Adevărul despre Revoluția din 1989: rolul lui Laszlo Tokes
„Revoluţia romana a început la Timişoara, scânteia fiind aprinsă de curajul unui om, reverendul Laszlo Tokes, un pastor al Bisericii Reformate (Calviniste) şi o parte din minoritatea etnică maghiară”. (1)
„FALS! Revoluţia a început la Iaşi, iar curajul lui Tokes este o invenţie, atitudinea sa – dincolo de legăturile cu spionajul maghiar – fiind exact contrară imaginii proiectate în universităţile americane de Vladimir Tismăneanu, minoritatea maghiară n-a avut nici un rol, violenţele din Timişoara fiind provocate şi întreţinute profesionist de cetăţeni români, în majoritatea lor etnici români” (2) .
Din cele relatate de Alex Mihai Stoenescu, trebuie înţeles că nu Laszlo Tokes a fost „pionul” revoluţiei – merit pe care i-l atribuie o parte din „istoricii” nedocumentați din România. Evenimentele, legate de pastorul protestant, nu s-au petrecut aşa cum le-a descris Tismăneanu – descriere care-l erijează pe Tokes într-un salvator al României şi un erou al revoluţiei.
Trebuie înţeles un lucru esenţial şi anume că: enoriaşii care l-au susţinut în zilele de 15 şi 16 decembrie 1989 erau unii, iar adevăraţii revoluţionari, au fost alţii.
„Tokes [...]nicidecum n-a zis <<veniţi şi staţi să murim împreună pentru democraţie şi libertate. Tokes a încercat să-şi salveze pielea.”
Urmărind cursul evenimentelor petrecute la Timişoara în ziua de 15 decembrie, vom observa că Laszlo Tokes nu numai că nu a îndemnat oamenii la revoluţie, ci chiar i-a rugat să plece – imediat după ce primarul Moţ l-a asigurat că nu va fi evacuat – lucru confirmat şi de Sorin Oprea într-o emisiune difuzată în decembrie 2003 la TVR Timişoara: „Tokes, după câte îmi aduc bine aminte, a ieşit la fereastră şi a spus <<oameni buni plecaţi acasă, totul este în ordine>>, nicidecum n-a îndemnat oamenii la revoluţie. Sau nicidecum n-a zis <<veniţi şi staţi să murim împreună pentru democraţie şi libertate. Tokes a încercat să-şi salveze pielea. Cam aşa s-a întâmplat”.
Preliminariile: ordinul de evacuare a reverendului
Ordinul de intervenţie, pentru evacuarea reverendului, a fost dat de judecătoria Timişoara în urma cererii făcute de Episcopia Reformată Oradea, reprezentată prin episcopul Laszlo Papp, la data de 16 septembrie 1989 - menţionez că Tokes a fost înştiinţat din data de 1 septembrie 1989 asupra faptul că i-a fost retrasă autorizaţia de funcţionare (3) şi că trebuie să părăsească apartamentul - locuinţă de serviciu ocupabilă numai de către preotul care îndeplineşte serviciul religios al comunităţii - până pe data de 15 septembrie 1989.
Din studiul documentelor (4) se observă că refuzul de a părăsi parohia nu a fost pentru Tokes o noutate. Acesta, la începutul activităţii sale de la Braşov şi Dej, în urma unor repetate încălcări disciplinare, a fost radiat din rândul preoţilor datorită refuzului său de a fi mutat la o altă parohie şi timp de 25 de luni a trăit fără ocupaţie (5). Motivul mutării sale de la Timişoara la Sălaj este cât se poate de banal: împotrivirea controlului financiar – împotrivire care i-a adus mutarea disciplinară la o altă parohie.
Mărturia lui Gazda Arpad (6) este esenţială pentru a ne da seama de ceea ce Tokes făcea - încercă să-şi salveze pielea, nicidecum nu lupta împotriva regimului comunist din România – la sfârşitul fiecărei săptămâni: „După ce a refuzat să se mute la Mineu, Tokes n-a mai primit salariu, dar el totuşi ţinea slujba” (7) – un lucru normal din moment ce refuzase mutarea într-o altă parohie, mutare pe care o considera ilegală. Practic, el a dat dovadă de insubordonare faţă de structurile superioare ale Bisericii Reformate. „Comunitatea îl ajuta. De nenumărate ori a fost vizitat de autorităţi. El, în fiecare săptămână după slujbă ţine o informare în care spunea cine a murit, cine a fost botezat, şi, în afară de aceste ştiri normale, el mai spunea că a fost vizitat în data cutare de inspectorul cultelor Teperdel, în data cutare a fost invitat la securitate de maiorul cutare... Puterea lui era tocmai faptul că n-a făcut taină din toate cele ce i se întâmpla” (8).
În urma sentinţei date de judecătoria Timişoara, sentinţa de evacuare, care expira în data de 15 septembrie – după această dată, autorităţile competente puteau trece la evacuare silită, aşa cum au şi făcut -, „în 10 septembrie, la slujbă, Tokes a anunţat asta şi a chemat enoriaşii să fie martori la această evacuare nedreaptă” (9). Cu toate că „această chemare” a fost înţeleasă, o bună perioadă de timp, ca şi o chemare de împotrivire în faţa regimului totalitar, reverendul nu făcea altceva decât să-şi apere propriile interese – acestea vizau atât locul de muncă cât şi apartamentul în care locuia ilegal dat fiind faptul că fusese revocat din funcţia de preot, iar în locul lui fusese ales un alt reverend.
15-16 decembrie – ce s-a întâmplat de fapt?
Evenimentele încep să ia amploare la data de 15 decembrie 1989. În dimineaţa acestei zile, în jurul orei 08:00, în apropierea imobilului apar fidelii pastorului, majoritatea oamenii în vârstă şi femei. Aceştia însă observă prezenţa miliţianului de pază şi nu au curajul să se apropie, după cum explică martorul Gazda Arpad: „se plimbau prin zonă, întrau în farmacie, ieşeau, întrau în alimentară, ieşeau” (10). Tot în aceea dimineaţă, din ordinul lui Nicolae Ceauşescu talciocurile din Timişoara sunt închise. Decizia trezeşte nemulţumirea lumii interlope din oraş şi a numeroşilor mici negustori veniţi din ţară, în primul rând din Moldova, pentru aprovizionare cu produse ale micului trafic. Această decizie de închidere a talciocurilor nu a făcut altceva decât să strângă şi mai multă lumea în jurul casei pastorului. Aceştia erau nemulţumiţi de decizia lui Ceauşescu de închidere a talciocurilor, nicidecum de decizia de mutare a pastorului Tokes (11).
Conturul evenimentelor a fost trasat după ora 16:00, conform lui Bălan Radu: „În data de 15 decembrie 1989, la ora 16:00, secretarul cu probleme de propagandă, Bolog Vasile, mi-a comunicat că, din datele ce le posedă, în faţa locuinţei pastorului Laszlo Tokes este adunat un număr de 70-100 de persoane, care nu se manifestă sub nici o formă” (12).
