De la călăi, la lăutari - istoria ţiganilor din Ţările Române

Autor: Daniel Dieaconu | 64307 vizualizări

Pentru a defini etnonimul "tigan" apelam la prestigiosul "Oxford Dictionary" si aflam ca "gipsy" (termenul folosit de englezi) este "member of a wandering race (called by themselves Rommany) of Hindu origin with dark skin and hair, living by basket-making, horse-dealing, fortune telling etc." Este o definitie realizata la sfarsitul secolului al XX-lea, cand misterul originii lor a fost in mare parte elucidat. Dar, in continuare, circula mai multe ipoteze privind originea si procesul imigrationist spre Europa al tiganilor.

Denumirile tiganilor

Termenul "tigan" este unul greco-bizantin - atsigani - de neatins (din verbul athiggainein - a nu atinge), dat unei secte crestine din secolul al VIII-lea din Frigia, ai carei adepti considerau o intinare contactul cu anumite obiecte sau numai vederea lor. Printr-o rastunare de sens este atribuit tiganilor.
Grecii i-au numit "atsigani" si "cativeli", turcii le ziceau "arami" si "thingenes", ungurii i-au numit "czigany" si "faraontseg", italienii - "zingari", germanii - "Zigeuner", portughezii - "ciganos", popoarele slave - "tigani", francezii - "vomi" si"bohemiens", englezii - "gipsy", popoarele nordice - "tartares" si "saraceni", belgienii si olandezii - "idolatres" si "heiden", spanolii - "gitanos" si "egipsyano". Constatam ca numele exprima o posibila provenienta. M. Block scria in 1938: "La Egipt ar trebui sa ne gandim vazand proportiile impozante ale pieptului la femeia tiganca; asemanarea in destinele seculare ar vorbi de o origine iudaica; aspectul exterior, felul aparitiei ar viza pe tatari, mongoli. Aceasta ar fi dus adevar la oarecari convingeri daca tiganii n-ar fi avut idiomul lor particular". intr-adevar, limba tiganilor a fost cea care a oferit argumente privind originea lor: India. In 1763, Istvan Valvy, student maghiar la Universitatea din Leyden, cunoaste trei indieni din Malabra si constata asemanarea intre limba tiganilor din Ungaria, din districtul Comorn si limba indienilor malabrezi.

La astfel de concluzii au ajuns si filologii germani I.C. Rudier si Kraus Zippel si istoricul Grellman - origine industana6. J.J. Vaillant, in 1857, mentiona inrudirea limbii tiganilor cu limba neoariana din India de nord.

Istoricii si istoria tiganilor

In spatiul romanesc, cel care le-a acordat primul atentia sa a fost Dimitrie Cantemir, dar acesta se arata dezorientat in ceea ce priveste originea lor, iar D. Fotino, care le dedica spatii importante in "Istoria Daciei" din anul 1819, nu pomeneste despre locul de unde au venit in tarile Romane. M. Kogalniceanu, realizatorul unui prim studiu referitor la tiganii din tarile Romane in anul 1837, introduce in istoriografia romanesca cercetarile scolii germane de istorie, afirmand originea lor indiana. Pe aceeiasi pozitie s-au aflat si alti autori romani: M. Statescu (1884), Dimitrie Dan (1893), A.D. Xenopol (1895), N. Iorga (1930), G. Potra (1939), I. Chelcea (1944), A. Gonta (1986), V. Achim (1998) etc.
Studiile de mitologie romaneasca mentioneaza traditii conform carora tiganii sunt egipteni, urmasi ai oastei faraonului sau ca ar fi descendenti ai biblicului Ham, care ar fi fost blestemat de tatal sau Noe sa aiba o culoare negriciasa si sa fie nomad. Ham l-ar fi innegrit pe tatal sau cu taciuni, profitand de goliciunea in care se afla ca urmare a consumarii unei bauturi alcoolice puternice. tiganii erau numiti de popor hamiti, harapi sau faraoni. M. Block arata ca ei sunt socotiti a fi supravietuitorii oastei faraonului innecata in Marea Rosie.

Daca originea lor indiana a fost acceptata in cvasitotalitate de istoriografie, argumentul lingvistic fiind se pare hotarator, asupra perioadei si a modului de patrundere al tiganilor in Europa si in special in mediul romanesc sunt in circulatie mai multe teorii, cu mai multa sau mai putina greutate stiintifica. Dimitrie Cantemir scria despre "tiganii cei cu multi copii": "Acestia sunt imprastiati ici si colo in toata Moldova si nu exista boier sa nu aiba in stapanirea sa cateva salase de-ale lor. De unde si cand a venit acest neam in Moldova? Nu stiu nici ei insisi si nici nu se gaseste numic despre ei in cronicele nostre. Toti tiganii, din toate tinuturile, au acelasi grai amestecat cu multe cuvinte persienesti si grecesti". N. Iorga si C.C. Giurescu au emis ipoteza ca robii tigani au sosit in spatiul romanesc odata cu tatarii.
N. Iorga afirma: "tiganii arata prin organizarea lor actuala care era cea a romanilor in secolul al XIII-lea, capeteniile lor, voievozii, poarta parul lung, papuci de purpura, au sub ascultarea lor juzi; numele principilor romani au fost adoptate de robii lor: Vlad, Dan, Radu. Ei pastreaza chiar si unele particularitati de limba arhaica".

Dar "Evul Mediu intunecat" ofera destul de putine marturii despre pamantul romanesc si despre locuitorii sai, o situatie asemanatoare inregistrandu-se si in restul Europei. O marturie, dar nu indeajuns de bine verificata, apartine lui J.P. Ludwig, care a aflat dintr-o cronica ("Cronica boema", se pare) despre "cingarii" aflati in armatele lui Bela al IV-lea pe la 1250, dar documentar sunt amintiti pentru prima data in Serbia anului 1348.

Numele si prezenta in limba lor a mai multor cuvinte grecesti arata culoarul lor de sosire din Balcani spre tarile Romane. De altfel, numele pe care si-l dau ei insisi este de romi, o consecinta a locuirii lor mai indelungate in Imperiul Bizantin, ce devenise "romeu".

Teorii cu privire la originile tiganilor

Al. Gonta considera ca tiganii au sosit in Campia Romana odata cu pecenegii si cumanii, prin secolele al XI-lea - al XII-lea, dar in documente apar abia la sfarsitul secolului al XIV-lea, iar in cronicele straine referitoare la romani nu sunt pomeniti. Pentru prima data tiganii apar intr-un act de danie apartinand cancelariei lui Dan I, domnul tarii Romanesti, din anul 1385, in care sunt mentionate 40 de salase de tigani ce sunt daruite Manastirii Tismana, din vechile posesiuni ale Manastirii Vodita (deci, prezenta lor poate fi mai veche). Din timpul lui Mircea cel Batran, din anul 1388, dateaza un act de donatie catre Manastirea Cozia, ctitoria sa, a 300 de salase tiganesti, un numar destul de mare. Tot din timpul lui Mircea cel Batran provine si un document in care sunt mentionati tigani din Transilvania, dar acestia apartin domeniului Fagarasului, la acea vreme feud al voievodului muntean. Boierul Costea, supusul sau, care stapanea satele Vistea de Jos, Vistea de Sus si jumatate din Arapasul de Jos, avea printre robii sai 17 tigani de cort ("ciganus tentorianus").

Eudoxiu de Hurmuzaki descopera un act din 1422, prin care regele maghiar Sigismund de Luxemburg acorda unei cete de tigani, prin voievodul ei, Ladislau, dreptul de a umbla liber prin Transilvania. Voievodul tiganilor, in ciuda titlului, avea o autoritate destul de restransa, asupra uneia sau a mai multor cete de tigani; in Moldova si tara Romaneasca sunt pomeniti "cnejii de tigani" (la 1414 si respectiv 1458) si la fel ca in cazul voievodului Ladislau aveau atributii fiscale, administrative, judiciare, iar autoritatile le respectau aceasta autonomie.

Robia a fost o realitate a tarilor Romane in Evul Mediu si care s-a mentinut pana la jumatatea veacului al XIX-lea. in tara Romaneasca erau robi tiganii, in Moldova, chiar inaintea robilor tigani au fost robii tatari. Se considera ca prezenta lor dateaza din secolul al XIII-lea, dar documentar apar doar la inceputul domniei lui Alexandru cel Bun. Robii tatari sunt mentionati in hrisoave ale Manastirii Bistrita, Neamt, Moldovita, Poiana Siretului. Sunt denumiti - curtile, bordeiele sau colibele de tatari. Sa remarcam faptul ca intr-un document de la Alexandru cel Bun din 8 iulie 1828, Manastirea Bistrita primeste 31 salase de tigani, 12 bordeie de tatari si niste bulgari. in 1462, aceeasi manastire detinea mai multi tigani, tatari si bulgari.

In secolul al XVI-lea, termenul rob tatar dispare, fie sunt eliberati de coetnicii lor, fie se pierd in randul robilor tigani.

Sa remarcam faptul ca Stefan cel Mare a adus foarte multi robi tigani in urma incursiunilor sale din tara Romaneasca. Face danii manastirilor din robii tigani luati dupa "arderea Targului de Floci si a Ialomitei", iar apoi, 17.000 de tigani a adus in Moldova dupa victoria impotriva lui Radu cel Frumos de la Soci din anul 1471, luati din Campia Baraganului. in 1474, "multi tigani a luat din tara Romaneasca" dupa razboiul purtat contra lui Basarab tepelus. Acest proces de migrare a tiganilor spre Moldova (fortat sau nefortat) este un fapt cert, ilustrat de documente, dar tiganii se indreapta si spre Transilvania, cautand conditii si statut social mai bun. ii aflam printre unguri si secui si sunt ortodocsi. Conditia sociala, abuzurile stapanilor, fie ei boieri sau calugari, au facut ca tiganii sa treaca adesea muntii si sunt consemnate "carti de urmarire" emise de domni la cererea stapanilor si mentionam pe Petru Schiopul, Aron Tiranul, Stefan Razvan.

Unul dintre primii calatori straini care scrie despre tarile Romane este Jehan de Wavrin, ce arata ca Vlad Dracul a trecut in nordul Dunarii 12.000 de oameni, pe care cronicarul ii vede ca fiind tigani.
Din secolul al XVI-lea apar tot mai multe marturii ale calatorilor straini prezenti in spatiul romanesc. tiganii le atrag atentia, prin statutul lor social, prin infatisare, comportament, indeletniciri, traditii.
Indeletnicirile lor nu sunt foarte diverse. in Transilvania, pentru priceperea lor in prelucrarea metalelor sunt considerati servitori regali (inca de pe vremea lui Matei Corvin) si era necesara invoirea regelui pentru a se aseza pe un domeniu nobiliar. La 1514, Ioan Zapolya a pus pe tiganii din Timisoara sa faca un tron, sceptru si o coroana de fier pentru Gheorghe Doja, pe care le-au inrosit in foc. Tovarasii lui Doja au fost siliti sa manance din carnea arsa a acestuia.

Calai in Evul Mediu
In mai multe tari ale Europei tiganii au indeplinit in numeroase cazuri meseria de calai. in tara Romanesca a devenit de notorietate cazul calaului lui Alexandru cel Rau, ce trebuia sa execute pe Mihai, viitorul domn al tarii si primul unificator al romanilor. Mihai Viteazul a fost urcat pe esafod, iar calaul luase securea sa-l decapiteze. Se spune ca tiganul fusese rob al lui Mihai si "intimidat de figura cea impunatoare a lepadat securea si-a rupt-o la fuga". Si Stefan Tomsa a avut un calau tigan. Miron Costin scria: "Avea un tigan calau, ce se zice pierzatoriu de oameni, tigan gros si mare la trup. Acela striga de multe ori aratand catre boieri: - S-au ingrasat, Doamne, berbecii, buni santu de giunghiat". Acelasi fapt il relata si T. Alberti, negustor italian, ce mentiona cruzimea deosebita a domnului. Ultimul calau al Moldovei a fost tot un tigan, Gavril Buzatu. Era descris astfel: "Un tigan colos la trup, pagan de slut la fata si cu o privire de te vara in friguri la cea din dintai cautatura". La 25 octombrie 1847 a efectuat ultima executie si se spune ca s-a sfarsit din viata calugar la Manastirea Secu.

