor dateaza din secolul al XIII-lea, dar documentar apar doar la inceputul domniei lui Alexandru cel Bun. Robii tatari sunt mentionati in hrisoave ale Manastirii Bistrita, Neamt, Moldovita, Poiana Siretului. Sunt denumiti - curtile, bordeiele sau colibele de tatari. Sa remarcam faptul ca intr-un document de la Alexandru cel Bun din 8 iulie 1828, Manastirea Bistrita primeste 31 salase de tigani, 12 bordeie de tatari si niste bulgari. in 1462, aceeasi manastire detinea mai multi tigani, tatari si bulgari.

In secolul al XVI-lea, termenul rob tatar dispare, fie sunt eliberati de coetnicii lor, fie se pierd in randul robilor tigani.

Sa remarcam faptul ca Stefan cel Mare a adus foarte multi robi tigani in urma incursiunilor sale din tara Romaneasca. Face danii manastirilor din robii tigani luati dupa "arderea Targului de Floci si a Ialomitei", iar apoi, 17.000 de tigani a adus in Moldova dupa victoria impotriva lui Radu cel Frumos de la Soci din anul 1471, luati din Campia Baraganului. in 1474, "multi tigani a luat din tara Romaneasca" dupa razboiul purtat contra lui Basarab tepelus. Acest proces de migrare a tiganilor spre Moldova (fortat sau nefortat) este un fapt cert, ilustrat de documente, dar tiganii se indreapta si spre Transilvania, cautand conditii si statut social mai bun. ii aflam printre unguri si secui si sunt ortodocsi. Conditia sociala, abuzurile stapanilor, fie ei boieri sau calugari, au facut ca tiganii sa treaca adesea muntii si sunt consemnate "carti de urmarire" emise de domni la cererea stapanilor si mentionam pe Petru Schiopul, Aron Tiranul, Stefan Razvan.

Unul dintre primii calatori straini care scrie despre tarile Romane este Jehan de Wavrin, ce arata ca Vlad Dracul a trecut in nordul Dunarii 12.000 de oameni, pe care cronicarul ii vede ca fiind tigani.
Din secolul al XVI-lea apar tot mai multe marturii ale calatorilor straini prezenti in spatiul romanesc. tiganii le atrag atentia, prin statutul lor social, prin infatisare, comportament, indeletniciri, traditii.
Indeletnicirile lor nu sunt foarte diverse. in Transilvania, pentru priceperea lor in prelucrarea metalelor sunt considerati servitori regali (inca de pe vremea lui Matei Corvin) si era necesara invoirea regelui pentru a se aseza pe un domeniu nobiliar. La 1514, Ioan Zapolya a pus pe tiganii din Timisoara sa faca un tron, sceptru si o coroana de fier pentru Gheorghe Doja, pe care le-au inrosit in foc. Tovarasii lui Doja au fost siliti sa manance din carnea arsa a acestuia.

Calai in Evul Mediu
In mai multe tari ale Europei tiganii au indeplinit in numeroase cazuri meseria de calai. in tara Romanesca a devenit de notorietate cazul calaului lui Alexandru cel Rau, ce trebuia sa execute pe Mihai, viitorul domn al tarii si primul unificator al romanilor. Mihai Viteazul a fost urcat pe esafod, iar calaul luase securea sa-l decapiteze. Se spune ca tiganul fusese rob al lui Mihai si "intimidat de figura cea impunatoare a lepadat securea si-a rupt-o la fuga". Si Stefan Tomsa a avut un calau tigan. Miron Costin scria: "Avea un tigan calau, ce se zice pierzatoriu de oameni, tigan gros si mare la trup. Acela striga de multe ori aratand catre boieri: - S-au ingrasat, Doamne, berbecii, buni santu de giunghiat". Acelasi fapt il relata si T. Alberti, negustor italian, ce mentiona cruzimea deosebita a domnului. Ultimul calau al Moldovei a fost tot un tigan, Gavril Buzatu. Era descris astfel: "Un tigan colos la trup, pagan de slut la fata si cu o privire de te vara in friguri la cea din dintai cautatura". La 25 octombrie 1847 a efectuat ultima executie si se spune ca s-a sfarsit din viata calugar la Manastirea Secu.

Giovanandrea Gromo, care a vizitat Transilvania in anul 1564, scria, referindu-se la secuime, ca: "Printre ei locuieste un numar mare de tigani de care se slujesc pentru a lucra pamantul". Documentele de cancelarie ii mentioneaza pe tiganii, robi manastiresti sau boieresti, care lucrau in agricultura si se numeau "tigani de ogor" si care faceau parte din"tagma vatrasilor". L.P. Baltasar von Campenhausen, in 1787, ii aminteste pe tiganii lingurari, nu foarte multi, care locuiau la sate si se ocupau de agricultura.
O impartire pe categorii de meserii face si L. Spallanzani, care descrie Transilvania anului 1785: tiganii ce locuiau in mahalale si erau fierari si lautari, cei ce locuiesc in corturi si faceau lucruri marunte si cei nomazi, numiti "tigani egipteni" si care de cele mai multe ori erau hoti.
B. Haquet, care a cunoscut toate cele trei tari Romane, face o impartire a tiganilor in functie de proprietar, de altfel judicioasa: tigani domnesti, tigani boieresti, tigani manastiresti. ii vede ca fiind lenesi, muncind doar atunci cand ii mana nevoia si munca lor consta in prelucarea aramei, fierului, metalelor nobile, cei saraci faceau linguri, cosuri, le duceau din casa-n casa si astfel mai si cerseau. H. von Reimers, in anul 1793, ii afla pe tigani in Bucuresti pe toate ulitele si multi dintre ei lucrau in florarii.

Englezul W. Wilkinson, care a fost in tara Romanesca in timpul lui Caragea, considera ca tiganii sunt ai statului ("liberi sa umble peste tot", dar sa plateasca o dare anuala de 40 de piastri pentru toti cei ce depaseau varsta de 15 ani), ce se ocupau cu fabricarea si vanzarea de unelte din fier, muzica si zidarie, iar tiganii ce apartineau unor particulari erau servitorii boierilor sau lucrau in podgorii.

Tiganii domnesti
O categorie aparte erau tiganii domnesti "ce aveau rostul de a culege aur, care se gaseste mai ales primavara, dupa topirea zapezilor in raurile din tara Romaneasca, dar mai ales in Dambovita, care are aurul cel mai curat... Fiecare aurar, astfel se numesc, trebuie sa aduca pe un an un dram, acesta este impozitul lui", dupa cum nota L. Kreuchely, iar I. Iacovenco scria: "tiganii domnesti scot din aceste rauri pentru sotiile gospodarilor in fiecare an cate 2400 de drahme de nisip auriu" si de asemenea, C. Guiglemo Ludolf ne informeaza despre tiganii aurari ce aduna aurul din Dambovita si platesc o dare anuala in luna iunie. G. Griselini aminteste de tiganii aurari din Banat si-i numeste rudari pe cei din tara Romaneasca, ce obtin aurul prin spalarea nisipului si pietrisului adus de munti.
W. von Bauer realiza impartirea tiganilor astfel: robi ai domnilor (rudari, ursari, laieti si vatrasii - "cei ce traiesc in sate, sunt scutiti de impozite si lucreaza pentru stapanii lor") si robi ai boierilor. Despre rudari spunea ca sunt si lemnari, iar ursarii "se numesc asa dupa ursii cu care umbla prin tara sa castige un ban, ei sunt de asemenea potcovari", iar "laietii lucreaza arama si se indeletnicesc cu tot felul de mestesuguri brute".