Nicolae Mavru ne vorbeşte despre cazul Tokes într-un interviu acordat lui Alex Mihai Stoenescu. Mavru, în decembrie 1989, era maior şi îndeplinea funcţia de şef al Serviciului de Filaj şi Investigaţii din Securitatea judeţului Timiş. Acesta, în 16 decembrie, surprinde foarte bine momentul în care, la casa pastorului, se formează un grup de protestatari “identificaţi printr-o beretă cu şnur” (13) care erau responsabili cu formarea masei de susţinere pentru pastor: “aceştia apăreau şi dispăreau, nu erau mai mult de 10-15 persoane, dar dispariţia lor era legată de încercarea de a mobiliza oamenii din oraş” (14). Din punctul meu de vedere şi din documentele şi interviurile studiate am ajuns la concluzia că această sarcină, “de mobilizare a populaţiei”, a fost un eşec total. În prima instanţă, cei din grupul cu “beretă cu şnur” au reuşit să strângă un număr nesemnificativ de persoane (aproximativ 50), lucru care arată dezinteresul mulţimii faţă de Laszlo Tokes: “unii cetăţenii îi luau la înjurături” (15) pe cei care îi îndemnau să fie solidari cu pastorul.
”În acest timp prietenul meu a strigat <<Jos Ceauşescu>>, iar noi am scandat <<Libertate! Libertate!>>. Tokes a apelat încă odată să nu-i facem probleme, spunând că soţiei i se face rău.”

După-amiaza zilei de 16 decembrie 1989 este considerată punctul de întoarcere a mişcării “pro-Tokes” împotriva regimului Comunist din România. A nu se înţelege că mişcarea pro-Tokes a fost reprezentată de toate persoanele de la faţa locului pentru că mai jos vom observa unele greşeli făcute de membrii partidului din Timişoara. Declaratia lui Gazda Arpad este esentiala prin contextexul sau: “La primele scandări <<Jos Ceauşescu!>> noi realmente eram speriaţi (era încă lumina – cam ora 15). Ne gândeam că securitatea, prin provocatori, face o demonstraţie anticomunistă pentru a avea apoi pretext să dea sentinţe de ani grei de închisoare… Nu vedeam din casă tot ce se întâmpla afară. Tokes a început să-i liniştească pe cei din stradă” (16). Mărturia lui Kali Adrian Matei, manifestant aflat în faţa casei lui Tokes, este esenţială pentru a înţelege reacţia pastorului: “Acesta a ieşit la geam, a mulţumit pentru sprijin şi a rugat să nu-i facem problem. În acest timp prietenul meu a strigat <<Jos Ceauşescu>>, iar noi am scandat <<Libertate! Libertate!>>. Tokes a apelat încă odată să nu-i facem probleme, spunând că soţiei i se face rău” (17).
Aceste declaraţii ale martorilor sunt întărite de raportul filajului făcut la casa reverendului în data de 16 decembrie 1989. În raport se regăsesc note care atestă faptul că preotul a rugat mulţimea să plece, trimiţând pe cineva să-şi afişeze un text în acelaşi sens pe uşă, în limba maghiară şi romană, specificând că duminică, 17.12.1989, ora 10:00 pot veni la slujbă. Acesta i-a asigurat pe manifestanţi că primarul i-a acordat libertatea, că va primi lemne şi i-a rugat să demonstreze în altă parte.
În concluzie: Laszlo Tokes dorea să rămână preot la parohia din Timişoara, nu dorea să fie mutat – lucruri pe care le-a obţinut în scris de la primarul Moţ. Manifestanţii doreau să-şi păstreze preotul şi protestau pentru ca acesta să nu fie mutat în judeţul Sălaj – acest lucru a fost asigurat în scris de primarul mai sus menţionat. Acum că lucrurile au fost “rezolvate”, de ce manifestanţii au rămas în continuare în stradă ca să protesteze? Din diferite declaraţii ale martorilor şi din studiul raportului de Filaj al Securităţii Timişoara, reiese că manifestanţii au fost manipulaţi pentru a rămâne în stradă cu un prim scop de a-l ajuta pe reverend, dar odată cu rezolvarea “problemei” interesul faţă de reverend a fost trecut la manifestaţia împotriva regimului comunist.
A se face din Laszlo Tokes un erou al revoluţiei române este dincolo de posibilităţile intelectuale ale celui mai talentat autor de ficţiune, iar aceste cuvinte sunt întărite cu ajutorul celor relatate mai sus.
Formarea masei critice
Formarea masei critice s-a făcut în numai câteva minute pentru că un grup de tineri agitaţi au început să tragă pantografele tramvaielor oprindu-le pentru a bloca circulaţia, câţiva „copii ai străzii” au aruncat cu pietre în geamurile tramvaielor, astfel încât oamenii au fost nevoiţi să coboare. „Unii au plecat nervoşi pe jos acasă, mulţi însă au rămas pe loc pentru a vedea ce se întâmplă. Se forma astfel instinctiv masa critică a mulţimii” (18).
Un al doilea factor care a ajutat la formarea acestei mase a fost chiar primul-secretar al Comitetului Judeţean Timiş al PCR – hotărârile pe care acesta le-a luat, cu privire la infiltrarea unui număr mare de oameni printre manifestanţii aflaţi în faţa casei lui Tokes, nu pot fi considerate decât “haotice”: „în dimineaţa de 16 decembrie 1989, la ora 08:00, am fost chemat de Radu Bălan, odată cu mine venind şi ceilalţi secretari: Bolog Vasile, Avram Teodorea, Boiboreanu Viorica şi Lazureanu Aurel, Bălan Radu ne-a informat cu privire la cazul Laszlo Tokes şi anume că în Piaţa Maria s-au adunat 3-400 de persoane care-şi exprimau opoziţia faţă de măsura de evacuare a pastorului ce urma să fie luată. Prim-secretarul ne-a informat că pentru dezorganizarea acelei manifestaţii urmează a fi infiltraţi alţi patru-cinci sute de oameni cu diferite responsabilităţi pe linia muncii de partid sau de sindicat. Ne-a mai precizat că deja printre aceşti demonstranţi se găsesc lucrători din aparatul Inspectoratului Judeţean al Ministerului de Interne” (19).
În jurul orei 16:00, în strada Timotei Cipariu apare un grup de aproximativ 60-70 de persoane care se opreşte în dreptul casei lui Tokes – aceştia sunt sindicalişti trimişi de primarul Petre Moţ să împiedice adunarea manifestanţilor. Ultima ideea nu a fost una inspirată deoarece „autorităţile locale constituiau ele însele un grup masiv de peste 100 de persoane” (20), trezind curiozitatea trecătorilor care se opreau pentru a vedea ce se întâmpla, astfel numărul manifestanţilor înmulţindu-se din clipă în clipă dar „teza unei mulţimi de 1000 de persoane prezente în dimineaţa sau după-amiază zile de 16 decembrie nu este realistă” (21).