Giovanandrea Gromo, care a vizitat Transilvania in anul 1564, scria, referindu-se la secuime, ca: "Printre ei locuieste un numar mare de tigani de care se slujesc pentru a lucra pamantul". Documentele de cancelarie ii mentioneaza pe tiganii, robi manastiresti sau boieresti, care lucrau in agricultura si se numeau "tigani de ogor" si care faceau parte din"tagma vatrasilor". L.P. Baltasar von Campenhausen, in 1787, ii aminteste pe tiganii lingurari, nu foarte multi, care locuiau la sate si se ocupau de agricultura.
O impartire pe categorii de meserii face si L. Spallanzani, care descrie Transilvania anului 1785: tiganii ce locuiau in mahalale si erau fierari si lautari, cei ce locuiesc in corturi si faceau lucruri marunte si cei nomazi, numiti "tigani egipteni" si care de cele mai multe ori erau hoti.
B. Haquet, care a cunoscut toate cele trei tari Romane, face o impartire a tiganilor in functie de proprietar, de altfel judicioasa: tigani domnesti, tigani boieresti, tigani manastiresti. ii vede ca fiind lenesi, muncind doar atunci cand ii mana nevoia si munca lor consta in prelucarea aramei, fierului, metalelor nobile, cei saraci faceau linguri, cosuri, le duceau din casa-n casa si astfel mai si cerseau. H. von Reimers, in anul 1793, ii afla pe tigani in Bucuresti pe toate ulitele si multi dintre ei lucrau in florarii.

Englezul W. Wilkinson, care a fost in tara Romanesca in timpul lui Caragea, considera ca tiganii sunt ai statului ("liberi sa umble peste tot", dar sa plateasca o dare anuala de 40 de piastri pentru toti cei ce depaseau varsta de 15 ani), ce se ocupau cu fabricarea si vanzarea de unelte din fier, muzica si zidarie, iar tiganii ce apartineau unor particulari erau servitorii boierilor sau lucrau in podgorii.

Tiganii domnesti
O categorie aparte erau tiganii domnesti "ce aveau rostul de a culege aur, care se gaseste mai ales primavara, dupa topirea zapezilor in raurile din tara Romaneasca, dar mai ales in Dambovita, care are aurul cel mai curat... Fiecare aurar, astfel se numesc, trebuie sa aduca pe un an un dram, acesta este impozitul lui", dupa cum nota L. Kreuchely, iar I. Iacovenco scria: "tiganii domnesti scot din aceste rauri pentru sotiile gospodarilor in fiecare an cate 2400 de drahme de nisip auriu" si de asemenea, C. Guiglemo Ludolf ne informeaza despre tiganii aurari ce aduna aurul din Dambovita si platesc o dare anuala in luna iunie. G. Griselini aminteste de tiganii aurari din Banat si-i numeste rudari pe cei din tara Romaneasca, ce obtin aurul prin spalarea nisipului si pietrisului adus de munti.
W. von Bauer realiza impartirea tiganilor astfel: robi ai domnilor (rudari, ursari, laieti si vatrasii - "cei ce traiesc in sate, sunt scutiti de impozite si lucreaza pentru stapanii lor") si robi ai boierilor. Despre rudari spunea ca sunt si lemnari, iar ursarii "se numesc asa dupa ursii cu care umbla prin tara sa castige un ban, ei sunt de asemenea potcovari", iar "laietii lucreaza arama si se indeletnicesc cu tot felul de mestesuguri brute".

J. Lebprecht considera ca tiganii se impart "in doua categorii si anume: aceia cu domiciliul stabil, care se ocupa in parte cu agricultura, parte cu mestesuguri si mai ales cu fieraria, iar o parte isi scot traiul din lautarie, progreseaza bine si duc o viata linistita, apoi sunt tiganii de satra, care nu sunt stabili si cutreiera toata tara". Baronul von Campenhausen ii aminteste pe "burcasi", o casta "cumplita", vara traiesc in paduri, iarna, pe gramezile de gunoi ale satelor si oraselor, plateau o mica dare. Se spunea ca furau copii si cai. Un grup aparte il constituiau "netotii"(cei cu mintea ne-toata); nu aveau un mestesug, traiau in conditii animalice, nu aveau locuinte, nici corturi, nici carute, rataceau prin tara, faceau jafuri, hotii, se hraneau chiar si cu mortaciuni. Erau vazuti ca fiind cruzi, fara lege si fara stapan. Au venit din Imperiul habsburgic la sfarsitul secolului al XVIII-lea si desi erau in numar mic, erau o mare problema pentru autoritati.

Lautarii
O "tagma" deosebita a tiganilor era cea a lautarilor, considerata privilegiata. O prima mentiune a unui tigan lautar dateaza din anul 1568, cand Petru cel Tanar intareste lui Dinga, mare postelnic, mai multe salase de tigani, intre care este amintit si "Stoica alautar". In 1645, comisul Apostolache detinea un tigan lautar: "Tudor viorariul, fiul lui Dumitru zlatar". Printre robii manastirii Bisericani din tinutul Neamtului se afla in anul 1634 si Radul - "tigan cimpoias". Uneori, boierii incredintau pe robii lor lautari in ucenicie la muzicanti otomani. in 1578, Stefan, fost mare clucer, l-a dat pe Stoica, fiul lui Opris tiganul la "un cobzar turc, anume Curtu, de l-au invatat cu cobuzul si i-au dat 1.500 de aspri si un cal si-o plosca". Sa mai amintim pe un anume "Marin guslar", in timpul lui Matei Basarab, in anul 1650.
W. Wilkinson spunea ca tiganii posedau o usurinta nativa si o rapiditate remarcabila in a deprinde arta muzicii pe care o preferau altor indeletniciri . Generalul C. von Tige ramane impresionat de "o multime de tigani care, cu tambalul si cu fluierele lor, faceau sa joace cu deosebita gratie 12 ursi", pe care ii intalneste la Brancoveni, in Oltenia, in anul 1727. tiganii ursari erau recunoscuti pentru maiestria lor in domeniul muzicii. Ei se opreau la intretaierea marilor drumuri, unde se organizau targuri locale. Faceau ursii sa joace "fie cu tamburine sau batand tactul cu un fel de pinteni mari pe care si-i legau de calcaie si care fac mult zgomot cand se lovesc intre ei", dupa cum scria F. Recordon.

A. Wolf mentiona ca tiganii lautari interpretau si cele mai vulgare "cantece de ulita", iar von Campenhausen afirma ca tiganii lautari cantau nu numai la ospete, ci si la inmormantari, dansul si cantul amestecandu-se cu bocetele. Boierul Ionita Canta avea la petrecerile sale un taraf format din sase tigani, scripcari si cobzari, iar vistiernicul Iordache Roset Roznovanu sau hatmanul C. Ghica aduceau la ospetele lor celebrele tarafuri ale lui Angheluta si Barbu Lautarul.
Au existat de-a lungul Evului Mediu mai multe eliberari din robie pentru servicii deosebite aduse stapanului. Dintre cei eliberati, unii au ajuns sa detina ranguri si bogatii. Un caz devenit celebru este cel al robului tigan Razvan, care a ajuns pana pe tronul Moldovei. N. Balcescu scria: "Cumplita moarte avu acest barbat care, prin meritul si nenorocirea sa, se ridicase din pulbere pe tronul patriei sale. Nascut tigan, dintr-un neam oranduit de veacuri la robie, el se arata in acele vremuri, mai patrioti decat cei mai neaosi moldoveni. Si ajutat numai de sabia sa cea viteaza isi inscrise numele in sirul celor mai viteji domni ai Moldovei".

Robii tigani numerosi in Moldova si tara Romaneasca
In Moldova si tara Romaneasca sunt mai multi tigani ca oriunde in Europa, spune generalul A. Langeron in 1790 si la fel, baronul von Campenhausen considera ca nici intr-o tara din Europa nu sunt atatia tigani. F. von Bauer mentiona faptul ca in anul 1778, in tarile Romane "toti romanii sunt liberi, fiind robi numai tiganii", reprezentantii unui popor ratacitor, care n-are nicaieri o patrie si se afla aici intr-un numar foarte mare. Ei au limba proprie dar stiu si romaneste si sunt crestini. Griselini, prezent in Banatul anului 1774, vorbeste de tiganii care vorbesc romaneste, dar, intre ei, foloseau un dialect ce nu apartinea "nici limbii unguresti, sarbesti, grecesti,turcesti, armenesti, nici limbii unei alte natiuni invecinate, europenesti sau asiatice". F. de Pavie, baron de Forquevaux, inca din anul 1585 incearca sa arate ca tiganii ar fi putut avea obarsia in tarile Romane, aflandu-i aici cu locuinte statornice in jurul Iasilor si prezinta si asemanarea dintre portul tigancilor si moldovencelor ca un argument in favoarea ipotezei sale. El afirma ca: "Doar aceasta este deosebirea intre aceste fiinte ratacitoare si femeile moldovence: anume ca acestea sunt albe si balaie si acealea negre, dar in mod artificial, folosind la spalat decoctii de burieni".

Este una dintre primele descrieri ale tiganilor realizate de un calator strain si care exprima caracterul de inedit si de mister al acestora pentru calatorii apuseni. B. Haquet ii arata ca fiind cu parul negru ca taciunele, ochii mari si negri, cu privire ascutita si adesea salbatica. Doreau sa traiasca liber si fara constrangeri, avand niste "notiuni superstitioase si proaste despre religie, la care nu prea se gandesc".
Calatorii straini remarcau starea jalnica a celor mai multi dintre tigani, denuntand abuzurile boierilor. Contele d'Antraigues scria la sfarsitul veacului al XVIII-lea dupa ce strabatuse tarile Romane: "Boierii sunt stapanii lor cei mai absoluti. Dupa plac, ii vand si-i ucid ca pe niste vite. Copiii lor se nasc robi fara deosebire de sex". Jean Louis Parrant, prezent in Moldova in timpul revolutiei franceze, se intreaba: "Ce se poate spune despre aceste numeroase turme (caci nu pot fi numite altfel) de fiinte inca si mai nenorocite, care sunt numite tigani si care, pierdute pentru umanitate, sunt puse pe aceaeasi treapta cu vitele de povara si adeseori tratate mai rau decat ele de catre sapani barbari a caror odioasa si asa-zis proprietate sunt?"

Tiganii sunt vanduti, rapiti, despartiti de familiile lor, batuti si uneori chiar omorati, desi legea interzicea asta. Un scriitor german prezent in tara Romaneeasca in anul 1837 arata ca aceste situatii nu disparusera odata cu epoca moderna. El descrie lupta unei tinere tiganci ce nu se dadea vanduta unui boier ce dorea sa o alature celorlalti 500 de tigani, impresionat, se pare, de frumusetea ei. Boierul a refuzat cei 50 de galbeni oferiti de strainul induiosat de lupta fetei. Ermitul din Gauting (acesta este numele cu care s-a semnat scriitorul german) crede ca intre cei 40.000 de tigani din Muntenia sunt de aceia care deprinsi cu biciul zilnic si-ar fi pierdut si mainile dintr-un capriciu sadic al stapanilor.
Vechile legi romanesti arata situatia de rob a tiganului, biserica le accepta. Traditiile vechi arata ca nu erau considerati oameni. Tendintele de reforma de la sfarsitul secolului al XVIII-lea nu schimba nimic. Biserica recunoaste ca nu e drept a exista robi, dar se justifica prin faptul ca asa erau legile vechi, care s-au urmat din veac.

Au fost si cazuri in care tigani sositi din alte parti s-au oferit robi unor boieri sau manastiri. Mentionam pe "Patrana, tiganca straina de peste Dunare", care, in 1659, s-a inchinat roaba impreuna cu copilul ei schitului Doljesti, din tinutul Neamtului, obligandu-se de bunavoie sa slujeasca schitului pe veci, impreuna cu alti tigani, primind la schimb hrana, imbracaminte, vaca si vitel61. Prezentam si un document deosebit prin ceea ce defineste - o stare inumana - si de ce este in stare o fiinta omeneasca atunci cand iubeste. Este un zapis de invoire a unei casatorii a unei fiice de imigrant ungur, om liber, cu un tigan, un rob: "Adeca eu Odor Frentu, ungur si impreuna cu femeia mea Calara, adeverim cu acest zapis al nostru in cinstita mana a a dumneaei cucoana Anica Roset Baneasa, percum sa se stie ca avand dorire mare ca sa se boteze si sa mearga dupa un Ion Bogos rob a dumneaei cucoanei Anicai (...) si-am cerut voie de la noi ca dupa botez si maritis si sa nu aiba a avea vreo suparare de la noi si au cerurt acest zapis. Pe carele eu dau acest zapis ca sa fie derapta roaba cucoanei Anicai atat cat si cati copii va face fata mea cu Ion Bogos si copiii lor de copii iar toti robi ai dumneaei sa fie ci tot neamul dumnealor..."
O zicatoare populara spunea: "Nici salca nu e pom, / Nici tiganul nu e om!"