J. Lebprecht considera ca tiganii se impart "in doua categorii si anume: aceia cu domiciliul stabil, care se ocupa in parte cu agricultura, parte cu mestesuguri si mai ales cu fieraria, iar o parte isi scot traiul din lautarie, progreseaza bine si duc o viata linistita, apoi sunt tiganii de satra, care nu sunt stabili si cutreiera toata tara". Baronul von Campenhausen ii aminteste pe "burcasi", o casta "cumplita", vara traiesc in paduri, iarna, pe gramezile de gunoi ale satelor si oraselor, plateau o mica dare. Se spunea ca furau copii si cai. Un grup aparte il constituiau "netotii"(cei cu mintea ne-toata); nu aveau un mestesug, traiau in conditii animalice, nu aveau locuinte, nici corturi, nici carute, rataceau prin tara, faceau jafuri, hotii, se hraneau chiar si cu mortaciuni. Erau vazuti ca fiind cruzi, fara lege si fara stapan. Au venit din Imperiul habsburgic la sfarsitul secolului al XVIII-lea si desi erau in numar mic, erau o mare problema pentru autoritati.

Lautarii
O "tagma" deosebita a tiganilor era cea a lautarilor, considerata privilegiata. O prima mentiune a unui tigan lautar dateaza din anul 1568, cand Petru cel Tanar intareste lui Dinga, mare postelnic, mai multe salase de tigani, intre care este amintit si "Stoica alautar". In 1645, comisul Apostolache detinea un tigan lautar: "Tudor viorariul, fiul lui Dumitru zlatar". Printre robii manastirii Bisericani din tinutul Neamtului se afla in anul 1634 si Radul - "tigan cimpoias". Uneori, boierii incredintau pe robii lor lautari in ucenicie la muzicanti otomani. in 1578, Stefan, fost mare clucer, l-a dat pe Stoica, fiul lui Opris tiganul la "un cobzar turc, anume Curtu, de l-au invatat cu cobuzul si i-au dat 1.500 de aspri si un cal si-o plosca". Sa mai amintim pe un anume "Marin guslar", in timpul lui Matei Basarab, in anul 1650.
W. Wilkinson spunea ca tiganii posedau o usurinta nativa si o rapiditate remarcabila in a deprinde arta muzicii pe care o preferau altor indeletniciri . Generalul C. von Tige ramane impresionat de "o multime de tigani care, cu tambalul si cu fluierele lor, faceau sa joace cu deosebita gratie 12 ursi", pe care ii intalneste la Brancoveni, in Oltenia, in anul 1727. tiganii ursari erau recunoscuti pentru maiestria lor in domeniul muzicii. Ei se opreau la intretaierea marilor drumuri, unde se organizau targuri locale. Faceau ursii sa joace "fie cu tamburine sau batand tactul cu un fel de pinteni mari pe care si-i legau de calcaie si care fac mult zgomot cand se lovesc intre ei", dupa cum scria F. Recordon.

A. Wolf mentiona ca tiganii lautari interpretau si cele mai vulgare "cantece de ulita", iar von Campenhausen afirma ca tiganii lautari cantau nu numai la ospete, ci si la inmormantari, dansul si cantul amestecandu-se cu bocetele. Boierul Ionita Canta avea la petrecerile sale un taraf format din sase tigani, scripcari si cobzari, iar vistiernicul Iordache Roset Roznovanu sau hatmanul C. Ghica aduceau la ospetele lor celebrele tarafuri ale lui Angheluta si Barbu Lautarul.
Au existat de-a lungul Evului Mediu mai multe eliberari din robie pentru servicii deosebite aduse stapanului. Dintre cei eliberati, unii au ajuns sa detina ranguri si bogatii. Un caz devenit celebru este cel al robului tigan Razvan, care a ajuns pana pe tronul Moldovei. N. Balcescu scria: "Cumplita moarte avu acest barbat care, prin meritul si nenorocirea sa, se ridicase din pulbere pe tronul patriei sale. Nascut tigan, dintr-un neam oranduit de veacuri la robie, el se arata in acele vremuri, mai patrioti decat cei mai neaosi moldoveni. Si ajutat numai de sabia sa cea viteaza isi inscrise numele in sirul celor mai viteji domni ai Moldovei".

Robii tigani numerosi in Moldova si tara Romaneasca
In Moldova si tara Romaneasca sunt mai multi tigani ca oriunde in Europa, spune generalul A. Langeron in 1790 si la fel, baronul von Campenhausen considera ca nici intr-o tara din Europa nu sunt atatia tigani. F. von Bauer mentiona faptul ca in anul 1778, in tarile Romane "toti romanii sunt liberi, fiind robi numai tiganii", reprezentantii unui popor ratacitor, care n-are nicaieri o patrie si se afla aici intr-un numar foarte mare. Ei au limba proprie dar stiu si romaneste si sunt crestini. Griselini, prezent in Banatul anului 1774, vorbeste de tiganii care vorbesc romaneste, dar, intre ei, foloseau un dialect ce nu apartinea "nici limbii unguresti, sarbesti, grecesti,turcesti, armenesti, nici limbii unei alte natiuni invecinate, europenesti sau asiatice". F. de Pavie, baron de Forquevaux, inca din anul 1585 incearca sa arate ca tiganii ar fi putut avea obarsia in tarile Romane, aflandu-i aici cu locuinte statornice in jurul Iasilor si prezinta si asemanarea dintre portul tigancilor si moldovencelor ca un argument in favoarea ipotezei sale. El afirma ca: "Doar aceasta este deosebirea intre aceste fiinte ratacitoare si femeile moldovence: anume ca acestea sunt albe si balaie si acealea negre, dar in mod artificial, folosind la spalat decoctii de burieni".

Este una dintre primele descrieri ale tiganilor realizate de un calator strain si care exprima caracterul de inedit si de mister al acestora pentru calatorii apuseni. B. Haquet ii arata ca fiind cu parul negru ca taciunele, ochii mari si negri, cu privire ascutita si adesea salbatica. Doreau sa traiasca liber si fara constrangeri, avand niste "notiuni superstitioase si proaste despre religie, la care nu prea se gandesc".
Calatorii straini remarcau starea jalnica a celor mai multi dintre tigani, denuntand abuzurile boierilor. Contele d'Antraigues scria la sfarsitul veacului al XVIII-lea dupa ce strabatuse tarile Romane: "Boierii sunt stapanii lor cei mai absoluti. Dupa plac, ii vand si-i ucid ca pe niste vite. Copiii lor se nasc robi fara deosebire de sex". Jean Louis Parrant, prezent in Moldova in timpul revolutiei franceze, se intreaba: "Ce se poate spune despre aceste numeroase turme (caci nu pot fi numite altfel) de fiinte inca si mai nenorocite, care sunt numite tigani si care, pierdute pentru umanitate, sunt puse pe aceaeasi treapta cu vitele de povara si adeseori tratate mai rau decat ele de catre sapani barbari a caror odioasa si asa-zis proprietate sunt?"