Nicolae Mavru a surprins foarte bine şi raportul între nucleul incitator şi mulţimea de oameni manipulaţi: „Aceştia, câţiva tineri, maxim 10, fluturând un steag, au început să strige: <<Haideţi după noi, spre comitetul judeţean!>> moment în care se rupeau din mijlocul nucleului şi al mulţimii şi o porneau spre Piaţa Maria. Nimeni nu i-a urmat” (22). Această încercare a instigaturilor s-a repetat de aproximativ 9 ori. După aceste încercări nereuşite - datorită lipsei de curaj a populaţiei – grupul de maghiari, „iritat de lipsa de cooperare şi de curaj a românilor” (23) au schimbat radical tactica, astfel au început să strige „Jos Ceauşescu!”, iar într-un final au reuşit să-i “mobilizeze” pe cei prezenţi în stradă şi să pornească spre Comitetul Judeţean de Partid. Nicolae Mavru cunoaşte foarte bine acest episod încât face o relatare comico-tragica în legătură cu numărul mare de securişti infiltrate printre manifestanţi: “în timpul luptelor de stradă, când au apărut forţele de ordine şi militarii (grăniceri plus patrule), am început să-i fugărim. Pe măsură ce îi prindeam, ne confruntăm cu o situaţie incredibilă: am estimat a doua zi la raport, pe baza acumulării totalităţii informaţiilor de la oamenii mei, că cel puţin 20% din cei prinşi seara şi noaptea, la primele asalturi, erau informatori ai Securităţii şi Miliţiei, colaboratori din reţele (…). Numai eu am eliberat cinci în Piaţa Circumvalutiunii” (24).
Observăm că nemaiputând să-l susţină pe Laszlo Tokes – acesta îşi rezolvase problemele cu autorităţile – acel grup care cu ceva timp în urmă umbla prin oraş pentru a strânge un număr cât mai mare de manifestanţi, acum încearcă să pornească un protest social - după multe încercări nereuşite într-un final, instigatorii reuşesc să “pornească” protestul social.
Concluzie
Odată cu trecerea timpul – 21 de ani de la revoluţie – majoritatea persoanelor ÎNCĂ iau în considerare ipoteza precum că Laszlo Tokes este responsabil pentru ceea ce s-a întâmplat în 1989. Este idolatrizat în diferite scrieri ale diferiţilor autori. Vladimir Tismăneanu este unul dintre aceştia.
Prin cele relatate mai sus, cazul Laszlo Tokes şi formarea masei critice, am demonstrat că nu pastorul reformat a fost fitilul şi formatorul acestei mase care a protestat împotriva regimului totalitar a lui Ceauşescu. El a fost folosit de cei “bine antrenaţi” pentru acest scop – numiţi diversionişti – pentru a strânge mulţimea – din câte observam mai sus, nu au reuşit să strângă decât un număr infirm de persoane – şi într-un final a-I întoarce împotriva lui Ceauşescu !
Note
1. Vladimir Tismaneanu, Rinventarea Politicului, Europa Rasariteana de la Stalin la Havel. Iasi: Polirom, 1997, p. 204
2. Alex Mihai Stoenescu, Istoria loviturilor de stat, vol 4, p . 784
3. Autorizatia de functionare i-a fost retrasa prin adresa nr. 999-1989 de catre Biserica Reformata din Oradea
4. Procesul Verbal incheiat in data de 14 octombrie 1989 la sedinta prezbiteriului parohiei , sedinta in urma careia Laszlo Tokes a fost revocat.
5. Ibidem
6. Nascut in data de 28 ianuarie 1966 la Covasna, de religie reformata, lacatus mecani la IJPIPS si student seralist la fizica (1989). Acesta a declarat intr-un interviu acordat lui Marius Mioc ca in il cunoaste pe Laszlo Tokes inca din 1986 si ca tot de atunci s-a imprietenit cu acesta. Acesta mai declara si ca ii facea vizite lui Tokes aprope zilnic.
7. Marius Mioc, Revolutia fara mistere, Ed Almanahul Banatului, Timisoara, 2002, p.7;
8. Ibidem
9. Ibidem
10. Ibidem, p. 8
11. A se vedea Alex Mihai Stoenescu, Cornologia Evenimentelor din Demcebrie 1989, Bucuresti: RAO, 2009
12. Curtea Suprema de Justitie, Sectia Militara (CSJ, SM), Dosar nr. 6/1990, Proces-Verbal, Sedinta Publica din 09 mai 1990, Declaratia inculpatului Balan Radu, p. 3;
13. Alex Mihai Stoenescu, Interviuri despre revolutie, p. 26
14. Ibidem, p. 26
15. Ibidem, p. 26
16. Marius Mioc, Revolutia fara mistere, Ed Almanahul Banatului, Timisoara, 2002, p. 10
17. Ibidem
18. Ibidem
19. CSJ, SM, Dosar 6/1990, Declaratia martorului Florea Ioan, p.1;
20. Ibidem, p. 53;
21. Ibidem
22. Nicolae Mavru, Revolutia din strada, Bucuresti: RAO, 2004, p. 84;
23. Alex Mihai Stoenescu, op cit., p. 59;
24. Mihai Stoenescu, Interviuri despre revolutie, p. 27
Bibliografie
Stoenescu, Mihai Alex; Cronologia Evenimentelor din decemrbie 1989, Bucureşti: Rao, 2009;
Stoenescu, Mihai Alex;În frasit adevărul…, Bucureşti: Rao, 2010;
Stoenescu, Mihai Alex; Interviuri despre revoluţie, Editura Rao, Bucureşti, 2009;
Stoenescu, Mihai Alex; Istoria loviturilor de stat, vol IV, Bucureşti: Rao, 2004
Documente
Document: Episcopia Reformată Oradea, Nr. 1010 din 1 septembrie 1989, înştiinţarea de revocare din funcţie a pastorului Laszlo Tokes;
Document: Episcopia Reformată Oradea, Nr. 1056 din 21 septembrie 1989, Cererea de evacuare trimisă judecătoriei municipiului Timişoara;
Document: Episcopia Reformată Timişoara, Nr. 146/1989, Cerere de intervetie trimisa Judecătoriei Timişoara în vederea evacuării pastorului Laszlo Tokes;
Document: Raportul Serviciului de Filaj al Securităţii de la casa pastorului Laszlo Tokes
Document: Raportul Serviciului de Flaj al Securitatii din Timisoara
HISTORIA, Nr. 125, Mai 2012 -
17 Mai 2012
Mai 1812. Imperiul Ţarist ocupă jumătate din Ţara Moldovei, stabilind un hotar pe Prut. Teritoriul va rămâne şi astăzi în conştiinţa românilor sub numele de „Basarabia”. Dedicăm Basarabiei, în integralitate, acest număr al revistei „Historia”. De ce? În primul rând pentru că am obosit să tot ascultăm tocitele clişee despre Moldova de dincolo de Prut. Abordările de faţadă şi declaraţiile patetice, pretins compătimitoare şi parţial patriotice.
Vedeţi mai multe detalii

























E de rau
Daca nici acum , dupa 22 de ani de la revolutie nu stim ce s/a intamplat cu adevarat, cum naiba mai putem sti dupa inca 10 ani? De ce a pornit, care a fost motivul, etc, etc.
Am o intrebare... Era necesara aceasta revolutie?
(nascut in 1990, nu prea stiu multe.)
Historia se compromite urat de rau!