Calatorii straini despre tigani
O alta spunea: "Feciorul de roman sa ia o tiganca, ferit-a Dumnezeu, tiganul nu-i privit de roman ca om. Nu cumva sa fie de alta lege, ca necinseteste neamul si painea fiilor lor o dau cainilor". Calatorii straini ilustreaza aceeasi stare de fapt. L. Toppeltinus arata ca lumea ii evita pe tigani, nu-i saluta, nu le arata niciun respect, iar W. Wilkinson nota: "Cu toate ca tiganii alcatuiesc o parte insemnata a comunitatii, ei sunt priviti cu cel mai mare dispret de catre ceilalti locuitori ca care, intr-adevar, se poarta cu ei putin mai bine dect cu animalele si epitetul insultator de hot sau oricare altul echivalent ar putea fi tolerat mai usor decat acela de tigan".

M. Kogalniceanu isi amintea din copilaria sa din Iasi, despre "fiinte umane cu lanturi la maini si la picioare, cu cercuri de fier in jurul fruntii sau cu zgarda metalica la gat. Biciuri sangeroase si alte pedepse precum infometarea, atarnarea deasupra focului fumegand, regimul de carcera si aruncarea, despuiat fiind, in zapada sau apa inghetata a vreunui rau, acesta este tratamentul aplicat nenorocitului de tigan"66. Marele om politic si de cultura a fost primul roman care a realiza un studiu asupra istoriei tiganilor, ilustrand o stare de fapt ce contrazicea principiile generoase ale miscarilor revolutionare si modernizatoare ale generatiei sale, una de exceptie in istoria romanilor. Gratie eforturilor sale si ale congenerilor sai, tiganii sunt dezrobiti.

Note:

1.
2. N. Djuvara, intre Orient si Occident, Ed. Humanitas, Bucuresti, 1996, p. 385 si urm.
3. Al. Gonta, Satul in Moldova medievala-Institutiile, Ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1986, p. 303
4. M. Block, Moeurs et coutumes des tsiganes, Payot, Paris, 1936, p. 57
5. M. Block, op. cit., p. 37 si I. Chelcea, tiganii din Romania, Bucuresti, 1944, p. 11
6. Al. Gonta, op. cit., p. 304
7. J. Vaillant, Les Romes. Histoire vraie des vrais Bohemiens, Paris, 1857, p. 9 si urm.
8. D. Cantemir, Descrierea Moldovei, ESPLA, Bucuresti, 1956, p. 230-231 si D. Fotino, Istoria generala a Daciei, Ed. Semne, Bucuresti, 2008, p. 341
9. M. Kogalniceanu, Schita despre tigani, trad. Gh. Ghibanescu, Iasi 1908, p. 7
10. M. Olinescu, Mitologie romaneasca, Ed. Minerva, Bucuresti, 1944, p. 101
11. M. Block, op. cit., p. 32-33
12. D. Cantemir, Descrierea Moldovei, p. 297
13. N. Iorga, Istoria romanilor, Ed. Enciclopedica, Bucuresti, 1993, p. 110 si C.C. Giurescu, Istoria romanilor, vol. II, Ed. All, Bucuresti, 2000, p. 388
14. N. Iorga, Locul romanilor in istoria universala, ed. R. Constantinescu, Bucuresti, 1985, p. 128
15. A. Poissoinier, Les esclaves tsiganes dans les Princpautes Danubienes, Payot, Paris, 1866, p. 11
16. A. Gonta, op. cit., p. 315
17. DRH, B, tara Romaneasca, I, Bucuresti, 1966, p. 19-20
18. DRH, B, tara Romaneasca, I, p. 22-25
19. DRH, B, I, p. 32-33
20. E. Hurmuzaki, Documente privitoare la tarile Romane, I/2, Bucuresti, 1890, p. 527
21. V. Costachel, A. Cazacu, Viata feudala in tara Romaneasca si Moldova, Ed. Stiintifica, Bucuresti, 1957, p. 154
22. DRH, A, Moldova, I, Bucuresti, 1957, p. 124-126 si M. Costachescu, Documente moldovenesti inainte de Stefan cel Mare, vol. I, p. 212 si M. Costachescu, Documente de la Stefan cel Mare, Iasi, 1948, p. 11-12
23. Cronica lui Stefan cel Mare, ed. I. Chitimia, Bucuresti, 1942, p. 40, 62 si M. Costachescu, Arderea Targului de Floci si a Ialomitei la 1470, Iasi, 1935, p. 1-2
24. Calatori straini depre tarile romane, II, ed. M. Holban, Ed. Stiintifica si Enciclopedia, Bucuresti, 1970, p. 322
25. A. Gonta, op. cit, p. 316
26. Calatori straini depre tarile romane, I, ed. M. Holban, Ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1968, 112-113
27. Hurmuzaki, XV/1, p. 152
28. A.D. Xenopol, Istoria romanilor din Dacia Traiana, vol. V, Ed. Cartea romaneasca, Bucuresti, 1927, p. 130
29. M. Costin, Opere complete, ed. P.P. Panaitescu, Bucuresti, 1958, p. 61 si N. Iorga, Istoria romanilor prin calatori, Ed. Eminescu, Bucuresti, 1981, p. 162
30. Albina romaneasca, 25 oct. 1847
31. Calatori straini depre tarile romane, II, ed. M. Holban, Ed. Stiintifica si Enciclopedia, Bucuresti, 1970, p. 322
32. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 858
33. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 773
34. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 843
35. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 1167
36. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 157
37. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 424-425
38. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 162
39. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 746-747
40. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 858
41. V. Achim, Istoria tiganilor din Romania, Ed. Enciclopedica, Bucuresti, 1998, p. 78
42. DRH, B, tara Romaneasca, vol. VI, Bucuresti, 1985, p. 73
43. DRH, B, tara Romaneasca ,XXX (1645), Bucuresti, 1998, p. 276
44. DRH, A, Moldova, XII, 1634, Bucuresti, 1974, p. 196
45. DIR, B, tara Romaneasca, IV, Bucuresti, 1952, p. 356
46. DRH, B, tara Romaneasca, XXV, p. 452
47. Calatori straini depre tarile romane, sec. XIX, vol. I, p. 653
48. Calatori straini depre tarile romane, IX, p. 156
49. Calatori straini depre tarile romane, sec. XIX, vol. I, p. 635
50. N. Iorga, Istoria romanilor prin calatori, p. 612 si Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 1264
51. N. Iorga, O gospodarie moldoveneasca la 1777 dupa socotelile cronicarului I.Canta, AARMSI, s.III, Tom VIII, 1927-1928, p. 91-92 si Gh. Ungureanu, Veniturile si cheltuielile unei mari case boieresti din Iasi in anul 1816, in "Studii si articole de istorie", I, 1956, p. 133
52. N. Balcescu, Puterea armata si arta militara la romani, Ed. Militara, Bucuresti, 1990, p. 118
53. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 858 si 941
54. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 149
55. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 382
56. Calatori straini depre tarile romane, III, Ed. Stiintifica, Bucuresti, 1971, p. 183
57. Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 861
58. Calatori straini depre tarile romane, X/1, p. 300 si X/2, p. 1312
59. N. Iorga, Romanii prin calatori, Ed. Casei Scoalelor, Bucuresti, 1929, p. 2
60. Istoria dreptului romanesc, II/1, Bucuresti, 1984, p. 244
61. Istoria Romanului, Societatea culturala - Roman-600, Roman, 1992, p. 59
62. N. Iorga, Documente refritoare la familia Climachi, I, Bucuresti, 1903, p. 483
63. I. Muslea, O. Barlea, Tipologia folclorului. Din raspunsurile la chestionarele lui Hasdeu, Ed. Minerva, Bucuresti, 1970, p. 527
64. E. Sevastos, Literatura populara, vol. I, Ed. Minerva, Bucuresti, 1990, p. 150
65. A. Fraser, tiganii, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2008, p. 70 si Calatori straini depre tarile romane, X/2, p. 158
66. M. Kogalniceanu, Dezrobirea tiganilor, Bucuresti, 1891, p. 14

The Concise Oxford Dictionary of current english, Ed Oxford, p. 1989, p. 517



Ziare.com
Comentarii

Ngm

Am citit un comentariu in care cineva ii trimitea la ei in tara pe tigani si pe unguri...mi se pare corect. Cui nu-i convine sa plece dracu. Vor drepturi ungurii? Dar obligatii nu? Iar tiganii sustin ca nu sunt chiar atat de rai? Auzi valori... Salam. Mi se face greata. Se lauda ca au studii dar nu scriu corect. Tigan-om este cam unul din 100. Restul sunt oameni de la departare. Numiti-ma cum vreti, rasista sau nationalista. Dar imi este sictir sa vad ciori burtoase uitandu-se sfidator, de parca tara asta e a lor. Da, ciorile si ungurii, acas' la voi. Sunteti 2minoritati cu prea multe pretentii, prea obraznici. Nici macar limba noastra nu o vb corect sau refuzati sa faceti lucrul asta, nu ne respectati traditile, cautati mereu sa ne demonstrati ca voi sunteti corecti si nevinovati si noi va asuprim. Cine dracu' va tine aici? Plecati, nu ne suparam.

Postat de: Anonymous, 11 Aprilie 2014 |

TOTUL ESTE ROZ

Haideti sa nu ne mai ascundem dupa deget ca treaba este nasoala.Ma numesc Alex si locuiesc in com. Stefan cel Mare ,jud.Bacau.Dupa inundatiile din 2004 un intreg sat de tigani din Gura Vaii jud. Bacau s-au mutat pe teritoriul comunei noastre pe un teren agricol ocupandu-l abuziv(s-au ridicat casele cum ies ciupercile dupa ploaie ,fara acte ,fara a se consulta cu proprietarii in prealabil,doar cateva familii au cumparat terenul legal la inceput,restul au facut acte dupa)proprietarii de teren s-au trezit cu casele pe terenul lor fara nici o intelegere si au cedat pamanturile la preturi de nimic.Comunitatea aceasta de tigani se ocupa in foarte mare masura numai cu furturi(un nr de aprox. 1600 persoane) vecinii care au terenuri sau case in zona sunt innebuniti, nu mai stiu ce sa faca.Ceea ce va scriu aici sunt cazuri reale si se poate verifica. O casa din zona a fost sparta de 14 ori in decurs de cativa ani,animalele sunt lasate libere sa pasca pe tot campul cultivat,se fura de pe camp,se fura de pe platforma Rafo,ChimCOMPLEX Borzesti,din gradinile oamenilor,intra tiganii in gradina ca in supermarket . Un atelier de tamplarie din zona a fost lasat fara curent deoarece tiganii au sapat in zona dupa cabluri dezafectate si au avariat bransamentul trifazic.La postul de politie din localitate sunt 200 de dosare penale deschise ,sa fiu bine inteles in comuna noastra se fura si inainte de venirea tiganilor, dar finut,dar astia fac numai nebunii nu au lege,bun simt .In luna decembrie anul trecut o batrana a fost omorata in casa, de un tigan din zona, pe care il luase la munca cu ziua. Un caz asemanator sa intamplat si in urma cu catva ani in satul Radeana faptasii fiind tot tigani.Sunt n.. lucruri de spus dar ma opresc aici.Nu vreau sa instig la ura rasiala, dar pentru toti cei care cred ca tiganii sunt discriminati fara motiv ii rog sa se mute in acest cartier tiganesc si sa vada cam ce se petrece,nu cred ca rezista mai mult de cateva zile in zona.Romanii au ajuns sa fie discriminati in toata Europa din cauza tiganilor ,sunt o gramada de articole in presa straina cu referire la romani(tigani).Cititi si articolele in care se arata ce se intampla cu tiganii in tarile asa zis dezvoltate in Evul Mediu(ce sa intamplat in Romania ii parfum).Sanatate si numai bine pentru toate natiile.P.S SUNT SI TIGANI ROMANIZATI HARNICI SI CU BUN SIMT, DAR CRED CA PROCENTUL ESTE MULT PREA MIC.

Postat de: Anonymous, 02 Aprilie 2014 |

nimeni nu va scapa de judecata lui DUMNEZEU

Iisus ne-a spus că cea mai mare poruncă este să-L iubim pe Dumnezeu din toate puterile noastre si pe aproapele nostru la fel cum ne iubim pe noi: “Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau, cu toata inima ta, cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau. Aceasta este marea si intaia porunca. Iar a doua, la fel ca aceasta: Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti “(Mt.22:37-39).

Dar oare cine este aproapele nostru? Toti oamenii! Nu contează culoarea pielii, religia, nationalitatea; toti avem în noi chipul lui Dumnezeu, si de aceea trebuie să trăim în bună întelegere, ajutându-ne atunci când cineva se află în strâmtorare.

De altfel Domnul Iisus ne porunceste: “toate câte voiti să vă facă vouă oamenii, asemenea si voi faceti lor, că aceasta este Legea si proorocii”(Mt.7:12).

Postat de: Anonymous, 31 Martie 2014 |

dupa cum judecati asa veti fi judecati!