Tiganii sunt vanduti, rapiti, despartiti de familiile lor, batuti si uneori chiar omorati, desi legea interzicea asta. Un scriitor german prezent in tara Romaneeasca in anul 1837 arata ca aceste situatii nu disparusera odata cu epoca moderna. El descrie lupta unei tinere tiganci ce nu se dadea vanduta unui boier ce dorea sa o alature celorlalti 500 de tigani, impresionat, se pare, de frumusetea ei. Boierul a refuzat cei 50 de galbeni oferiti de strainul induiosat de lupta fetei. Ermitul din Gauting (acesta este numele cu care s-a semnat scriitorul german) crede ca intre cei 40.000 de tigani din Muntenia sunt de aceia care deprinsi cu biciul zilnic si-ar fi pierdut si mainile dintr-un capriciu sadic al stapanilor.
Vechile legi romanesti arata situatia de rob a tiganului, biserica le accepta. Traditiile vechi arata ca nu erau considerati oameni. Tendintele de reforma de la sfarsitul secolului al XVIII-lea nu schimba nimic. Biserica recunoaste ca nu e drept a exista robi, dar se justifica prin faptul ca asa erau legile vechi, care s-au urmat din veac.

Au fost si cazuri in care tigani sositi din alte parti s-au oferit robi unor boieri sau manastiri. Mentionam pe "Patrana, tiganca straina de peste Dunare", care, in 1659, s-a inchinat roaba impreuna cu copilul ei schitului Doljesti, din tinutul Neamtului, obligandu-se de bunavoie sa slujeasca schitului pe veci, impreuna cu alti tigani, primind la schimb hrana, imbracaminte, vaca si vitel61. Prezentam si un document deosebit prin ceea ce defineste - o stare inumana - si de ce este in stare o fiinta omeneasca atunci cand iubeste. Este un zapis de invoire a unei casatorii a unei fiice de imigrant ungur, om liber, cu un tigan, un rob: "Adeca eu Odor Frentu, ungur si impreuna cu femeia mea Calara, adeverim cu acest zapis al nostru in cinstita mana a a dumneaei cucoana Anica Roset Baneasa, percum sa se stie ca avand dorire mare ca sa se boteze si sa mearga dupa un Ion Bogos rob a dumneaei cucoanei Anicai (...) si-am cerut voie de la noi ca dupa botez si maritis si sa nu aiba a avea vreo suparare de la noi si au cerurt acest zapis. Pe carele eu dau acest zapis ca sa fie derapta roaba cucoanei Anicai atat cat si cati copii va face fata mea cu Ion Bogos si copiii lor de copii iar toti robi ai dumneaei sa fie ci tot neamul dumnealor..."
O zicatoare populara spunea: "Nici salca nu e pom, / Nici tiganul nu e om!"

Calatorii straini despre tigani
O alta spunea: "Feciorul de roman sa ia o tiganca, ferit-a Dumnezeu, tiganul nu-i privit de roman ca om. Nu cumva sa fie de alta lege, ca necinseteste neamul si painea fiilor lor o dau cainilor". Calatorii straini ilustreaza aceeasi stare de fapt. L. Toppeltinus arata ca lumea ii evita pe tigani, nu-i saluta, nu le arata niciun respect, iar W. Wilkinson nota: "Cu toate ca tiganii alcatuiesc o parte insemnata a comunitatii, ei sunt priviti cu cel mai mare dispret de catre ceilalti locuitori ca care, intr-adevar, se poarta cu ei putin mai bine dect cu animalele si epitetul insultator de hot sau oricare altul echivalent ar putea fi tolerat mai usor decat acela de tigan".

M. Kogalniceanu isi amintea din copilaria sa din Iasi, despre "fiinte umane cu lanturi la maini si la picioare, cu cercuri de fier in jurul fruntii sau cu zgarda metalica la gat. Biciuri sangeroase si alte pedepse precum infometarea, atarnarea deasupra focului fumegand, regimul de carcera si aruncarea, despuiat fiind, in zapada sau apa inghetata a vreunui rau, acesta este tratamentul aplicat nenorocitului de tigan"66. Marele om politic si de cultura a fost primul roman care a realiza un studiu asupra istoriei tiganilor, ilustrand o stare de fapt ce contrazicea principiile generoase ale miscarilor revolutionare si modernizatoare ale generatiei sale, una de exceptie in istoria romanilor. Gratie eforturilor sale si ale congenerilor sai, tiganii sunt dezrobiti.

Note:

1.
2. N. Djuvara, intre Orient si Occident, Ed. Humanitas, Bucuresti, 1996, p. 385 si urm.
3. Al. Gonta, Satul in Moldova medievala-Institutiile, Ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1986, p. 303
4. M. Block, Moeurs et coutumes des tsiganes, Payot, Paris, 1936, p. 57
5. M. Block, op. cit., p. 37 si I. Chelcea, tiganii din Romania, Bucuresti, 1944, p. 11
6. Al. Gonta, op. cit., p. 304
7. J. Vaillant, Les Romes. Histoire vraie des vrais Bohemiens, Paris, 1857, p. 9 si urm.
8. D. Cantemir, Descrierea Moldovei, ESPLA, Bucuresti, 1956, p. 230-231 si D. Fotino, Istoria generala a Daciei, Ed. Semne, Bucuresti, 2008, p. 341
9. M. Kogalniceanu, Schita despre tigani, trad. Gh. Ghibanescu, Iasi 1908, p. 7
10. M. Olinescu, Mitologie romaneasca, Ed. Minerva, Bucuresti, 1944, p. 101
11. M. Block, op. cit., p. 32-33
12. D. Cantemir, Descrierea Moldovei, p. 297
13. N. Iorga, Istoria romanilor, Ed. Enciclopedica, Bucuresti, 1993, p. 110 si C.C. Giurescu, Istoria romanilor, vol. II, Ed. All, Bucuresti, 2000, p. 388
14. N. Iorga, Locul romanilor in istoria universala, ed. R. Constantinescu, Bucuresti, 1985, p. 128
15. A. Poissoinier, Les esclaves tsiganes dans les Princpautes Danubienes, Payot, Paris, 1866, p. 11
16. A. Gonta, op. cit., p. 315
17. DRH, B, tara Romaneasca, I, Bucuresti, 1966, p. 19-20
18. DRH, B, tara Romaneasca, I, p. 22-25
19. DRH, B, I, p. 32-33
20. E. Hurmuzaki, Documente privitoare la tarile Romane, I/2, Bucuresti, 1890, p. 527
21. V. Costachel, A. Cazacu, Viata feudala in tara Romaneasca si Moldova, Ed. Stiintifica, Bucuresti, 1957, p. 154
22. DRH, A, Moldova, I, Bucuresti, 1957, p. 124-126 si M. Costachescu, Documente moldovenesti inainte de Stefan cel Mare, vol. I, p. 212 si M. Costachescu, Documente de la Stefan cel Mare, Iasi, 1948, p. 11-12
23. Cronica lui Stefan cel Mare, ed. I. Chitimia, Bucuresti, 1942, p. 40, 62 si M. Costachescu, Arderea Targului de Floci si a Ialomitei la 1470, Iasi, 1935, p. 1-2
24. Calatori straini depre tarile romane, II, ed. M. Holban, Ed. Stiintifica si Enciclopedia, Bucuresti, 1970, p. 322
25. A. Gonta, op. cit, p. 316
26. Calatori straini depre tarile romane, I, ed. M. Holban, Ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1968, 112-113
27. Hurmuzaki, XV/1, p. 152
28. A.D. Xenopol, Istoria romanilor din Dacia Traiana, vol. V, Ed. Cartea romaneasca, Bucuresti, 1927, p. 130
29. M. Costin, Opere complete, ed. P.P. Panaitescu, Bucuresti, 1958, p. 61 si N. Iorga, Istoria romanilor prin calatori, Ed. Eminescu, Bucuresti, 1981, p. 162
30. Albina romaneasca, 25 oct. 1847
31. Calatori straini depre tarile romane, II, ed. M. Holban, Ed. Stiintifica si Enciclopedia, Bucuresti, 1970, p. 322
32. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 858
33. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 773
34. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 843
35. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 1167
36. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 157
37. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 424-425
38. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 162
39. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 746-747
40. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 858
41. V. Achim, Istoria tiganilor din Romania, Ed. Enciclopedica, Bucuresti, 1998, p. 78
42. DRH, B, tara Romaneasca, vol. VI, Bucuresti, 1985, p. 73
43. DRH, B, tara Romaneasca ,XXX (1645), Bucuresti, 1998, p. 276
44. DRH, A, Moldova, XII, 1634, Bucuresti, 1974, p. 196
45. DIR, B, tara Romaneasca, IV, Bucuresti, 1952, p. 356
46. DRH, B, tara Romaneasca, XXV, p. 452
47. Calatori straini depre tarile romane, sec. XIX, vol. I, p. 653
48. Calatori straini depre tarile romane, IX, p. 156
49. Calatori straini depre tarile romane, sec. XIX, vol. I, p. 635
50. N. Iorga, Istoria romanilor prin calatori, p. 612 si Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 1264
51. N. Iorga, O gospodarie moldoveneasca la 1777 dupa socotelile cronicarului I.Canta, AARMSI, s.III, Tom VIII, 1927-1928, p. 91-92 si Gh. Ungureanu, Veniturile si cheltuielile unei mari case boieresti din Iasi in anul 1816, in "Studii si articole de istorie", I, 1956, p. 133
52. N. Balcescu, Puterea armata si arta militara la romani, Ed. Militara, Bucuresti, 1990, p. 118
53. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 858 si 941
54. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 149
55. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 382
56. Calatori straini depre tarile romane, III, Ed. Stiintifica, Bucuresti, 1971, p. 183
57. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 861
58. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 300 si X/2, p. 1312
59. N. Iorga, Romanii prin calatori, Ed. Casei Scoalelor, Bucuresti, 1929, p. 2
60. Istoria dreptului romanesc, II/1, Bucuresti, 1984, p. 244
61. Istoria Romanului, Societatea culturala - Roman-600, Roman, 1992, p. 59
62. N. Iorga, Documente refritoare la familia Climachi, I, Bucuresti, 1903, p. 483
63. I. Muslea, O. Barlea, Tipologia folclorului. Din raspunsurile la chestionarele lui Hasdeu, Ed. Minerva, Bucuresti, 1970, p. 527
64. E. Sevastos, Literatura populara, vol. I, Ed. Minerva, Bucuresti, 1990, p. 150
65. A. Fraser, tiganii, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2008, p. 70 si Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 158
66. M. Kogalniceanu, Dezrobirea tiganilor, Bucuresti, 1891, p. 14

The Concise Oxford Dictionary of current english, Ed Oxford, p. 1989, p. 517



Comentarii

oti

Mai luati o carte in mana si rugati-va Domnului pt sufletele voastre,caci ignoranta si rasismul nu face decat sa va alimenteze frustrarea,mie ca tiganca nu aveti ce-mi face,caci port in gene randarea,iubirea,spiritul de sacrificiu,puterea de-a ierta,dibacia cu care eschivez pericolul din instinc si cel mai important nu ma las afectata de prejudecati! Is o femeie iubita chiar se de rasisti... o fi pt ca is tiganca sau pt ca sunt un suflet de om capabil sa-i inteleaga?

Postat de: Anonymous, 30 Noiembrie 2014 |

Mandru ca sunt rrom

Buna Anonymous,

Sunt profesor, de etnie rroma si unul care preda istoria si traditiile rromilor. Nu stiu ce stii despre Antonescu si tigani. (corect rromi, daca ai citit materialul de mai sus - vei vedea ca denumirea de tigani este atribuita uneu secte crestine) Iti recomand sa fii mai atent la nuante pentru a nu incalca una din poruncile Lui Dumnezeu ”iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti”. . . E greu ... asa?!
Daca ai fi un Antonescu, as fi primul tigan care as sta sa ma impusti. dar inainte de a face un pas, gandeste-te la copii, femei si tineri care nu au nici o vina ca s-au nascut intr-o asemenea etnie. Eu sunt mandru ca sunt de etnie rroma si militez pentru drepturile rromilor dar si pentru obligatiile rromilor de a respecta principiile democratiei tarii noastre. Iti supun atentia ca faptele antisociale, NU definesc etnie. Cei care comit faradelegi trebuie sa plateasca, indiferent de etnia din car fac parte.
Concluzionez prin a scrie ca sigur tu vrei un Antonescu pentru toti cei care comit faradelegi ci nu pentru tigani.

Un tigan mandru de etnia sa,

Postat de: Anonymous, 25 Octombrie 2014 |

nota

e important de notat ca Tarile Romane au importat zeci de mii de tigani de la sud de Dunare, pe bani grei. O foarte buna si informativa carte, un studiu de referinta as zice, pe care o recoamnd calduros e 'Bury Me Standing" de Isabel Fonseca. E clar ca exista o crasa lipsa de comunicare si intelegere intre tigani si restul populatiilor unde traiesc, 'gadjo', cum le zic ei. Fara o intelegere reciproca nu cred ca poate exista o convietuire pasnica, fara resentimente de o parte si de alta.

Postat de: Anonymous, 23 Octombrie 2014 |

tigani

Pentru Romania tiagni sunt niste PARAZITI este foarte necesar un Antonescu pentru deparazitarea acestei tari , nu este necesar al treilea razboi mondial de ar fi deparazitata toata Europa sa se duca de unde au venit,

Postat de: Anonymous, 14 Octombrie 2014 |

Sunt primul tigan care vreau sa ma uciz!

Buna Anonymous,

Sunt profesor, de etnie rroma si unul care preda istoria si traditiile rromilor. Nu stiu ce stii despre Antonescu si tigani. (corect rromi, daca ai citit materialul de mai sus - vei vedea ca denumirea de tigani este atribuita uneu secte crestine) Iti recomand sa fii mai atent la nuante pentru a nu incalca una din poruncile Lui Dumnezeu ”iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti”. . . E greu ... asa?!
Daca ai fi un Antonescu, as fi primul tigan care as sta sa ma impusti. dar inainte de a face un pas, gandeste-te la copii, femei si tineri care nu au nici o vina ca s-au nascut intr-o asemenea etnie. Eu sunt mandru ca sunt de etnie rroma si militez pentru drepturile rromilor dar si pentru obligatiile rromilor de a respecta principiile democratiei tarii noastre. Iti supun atentia ca faptele antisociale, NU definesc etnie. Cei care comit faradelegi trebuie sa plateasca, indiferent de etnia din car fac parte.
Concluzionez prin a scrie ca sigur tu vrei un Antonescu pentru toti cei care comit faradelegi ci nu pentru tigani.