Cei care au trait in aceasta parte a tarii, indiferent de nationalitate, stiu ce a insemnat vocea pastorului Tökés la acea vreme! Nu veti putea mistifica si minimaliza sacrifiul timisorenilor, curajul si solidaritatea lor in acele zile de decembrie pentru ca teoriile josnice exprimate in acest articol ca si scrierile si fabulatiile celorlati profanatori ai istoriei noastre reale nu vor rezista memoriei colective inca vii.
Vocea lui Tokes?
Ce a insemnat "vocea lui Tokes" raportat la Revolutie? Iti spun eu : NIMIC! Eu am fost acolo, maica-mea ai cara mancare si lemne cu sacosa ... Era un simplu popa reformat care n-a vrut sa-si piarda ciolanul din parohie! Atat!
Ca actiunea lui a generat o miscare de strada in care au rabufnit nemultumirile noastre, asta e o alta discutie!
@Historia se compromite...
BRAVO OMULE ! Ai scris foarte frumos ! Respect pentru tine si pentru revolutionarii timisoreni !
Ai dreptate
Da, bine... ai perfecta dreptate!
Ce sa mai discutam? Va scos pastorul din casa pe toti si uite asa ati facut revolutia!
Daca nu era el (Laszlo Tokes) e clar ca Ceausescu inca ne conducea!
Sa va fie rusine ca "aparati" un om care considera ziua nationala a Romaniei ca fiind o zi de doliu pentru el!
reevaluare
domnule Marcau, e prea departe pentru tine si prea aproape pentru generatia de dinnainte. asadar daca esti bine intentionat mai foloseste ceva timp pentru documentare inainte de a scrie -daca nu urmaresti exact aceasta -adica postarile provocate pe site! asadar alex ... e si el un om cu surse adinci pe care nu le comentez.tinu radu e securist reesapat in director de agentie cec in timisoara si cam tot ce scrii e inspirat de fosti ... care nu au interese mari in aflarea adevarului.ai sanse mai mari a scrie bine despre altele, poate traite personal sau macar relatate de oameni pe care i poti gira cu pana ta.succes mai mare in continuare!
de ce complicati lucrurile?
Frontul popular si-a facut aparitia la iasi cu un an inainte de 1989, au fost arestati si anchetati oameni care au mijlocit acest "front popular", am fost si eu anchetat pt. ca am citit Orizonturile Rosii ale lui Pacepa in colectivul in care lucram, a venit maiorul Matei cu un Cod Penal, altul decat cel pe care il stiam, mi-a fost frica pentru copiii mei erau micuti, pentru ca am fost confundat cu Stefan Prutianu care era asistent universitar si lucra si in cercetare, iar confuzia s-a facut ca si eu lucram in proiectare-cercetare.
Apoi trebuie sa stiti ca pe 12 si 13 decembrie 1989, au venit din Uniunea Sovietica cateva autocare cu asa zisi sportivi pt o "dinamoviada", erau cazati la Hotel Unirea, iar un autocar s-a defectat la Solesti spre Vaslui si din acel autocar a adus din acei sportivi cu o dacie numitul Hatmanu Ioan, iar in bagaje "sportivii", aveau arme. Pentru a tace numitul Hatmanu a fost foarte bine rasplatit de sovietici. El de fapt a dejucat miscarea de la Iasi,pt.ca l-a prevenit pe seful de sector de atunci Pasare Gheorghe de o miscare sangeroasa.De aceea s-au luat masuri in sectorul din centrul orasului iar pe Pasare l-au trimis in civil dupa data de 20 la Cluj sa ia aceleasi masuri de oprire a manifestarilor. Inca nu pot spune prea multe, inca mai sunt aceiasi securisti care il apara pe Iliescu care nu era deloc strain de ce trebuia sa se intample, Nu mi-a fost deloc usor dupa numita revolutie a lui Iliescu,pt. ca stiam suficiente aspecte de al deconspira in lovitura de stat pe care a pregatit-o cu ajutorul Moscovei. Toti care au stiut ceva au murit dupa ce Iliescu a luat puterea. Dau cateva exemple: accidentul de elicopter la Santa, Crenguta Galdau inspectoratul judetean de educatie, Emil Alexandrecsu primar de Iasi si mai sunt ....
IMNUL TRANSILVANIEI 1.
IMNUL TRANSILVANIEI
1. Transilvanie, mândră ţară
cu puteri şi bogăţii
de Carpaţi împrejmuită,
cu verdeaţă răsădită,
plai cu aur şi cu vii.
-------------------------
2. Transilvanie, ţărm de mare
răsărit din vechi talaz,
astăzi spice-n legănare
odihnesc la sân de zare
între maluri verzi de brazi.
între maluri verzi de brazi.
-----------------------------
3. Transilvanie, vechi ruine
dintr-un ev îndepărtat,
urme mari şi milenare
odihnesc sub glia care
rodnicia şi-a păstrat.
-----------------------------------
4. Transilvanie, leagăn verde
pentru oricare vlăstar,
reuneşti climele toate,
naţiuni, cununi purtate
pe al patriei altar.
---------------------------------------
5. Transilvanie, plai de graiuri
diferite-n fel şi ton,
dar în rugăciuni unite
urcă limbile-mpărţite
spre dumnezeiescul tron.
---------------------------------------
6. Transilvanie tolerantă
adăpost credinţelor,
până-n zile-ndepărtate
apără în libertate
fiinţa cuvintelor.
-----------------------------------------
7. Transilvanie patrie dulce,
ţară a părinţilor,
frumuseţe, slavă ţie,
fii tăi în armonie
să-i unească doar un dor.
LEOPOLD MOLTKE - LUKAS HEDWIG - DAN DANILA - KURT BRETZ
Libertate !
IMNUL TRANSILVANIEI
1. Transilvanie, mândră ţară
cu puteri şi bogăţii
de Carpaţi împrejmuită,
cu verdeaţă răsădită,
plai cu aur şi cu vii.
-------------------------
2. Transilvanie, ţărm de mare
răsărit din vechi talaz,
astăzi spice-n legănare
odihnesc la sân de zare
între maluri verzi de brazi.
între maluri verzi de brazi.
-----------------------------
3. Transilvanie, vechi ruine
dintr-un ev îndepărtat,
urme mari şi milenare
odihnesc sub glia care
rodnicia şi-a păstrat.
-----------------------------------
4. Transilvanie, leagăn verde
pentru oricare vlăstar,
reuneşti climele toate,
naţiuni, cununi purtate
pe al patriei altar.
---------------------------------------
5. Transilvanie, plai de graiuri
diferite-n fel şi ton,
dar în rugăciuni unite
urcă limbile-mpărţite
spre dumnezeiescul tron.
---------------------------------------
6. Transilvanie tolerantă
adăpost credinţelor,
până-n zile-ndepărtate
apără în libertate
fiinţa cuvintelor.
-----------------------------------------
7. Transilvanie patrie dulce,
ţară a părinţilor,
frumuseţe, slavă ţie,
fii tăi în armonie
să-i unească doar un dor.
LEOPOLD MOLTKE - LUKAS HEDWIG - DAN DANILA - KURT BRETZ
care ,ce ,unde, revolutie???
asa se numeste lovitura de stat a lui Iliescu????