Unul dintre ei, învăţător de Lege, ispitindu-L pe Iisus, L-a întrebat:
36. Învăţătorule, care poruncă este mai mare în Lege?
37. El i-a răspuns: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău.
38. Aceasta este marea şi întâia poruncă.
39. Iar a doua, la fel ca aceasta: Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.
40. În aceste două porunci se cuprind toată Legea şi proorocii.

Postat de: Anonymous, 31 Martie 2014 |

un tigan de rand

Un popor cu o istorie tulbure,un popor nestiutor de carte,dar care vreme de 1000 de ani persecutat de toate popoarele lumii,a reusit sa-si pastreze limba,obiceiul si portul. Nu acelasi lucru se poate spune despre romani,care in 106 au fost cuceriti de romani,si in 170 de ani au pierdut limba dacilor,si mai ales ca au in istorie o gaura de 1000 de ani.de la retragerea aureliana in 276, si pana la batalia de la posada.

Postat de: Anonymous, 23 Martie 2014 |

Eu

cred ca tu esti ungur. Sezi jos si iocul mic cu minciunile pe care nu le crede nimeni

Postat de: Anonymous, 03 Aprilie 2014 |

sunt tigan si ma mandresc

tigani fura ca sa manance dar voi romani furati destinul tinerilor si painea de zi cu zi a copiilor

Postat de: Anonymous, 14 Martie 2014 |

Dacul-dd

Fiecare om e cum l-a lasat Dumnezeu.Dar ar trebuii ca tziganii sa ceara recunoasterea ca cetateni ai Indiei, adica sa aibe dubla cetatenie.Atunci ar fi mai respectati si probabil vor primi si ajutoare de la statul indian.Acum sunt oamenii nimanui.

Postat de: Anonymous, 14 Aprilie 2014 |

Tot din Biblie- este porunca:

Tot din Biblie- este porunca: fiecare om sa-si agoniseasca traiul cu sudoarea fruntii- MUNCIND- nu furand. De ce la tigani primul impuls este sa fure si nu sa munceasca? Tiganii au fost respinsi, ostracizaci, condamnati si tratati ca niste "ciumati" , nu din cauza culorii pielii, ci, strict, din cauza modului lor de trai- parazitar: sa furi din munca altuia, daca nu pe cale "pasnica", atunci cu violenta (recte: crima). La ei, modul de viata normal este furtul, la romani, este "accidental". Asa ca, sunt vinovati, si trag consecintele din cauza felului in care abordeaza relatiile cu alte grupuri etnice, sociale, refuza cu incapatanare integrarea in societatea in cre traiesc, respingand regulile, legile acesteia, dar avand pretentia ca majoritatea sa-i accepte nedonditionat asa cum sunt, cu propriile legi si cutume care contravin flagrant majoritatii. Oriunde merg creeaza probleme, in masa, ca si etnie, ca si populatie. Este adevarat, sunt, din pacate putini care-si schimba felul de viata, urmeaza scoli, aleg o meserie, si de cele mai multe ori exceleza in domeniul de activitate pe care si l-au ales. Sunt o etnie exrtrem de talentata in domeniul "artistic" - sunt foarte buni muzicieni, sunt foarte inteligenti, dar din pacate refuza sa-si "dezvolte" aceste calitati, prin munca, ca restul omenirii. De aici vine respingerea majoritatii, si nu din cauza rasiala, ci din cauza comportamentului "legiferat" de ei insisi (populatia "rroma"). Asa ca, acest comentariu, caruia ii raspund aici, ar trabui sa sune cama sa : "tiganii MUNCESC (nu ca FURA) ca sa manance...."

Postat de: Anonymous, 03 Aprilie 2014 |

un tigan mandru

bravo !!! c am asta fac Romanii se fura unu pe altu pana ce numai ramane nimic , dupa care da vina pe tigan, ungur , turc etc si el da din umeri ))))

Postat de: Anonymous, 20 Martie 2014 |

Tigania din Romania

Un articol bun, mult superior mizeriilor pe care le promoveaza zilnic hISTORIA.

Postat de: Anonymous, 14 Martie 2014 |

..

Nu mi se par a fi articole mizerabile în rest. E adevărat nu m.am abonat decât de scurtă vreme dar din ce vad sunt texte informative relativ bine documentate .. Ce te determină sa spui asta? Mai jos cineva menționează referința la oxford dictionary dar acest lucru nu mi se pare o eroare capitală întrucât intr.o dezbatere de așa natură este bine să privești si contextul european, pentru ca pana la urmă asta ne invrajbeste chiar mai tare decât acțiunile într-adevăr antisociale ale celor de etnie rromă (ma refer aici la opinia publică din vestul europei legata de români si romi; nu voi intra in detalii pentru ca este clar la ce mă refer).

Postat de: Anonymous, 20 Martie 2014 |

!

"Dragi" tigani si unguri: daca nu va simtiti comod in tara MEA si a celorlalti ROMANI de ce dracu nu plecati? In India, Ungaria sau unde credeti voi ca va este bine. Ah, si cand ajungeti in alte tari nu uitati: nu sunteti romani, sunteti rromi, tigani, ciori. Daca neamul vostru spurcat s-a civilizat cu sustineti voi de ce nu va mai suporta majoritatea romanilor? Exceptile civilizate din neamul vostru confirma regula. Iar secuii? Autonomie? Mars la voi in tara daca vreti autonomie. Sunt rasista? DA! Daca spun despre francezi ca sunt buni bucatari nu-i o problema, daca spun ca tiganii sunt hoti este? Mars in Tigania! Nu exista? Atunci taci! Romania e a romanilor!!!

Postat de: Anonymous, 13 Martie 2014 |

!

sunt de acord cu tine

Postat de: Anonymous, 23 Martie 2014 |

un handicapat mental

esti un LUP handicapat

Postat de: Anonymous, 21 Martie 2014 |

răspuns

"Dragă" Anonymous: eşti de un primitivism rar.

Postat de: Anonymous, 20 Martie 2014 |

Important

Santem 2 tineri de etnie roma(tigani) care santem in germania cu 5 fete romance si santem f mandrii de ce facem!!!

Postat de: Anonymous, 21 Februarie 2014 |

RE: Important

Sa va fie rusine, nespalatiilor, ca ne faceti tara de ras! ROMANIA E FRUMOASA, dar fara ciori ca voi si maidanezi!

Sti ce imi doresc, eu ca ROMANCA? Imi doresc ca voi, tiganii, sa dispareti de pe suprafata pamantului, sau cel putin a tarii mele! O veni si ziua aia, poate se gaseste vre-un presedinte sa faca pe Ceausescu sau Hitler. Tot astept minunea.

Dar, in ochii mei si a multor alti ROMANI...voi tiganii sunteti suboameni, ce nu merita drepturi, ce nu merita sa mai traiasca pe pamantul ROMANESC. V-am oferit o tara, un buletin si drepturi. Voi ne-ati murtarit si imbolnavit tara, si obrazul in fata unei lumi intregi.
Rugati-va sa nu candidez la presedentie...pentru ca asta ar insemna sfarsitul vostru.

Postat de: Anonymous, 20 Martie 2014 |

draga mea Romanca

Sunt un Tigan nascut.,crescut si scolat in ROMANIA si sunt mindru de asta dar...daca Ceausescu extrada pe toti tiganii din tara in 1970 cum era vorba...Romania raminea fara cultura,adica:-cei mai mari lautari ai tarii au fost tigani,cei mai mari interpreti de muzica(solisti)erau tigani,pina si in zilele noastre tot ei detin suprematia la acest capitol si ca atare iti voi enumera doar vreo citiva dintre ei:-Sile Dinicu,Florin Salam,Adi Minune,Vali Vijelie,Minodora,Viorica din Clejani etc...si culmea nu se stie si nu s-a auzit pina acuma de niciunul dintre cei de dinainte si nici de cei din zilele noastre ca ar fi murit de Sifilis precum alti Romani vestiti si cunoscuti ai neamului...Nu trebuie sa-i amestecam si sa-i punem pe toti in aceeasi oala pt ca am vazut si Romani de nu-ti vine sa le iei un mar din mina,sa nu mai vorbim de inculti si analfabeti si asa mai departe...Eu de exemplu am terminat facultatea de medicina la Babes Bolyai din Cluj si am fost sef de promotie si ce am realizat in tara???...Nimic!!!!....doar datorita faptului ca eram Tigan,asa ca acum sunt intr-o tara unde nu-mi zice nimeni... Tiganu....sau Cioara sau cum ne mai zice-ti voi si pot sa-ti spun ca sunt foarte apreciat pt meseria si cunostintele mele in meseria pe care o prectic!Sunt foarte curios ce studii aveti d-voastra de va permite-ti sa vorbiti in asa hal...Apropo in tara unde sunt acuma penitenciarele sunt pline de Romani NU de Tigani,asa ca murdaria si boala de care vorbi-ti sunt chiar din rasa d-voastra.Nu doresc sa jignesc pe nimeni si nu sunt RASIST dar,la urma urmei toti suntem nascuti in aceeasi TARA si tot ROMANI ne numim cu toate greselile si defectele pe care le avem cu totii!EU va Iubesc pe toti asa cum sunte-ti...cu respect....

Postat de: Anonymous, 03 Aprilie 2014 |

Cioara!

N-ai realizat nimic aici pentru ca in conditiile in care spui c-ai terminat o facultate, nu stii nici macar sa scrii corect. Remarc doar cateva:" facultatea de medicina" - se scrie cu majuscule la inceput," zice-ti";" permite-ti"; "sunte-ti";
In afara de asta, criteriile tale de valoare in ceea ce priveste "Interpretii" Florin Salam,Adi Minune,Vali Vijelie,Minodora,Viorica din Clejani etc, ne arata clar cam ce-ai ascultat sau ce-ai citit tu. Cum naiba sa te dai pe mana unui doctor tigan care asculta parasutele astea?! Faptul ca faci o aluzie obraznica (specifica rasei tale) la presupusa boala de care a suferit un mare roman dovedeste inca odata cat esti de retardat. Spui ca de-ai vostri n-au facut sifilis! Pai are si sifilisul mandria lui... Pe de alta parte, cui ii pasa de ce boala mai crapa cate vreunul de-ai vostri in mizeria din palatul lui? Chiar daca ne-am nascut in aceeasi tara, nu suntem toti romani! Voi sunteti si veti ramane tigani! N-ai decat sa fii mandru de asta dar in alta tara care inca nu va cunoaste destul. Fericeste-i pe altii cu cunostintele tale si lasa-ne pe noi sa fim tratati de catre oricine altcineva, numai de tigani nu.

Postat de: Anonymous, 03 Aprilie 2014 |

haida-de

ba te rugam sa candidezi, frumoaso, ca sa ne mai distram un pic :))))
Atunci cand toti romanii vor fi cinstiti, cand nu o sa mai fure unul, noi ne caram.

Postat de: Anonymous, 02 Aprilie 2014 |

Cum m-am oprit eu din a citi articolul

Deși am vrut să-l citesc, sincer mi-am dorit. Doar că asta m-a oprit: ”Pentru a defini etnonimul "tigan" apelam la prestigiosul "Oxford Dictionary" si aflam ca "gipsy" (termenul folosit de englezi) este "member of a wandering race (called by themselves Rommany) of Hindu origin with dark skin and hair, living by basket-making, horse-dealing, fortune telling etc." ”.
Să citesc că pentru a defini un cuvânt românesc trebuie să merg la Oxford Dictionary într-un articol ce se vrea totuși serios e cel puțin neplăcut. Mai bine citesc Libertatea, ăia au articole prost traduse din Daily Mail & co., dar măcar n-au pretenții.

Postat de: Anonymous, 07 Februarie 2014 |

..si inca ceva...

..hai voi tiganilor de la Historia...care va ziceti...secui...hai, bagati cenzura la forum...la ce am scris mai sus.

Postat de: Anonymous, 05 Februarie 2014 |

....tiganii sunt stramostii ungurilor..

..sunt veniti in Europa impreuna...tovarasi de calatorie.. ;)...probabil din cauza asta prin anii '90 secuii care mergeau in Ungaria li se zicea ca sunt tigani unguri...astia de la budapesta intre timp i-au mai spalat austriecii.

Postat de: Anonymous, 05 Februarie 2014 |

Valahi = tigani indo-europeni

Gresit,''tigane latinzat'' (valah) ,romii sunt stramosii vostri,pentru ca ei sunt '' dravidieni '' (rasa intermedia intre albi si negri). Migrarea s-a facut din Africa,nu din Europa. Voi sunteti mai apropiati decat tiganii,pentru ca sunteti de acelasi neam si vorbiti o limba indo-eruopeana. Maghiarii nu sunt indo-europeni,ci sunt ugrici '' turco-altaici''.