Un tigan mandru de etnia sa,

Postat de: Anonymous, 25 Octombrie 2014 |

Sunt primul tigan care vreau sa ma uciz!

Buna Anonymous,

Sunt profesor, de etnie rroma si unul care preda istoria si traditiile rromilor. Nu stiu ce stii despre Antonescu si tigani. (corect rromi, daca ai citit materialul de mai sus - vei vedea ca denumirea de tigani este atribuita uneu secte crestine) Iti recomand sa fii mai atent la nuante pentru a nu incalca una din poruncile Lui Dumnezeu ”iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti”. . . E greu ... asa?!
Daca ai fi un Antonescu, as fi primul tigan care as sta sa ma impusti. dar inainte de a face un pas, gandeste-te la copii, femei si tineri care nu au nici o vina ca s-au nascut intr-o asemenea etnie. Eu sunt mandru ca sunt de etnie rroma si militez pentru drepturile rromilor dar si pentru obligatiile rromilor de a respecta principiile democratiei tarii noastre. Iti supun atentia ca faptele antisociale, NU definesc etnie. Cei care comit faradelegi trebuie sa plateasca, indiferent de etnia din car fac parte.
Concluzionez prin a scrie ca sigur tu vrei un Antonescu pentru toti cei care comit faradelegi ci nu pentru tigani.

Un tigan mandru de etnia sa,

Postat de: Anonymous, 25 Octombrie 2014 |

Mandru ca sunt roman !

Eu unul il respect pe Antonescu ! El a facut cel mai mult bine scumpei noastre tari ! Dumnezeu sa-l odihneasca !

Postat de: Anonymous, 04 Octombrie 2014 |

!!!

Eu una, nu am absolut nimic cu tiganii. Atata timp cat ma respecta, respect inapoi, Este adevarat ca exista multe exceptii, dar marea majoritate cauta solutia usoara : tot felul de smecherii si furtisaguri, si asta ma deranjeaza. Stiu ca nu e corect, dar stiu multe cazuri in care ei au facut multe prostii prin strainatate, si toti strainii considera Romania ca fiind locuita doar de tigani. Nu spun ca romanii sunt sfinti-pentru ca sunt delicventi cu nemiluita...
Am studiat in afara pentru o perioada de timp...si am primit o replica de la un strain care m-a socat: " Nu te supara, dar eu credeam ca romanii sunt negrii''... si atunci am inteles conceptia tuturor fata de noi.
Asta ma derajeaza: daca intrebi pe strada un tigan in Romania:"Ba, tu ce esti? Tigan, sau roman?" - El o sa raspunda : " TIGAN", clar si raspicat. Daca il vei intreba in strainatate acelasi lucru, o sa zica ca e roman...
Si..referitor la un comentariu ce l-am citit pe aici, ce zicea ca Romania nu le-a dat nici o sansa...pfff... dar serios, cautati documentarul facut de "Romania, te iubesc"-Protv- cu tiganii. Sunt statistici ce dovedesc asta. Guvernul acorda mai mult de jumatate din ajutoarele sociale din toata tara, tiganilor. Asta inseamna milioane de lei noi..plus tot ce se investeste in proecte pt integrarea lor in societate....
Nu vreau sa jignesc pe nimeni...dar...dragi tigani. puneti osul la treaba si nu mai cereti, ca nimic nu pica din cer !!
Acelasi lucru e valabil si pentru romani.
" Daca vrei sa se schimbe ceva, schimba ceva mai intai la tine...si apoi totul vine de la sine ...."

Postat de: Anonymous, 03 Septembrie 2014 |

romi

eu locuiesc de 14 ani in italia si stiu ca romi spun ca sunt romani doar ca sa-si gaseasca de munca.dar stiu ca sunt multi romani care spun ca sunt tigani ca sa stea pe campurile rom.in puscariile italiene in procente sunt mai multi romani decat tigani.prostituatele din romania sunt circa 3 la suta romnea.eu sunt un operator social,educator,mediator cultural si sunt rom mandru ca vin di romania si im iubesc tara dar nu vreu sa arunc vina pe alti pt. imaginea pe care o avem in europa noi(romani sau tigani)trebuie sa ne recunoastem grselile toti.autocritica poate fi productiva

Postat de: Anonymous, 24 Octombrie 2014 |

romi

eu locuiesc de 14 ani in italia si stiu ca romi spun ca sunt romani doar ca sa-si gaseasca de munca.dar stiu ca sunt multi romani care spun ca sunt tigani ca sa stea pe campurile rom.in puscariile italiene in procente sunt mai multi romani decat tigani.prostituatele din romania sunt circa 3 la suta romnea.eu sunt un operator social,educator,mediator cultural si sunt rom mandru ca vin di romania si im iubesc tara dar nu vreu sa arunc vina pe alti pt. imaginea pe care o avem in europa noi(romani sau tigani)trebuie sa ne recunoastem grselile toti.autocritica poate fi productiva

Postat de: Anonymous, 24 Octombrie 2014 |

De procesul de tiganizare a romaniei ce parere aveti?

Cel mai de seama reprezentant al etniei rromilor din Romania dupa spusele dl.Madalin Voicu este Ion Iliescu.Mandatele tov.-ului sint cunoscute de noi toti cu mineriade si un proces de tiganizare a romaniei.Fiul Dvs.foloseste expresii triviale folosite cindva numai de tigani?Trebuie sa mergem oriunde sa auzim injuraturi care sint acum la ordinul zilei oriunde.Pe strada ,la scoala.E la moda acum ca si domnisoare dragute sa-si bage ceia ce ele nu au etc.etc.De manele ce parere aveti?Credeti ca este un proces de tiganizare a romanilor?E posibil asa ceva?Logic nu prea pare posibil dar practic dupa 3 mandate Ion Iliescu in care i-au inmultit pe tigani si inputinat pe romani in opinia mea cred ca ar merita sa reflectam macar.Cautati si parerea lui Octavian Paler aceia cu un proces de tiganizare a Romaniei.Ma opresc aici,Nu fac ura de rasa pentru ca nu e problema mea asta si sint nascut intr-un cartier in care am invatat sa-i tolerez pe tigani.Apoi avem institutii specializate ale statului care pot judeca ceia ce scriu eu aici.Avem dreptul la o opinie.Aceasta este opinia mea.