Adevar
Tokes a demonstrat in 22 de ani ca este un ordinar si un profitor, basca mare curvar. A pacalit strainatatea prin tv-urile lor de multi bani. mare erou: o besina rasuflata, asta este bozgorul. Daca l-au scos erou, ce si-a spus? Ia sa profit cat pot. Mai mare rusinea, sa ai europarlamentar pe Tokes. Ha ha ha . Prosti mai sunt cei care cred balivernele lui.
Tokes,fara merite in revol din 89
Autorul are un mare merit,totusi.Articolul demonstreaza ca Toches NU ARE MERITE in revolutia din Dec, 89 asa cum cauta unii sa-l prezinte.El NU S_A OCUPAT de mobilizare sau de initierea revolutiei; NU la PREOCUPAT inceperea unui protest impotriva regimului; dimpotriva a trimis oamenii acasa ca sa ,,nu-i faca probleme'', fapt real ce apare in presa acelor zile..Problema lui era NUMAI sa nu fie mutat,sa ramana in aceeasi biserica,incalcand decizia ierarhiei lui din biserica.Acordarea de distinctii de catre Dl Basescu NU ARE JUSTIFICARE istorica.!!!. Ceea ce spune presa maghiara sau straina sunt MITURI isterice,pt a pastra in atentie media un sovin ungur.F. multi maghiari il detesta.cunoscand minciunile si aroganta lui.
Sulul de hartie
Stimate Tovarase Marcau Flavius Cristian ( autorul acestui articol mizerabil),
In timp ce Dumneavoastra in toamna lui 1989 spuneati poezii patriotice si primeati mentiuni la festivalul Cantarea Romaniei, pastoral Laszlo Tokes vorbea in fata a sute de oameni despre cadrea tiranului si ii incuraja pe enoriasi sa nu se teama pentru ca zilele dictaturii sunt numerate. Asa ca sfatul meu este sa luati un sul de hartie si sa va stergeti la gura... Puii comunisti ca si Dumeavoastra pot mistifica istoria mai indepartata, dar nicioadata evenimentele pe care noi, in Timisoara, le-am trait in mod personal. Sa va fie rusine !
c.g.
Asa cum spunea un mucalit depre ce s-a intimplat in decembrie'89,, ASA A VRUT GORBACIOV SA MINCAM BANANE TOT TIMPUL ANULUI ...!",adica ...esticii ce au facut la 30.decembrie.1947,au facut si la 25.decembrie.1989,adica au facut ce au vrut ...muschii lor ,sper ca noi Poporul Roman,am tras concluziile care se cuvin si pe viitor sa evitam interventiile din ...est !
Historya-agentura a minciunii ?
,,Meritele ''lui tokes la Revolutie sunt MITURI ale unor extremisti unguri.Cititi presa acelor zile si gasiti realitatea faptelor;tokes nu numai ca nu a iesit la demonstratii dar s-a inchis in casa si le-a cerut cetatenilor sa plece acasa.Revolutia in Dec 89 a inceput la Iasi,prin protestul de la Nicolina.(Nu uitarti apoi de Brasov 1987,protest impotriva lui Ceausescu). Apare tot mai evident faptul ca revista Historia este finantata de EXTREMISTI interesati sa ne FALSIFICE totul :falsifica istoria despre Daci si acum falsifica faptele la revolutie.
Un comentator
Bine ca sunteti voi cei care ati facut revolutia si le stiti pe toate!
Cum v-ati adunat toti ca dupa cutremur?
Ma uit peste articole si la fiecare vad fel si fel de sfertodocti care lasa comentarii care mai de care mai imbecile!
Articolul este docmentat si este unul stiintific nu un articol de ziar ca sa-l puteti discuta voi fara sa aduceti argumente! Sa va fie rusine ipocritilor!
Laszlo Tokes este un gunoi care a intors spatele tarii care la propulsat!
revolutia .............
revolutia a inceput in 1987 si s-a terminat in 89 , asa ca ??????????
MARCAU FLAVIUS CRISTIAN
PANA ACUM TOTI ISTORICII AU DENATURAT, LA COMANDA POLITICA SAU DIN CONVINGERI PERSONALE STRAMBE , ISTORIA ROMANIEI. DACA NU O SA AVEM CURAJUL SA NE PRIVIM IN OGLINDA SI SA SPUNEM CINE SUNTEM SI CE VREM ( VORBA LUI ILIESCU ...), NU O SA FIE CONSENS IN TARA .
DE CE NU SE SPUNE , CA PANA LA MOMENTUL 1989 NU AU EXISTET DE CAT O MANA DE DISIDENTI IN TARA ? SI S-A PROFITAT DE CONVINGERILE PERSONELE ALE LUI LASZLO TOKES ?
DE CE NU SE SPUNE CA NICI IN 1989 NU A EXISTAT O MISCARE POPULARA GENERALA IMPOTRIVA REGIMULUI CEAUSESCU ?
DACA IN "PIATA UNIVERSITATII 1990 " , CEI 100.000 DE DEMONSTRANTI "NU AU REPREZENTAT POPORUL" ? , CUM S-A PUTUT SPUNE CA CEI 100.000 DE DEMONSTRANTI DIN 22 DEC. 1989 AU REPREZENTAT POPORUL ?
DE CE NU SPUNE NEGRU PE ALB, CA ILIESCU SI SECURISTII CARE L-AU PROPULSAT IN FATA AU PROFITAT DE O CONJUNCTURA INTERNATIONALA FAVORABILA PENTRU A INFAPTUI " LOVITURA DE STAT" VOPSIT IN "REVOLUTIE " ?
99% DIN CEI 300 BOGATI DIN "CAPITAL" AU "EMANAT" DIN LOVITURA DE STAT AL LUI ILIESCU ,
90% DIN CEI 300 BOGATI SUNT FIE FOSTI SECURISTI, SAU ODRALELE , GINERII , ETC. AI FOSTILOR SECURISTI . MARELE "REVOLUTIONAR " PETRE ROMAN A FOST TRIMIS PE BATICADE DE UN GENERAL DE SECURITATE,( CARE INTAMPLATOR SE NUMESTE WALTER ROMAN), CA SA FIE ADMIS IN NOUA PUTERE .
DE CE NU SE SPUNE : TERORISTII AU FOST INVENTATI CA SA JUSTIFICE "PATRIOTISMUL SI EROISMUL" MILITIENILOR, OFITERILOR DE ARMATA SI DE SECURITATE ? , FAPT INACCEPTABIL DACA NE GANDIM LA SUTELE DE VICTIME CARE AU MURIT NEVINOVATE .
ASA CA, D.LE MARCAU FLAVIUS CRISTIAN , MAI LASA-NE IN PACE CU FANTASMAGORIILE IEFTINE, DACA DUMNEATA ESTI ISTORIC, ATUNCI EU, CARA NU SUNT CATOLIC, SUNT PAPA DE LA ROMA .
STEFAN
Pt Stefan
Draga Stefan,
Din cele spuse de tine reiese sustiipoteza unei lovituri de stat, a teroristilor, implicarea rusilor, etc., dar il vezi pe Tokes ca un erou? Am o vaga impresie ca ti-au murit neuronii si nu mai esti capabil de a lua o hotarare in privinta "credintei" tale.