Postat de: Anonymous, 10 Februarie 2014 |

romi sau ţigani ?

Nu a-ţi vrea să aveţi de-a face cu aceste minunate creaturi din Babadag . Unii spuneţi că s-au mai civilizat. Pe naiba !!!

Postat de: Anonymous, 05 Februarie 2014 |

....numai bozgori pe forumul asta...

...cum naiba sa nu fie, cand revista e finantata de aia care fumeaza etnobotanice pe la Amsterdam si pe urma vin sa ceara autonomie pe aici...Pai la cati tigani are Ungaria...ma mir ca mai vorbesc ungureste.
Cat despre populatia din harghita si covasna care in proportie de 90% sunt faraoni...aia cica-s secui... :))

Postat de: Anonymous, 05 Februarie 2014 |

majoritarii din romania in minoritate

in 20 de ani Romania isi v-a merita numele pe deplin. s-ar pute sa I se puna mai un R in fata.RROMANIA..sa traiasca rromii din rromania! si minoritarii de romani si unguri si etc.

Postat de: Anonymous, 03 Februarie 2014 |

Gipsy

Doamne Ajuta!,sunt TIGAN,iar pt. acest site sunt GIPSY.
Domnilor,consider ca delincventa nu are culoare,nu are limite,nu apartine strict unei anumite etnii,minoritati etc.Deci,delincventa devine comoda si la indemana oricui pe acest pamant,mai ales acolo unde prejudecatile isi au ca scop,generalizarea in mod VOIT,cosmetizand cu buna stiinta toooot ce este legat de acel grup,minoritate sau etnie.
Din pacate,romanii au cam uitat sa se iubeasca pe el INSESI,dar mai ales sa mai aibe ochi pt cei din jur.
Dupa 89,am importat in Romania ORTODOXA,pacatele altora, modul lor de a se imbraca,de a manca,de a gandi .Ceea ce ma deranjeaza,...si o spun cu durere-n suflet,acel mod de a gandi superficial,comod,de a arunca mereu vina pe o anumita etnie,atunci cand tara o ia la vale,politic,economic,in invatamant,in sanatate,peste tot si la orice nivel,acolo tiganii sunt de vina...De ce romanii au acceptat sa importe o astfel de mentalitate???o mentalitate straina acestui popor ortodox!
Tocmai eu TIGAN,imi fac timp sa gandesc sa caut un motiv (in tavalugul asta in care ne aflam TOTI)de a-i motiva pe acei romani(anumiti romani),care toooot arunca vina pe tigani.
Pai situatia in care a ajuns Romania,au creat-o tiganii?
Neinvatatura din invatamant,au creat-o tiganii?
Datoriile externe provocate (pt indatorarea Romaniei)cu buna stiinta,au provocat-o tiganii?
Aducerea criminalilor economici in Tara Romaneasca ,tiganii sunt raspunzatori?
Economia,sanatatea,Rosia Montana,(lista ar continua in ani ,cat nr,de parlamentari RAUVOITORI ostili propriului popor),tiganii,sunt de vina?
Nu imi plac manelele.dar nici macar manelistii nu sunt de vina,pt ca intr-o tara in care comanda DEBANDADA,inca din fruntea tarii,manelistii nu sunt altceva decat simpli negustori,facand bani pe cultura sau incultura fiecarui individ de pe teritoriul mioritic strabun.
In cazul asta ,ce-ar insemna ca tot globul sa spuna ca tiganii sunt de vina pt criza mondiala provocata.
Tiganii i-au trimis pe militari romani in Afganistan,Iraq,fiind carne tun pt comoditatile celor care ne-au furat tara de sub picioare,chiar si in acest moment in care noi ne motivam gandirea ,mai mult sau mai putin egoista.
Nu sunt de acord cu ACEI tigani,dar nici cu ACEI romani,africani,coreeni,guatemalezi,etc.
E absurd sa generalizez.E daunator modului sanatos de a gandi,mai ales daca nu este acompaniat si de bun simt.
Eu intotdeauna incerc sa convertesc pe altii prin comportament,cultura,chiar si printr-un simplu zambet
,tocmai pt ca eu TIGAN sunt privit si aratat cu degetul din toate partile.
Ce sa fac....daca asta imi este crucea,....frate roman...unul dintre noi ,macar trebuie sa-l intelega pe celalalt.Ce-ar insemna daca nici macar unul dintre noi n-ar gandi renunta la egoism???
Sper din tot sufletul ,ca Romania cu bune si rele,sa SUPRAVIETUIASCA,indiferent de certurile dintre noi.Pt ca altfel,zidurile nu vor mai rasuna a HORA,DOINA,NICI MACAR A MANELE IEFTINE PE LA COLT DE STRADA.Dusmanii Romaniei nu sunt tiganii,ci aia care ne tooot conditioneaza prin mancare,apa,aer,politica,numai si numai ca sa cedam RELIGIOS.
Adevarata radacina a acestui popor milenar ORTODOX,trebuie sa ramana asa cum ne-au lasat-o sfintii inaintasi.Tocmai de aceea s-a importat rasismul in Romania,pt a ne indeparta de Ortodoxie,de Dumnezeu care a tinut pamantul asta curat,neatins de pacat.Ce Doamne iarta-ma ...sa ajunga un tigan sa va spuna toate astea?
Citisem undeva pe un site,cum ca tiganii fac multi copii.Da,asa este,pt simplu fapt ca romanii nu fac mai multi decat ei.
Cineva de sus ,vrea ca romanul sa-si indrepte mintea spre statistici,timp in care adevaratii criminali ai Romaniei ne mai dau cate-o lege,in care romanii sa se simta conditionati sa plece in vest,acolo unde copiii lor vor trece la catolici,sunt botezati in ecumenism,cu nume autohtone.Ce-ar insemna acum sa generalizez si eu sa spun ca toti romanii isi cauta identitatea mult ravnita prin Italia,Spania.Cunosc romani care isi imbraca copiii in training in culorile tarii respective,iar la seratari in cadrul scolii canta mai tare imnul tarii respective pt a arata strainilor cat de mult s-au inserit in sistemul lor pagan.
Fiul meu continua sa aibe probleme pt faptul ca nu vrea sa faca ora de religie,sau sa intoneze imnul lor,care n-are NICI-O LEGATURA cu tara in care s-a nascut .Cei care continua sa-si arate supunerea si umilinta pt a obtine cetatenia tarii rspective,VORBESTE URAT DE ROMANIA,stiind clar ca pe copilul meu IL IRITA.
Vestul are nevoie de a repopula pamantul lor sterp,avand o mare nevoie de nr.de nasteri in crestere.Strainii cand vad astfe de romani(daca as putea sa-i numesc asa),cred si au tot interesul sa creada ca romanii n-au istorie,cultura,religie,identitate intr-un cuvant,vazand ardoarea asta pt obtinerea cetateniei respective.Asa fac si ucrainienii,rusii,moldovenii,cu cetatenie ROMANA,pass.romanesc,obtinut in Romania.Aici tot tiganii sunt de vina?asist
Pe multi ii deranjeaza faptul ca Hristos nu e rasist.
Rugati-va la Dumnezeu,(cat mai avem posibilitatea) sa mai stea cu noi la masa ,indiferent de rasa.
O sa ne dorim cu toti,sa ne mai bata Hristos la usa sufleresuetelor noastre,dar imi este tare teama,ca vom deveni surzi si muti,prin urechile si ochii copiilor nostri...Doamne Ajuta TUTUROR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Postat de: Anonymous, 29 Ianuarie 2014 |

exact

Nu conteaza culoarea pielii sau altceva, pentru ca oricum toti au acelasi pret si valoare in ochii LUI DUMNEZEU. Conteaza sufletul omului.

Postat de: Anonymous, 31 Martie 2014 |

las.o moarta

Mai dute dracu cu tot cu cristos.ul matii dle gipsy, știi sa o dai cotita frumos și o arunci ca și când ați fi una cu noi ba chiar afunzi neamul Romanesc și ieșiți voi în evidență, săracii de voi...Cei persecutați. ..nu va moare rasa odată pt totdeauna?

Postat de: Anonymous, 21 Martie 2014 |

BRAVO Dl. Gipsy

nu am comentat niciodata pe site-ul asta indiferent daca au fost comentarii care m-au deranjat sau nu, dar acum, nu am rezistat dorintei de a va felicita pt ce ati scris mai inainte. si eu am observat aceleas probleme pe care dvs le-ati enumerat. Iisus Hristos spunea un lucru : "iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti", si observ ca multi nu inteleg ca acel "aproape" nu este mama, tata, sora, fratele, sotia, sotul, copii, ci OMUL. el poate fi vecinul, ruda sau strainul pe care il cunosti pt prima data. problema tiganilor (a unora) legata de unele obiceiuri mai putin demne este in primul rand o vina a noastra a majoritarilor. e adevarat ca, kogalniceanu a facut eforturi mari sa-i dezrobeasca, dar cine a incercat sa ii ajute sa se integreze, avand in vedere ca erau in urma cu multe fata de romani sau alte etnii care aveau unele privilegii. de aceia cred eu ca nu trebuie sa mai aratam cu degetul si sa punem mana sa ii ajutam. cu respect un roman.

Postat de: Anonymous, 14 Martie 2014 |

respect pt mesajul de mai sus

respect pt mesajul de mai sus fff bine informat domnul daca fiecare om ar alege sa fie mai educat in cap rromi sau tigani nu ar mai exista acest rasism fara nici un rost rominii sint mult ,mai rai decit tiganii nu stiu cei omenia pe cind tiganii nu vreau sa jignesc pe nimeni dar ar fi bine fiecare saisi vada de ale lor si ma doare sufletul sa vad in istorie acestor fiinte cit au fost de maltratati pacat hai sanatate si numai bine ma opresc aici

Postat de: Anonymous, 13 Martie 2014 |

respect...bravo

respect...bravo

Postat de: Anonymous, 06 Februarie 2014 |

Cum vreti voi

Domnilor,consider ca delincventa nu are culoare,nu are limite,nu apartine strict unei anumite etnii,minoritati etc.Deci,delincventa devine comoda si la indemana oricui pe acest pamant,mai ales acolo unde prejudecatile isi au ca scop,generalizarea in mod VOIT,cosmetizand cu buna stiinta toooot ce este legat de acel grup,minoritate sau etnie.
Din pacate,romanii au cam uitat sa se iubeasca pe el INSESI,dar mai ales sa mai aibe ochi pt cei din jur.
Dupa 89,am importat in Romania ORTODOXA,pacatele altora, modul lor de a se imbraca,de a manca,de a gandi .Ceea ce ma deranjeaza,...si o spun cu durere-n suflet,acel mod de a gandi superficial,comod,de a arunca mereu vina pe o anumita etnie,atunci cand tara o ia la vale,politic,economic,in invatamant,in sanatate,peste tot si la orice nivel,acolo tiganii sunt de vina...De ce romanii au acceptat sa importe o astfel de mentalitate???o mentalitate straina acestui popor ortodox!
Tocmai eu TIGAN,imi fac timp sa gandesc sa caut un motiv (in tavalugul asta in care ne aflam TOTI)de a-i motiva pe acei romani(anumiti romani),care toooot arunca vina pe tigani.
Pai situatia in care a ajuns Romania,au creat-o tiganii?
Neinvatatura din invatamant,au creat-o tiganii?
Datoriile externe provocate (pt indatorarea Romaniei)cu buna stiinta,au provocat-o tiganii?
Aducerea criminalilor economici in Tara Romaneasca ,tiganii sunt raspunzatori?
Economia,sanatatea,Rosia Montana,(lista ar continua in ani ,cat nr,de parlamentari RAUVOITORI ostili propriului popor),tiganii,sunt de vina?
Nu imi plac manelele.dar nici macar manelistii nu sunt de vina,pt ca intr-o tara in care comanda DEBANDADA,inca din fruntea tarii,manelistii nu sunt altceva decat simpli negustori,facand bani pe cultura sau incultura fiecarui individ de pe teritoriul mioritic strabun.
In cazul asta ,ce-ar insemna ca tot globul sa spuna ca tiganii sunt de vina pt criza mondiala provocata.
Tiganii i-au trimis pe militari romani in Afganistan,Iraq,fiind carne tun pt comoditatile celor care ne-au furat tara de sub picioare,chiar si in acest moment in care noi ne motivam gandirea ,mai mult sau mai putin egoista.
Nu sunt de acord cu ACEI tigani,dar nici cu ACEI romani,africani,coreeni,guatemalezi,etc.
E absurd sa generalizez.E daunator modului sanatos de a gandi,mai ales daca nu este acompaniat si de bun simt.
Eu intotdeauna incerc sa convertesc pe altii prin comportament,cultura,chiar si printr-un simplu zambet
,tocmai pt ca eu TIGAN sunt privit si aratat cu degetul din toate partile.
Ce sa fac....daca asta imi este crucea,....frate roman...unul dintre noi ,macar trebuie sa-l intelega pe celalalt.Ce-ar insemna daca nici macar unul dintre noi n-ar gandi renunta la egoism???
Sper din tot sufletul ,ca Romania cu bune si rele,sa SUPRAVIETUIASCA,indiferent de certurile dintre noi.Pt ca altfel,zidurile nu vor mai rasuna a HORA,DOINA,NICI MACAR A MANELE IEFTINE PE LA COLT DE STRADA.Dusmanii Romaniei nu sunt tiganii,ci aia care ne tooot conditioneaza prin mancare,apa,aer,politica,numai si numai ca sa cedam RELIGIOS.
Adevarata radacina a acestui popor milenar ORTODOX,trebuie sa ramana asa cum ne-au lasat-o sfintii inaintasi.Tocmai de aceea s-a importat rasismul in Romania,pt a ne indeparta de Ortodoxie,de Dumnezeu care a tinut pamantul asta curat,neatins de pacat.Ce Doamne iarta-ma ...sa ajunga un tigan sa va spuna toate astea?
O sa ne dorim cu toti,sa ne mai bata Hristos la usa sufletelor noastre,dar imi este tare teama,ca vom deveni surzi si muti,prin urechile si ochii copiilor nostri...Doamne Ajuta TUTUROR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Postat de: Anonymous, 29 Ianuarie 2014 |