Postat de: Anonymous, 06 August 2014 |

test ADN pt depistarea etniei

stiti cumva daca exista la noi sau aiurea teste ADN care sa indice daca ai avut cumva printre stramosii recenti si tigani? stiti vreun laborator?
multumesc

Postat de: Anonymous, 28 Iulie 2014 |

@Gipsy

Nimeni nu-i acuza pe tigani de situatia economica a Romaniei, cu toate ca tiganii au adus un mare prejudiciu statului roman, de exemplu, demontind si jefuind toate uzinele parasit dupa revolutie... Nimeni nu-i acuza pe tigani nici pentru stare actuala a invatamintului in Romania... Insa le putem reprosa tiganilor ca multi dintre ei prefera sa-si trimita copii la cersit, decit la scoala: e mai profitabil financiar. Ii acuzam pe tigani de delicventa? Nu suntem singurii... Uitati exemplu concret in Franta: au venit tiganii cu sutele aici, s-au instalat in case parasite, si-au instalat corturile pe terenuri publice; unde au aparut ei, francezii se pling de galagie pina dupa miezul noptii, de mizeria pe care o creaza in jurul lor, pentru inconfortul de-ai vedea apropriindu-se de masina ta cersind la multe intersectii, pentru inconfortul de-ai vedea tot timpul cu mina intinsa si cu o mutra "fabricata" pentru a produce mila... Se mai pling francezii si de inmultirea cazurilor de furturi in aceste zone unde s-au instalat tiganii (insa asta numai politia stie in ce procentaj furturile sunt produse de tigani)...Sa nu mai pomenesc ca acum tiganii profita din plin de sistemul social francez, se grabesc sa faca cit mai multi copii pentru a beneficia de ajutoarele statului francez... Sa vorbim de consecinte? Printre altele, cresterea popularitatii extremei drepte aici....
Se lauda un tigan aici ca poporul sau si-a pastrat cultura si traditiile de-a lungul vremii... E amdirabil! Insa cred ca e si mai admirabil ca un popor sa evolueze, sa se adapteze contextului in spirit crestinesc!

Francezii au gasit solutii mai bune, mai rele pentru "tiganii" lor ("gens de voyage"): le-au amenajat terenuri speciale pentru caravanele lor... Ce solutii s-ar putea gasi pentru dumneavoastra, dragi tigani, pentru dumneavoastra care faceti parte din familia aceea de "tigani egipteni"?

Postat de: Anonymous, 20 Iulie 2014 |

Edu Adrian

Stimati Cetateni , Daca discutam despre Hotie si Smecherie aflati de la mine ca toate aceste doua sunt coordonate cu buna stinta de Parlamentearii TARANI - Niciodata in romania asta de cacat nimeni dintre Guvernanti nu au dorit sa ajute Saraci indiferent de Etnie. De aceea stimati Majoritari TARANI opriti-va si nu mai furati din buzunarul Cetatenilor cu drept de vot. IN ROMANIA LA ORA ACTUALA FURA URMATORII ; PROFESORII - DIRECTORII - JUDECATORII - PRIMARII - BARONII LOCALI - PNL-isti - PSD-isti - PSL-isti - TOTI SUNT TARANI GAGII { ROMANI JEGOSI CARE TOATA VIATA LOR AU FOST CU VACA } Asa ca lasati-o in Cocarul meu ca nu tine ,

Postat de: Anonymous, 20 Iulie 2014 |

anonim

citesc si mi mila de voi cei care in afara de nimic nu faceti nimic .cred ca va asemanati mult in convingeri si prostie.voi cei care faceti aceste comentari rasiste sinteti bonlavi si ce ati face voi daca nimeninu var da raspuns .Cred ca vre un tzigan a abuzat de voi nui asa si ati supt mult

Postat de: Anonymous, 22 Iunie 2014 |

Sa i dam dreptate lui Putin !

In unul din discursurile sale in Duma ruseasca ,Putin a spus:RUSIA e a rusilor!Cui nu-i convine sa plece sau sa respecte legea ruseasca!
Cred ca e valabila si in Romania spusa lui Putin !

Postat de: Anonymous, 21 Iunie 2014 |

opinie

Da. Deci conform traditiei acestei etnii sunr PENTRU a-si continua, respectiv relua traditia veche de secole si anume Pribegia=Migrarea dint-un loc in altul=Perindarea prin toata lumea=Mersul cu satra. Este bine sa isi reia destinul lor pentru ca au stagnat prea mult si multi pe meleaguri romanesti si nu e bine: isi strica karma. Nu isi mai implinesc menirea asa cum e dat de secole. Trebuie sa o ia din loc pentru a nu atrage asupra lor ghinion si mania universului. Deci s-a stabilit. Cand se pleaca (pentru a-i conduce in semn de ramas bun pana la granite in uralele romanilor de mult noroc si cale batuta)?

Postat de: Anonymous, 14 Iunie 2014 |

un om de rand

tiganee...,pune mana pe munca daca vrei sa intri in rand cu lumea

Postat de: Anonymous, 14 Mai 2014 |

draga concetatene faci o mare

draga concetatene faci o mare gresala atunci cind"ii bagi pe toti in aceeasi oala" sint foarte multi "TIGANI"care fac cinste ROMANIEI prin ce fac si cum o fac.Prima data citeste putin mai atent istoria de .......... si poate intelegi de ce sint TIGANI ,asa cum ia_ti fortat VOI ROMANI sa devina .nu lea-.ti dat nici o sansa

Postat de: Anonymous, 19 Iunie 2014 |

Ngm

Am citit un comentariu in care cineva ii trimitea la ei in tara pe tigani si pe unguri...mi se pare corect. Cui nu-i convine sa plece dracu. Vor drepturi ungurii? Dar obligatii nu? Iar tiganii sustin ca nu sunt chiar atat de rai? Auzi valori... Salam. Mi se face greata. Se lauda ca au studii dar nu scriu corect. Tigan-om este cam unul din 100. Restul sunt oameni de la departare. Numiti-ma cum vreti, rasista sau nationalista. Dar imi este sictir sa vad ciori burtoase uitandu-se sfidator, de parca tara asta e a lor. Da, ciorile si ungurii, acas' la voi. Sunteti 2minoritati cu prea multe pretentii, prea obraznici. Nici macar limba noastra nu o vb corect sau refuzati sa faceti lucrul asta, nu ne respectati traditile, cautati mereu sa ne demonstrati ca voi sunteti corecti si nevinovati si noi va asuprim. Cine dracu' va tine aici? Plecati, nu ne suparam.

Postat de: Anonymous, 11 Aprilie 2014 |

Nu vorbi degeaba

Domnisoara te consideri rasista/nationalista doar pentru ca iti plac acesti termeni? sau stii macar ce presupun? folosind cuvantul "sictir", un cuvant de origine rroma dovedesti clar ca nu ai habar despre ce vorbesti.
O zi buna.

Postat de: Anonymous, 03 Octombrie 2014 |

cantitate neglijabila

1 la mana - Nu exista Rrom ci Tigan ( rrom este o nascocire, a unor grupuri de pers care au anumite interese ...);
2 la mana - Sictir provine din turca

Postat de: Anonymous, 14 Octombrie 2014 |

coment...

uitate in jurul tau,nu vreau sa ma ridic dar iti spun ca nu citirea scoate burtile in evidenta,ci papa asa ca uitate deasupra ta catre politici nu catre minoritati,orbule