Pai ori e lovitura de stat si tokes e un impostor, ori e lovitura de stat si tokes a facut revolutia?
NU se prea leaga cele spune de tine!
Articolul arata adevarul asa cum a fost. Este scris pe baza unor documente si marturii (a se observa trimiterile catre diferite lucrari si documente)! Bravo
Opozitia fatise, deschisa
Opozitia fatise, deschisa impotriva lui Ceausescu a inceput fara deama la Congresul al XIV-lea moment in care Constantin.Parvulescu a cerut insistent sa ia cuvantul la acest congres.si la atacat pe dictator Un alt episod s-a consumat in momentul cad la mijlocul anului 1989 a fost dat foc "arcului de triumf" construit din carton la intrarea in curtea pavilionului expozitional "Casa SCanteii" si care avea rolul de a accentua cultul personalitatii cuplului dictatorial. In acel moiment multi cetateni s-au temut sa se uite la acel chici de arc de triumf, dar cativa cetateni, "aflati intamplator pe acolo" aruncau vorbe de felul "n-o sa-l apuce Craciunul".In aer plutea praful de pusca.In opinia multor persoane atmosfera devenise apasatoare si alarmanta . Cert este ca dictatorul a intrat in alerta si a inceput sa se adreseze populatiei cu apelul de a intari vigilenta impotriva dusmanilor socialismului.Ce era la nivelul conducerii statului pot lamuri numai cei care se aflau in jurul lui Ceausescu. De altfel dictatorul a atras atentia asupra unui plan de destabilizare a statului si a ceruit intarirea vigilentei clasei muncitoare si tranimii muncitoare. A fost un plan pus la punct la intalnirea de la Malta intre G.Bush si Gorbaciov.Incepand cu luna aprilie 1989,in fiecare zi opreau la stauia lui Lenin din Piata Scanteii numeroase masini de turism "Sovtranstvo" din care debarcau turisti rusi, tineri tusi scurt, care se adunau in fata statuii mergeau in fata soclului statuii depuneau flori dupa care se intorceau cu spatele la statuie si faceau fotografii de grup care in opinia mea era un semnal ca au ajuns si vor intra in dispozitiv.Abia in octombrie 1990 primul ministru Petre Roman a cerut ambasadorului rus sa-si retraga cei peste 35.000 de turisti rusi care nu mai plecasera din tara noastra.Toate acrestea dovedesc s-a pregatit o lovitura de stat cu ajutorul fortelor ruse de interventie si diversiune cunoscute sub denumirea ":spenatz".Un alt aspect l-a constituit, conentrarea la frontierele tarii a trupelor ruse,din care unele si-au facut aparitia pa frontiera la podul de la Ghirculesti -Galati si unele chiar au patruns din Ucraina prin nordul tarii si s-au stabilizat pe zona de nord a tarii Bistrita ar alta coloana a inceput marsul spre sud spre Timisoara(declaratia generauluiGuse). La Timisoara salariatii au fost scosi din intreprinderi de secretarii de partid si incolonati au mers in centrul orasului. Faptul ca inca din 1985, "coloana a cincea" lansa zvonuri ca inlocuitorului lui Ceausescu va fi Ion Iliescu asta nu spune nimic ? In aceste conditii se mai poate discuta despre rolul pastorul reformat Tokes in declansarea loviturii de stat si nu a revolutiei cum se insinueaza ? Ar trebui ca Rapotul Tismaneanu sa fie revazut si actualizat cu informatii desecretizate.iar Laszlo Tokes sa taca dracului de imbecil.
mi au trebuit 22 de ani sa am chef sa deschid acest subiect
Memorii despre asa zisa "revolutie"
(scuzati pe moment greselile de tipar, nu am WORD pe romaneste, voi corecta ulterior. Traiesc in America de 20 de ani si daca nu postez asa cum este, nu voi posta niciodata, vreu sa fac asta de ani de zile de dragul posteritatii sau ceva in genul asta... Nu am timp de scris, poate asa voi avea o reactie care ma v-a indema sa corectez scrisul si sa scriu si despre zilele urmatoare ale asa zisei "revolutii")
DECLARATIE
Eu, Dan Marius Andreiu declar ca, dupa toate informatiile ce le detin, sint primul luptator roman pentru democratie al asa zisei Revolutiidin Decemberie 1989. Vineri, 15 Decemberie 1989 am fost prezent linga Biserica preotului Tokes,,in Piata Maria din Timisoara pentru a infrunta cu prezenta mea fortele de securitate care erau acolo ca sa areststeze pe Preotul Tokes si memberii bisericii lui care il sustineau, si prin prezenta mea sa lupt pentru drepturile democratice ale mele si ale tuturor cetatenilor Romaniei, inclusiv a maghiarilor care il aparau pe Tokes acolo, chiar dace nu eram de acord cu agenda lor, care mi se parea sovinista.
Bunicul meu, profesorul de muzica Victor Andrei, ednograf si memberu a comisiei de cultura a Academiei Romane, a fosr prizonier la canal in anii 50 si ascuta mai toata ziua si noaptea postul de radio Europa Libera. Locuind cu buniciii mei pe strada Ciprian Porumbescu 14 din Timisoara, auzeam toata ziua si noaptea despre demersurile preotului Tokes, dar consideram ca actiunile lui sint bazate pe fanatism religios cu o nuanta de sovinism magiar, nu ca luptator pentru democratie, dar cu toate acestea lupta lui Tokes impotriva regimului comunist a lui Ceausescu era de admirat si sustinut.
In seara de Vineri, 15 decemberie 1989 am plecat devreme din discoteca Casei Studentilor pentru ca nu era nimic interesant acolo. Intentionam sa ma duc acasa, sa iau Tramvaiul 8, care mergea in piata Balcescu prin Piata Maria. Dar cum pe vremea aceea tamvaiele veneu „din an in paste” , aveam obiceiul sa marg pe jos pina la urmatorarea statie de tramvai, poate „prindeam” tramvaiul, ...daca nu continuam pe jos. Asa am ajuns linga piata Maria in fata bisericii lui Tokes si acolo am vazut 7-10 oameni care blocau intrarea in biserica. Imediat am recunoscut situatia ce era transmisa la radoi Europa Libera. Am ramas pe trotuarul de peste drum de Biserica ca sa sutin cu prezenta mea pe cei ce blocau intrarea din biserica. Nu eram membru al bisericii lui Tokes ca sa am tupeul sa ma alatur lor si nici nu prea eram de acord cu agenda lor ca sa ma alatur lor, dupa cum am explicat mai sus, dar vroiam sa-ii sustin.