fost politist

Cunosc foarte bine etnia rroma, dupa o munca operattiva de peste 33 ani. Am putut sa observ ca etnia mai ales dupa 1989 sunt intr-o evolutie. Spun, dupa, pentru ca pana atunci au fost o paria.S-a facut linie de munca tigani la nivel national, au fost recenzati de org.de militie existand registru tigani, fiind recenzati inclusiv copiii. Nu puteau accede la functii si structuri datorita etniei. Daca erai in relatii amicale cu cei de caracter din etnie, erai izolat de colegi. Cunosc tigani care isi dau copiii la scoli, tineri cu facultate, tineri care se ocupa cu comertul legal. Au locuinte care nu se deosebesc de cele ale romanilor si salubre.Oameni organizati, care isi chivernisesc banii ... Probleme mai delicate sunt cu tiganii corturari, care nu isi dau copiii la scoala decat intr-un procent mic, iar femeile acestora practica cersetoria.Dar si aici nu poate fi incriminata intreaga etnie. Putem sa discutam, daca vreti, ca din randul etniei rrome exista un procent mai mare de delicventi decat la romani, dar de aici si pana a spune ca tiganii sunt hoti, puturosi etc. e o cale lunga.Am cunoscut oameni din etnie de caracter. Nu poti judeca o etnie, ci indivizi .Am ramas oripilat de cata ura si desconsiderare fata de alti semeni. V-ati pus vreodata intrebarea "domnilor judecatori"cum v-ati fi simtit daca v-ati fi nascut tigan si cei de alte etnii v-ar fi privit ca pe un nimeni numai pentru faptul ca aveti o alta culoare a pielii? Sunt total dezolat ca se poate gandi astfel in anul 2014.

Postat de: Anonymous, 25 Ianuarie 2014 |

fost politist

Cunosc foarte bine etnia rroma, dupa o munca operattiva de peste 33 ani. Am putut sa observ ca etnia mai ales dupa 1989 sunt intr-o evolutie. Spun, dupa, pentru ca pana atunci au fost o paria.S-a facut linie de munca tigani la nivel national, au fost recenzati de org.de militie existand registru tigani, fiind recenzati inclusiv copiii. Nu puteau accede la functii si structuri datorita etniei. Daca erai in relatii amicale cu cei de caracter din etnie, erai izolat de colegi. Cunosc tigani care isi dau copiii la scoli, tineri cu facultate, tineri care se ocupa cu comertul legal. Au locuinte care nu se deosebesc de cele ale romanilor si salubre.Oameni organizati, care isi chivernisesc banii ... Probleme mai delicate sunt cu tiganii corturari, care nu isi dau copiii la scoala decat intr-un procent mic, iar femeile acestora practica cersetoria.Dar si aici nu poate fi incriminata intreaga etnie. Putem sa discutam, daca vreti, ca din randul etniei rrome exista un procent mai mare de delicventi decat la romani, dar de aici si pana a spune ca tiganii sunt hoti, puturosi etc. e o cale lunga.Am cunoscut oameni din etnie de caracter. Nu poti judeca o etnie, ci indivizi .Am ramas oripilat de cata ura si desconsiderare fata de alti semeni. V-ati pus vreodata intrebarea "domnilor judecatori"cum v-ati fi simtit daca v-ati fi nascut tigan si cei de alte etnii v-ar fi privit ca pe un nimeni numai pentru faptul ca aveti o alta culoare a pielii? Sunt total dezolat ca se poate gandi astfel in anul 2014.

Postat de: Anonymous, 25 Ianuarie 2014 |

Un cetăţean

Aveţi dreptate. La fel ca şi domnul 75% român, 25% ţigan. Nu e ruşinos să te numeşti ţigan. O zic asta o parte a "elitelor rome", care îi consideră pe ţigani proşti pentru că nu ştiu semnificaţia cuvântului "ţigan" (prostime pentru care sunt vinovaţi românii), ei născându-se direct "romi" puri, nu ţigani. Oamenii de rând nu îşi bat capul cu tot ce se exagerează prin presă şi articole, studii finanţate de ONG-uri. Oamenii ar vrea să trăiască în pace, să aibă ce mânca, şi cât timp se înţeleg, nu interesează pe nimeni nici culoarea pielii, nici religia.

Postat de: Anonymous, 24 Martie 2014 |

țigan românizat

si cu cei care s-au nascut o parte țigan o parte român ce facem? la cum expuneti voi problema , cele 25% de țigan ale mele le-ar cam urî pe cele 75% român tot ale mele, dacă nu , o fac cei din jurul meu care nu m-au acceptat niciodată. pentru români am fost țigan , pentru țigani am fost român , nu stiu limba tiganeasca, am fost exclus din absolut toate cercurile, pe la 28 de ani am reusit sa-mi gasesc o sotie potrivita la fel ca mine jumatate-jumatate care m-a înteles mă iubeste si mă respectă si mi-a daruit două fetițe frumoase si destepte dar înafară de familia mea superbă rămîne aceeași lume rece si ostila, nu avem prieteni pe care sa ne bazăm nu se ,,lipeste,, nimeni de noi desi ne-am dori un grup sa iesim asa cum ies altii dar nu le poti avea pe toate asa ca eu unul am citit comentariile voastre si sunt impartial doar atît am puterea.... să fiu cu ochii pe voi români sau țigani , oameni care trăiți pe pămîntul ăsta hai să ne miscam sa ridicăm odată țara asta că e loc destul pentru toți.mm? ce ziceți?

Postat de: Anonymous, 23 Ianuarie 2014 |

Felicitari pentru "ce fel de oameni suntem .... "

si ceilalti care au sustinut punctul de vedere.

Postat de: Anonymous, 23 Ianuarie 2014 |

Ce fel de neam suntem noi?

Stau şi mă întreb, aşa… ca moldoveanu’ reflexiv, ce fel de popor suntem, am devenit noi. Am stat şi-am citit comentariile la acest articol şi constat că noi, românii, suntem genul de popor care, în majoritatea noastră, nu numai că suntem dispuşi, dar de-abia aşteptăm să masacrăm o altă etnie. Majoritatea noastră, se pare, nu are nici o problemă în a omorî oameni – cel puţin asta pare a-şi dori – numai pentru că s-au născut de alt neam. Ce fel de creştini ortodocşi suntem noi? Răspuns: genul care abia aşteaptă să omoare. Îşi mai aminteşte cineva dintre cei ce se pretind ortodocşi răspunsul dat de Biserică lui Nikifor Phokas? Nu cred. Mi se va spune: majoritatea fură. Ok, dacă a devenit acceptabil ca pedeapsa pentru furt să fie moartea, măcar să omorîm pe oricine fură, judecând de la caz la caz. Răspunsul va fi probabil negativ: ceea ce se doreşte este moartea ţiganilor, pentru că există. Cam cât de civilizată este atitudinea noastră?


Haide să vedem cam care sunt caracterul şi problemele fiecărei etnii: ţiganii fură şi “put”; noi românii, din ce în ce mai legionari, ne dorim să omorîm în întregime un popor, cum am mai încercat pe vremea lui Antonescu. O fi bine? Cine e mai “civilizat” în ecuaţia asta? Nu din cauza “rromilor” ne dispreţuiesc cei dinafară, ori nu NUMAI din cauza lor. Ci şi pentru atitudinea noastră înapoiată. De exemplu: dacă un cetăţean francez de etnie germană comite o infracţiune în Anglia, ori in Spania, ori chiar în Germania, occidentalul nu va gândi, iar jurnalistul occidental nu va scrie “un german” ori “un etnic german” ci “un francez” ori “un cetăţean francez”. Numai pe meleagurile noastre contează etnia şi te tratează lumea diferit în funcţie de culoarea pielii ori limba maternă.


Eu aş accepta un argument de genul: “ungurii vor să ne ia Ardealul, deci trebuie să ne apărăm”. Pare logic, raţional. “Unii dintre cocalarii din românia sunt ţigani, deci trebuie să ne apărăm” nu mai pare deloc logic. Am văzut şi ţigani cu educaţie, iar cocalari de etnie română cât se poate de neaoşă sunt gârlă. Iar argumente de genul “în X ani vor fi mai mult decât noi” nu fac decât să mascheze reala problemă: de ce nu facem noi copii cât trebuie.


Aşa şi pentru informarea ignoranţilor, dintotdeauna, în limba ţigănească, “rrom” a însemnat “om, bărbat care are «rromanipen» – adică spiritul ţigăniei”. La fel cum “gaʒo” înseamnă “om, bărbat care nu are «rromanipen» – adică cineva ce nu-i ţigan”. De aici provine numele de “rrom” pentru “ţigan”. Cuvântul e foarte vechi şi provine de la cuvântul sanskrit “ḍoma”, care însemna “membru al unei caste inferioare, de muzicieni şi dansatori ambulanţi”. À propos, se scrie cu “rr” nu pentru “a se diferenţia de cuvântul «român»”, ci fiindcă în limba lor “rr” e un sunet diferit de “r”, “rr” provenind din seria oclusivelor retroflexe din sanskrită, precum “ḍ”. Astăzi, unii (căldărarii) pronunţă “rr” ca un “r” franţuzesc, alţii ca un “r” retroflex (precum alofona retroflexă a lui “d” din Hindi), alţii ca un “r” mai lung ori nazalizat.


Vedem deci că “rrom” nu are a face cu “român”. Mie personal nu mi-ar plăcea să mi se spună “valah”, mai ales dacă vorbitorul e ungur (parcă aud… “nem olahoknak”…). Deşi termenul de “ţigan” mi se pare destul de neutru, (precum şi “vlah” ori “valah” e în genere neutru), trebuie ţinut seama de context: de regulă cei care insistă asupra cuvântului “ţigan” au intenţii cât se poate de negative la adresa ţiganilor (precum în exemplul de mai sus cu unii unguri care insistă să ne numească “olahok”).

Postat de: Anonymous, 09 Decembrie 2013 |

RASPUNS

Tot stau si ma gandesc de ceva timp, daca mai sant si altii ce gandesc la fel ca mine, dar gasind acest raspunurs, postat de Anonymous.....gasec toate gandurile mele ba chiar mult mai bine asezate in text decat le-asi fi pus eu. Felicitari! Ma bucur ca se mai gasesc si oameni ca Dumneata, jos palaria!