Postat de: Anonymous, 27 Aprilie 2014 |

TOTUL ESTE ROZ

Haideti sa nu ne mai ascundem dupa deget ca treaba este nasoala.Ma numesc Alex si locuiesc in com. Stefan cel Mare ,jud.Bacau.Dupa inundatiile din 2004 un intreg sat de tigani din Gura Vaii jud. Bacau s-au mutat pe teritoriul comunei noastre pe un teren agricol ocupandu-l abuziv(s-au ridicat casele cum ies ciupercile dupa ploaie ,fara acte ,fara a se consulta cu proprietarii in prealabil,doar cateva familii au cumparat terenul legal la inceput,restul au facut acte dupa)proprietarii de teren s-au trezit cu casele pe terenul lor fara nici o intelegere si au cedat pamanturile la preturi de nimic.Comunitatea aceasta de tigani se ocupa in foarte mare masura numai cu furturi(un nr de aprox. 1600 persoane) vecinii care au terenuri sau case in zona sunt innebuniti, nu mai stiu ce sa faca.Ceea ce va scriu aici sunt cazuri reale si se poate verifica. O casa din zona a fost sparta de 14 ori in decurs de cativa ani,animalele sunt lasate libere sa pasca pe tot campul cultivat,se fura de pe camp,se fura de pe platforma Rafo,ChimCOMPLEX Borzesti,din gradinile oamenilor,intra tiganii in gradina ca in supermarket . Un atelier de tamplarie din zona a fost lasat fara curent deoarece tiganii au sapat in zona dupa cabluri dezafectate si au avariat bransamentul trifazic.La postul de politie din localitate sunt 200 de dosare penale deschise ,sa fiu bine inteles in comuna noastra se fura si inainte de venirea tiganilor, dar finut,dar astia fac numai nebunii nu au lege,bun simt .In luna decembrie anul trecut o batrana a fost omorata in casa, de un tigan din zona, pe care il luase la munca cu ziua. Un caz asemanator sa intamplat si in urma cu catva ani in satul Radeana faptasii fiind tot tigani.Sunt n.. lucruri de spus dar ma opresc aici.Nu vreau sa instig la ura rasiala, dar pentru toti cei care cred ca tiganii sunt discriminati fara motiv ii rog sa se mute in acest cartier tiganesc si sa vada cam ce se petrece,nu cred ca rezista mai mult de cateva zile in zona.Romanii au ajuns sa fie discriminati in toata Europa din cauza tiganilor ,sunt o gramada de articole in presa straina cu referire la romani(tigani).Cititi si articolele in care se arata ce se intampla cu tiganii in tarile asa zis dezvoltate in Evul Mediu(ce sa intamplat in Romania ii parfum).Sanatate si numai bine pentru toate natiile.P.S SUNT SI TIGANI ROMANIZATI HARNICI SI CU BUN SIMT, DAR CRED CA PROCENTUL ESTE MULT PREA MIC.

Postat de: Anonymous, 02 Aprilie 2014 |

nu e corect

Pe cine ii considerati ca sunt tigani,tigani nu au distrus economia romaneasca,tigani nu au primit nici pe sfert cat au dat,direct s-au indirect,toata viata lor au fost sclavi,au muncit pamantul agricol al domnilor,boierilor,manastirilor,nu au fost despagubiti cu nimic,acum cu fondurile EUROPENE,va intreb,au beneficiat tigani de ei,nu,daca erau oameni gospodari TIGANI care au condus si conduc,aceasta tara nu avea nevoie de ajutor financiar,daca bani tiganilor erau folositi acolo unde trebuiau,nu va scapati de raul care il aveti in voi,am fost intr-o excursie in tarile beneluxului,era o balata cu rate salbatice,dar erau mai prietenoase decat ale noastre de langa casa omului,un coleg din grup,care de alt fel era roman,a vrut sa prinda ratele sa le mancam,nu mai spun cat de agresiv am actionat in poriva lui,toata lumea certata cu legea ii se poate spune ca e tigan,care nici acum nu stiu ce inseamna,dati-va seam ca istoria romilor nici acum nu se vrea a fi cunoscuta,nu judecati,avem un singur judecator suprem,care are drept de a judeca,inrest vorbe goale

Postat de: Anonymous, 18 Mai 2014 |

pentru mine ...respect fata

pentru mine ...respect fata de tine alex si pentru toti cei care sufera din cauza asa zisilor tigani,nu sant deacord cu cea ce fac ei cred ca cazul ar fi bine sal prezinti lui cioaba vrea sasi faca si un partid cazul sigur il va interesa...salutari si respect din partea mea

Postat de: Anonymous, 27 Aprilie 2014 |

nimeni nu va scapa de judecata lui DUMNEZEU

Iisus ne-a spus că cea mai mare poruncă este să-L iubim pe Dumnezeu din toate puterile noastre si pe aproapele nostru la fel cum ne iubim pe noi: “Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau, cu toata inima ta, cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau. Aceasta este marea si intaia porunca. Iar a doua, la fel ca aceasta: Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti “(Mt.22:37-39).

Dar oare cine este aproapele nostru? Toti oamenii! Nu contează culoarea pielii, religia, nationalitatea; toti avem în noi chipul lui Dumnezeu, si de aceea trebuie să trăim în bună întelegere, ajutându-ne atunci când cineva se află în strâmtorare.

De altfel Domnul Iisus ne porunceste: “toate câte voiti să vă facă vouă oamenii, asemenea si voi faceti lor, că aceasta este Legea si proorocii”(Mt.7:12).

Postat de: Anonymous, 31 Martie 2014 |

ASA DA

MA BUCUR CA UN OM DIN ZECILE DE OAMENI A REACTIONAT CRESTINESTE
BRAVO!
BUNUL DUMNEZEU SA II LUMINEZE SI PE CEILALTI.

Postat de: Anonymous, 14 Iulie 2014 |

ce mult adevarr.....ochi

ce mult adevarr.....ochi pentru ochii dinte pentru dinte....atunci ce valuare mai are iubesteti aproapele tau ca pe tine insutii ??????

Postat de: Anonymous, 27 Aprilie 2014 |

dupa cum judecati asa veti fi judecati!

Unul dintre ei, învăţător de Lege, ispitindu-L pe Iisus, L-a întrebat:
36. Învăţătorule, care poruncă este mai mare în Lege?
37. El i-a răspuns: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău.
38. Aceasta este marea şi întâia poruncă.
39. Iar a doua, la fel ca aceasta: Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.
40. În aceste două porunci se cuprind toată Legea şi proorocii.

Postat de: Anonymous, 31 Martie 2014 |

un tigan de rand

Un popor cu o istorie tulbure,un popor nestiutor de carte,dar care vreme de 1000 de ani persecutat de toate popoarele lumii,a reusit sa-si pastreze limba,obiceiul si portul. Nu acelasi lucru se poate spune despre romani,care in 106 au fost cuceriti de romani,si in 170 de ani au pierdut limba dacilor,si mai ales ca au in istorie o gaura de 1000 de ani.de la retragerea aureliana in 276, si pana la batalia de la posada.

Postat de: Anonymous, 23 Martie 2014 |

LOL

Si iarasi big LOL :))

Postat de: Anonymous, 27 Octombrie 2014 |

sint de acord cu tine

sint de acord cu tine

Postat de: Anonymous, 19 Iulie 2014 |

Eu

cred ca tu esti ungur. Sezi jos si iocul mic cu minciunile pe care nu le crede nimeni

Postat de: Anonymous, 03 Aprilie 2014 |

sunt tigan si ma mandresc

tigani fura ca sa manance dar voi romani furati destinul tinerilor si painea de zi cu zi a copiilor

Postat de: Anonymous, 14 Martie 2014 |

Dacul-dd

Fiecare om e cum l-a lasat Dumnezeu.Dar ar trebuii ca tziganii sa ceara recunoasterea ca cetateni ai Indiei, adica sa aibe dubla cetatenie.Atunci ar fi mai respectati si probabil vor primi si ajutoare de la statul indian.Acum sunt oamenii nimanui.