Peste drum de liniile de tramvai erau parcate doua masini, faimoasele Dacii 1300 care dupa numarul de inmatriculare mic aratau evident ca aprtineau securitatii si erau vreo 3-4 securisti care i-si dadea aere si se agitau in costumele lor ieftine de aparatori ai comunismului in „civil”. Am stat acolo urmarind situatia, stiind ca securistii se leagau de cei de la biserica lui Tokes doar acum tirziu, noaptea, pentru ca nu vroiau sa faca scene in tumpul zilei ca ziua ii vedeau lumea, asa ca stiuam ca prezenta mea acolo ii va ajuta pe cei de la biserica si ii va intimida pe securisti. La un moment dat doi securisti au trecut drumul peste liiniile de tramvai si au sarit pe un tinar ce era desprins 3-4 metri de grupul de la intrarea din biserica. Cei de la intrarea la biserica au sarit imediat si ei si l-au prins si ei pe tinarul ce acum se lupta sa se scape de securisti. La un moment dat scena din fata mea arata ca si o scena din desene animate. Care chiar daca intelegeam gravitatea ei profunda, nu putem sa nu vad ridicolul ce sa desfasura in fata mea. Pe de o parte securistii plin de aere si incapabili sa ii aresteze pe unul, pe de alta parte credinciosii isterici care trageau vreo 4-5 de partea ceealalta a tinatului. Eu vociferam de pe trotuar la scena ce se desfasura in mijlocul drumului in speranta ca facind galagie ii voi intimida pe securistii ce se temei de publicitate Pina la urma credinciosii au cintigat lupta cu funia (tinarul) si l-au tras pe tinar la intrarea din biserica. Securistii respirau greu dupa lupta cu funia, i-si dadeau aere si injurau cit de porceste puteau, neputind sa-l aresteze pe tinar. Cind si-au mai revenit au inceput sa se uite la mine. Eu eram singur pe trotuar si nu aveam linga mine pe nimeni sa ma traga inapoi din ghiarele securistilor daca se luau de mine. Am inceput sa fiu nervos dar am stat hotorit pe trotoarul meu, facindu-ma ca ploua. Securistii vorbesu intre ei injurind in continuare. La un moment dat cei doi securisti au inceput sa se se uite la mine direct. Inima a inceput sa i-mi bata tare. Securistii erau la vreo 10 metri de mine. Apoi vad ca se indreapta catre mine. Facindu-ma ca ploua m-am intors si am pornit in parte cealanta, pe strada-----. Din spate aud securistii alergind care a fost semnalul meu pentru sprint. Am fost todeauma excellent la suta de metri. Tot ce am auzit a fost un „stai ma”, urmatoarea clipa de constiinta a fost cind m-am adapostit, la jumatea strazii, intr-o poarta intunecosa; de unde, cu inima explodind m-am uitat inapoi. Securistii se intoarsera de mult.... Mai departe m-am intors acasa pe stazile mici din spate, prin parcul Doina de frica ca securistii sa nu ma urmaresca cu masinile.
Acest episod poate brif, de maximum o ora, dar care constituie, dupa tot ce stiu eu, prima manifestare de luptator pentru democratie din revolutia din Decemberie, manifestare tipica democratica, stind in strada si vociferind impotriva fortelor de represiune. Stind in strada pentru democratie si drepturile democratice ale cetateanilor romani, nu pentru fanatism religios sau sovinism magiar. Si nu stiu cine altcineva a avut curajut sa faca asa ceva de unul singur in seara aceea.
A doua zi, in acelas loc, multimea adunata din intimplare, din cauza blocajului tramvaielor a facut la fel, dar un om de unul singur nu a avut curajul sa se impotrivesca. Un gest de luptator pentru democratie care poate parea acuma mic, dar care, pe vremea aceea era o intrazneala majora care se putea termina cu mortea. Multi din cei care au fost arestati a doua zi au fost executati sumar si pus intr-un tren de marfa catre Bucuresti. Am avut noroc si piciore bune ca nu m-am numarat printre ei.
A doua zi a fost Simbata 16 decembrie, ziua in care lumea, dupa ani si ani de lasitate si tacere, prin virtutea circumstantelor unui blocaj de circulatie, a avut in sfirtsit curajul sa se impotrivesca regimului unui redus mintal. De obicei in fiecare simbata dupamasa, pe vremea aceeea eram prezent in cofetaria Flora, ce era la 200 de metri de biserica lui Tokes. Dar nu si atunci. Eu am fost intreprinzator precoce si pe vremea aceea aveam un business sa instalez antene de TV la sirbi si unguri, activitate ce o consideram onorabila pentru ca deschideam perpectiva unui popor tinut in intuneric de Ceusescu.
Din regretul meu, chiar in aceea simbata avem programat de instalat o antena TV pentru sirbi la prietenul meu Matei cu care ma antrenam handbal in copilarie. Jobul era programat si avam deja confectionate cele 3 antene, impreuna cu amplificatoarele ce consituia sistemul antenei. Am lucrat toata dupamasa aceea de unul singur sa instalez un pilon de vro zece metrii pe ocoperisul unil bloc vechi, undeva pe liiniile de tramvai, in piata 700, dupa cite i-mi amintesc. Sistemul era cuprin din 3 antene cu aplificatorele de semnal, iar pilonul trebuia ancorat pe acoperisul inclinat a unui bloc din perioda interbelica. Am termint mort de obisit seara tirziu si m-am dus direct sa ma culc. Habar nu am avut, spre dezamagirea mea ulterioara, de nici o revolutie.
Ziua urmatore, duminica dimineata m-am dus din piata Balcescu, unde avam inchiriart temoprar un demisol, la mine acasa pe Porumbecu unde am luat micul dejun, era o unde admosfera ciudata... si am observat ca nu circulau tramvaiele. Dupa care m-am dus la prietenul meu din copilarie vasile Scaletchi ce locuia pe stada Paltinis, sa comentez ce s-a intimplat Vineri la Tokes. Vasile (Bazil, cum era poreclit pe vremea aceea) nu zice nimic si am plecat impreuna pe jos spre piata Maria, eu tot fiind etuziatmat despre ce s-au intimplat Vineri la Tokes. Pe la jumateatea drumului Vasile i-mi explica ce s-a intimplat noatea trecuta si i-am zis - s-a spart besica. In inca 2 minute am vazut deja trupele speciale de militie ce erau in piata Maria. De unde Vasile sa dus la noua lui prietena cu „plamini” dezvoltati ce locuia in Calea Sagului iar eu am facut dreapta catre centru entusiasmat de revolutie.
Am ajuns in fata comitetului Judetean care era cam ars si dupa cum am inteles cei din inauntru negociau cu o delagatie de la Comitetul Central. Fiind forte suspicios de orice „negocieri” de a lui Ceusecu si cunoscind cit de naivi sint de obicei oamenii m-am dus in spatele Comitetului Judetean sa vad ce se intimpla la Militie. Cind m-am uitat dupa gratiile portii de la Militie mi-a inghetat singele. Curtea Militiei, de obicei goala, era absolut plina de camioane cu trupe de politie in ele gata de actiune. In camioane soldatii Ministerului de interne erau cu armele in mina si nici nu se miscau de pe lavita camionului. M-am dus imidiat inapoi la Comitetul Central sa-i anuti pe oameni ce surpriza la pregateste delegatia lui Ceusescu. Spre dezamagirea mea nu am avut cu vine discuta. Oamenii arau cam sariti de pe fix si nu te putei intelege cu ei. In comitetul Judetean nu puteam intra pentru ca intrarea era blocata de oameni ce se inchesuiau la intrare, nu stiu de ce... A trebuit sa ma las pagubas sa ii anut pe oameni de ce poate sa ii astepte de la negocierile lor cu delegatia Comitetul Central si spre dezamagit ca nu pot face nimic ce conteaza acolo m-am dus in zona stadionului sa i-l i-au pe pretenul si colegul meu de banca de la informatica, Radu Ilin”la revolutie”, sa zic asa, dupa care am revenit amindoi in centru. Colonele de militari au inceput sa marseluiasca in centru iar Radu a inceput sa se ambaleze tare urlind la politisti, ca aprope a ajuns arestat daca nu il tragem eu inapoi. Aveam o respundere fata de sotia lui Alina, si ea fosta colega cu noi la informatica ca sa-i aduc intreg pe Radu acasa. Si asa a fost o problema ca Alina sa „il lase” pe Radu „la revolutie” stiind bine ca eu, in mintea ei, sint nebun si capul rautatilor... Planul meu la revolutie era sa fac ceva ce conteaza pentru sucessul revolutiei fara sa ajung arestat sau erou fraier si mort.