Postat de: Anonymous, 23 Ianuarie 2014 |

tiangane

Originea tiganilor e cunoscuta inca din evul mediu. In India, mai ales in zonele Kandla, Tutticorin, Kakinada si Vizacapatnam, deasemenea pe toata valea Gangelui , traiesc tigani care isi spun tiangane iar indienii le zic baida (un cuvant peiorativ). Mai locuiesc tigani si in Sumatra (Indonezia) pe partea de SE, in stramtoarea Gelasa, numiti tiganii apelor, care locuiesc in case lacustre si sun un pericol real pentru navigatia maritima, acestia practicind pirateria. Fiind comandant de nava si comandind nave sub pavilionul Romaniei in dec.8-9 al sec trecut, am avut ocazia sa iau cunostinta directa cu ei.La bordul navei avind intre membrii de echipaj si cativa tigani de pe la noi, am putut comunica cu ei, mai dificil, dar s-a putut comunica. La Kakinada si Kandla oficialitatile portuare foloseau pe tiganii lor la incarcarea manuala a navelor in general la incarcare de cereale sau stroturi. Si acolo ca si la noi tiganii sunt rau vazuti mai ales din cauza ca nu accepta civilizarea, respectarea legilor, renuntarea la anumite cutume ce le conserva inapoierea. Inainte de Nehru(care a desfiintat castele, le-a interzis), acesti baida erau paria, cei mai de jos locuitori, considerati sub oameni de cei din castele superioare.Li se atribuia muncile cele mai injositoare: manipularea hoiturilor, intretinerea canalizarilor, etc. Cei de pe valea Gangelui sunt caramidari, fac caramizi manual. Paria sunt in India tiangana (netangibilii). Daca atingi unul din ei trebuie sa faci libatii de curatire luni sau ani ptr a te curata si a fi reacceptat in casta de care apartii. Intradevar regimul castelor este interzis, dar supravietuieste in mod tacit. Am fost invitat la clubul castei negustorilor de catre primitorii marfii ce o transportasem din Constanta la Calcuta (ingrasaminte azotat de amoniu), si acestia erau mandrii de casta lor si m-au prezentat sefului politiei din Calcuta, care era fiul unui negustor, deci din casta lor. Mi-au spus ca fiind comandant de nava comerciala sunt de-al lor, de aceea mi-au acordat onoarea de afi invitat la clubul lor. Deci castele inca sunt si tiangana sunt tot paria. Cand acesti tiangana intrau in oras, veneau in grupuri organizate si in capul grupului, unul suna un clopot, ca lumea sa se dea inlaturi din calea lor (intangibili, de!). In porturile Kakinada si Kandla, la bordul navei (incarcarea-descarcarea navei se facea cu barjele, cu nava ancorata la rada) erau adusi 3-400 de baidari, cu baidarese, cu puradei, cu tot neamul lor, si se instalau pe puntea navei, puneau ceaunele pe caramizi si faceau focul pe punte, era un dezastru ptr echipaj, focul deschis fiind un real pericol ptr nava. Putzeau ingrozitor, foloseau drept closet narile lanturilor de ancora, daca nu functiona aerul conditionat, in caldura tropicala de acolo, eram pierduti, operarea navei dura uneori 2-3 saptamani. Inchideam toate hublourile castelului navei, izolam accesul pe puntea duneta ptr a evita patrunderea tianganailor in castel (la furat) si eventuale conflicte cu echipajul navei. In castel acceptam(era obligatie contractuala) si-i dam cabina si hrana unui foreman (sef stivator), indian, persoana stilata, care supraveghea operatiunile prin 5-6 stivatori de-ai lui ce erau persoane dintre muncitori (dar purtau biciul , cravasa si sisul la indemana, lucratorii aveau sisurile cu care taiau ata la sacii de marfa ce se desartau in cala). Am intrebat pe foremani de ce folosesc aceasta metoda de operare si mi-au spus ca trebuie sa le asigure munca, era dispozitie de sus. Deci mentineau aceasta metoda, desi nava se putea opera la cheu cu macarale si docheri profesionisti. India era mare importatoare de ingrasaminte chimice din Romania si mare exportatoare de stroturi si cereale, pe care le descarcam deobicei in Turcia, Italia, Irlanda de Nord si uneori la Constanta. Pe navele Romanesti nu s-au inregistrat conflicte cu acesti tiangana, dar la Kandla, pe o nava mare sovietica, sotia unui ofiter al navei si-a dorit o vizita pe punte printre baidari, fiind cald era in sort, era si blonda si bine facuta, asa ca haitele, au tabarat pe ea, au tras-o intre magazii si au violat-o pana si-a dat duhul. A fost scandal mare, dar cu tianganarii daca nu esti prudent, o patesti. In legatura cu denumirea de rom: in limbile indiei ram, rami, rumi, si probabil si rom dar eu nu am auzit, inseamna domn. Probabil ca la romii de pe la noi le place sa fie domni, ca de tiganie s-o fi saturat. Numai ca chestia asta e 1-0 cu romanii. Cred ei oare ca daca sunt 'domni' sau, ma rog romi, asta o sa-i lanseze la vreun nivel superior de civilizatie? Mai bine ar proceda la o familie planificata, sa aiba puradei atati cat pot hrani si educa cu fortele lor, sa se califice ptr meseriile de actualitate si sa le practice cu simt de raspundere si li s-ar duce faima si i-ar cauta angajatorii sa le dea de munca. Pe timpul 'tovarasilor' aveam la bord persoane de etnie roma, dar nu facea nimeni caz ptrca era profesionisti disciplinati, nu erau prea scoliti dar erau educati, aveam ospatari, marinari (simpli mateloti, unii au ajuns nostromi respectati). Dar au inceput sa ne trimita persoane sa le integram, (cum se impune si acum de UE) si ne-am pricopsit cu bucatari imputiti, care isi faceau nevoile in galeata de gunoi din bucatarie, nu-si faceau baia zilnica si se umpleau de bube. Au trimis marinari care erau pericol la bord nu erau buni de munca, adormeau in picioare, erau scandalagii inraiti. Astia veneau din fondul 'Cioaba', caldarari, ursari. Refuzau sa se subordoneze, paraseau cartul, nu se putea acorda incredere. In India se spune ca sunt veniti din alte parti. Oamenii de stiinta spun ca sunt rudele aborigenilor din Australia si ca sunt mai vechi decat indienii. Cert este ca sunt popor migrator (de la E la W, de regula) al carui ciclu de migrare nu s-a incheiat, fiind mult mai lent decat la popoarele migratoare anterioare. Din zona Indiei i-a miscat in masa spre W navalirile mongolilor, care ii purtau in urma hoardelor ptr diferite munci si ptr a lucra metalele la care se pricepeau: armurarie, rotarie, potcovarie, etc. Mai apoi, atat tatarii cat si turcii, iau folosit la oastea de akan (akangii): invadau teritoriile crestine inaintea sosirii oastei regulate, provocau dezordine, incediau, omorau, faceau populatia pasnica sa fuga. Apoi venea oastea (armata) si definitivau dezastrul. Akangii au disparut din istorie dupa batalia de la Giurgiu, cand Mihai Viteazu i-a spulberat definitiv.

Postat de: Anonymous, 02 Ianuarie 2014 |

Nu cred...

Şi eu pe vremea când eram pilot de aeronave de vânătoare cu motoare reactive m-am întâlnit cu marţieni. Ne-am înţeles foarte bine până când ofiţerul meu navigator, ungur, fiind mai nebun aşa ca toţi ungurii, i-a împuşcat în cap.

Bineînţeles, dacă aveţi, afară de amintiri din copilărie, ceva date bibliografice despre aceşti misterioşi “tiangana” din surse mai serioase – vre-un articol, ceva în vre-o revistă de antropologie, istorie ori geografie umană, ori poate date de la autorităţile vre-unui stat indian care să ateste existenţa acestor “tiangana” înrudiţi cu ţiganii noştri, sunt dispus să mă informez.

Bineînţeles, castele în India sunt, vorba cântecului, “fără număr”. Multe dinte ele sunt caste inferioare, multe sunt caste de Dalit-i (cei “de neatins”, care nu fac parte din sistemul de caste arian propriu-zi şi se ocupă într-adevăr cu munci considerate “impure”). Nu ştim însă care din multele caste de Kshatriya, Vaishya, Shudra ori Dalit-i sunt înrudite cu rromii (Branmini sigur nu-s), dar se presupune că populaţiile din Rajasthan ar fi mai apropiate. Populaţiile din grupul “Dom” (anume Domba din India, Lyiuli-i din Asia Centr., Dom-ii din Orientul Mijlociu şi Lom-ii din Armenia Mare), cu o istorie şi obiceiuri similare cu ale rromilor, au o limbă ce multă vreme a fost considerată înrudită cu limba rromani, dar, se pare după noile cercetări că nu e cu mult mai apropiată de rromani decât alte limbi nord-indiene.

Caste considerate “de neatins” există însă şi în alte părti, de exemplu în Japonia există Burakumin, care sunt la fel de Japonezi ca şi majoritarii Yamato, în Korea există Baekjeong, în Tibet sunt cei numiţi Ragyabpa. Doriţi să sugeraţi cumva că toţi aceştia sunt înrudiţi cu rromii din Europa? Mai mult în Europa de V au existat şi mai există încă grupuri de populaţie cu un mod de viaţă similar cu al rromilor dar care nu sunt rromi, ci se ştie SIGUR că provin din Francezi, Spanioli, Germani, Scoţieni, Irlandezi, după caz (aceştia sunt cagot-ii din Franţa şi Spania; “travellers” în spaţiul Britanic – acest cuvânt din urmă a ajuns însă să îi includă astăzi şi pe “Romanichal”-ii din Anglia care sunt rromi, dar “Irish Travellers” şi “Scottish Travellers” nu sunt rromi; Yeniche în spaţiul german).
de SE şi despre ei se ştie sigur că
Cât despre aşa-numiţii “Sea Gypsies” din Asia, ei nu sunt indo-arieni, ba mai mult, se ştie, în cazul fiecărui grup etnic (pentru că sunt mai multe popoare în discuţie) ce limbă şi origini are. Populaţia numită de englezi “Ceylon Gypsies” ori “Sri Lankan Gypsies” este, într-adevăr indo-ariană (cum e de altfel şi populaţia majoritară Sinhala) dar nu are legătură cu ţiganii noştri. Dacă ştiţi dumneavoastră vre-un articol de antropologie ori lingvistică care să afirme o astfel de legătură vă rog să mă informaţi. Eu ştiam că e deja clar stabilit că toate aceste popoare nu au legătură nici cu rromii şi nici între ele; pur şi simplu englezii au constatat că sunt la baza societăţii şi sunt nomade şi de aceea le-au zis “Gypsies”. Acesta este, ca şi cuvântul “ţigan”, un exonim.

Cât priveşte cuvântul “ţigan”, nu e de origine indo-ariană, ci e din greacă. Coincigenţial, “athinganoi” înseammă “de neatins”, dar ţiganii nu erau în spaţiul bizantin de neatins deoarece bizantinii pur şi simplu nu aveau un astfel de concept în structura lor socială. “Athinganoi” era la un moment dat numele unei secte eretice care nu vroia să fie atinsă. Bizantinii au aplicat, din motive neclare, acest nume ţiganilor. În aploelliniki (limba simplă, demotică), acest cuvânt a evoluat în “atsinganoi”. Ştim sigur-sigur că aceasta e originea cuvântului “ţigan” din limba română deoarece există documente în slavona bisericească în care ţiganii sunt denumiţi “atsigani”. Acest cuvânt nu ar avea de unde să fi fost preluat în slavonă decât din greacă. Ţin să reamintesc – slavona bisericească este, de fapt, bulgara veche. Avem asftel traseul complet al acestul lexem din greaca “hapla” (demotică) în bulgara veche, în română. De asemenea e vrednic de menţionat faptul că limba rromani a evoluat, în mod natural dar distinct de celelalte limbi din N Indiei, care au evoluat şi ele. Imposibil de imaginat că un cuvânt precum “ţigan” ar proveni din rromani (unde nu există) şi că în vre-o limbă nord-indiană ar exista sub forma, atât de apropiată, “tiangana”.