Postat de: Anonymous, 14 Aprilie 2014 |

Tot din Biblie- este porunca:

Tot din Biblie- este porunca: fiecare om sa-si agoniseasca traiul cu sudoarea fruntii- MUNCIND- nu furand. De ce la tigani primul impuls este sa fure si nu sa munceasca? Tiganii au fost respinsi, ostracizaci, condamnati si tratati ca niste "ciumati" , nu din cauza culorii pielii, ci, strict, din cauza modului lor de trai- parazitar: sa furi din munca altuia, daca nu pe cale "pasnica", atunci cu violenta (recte: crima). La ei, modul de viata normal este furtul, la romani, este "accidental". Asa ca, sunt vinovati, si trag consecintele din cauza felului in care abordeaza relatiile cu alte grupuri etnice, sociale, refuza cu incapatanare integrarea in societatea in cre traiesc, respingand regulile, legile acesteia, dar avand pretentia ca majoritatea sa-i accepte nedonditionat asa cum sunt, cu propriile legi si cutume care contravin flagrant majoritatii. Oriunde merg creeaza probleme, in masa, ca si etnie, ca si populatie. Este adevarat, sunt, din pacate putini care-si schimba felul de viata, urmeaza scoli, aleg o meserie, si de cele mai multe ori exceleza in domeniul de activitate pe care si l-au ales. Sunt o etnie exrtrem de talentata in domeniul "artistic" - sunt foarte buni muzicieni, sunt foarte inteligenti, dar din pacate refuza sa-si "dezvolte" aceste calitati, prin munca, ca restul omenirii. De aici vine respingerea majoritatii, si nu din cauza rasiala, ci din cauza comportamentului "legiferat" de ei insisi (populatia "rroma"). Asa ca, acest comentariu, caruia ii raspund aici, ar trabui sa sune cama sa : "tiganii MUNCESC (nu ca FURA) ca sa manance...."

Postat de: Anonymous, 03 Aprilie 2014 |

un tigan mandru

bravo !!! c am asta fac Romanii se fura unu pe altu pana ce numai ramane nimic , dupa care da vina pe tigan, ungur , turc etc si el da din umeri ))))

Postat de: Anonymous, 20 Martie 2014 |

Tigania din Romania

Un articol bun, mult superior mizeriilor pe care le promoveaza zilnic hISTORIA.

Postat de: Anonymous, 14 Martie 2014 |

..

Nu mi se par a fi articole mizerabile în rest. E adevărat nu m.am abonat decât de scurtă vreme dar din ce vad sunt texte informative relativ bine documentate .. Ce te determină sa spui asta? Mai jos cineva menționează referința la oxford dictionary dar acest lucru nu mi se pare o eroare capitală întrucât intr.o dezbatere de așa natură este bine să privești si contextul european, pentru ca pana la urmă asta ne invrajbeste chiar mai tare decât acțiunile într-adevăr antisociale ale celor de etnie rromă (ma refer aici la opinia publică din vestul europei legata de români si romi; nu voi intra in detalii pentru ca este clar la ce mă refer).

Postat de: Anonymous, 20 Martie 2014 |

!

"Dragi" tigani si unguri: daca nu va simtiti comod in tara MEA si a celorlalti ROMANI de ce dracu nu plecati? In India, Ungaria sau unde credeti voi ca va este bine. Ah, si cand ajungeti in alte tari nu uitati: nu sunteti romani, sunteti rromi, tigani, ciori. Daca neamul vostru spurcat s-a civilizat cu sustineti voi de ce nu va mai suporta majoritatea romanilor? Exceptile civilizate din neamul vostru confirma regula. Iar secuii? Autonomie? Mars la voi in tara daca vreti autonomie. Sunt rasista? DA! Daca spun despre francezi ca sunt buni bucatari nu-i o problema, daca spun ca tiganii sunt hoti este? Mars in Tigania! Nu exista? Atunci taci! Romania e a romanilor!!!

Postat de: Anonymous, 13 Martie 2014 |

esti prea proasta sa intelegi...

.....pot sati recomand un doctor bun daca vrei...NU E TIGAN)....mai uitate din cand in cand in oglinda,graso

Postat de: Anonymous, 27 Aprilie 2014 |

!

sunt de acord cu tine

Postat de: Anonymous, 23 Martie 2014 |

un handicapat mental

esti un LUP handicapat

Postat de: Anonymous, 21 Martie 2014 |

răspuns

"Dragă" Anonymous: eşti de un primitivism rar.

Postat de: Anonymous, 20 Martie 2014 |

Important

Santem 2 tineri de etnie roma(tigani) care santem in germania cu 5 fete romance si santem f mandrii de ce facem!!!

Postat de: Anonymous, 21 Februarie 2014 |

?

ce anume faceti ?

Postat de: Anonymous, 20 Iulie 2014 |

RE: Important

Sa va fie rusine, nespalatiilor, ca ne faceti tara de ras! ROMANIA E FRUMOASA, dar fara ciori ca voi si maidanezi!

Sti ce imi doresc, eu ca ROMANCA? Imi doresc ca voi, tiganii, sa dispareti de pe suprafata pamantului, sau cel putin a tarii mele! O veni si ziua aia, poate se gaseste vre-un presedinte sa faca pe Ceausescu sau Hitler. Tot astept minunea.

Dar, in ochii mei si a multor alti ROMANI...voi tiganii sunteti suboameni, ce nu merita drepturi, ce nu merita sa mai traiasca pe pamantul ROMANESC. V-am oferit o tara, un buletin si drepturi. Voi ne-ati murtarit si imbolnavit tara, si obrazul in fata unei lumi intregi.
Rugati-va sa nu candidez la presedentie...pentru ca asta ar insemna sfarsitul vostru.

Postat de: Anonymous, 20 Martie 2014 |

Pentru viitoarea presedinte

Poti sa cadidezi linistita la presedintie (asa se spune in limba ROMANA pe care nu o stii, dar eu ca TIGAN o stiu ca m-a interesat limba si istoria romanilor, si nu numai); cu cele doua graunte pe care le ai in tartacuta, din care un ava muri curand, nu ai nici o sansa. Si sa stii ca doar needucatii nu inteleg relatia cauza-efect.

Postat de: Anonymous, 19 Decembrie 2014 |

aaaaaaaaa

daca crezi ca esti frumoasa si vrei sa vizitezi germania,numai nocturn,apeleaza la aaaaa lasa un nr de cell si te contactam noi,pana atunci cauta sa fi si frumoasa....

Postat de: Anonymous, 27 Aprilie 2014 |

Publică un comentariu nou

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.
Credeţi că achitarea lui Corneliu Zelea Codreanu în 1925 a fost justă?
Te abonezi la Historia şi câştigi
Aboneaza-te la NEWSLETTER
 

HISTORIA, Nr. 155, Decembrie 2014

HISTORIA, Nr. 155, Decembrie 2014 -
14 Decembrie 2014

Discuția despre ceea ce s-a întâmplat în România acum 25 de ani nu se va încheia niciodată. Un sfert de secol se dovedește a fi o perioadă de timp prea scurtă pentru a permite o abordare rece, departe de patimile umane și mai ales de cele politice. Dar, ca în multe alte cazuri, lucrurile se pot vedea mai bine dacă încercăm o privire de la distanță în locul uneia prea apropiate. Ce s-a întâmplat în 1989 în lume, nu numai în România?

Vedeţi mai multe detalii
Realitatea.net

Popular content
Soluţie implementată de Tremend
SATI