Postat de: Anonymous, 08 Ianuarie 2014 |

esti terminat

omule ai mintea putreda ,iar cultura ta e 0, esti un aiurist si ceea ce spui nici tu nu crezi

Postat de: Anonymous, 23 Ianuarie 2014 |

io cre ca tu esh ala

ba fraere, nu exista rrom ssmd, da numa tzigani

rrom e un nume dat da bazgari ca sa atace romania, esh pros da bubui

Postat de: Anonymous, 23 Martie 2014 |

tiangane

Originea tiganilor e cunoscuta inca din evul mediu. In India, mai ales in zonele Kandla, Tutticorin, Kakinada si Vizacapatnam, deasemenea pe toata valea Gangelui , traiesc tigani care isi spun tiangane iar indienii le zic baida (un cuvant peiorativ). Mai locuiesc tigani si in Sumatra (Indonezia) pe partea de SE, in stramtoarea Gelasa, numiti tiganii apelor, care locuiesc in case lacustre si sun un pericol real pentru navigatia maritima, acestia practicind pirateria. Fiind comandant de nava si comandind nave sub pavilionul Romaniei in dec.8-9 al sec trecut, am avut ocazia sa iau cunostinta directa cu ei.La bordul navei avind intre membrii de echipaj si cativa tigani de pe la noi, am putut comunica cu ei, mai dificil, dar s-a putut comunica. La Kakinada si Kandla oficialitatile portuare foloseau pe tiganii lor la incarcarea manuala a navelor in general la incarcare de cereale sau stroturi. Si acolo ca si la noi tiganii sunt rau vazuti mai ales din cauza ca nu accepta civilizarea, respectarea legilor, renuntarea la anumite cutume ce le conserva inapoierea. Inainte de Nehru(care a desfiintat castele, le-a interzis), acesti baida erau paria, cei mai de jos locuitori, considerati sub oameni de cei din castele superioare.Li se atribuia muncile cele mai injositoare: manipularea hoiturilor, intretinerea canalizarilor, etc. Cei de pe valea Gangelui sunt caramidari, fac caramizi manual. Paria sunt in India tiangana (netangibilii). Daca atingi unul din ei trebuie sa faci libatii de curatire luni sau ani ptr a te curata si a fi reacceptat in casta de care apartii. Intradevar regimul castelor este interzis, dar supravietuieste in mod tacit. Am fost invitat la clubul castei negustorilor de catre primitorii marfii ce o transportasem din Constanta la Calcuta (ingrasaminte azotat de amoniu), si acestia erau mandrii de casta lor si m-au prezentat sefului politiei din Calcuta, care era fiul unui negustor, deci din casta lor. Mi-au spus ca fiind comandant de nava comerciala sunt de-al lor, de aceea mi-au acordat onoarea de afi invitat la clubul lor. Deci castele inca sunt si tiangana sunt tot paria. Cand acesti tiangana intrau in oras, veneau in grupuri organizate si in capul grupului, unul suna un clopot, ca lumea sa se dea inlaturi din calea lor (intangibili, de!). In porturile Kakinada si Kandla, la bordul navei (incarcarea-descarcarea navei se facea cu barjele, cu nava ancorata la rada) erau adusi 3-400 de baidari, cu baidarese, cu puradei, cu tot neamul lor, si se instalau pe puntea navei, puneau ceaunele pe caramizi si faceau focul pe punte, era un dezastru ptr echipaj, focul deschis fiind un real pericol ptr nava. Putzeau ingrozitor, foloseau drept closet narile lanturilor de ancora, daca nu functiona aerul conditionat, in caldura tropicala de acolo, eram pierduti, operarea navei dura uneori 2-3 saptamani. Inchideam toate hublourile castelului navei, izolam accesul pe puntea duneta ptr a evita patrunderea tianganailor in castel (la furat) si eventuale conflicte cu echipajul navei. In castel acceptam(era obligatie contractuala) si-i dam cabina si hrana unui foreman (sef stivator), indian, persoana stilata, care supraveghea operatiunile prin 5-6 stivatori de-ai lui ce erau persoane dintre muncitori (dar purtau biciul , cravasa si sisul la indemana, lucratorii aveau sisurile cu care taiau ata la sacii de marfa ce se desartau in cala). Am intrebat pe foremani de ce folosesc aceasta metoda de operare si mi-au spus ca trebuie sa le asigure munca, era dispozitie de sus. Deci mentineau aceasta metoda, desi nava se putea opera la cheu cu macarale si docheri profesionisti. India era mare importatoare de ingrasaminte chimice din Romania si mare exportatoare de stroturi si cereale, pe care le descarcam deobicei in Turcia, Italia, Irlanda de Nord si uneori la Constanta. Pe navele Romanesti nu s-au inregistrat conflicte cu acesti tiangana, dar la Kandla, pe o nava mare sovietica, sotia unui ofiter al navei si-a dorit o vizita pe punte printre baidari, fiind cald era in sort, era si blonda si bine facuta, asa ca haitele, au tabarat pe ea, au tras-o intre magazii si au violat-o pana si-a dat duhul. A fost scandal mare, dar cu tianganarii daca nu esti prudent, o patesti. In legatura cu denumirea de rom: in limbile indiei ram, rami, rumi, si probabil si rom dar eu nu am auzit, inseamna domn. Probabil ca la romii de pe la noi le place sa fie domni, ca de tiganie s-o fi saturat. Numai ca chestia asta e 1-0 cu romanii. Cred ei oare ca daca sunt 'domni' sau, ma rog romi, asta o sa-i lanseze la vreun nivel superior de civilizatie? Mai bine ar proceda la o familie planificata, sa aiba puradei atati cat pot hrani si educa cu fortele lor, sa se califice ptr meseriile de actualitate si sa le practice cu simt de raspundere si li s-ar duce faima si i-ar cauta angajatorii sa le dea de munca. Pe timpul 'tovarasilor' aveam la bord persoane de etnie roma, dar nu facea nimeni caz ptrca era profesionisti disciplinati, nu erau prea scoliti dar erau educati, aveam ospatari, marinari (simpli mateloti, unii au ajuns nostromi respectati). Dar au inceput sa ne trimita persoane sa le integram, (cum se impune si acum de UE) si ne-am pricopsit cu bucatari imputiti, care isi faceau nevoile in galeata de gunoi din bucatarie, nu-si faceau baia zilnica si se umpleau de bube. Au trimis marinari care erau pericol la bord nu erau buni de munca, adormeau in picioare, erau scandalagii inraiti. Astia veneau din fondul 'Cioaba', caldarari, ursari. Refuzau sa se subordoneze, paraseau cartul, nu se putea acorda incredere. In India se spune ca sunt veniti din alte parti. Oamenii de stiinta spun ca sunt rudele aborigenilor din Australia si ca sunt mai vechi decat indienii. Cert este ca sunt popor migrator (de la E la W, de regula) al carui ciclu de migrare nu s-a incheiat, fiind mult mai lent decat la popoarele migratoare anterioare. Din zona Indiei i-a miscat in masa spre W navalirile mongolilor, care ii purtau in urma hoardelor ptr diferite munci si ptr a lucra metalele la care se pricepeau: armurarie, rotarie, potcovarie, etc. Mai apoi, atat tatarii cat si turcii, iau folosit la oastea de akan (akangii): invadau teritoriile crestine inaintea sosirii oastei regulate, provocau dezordine, incediau, omorau, faceau populatia pasnica sa fuga. Apoi venea oastea (armata) si definitivau dezastrul. Akangii au disparut din istorie dupa batalia de la Giurgiu, cand Mihai Viteazu i-a spulberat definitiv.

Postat de: Anonymous, 02 Ianuarie 2014 |

felicitari dar puti

Am fost de acord cu toate comentariile dumneavoastra pana am ajuns la partea cu " de ce nu facem noi copii cati trebuie?"
Pai cam cat de cretin trebuie sa fi ca sa nu sti de ce nu facem noi copii " cati trebuie" ?
Pentru ca ne pasa de ei?, pt ca vrem sa le oferim o vista mai buna, pt ca nu vrem sa avem mai multi tampiti care sa cerseasca sau sa fure in asa fel incat daca mai moare cate unul sau mai intra la parnaie bugetul familiei sa nu fie dezechilibrat?
Ai inceput atat de normal incat nu-mi vine sa cred ca poti fi atat de lipsit de cunostiinte si experienta de vista, ca idiot nu as zice, asa ca ma gandesc ca nu existi, paradoxul e prea mare.
Existi? Esti robot? Extraterestru? Un bou oarecare ce a avut o epifanie vreme de 3 fraze dupa care a revenit la normal?
Si chiar daca la inceputul comentariului tau eram OK vreau sa-ti mai atrag atentia asupra unui lucru, negrii, evreii, chinezii, indienii, orice minoritate are varfuri intelectuale si profesionale de netagaduit mai putin una, tiganii nu au nici macar exceptia ce confirma regula. Dar asta-i alta discutie.
Asadar oricat de bine intentionat, crestin, ortodox sau ce kkt mai crezi tu ca esti sa te intrebi de ce nu facem noi "suficienti copii" il face pe unul ce uraste sa posteze comenturi sa te ia la maciuci.
Iti doresc sa faci cate un copil pt fiecare tragere ortodoxa de a ta

Postat de: Anonymous, 18 Decembrie 2013 |

Felicitări pentru gradul de civilizaţie

Nu mă consider mai civilizat decât alţii, dar trebuie să vă felicit pentru modul în care vă exprimaţi, la per-tu cu persoane pe care nu le cunoaşteţi, uzând expresii care trădează cele 12 clase terminate cu brio, de genul “puti”, “kkt” (sic). Eu personal sunt, recunosc, un mare bou, de vreme ce trag speranţe în legătură cu poporul în care m-am născut. Bou sunt probabil şi pentru că am ţeluri în viaţă dincolo de bugetul familial. Bou sunt în fine, de vreme ce îmi imaginez că pot să îmi educ copiii să nu fure oir să omoare indiferent de circumstanţele în care se află.

Din păcate, în România boi ca mine sunt puţini. În România sunt mulţi prea mulţi oameni cu sete de sânge care repede-repede sunt dornici a-şi găsi vinovaţi pentru toate problemele din viaţa lor. Pe mine m-au educat ai mei să nu ucid, decât dacă e vre-un război. De-or veni ungurii (din Ungaria) ori Ruşii, am să-mi pun şi eu problema să iau o armă în mână. Până atunci nu vreau să omor pe nimeni, indiferent dacă e necioplit, needucat, are alte gusturi muzicale ori arhitecturale, are copii mai mulţi decât cred eu că e bine etc. Ce treabă am eu cu viaţa altora? Facă câţi copii or vrea – nu acesta e motivul pentru care există hoţie mai multă în rândul ţiganilor / rromilor. Eu personal am pretenţia, aşa pentru mine însumi, pentru că mă respect, să îi consider pe toţi oamenii oameni, indiferent de etnia lor. În rest, dacă cineva comite vre-o infracţiune să plătească acea persoană – bineînţeles, cu sistemul nostru de justiţie nu prea plăteşte nimeni, dar nu sunt vinovaţi rromii că noi românii nu putem face nici o instituţie a statului să funcţioneze cât de cât.

Cât priveşte copiii noştri, e foarte simplu: putem să nu-i avem şi să trăim mai bine… generaţia noastră; după care, fie ce-o fi, potopul. Bunicii mei de pe tată, ţărani (normali, nu chiaburi), au avut amândoi câte 5-6 fraţi. Toţi oameni dintr-o bucată, gospodari, mucitori, deşi părinţii lor au fost săraci, deşi bunicul a fost orfan de tată.

Cât priveşte intelectualii ţigani sunt de acord, nu au existat. Bineînţeles afară de Barbu Lăutarul. Ori Antonn Pann (care a scris ori măcar aranjat şi popularizat melodia imnului naţional). Ori Babu Constantinescu (filolog, sec. 19). Ori Ion Budai-Deleanu. Ori Fănică Luca. Ori Grigoraș Dinicu. Ori Constantin S. Nicolăescu-Plopșor (arheolog şi folclorist). Ori Ion Voicu. Ori Delia Grigore (filolog). Afară de aceştia şi de alţii pe care nu mi-i mai amintesc acum, nu au fost intelectuali ţigani (asta numai în România).

Iar în privinţa ortodoxiei, bineînţeles, nu scrie nicăieri că trebuie să fie cineva ortodox, dar dacă te crezi ortodox e cam musai să nu fii şi legionar. Din câte am învăţat eu, conform ortodoxiei, omul a fost creat după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu şi DE ACEEA are egală şi infinită demnitate şi valoare. Asta nu poate coexista cu ideea superiorităţii rasiale şi cu dorinţa de a ucide un grup etnic, aşa, otova, pentru că ne enervează. E voie a fi ateu, marxist, nietzschean, postmodernist, evreu, musulman, buddhist, ce vrea fiecare, dar eu am o mare problemă cu cei care vor să fie, în acelaşi timp, legionari şi ortodocşi. Dacă ar putea vreo unul să îmi explice cum se poate aşa struţocămilă aş fi recunoscător.

Postat de: Anonymous, 08 Ianuarie 2014 |

esti varza!!!!!!!!!

traiesti degeaba!!!!!!!! nu ai inteles nimic..................

Postat de: Anonymous, 14 Martie 2014 |

Publică un comentariu nou

Credeţi că achitarea lui Corneliu Zelea Codreanu în 1925 a fost justă?
Te abonezi la Historia şi câştigi
Aboneaza-te la NEWSLETTER
 

HISTORIA, Nr. 146, Martie 2014

HISTORIA, Nr. 146, Martie 2014 -
16 Martie 2014

Tensiunile ce-i înverşunează pe cetăţenii Ucrainei unii împotriva altora reflectă memoria însângerată a unei istorii strivite în îmbrăţişarea sufocantă a marilor puteri. Punctul nevralgic al conştiinţei naţionale ucrainene e legătura foarte strânsă cu Rusia, în urma unei istorii împletite de peste un mileniu încoace. De aceea, după cum remarca istoricul Timothy Garton Ash, „viitorul Ucrainei e mai important pentru identitatea naţională a Rusiei decât viitorul Scoţiei pentru identitatea Angliei”.

Vedeţi mai multe detalii
Realitatea.net

Popular content
Soluţie implementată de Tremend
SATI