Dupa o vreme Radu s-a dus acasa si eu m-am dus la catre opera. In fata magazinului Bega m-am intilnit cu Didi, un prieten din gasca de pe strandul CFR care i-mi spune ca se duce sa isi conduca prietena acasa in Circumvalatiunii. Si se ducea pe linga Casa Armatei. I-am spus sa vina cu mine imprejur, el nu, tot zimbind si in buna dispozitie, cum ii era felul, ca se duce pe linga casa armatei. Didi avea 21 de ani eu 25 si ii eram senior, sa zic asa. Mi-a venit sa il i-au de guler si sa-il trag dupa mine dar, dar am ezitat, nu am vrut sa il fac de rusine in fata prietenei lui. O decizie cu care trebuie sa traies o viata cu resemnarea jalnica fata de constiita mea ca daca era matur sa aiba o prietena nu a fost copil sa am eu grija de el. Pente 5 minute Didi a fost mort. Cred ca pufoasa portocalie ce o purta si atitudinea lui de tinar rebel fara griji l-a facut securist (sau cine a fost) sa il impuste.
M-am dus in caminele studentesti. Se intunecase deja. In camine am adunat studentii si planuiam sa marsaluim in centru. Din pacate lucrurile s-au taraganat, inparticular pentru faptul ca tot grupul, in special un student, se ruga de o fata ce era agatate de ferestra de al etajul doi care nu spunea nimic. Iar studentul se tot ruga de ea sa vina jos, iar ceelati din grup austeptau ca prostii. M-am inervat si am iesit din camine ca sa vad cum stu lucrurile; pentru ca erm nervos ca securistii pot inconjura caminele si ne aresteza pe toti din cauza unei proste agatate de ferestra facind pe primadona. Afara din camine pe strada cluj un TAB venea in viteza catre mine si a trebuit sa plonjez intr-un tufis.. Peste un timp colona de studenti iasa din camine si pornim catre centru, ocazie cu care aprope mi-am rupt piciorul in intuneric in a gropa din iarba verde, gropa facute sa plantezi puieti. Colona a ajuns la podul peste bage de linga Capitol iar studentii strigau ca sa se incurajeze unii pe altii „nu se trage, nu se trage”. Pe dracu, stiam soldatii vor trage si am trecut podul pe linga parapetul de piatra al podului sa am cel putin sansa sa ma adapostesc undeva. Soldatii au inceput sa traga si m-am trintit pe beton. M-am ridicat si o mitraliera de calibru mare a inceput sa traga, probabil de pe un tank din spatele catedralei Mitropolitane. Cind am simtit glotlele alea mari vibrindu-mi pe la urechi marturisesc fara rusine ca curajul mi s-a terminat pe ziua aceea si am plecat catre casa zicindu-mi ca nu am chef sa mor ca un prost acolo, si neinrmat ca un fraier.
Pe drum spre casa mi sa pus pata, sa zic asa, ca soldatii au tupeul sa traga in mine... Bunicul meu avea masina si nu o conducea asa ca avea rezerve de benzina. In dimineata urmatore mi-am pus planul in actiune. Am pus un cos de ambalaj de plastic pe portbagajul de la bicicleta si l-am umplut cu sticle de benzina astupate cu o cirpa. Dupa care pe la prinz m-am dus inapoi in centru in recunoastere. Admosfera era foarte tensionata in centru. In tramvai erai linga securistii cu armele incarcate si eu trebuia sa ma fac ca ploua. Am auzit ca era mare batalie in Giroc. Cind s-a intunecat am putul soate cosul plin Molotiv cosctail in strada fara sa risk prea mult. A am acoperit cosul de pe bicicleta plin cu sticle de benzina cu a cirpa mare si m-am dus la Vasile sa il iau cu mine in Giroc.
La timpul respectiv victoria si indepartarea lui Ceausescu era un lucru de neimaginat.
In fine, pun biciclta in liftul blocului lui vasile si urc pina la etajul 4 unde locuia. Scot bicicleta din lift si o postez in fata usii lui vasile si sun la usa. Dupa un timp vasile crapa usa. Nu puteam discuta plaanul in scara blocului de teama vecinilor, oricare potential informator al securitatii., Doar descoper cosul cu sticle cu benzina si ii spun la vasile. -Hai sa mergen in Giroc (unde era lupta cu tancurile). Reactia lui Vasile a fost instantanee si neasteptata- Esti nebun ba ! – tritindu-mi usa in nas. Nu m-am asteptat, il stiam pe Vasile ca curajos si sarit putin de pe fix. Dezamagit, jos in strada si in Parcul Crucii cu Biserica ortodoxa in fata a urmat sa decid ce sa fac. Fara ghidajul lui Vasile am sanse mari sa mor ca un prost si nu stiam pe cine altcineva sa iau cu mine care nu ma va turna la Securitate daca lucrurile iesau prost. In mod sigur toate sticlele alea vor arde multi oameni, vor face prapad cumplit in Ghiroc; unde armata incerca sa intre in oras cu tancurile si de unde se auzeu focul si impuscaturile. Argumentele pro si contra i-mi veneu in minte intens. Fara vasile poate ma voi ambale prea tare voi omori oameni albitrar. Pe de alta parte aveam pusa pata pe armata care a avut tupeul sa traga in mine.
Dupa vro junate de ora de process de consttinta am obosit sa dezbat situatia si foarte simplu m-am dus acasa; bazindu-ma pe principiu ca daca nu pot sa iau o decizie m-ai bine sa nu fac ceva ce nu pot reversa ulterior, sprind ca lupta v-a avea sucess si fara contributia mea din seara aceea. Acum dupa 20 de ani pot sa ma resemnez ca am luat de fapt decizia buna si nu am macelarit oamenii. Armata a trecut de partea noastra a doua zi si oricum de miscarea nostra democratica din Timisoara au profitat neocomunistii din Bucuresti; ce au inventat revolutia si revolutionarii „certificati” pe care si-au bazat capitalul politic, asa ca ajungeam sa omor oamenii pe degeaba in noaptea aceea...
(sa fie continuata despre zilele urmatore ale asa zisei "revolutii"...)
La Iasi
In perioada de 10-20 dec eram in Iasi , student
Pot sa-ti confirm ca acolo a inceput
Am fosti colegi care au aruncat manifeste de pe T 17 si apoi au infiintat si RadioVox T
Statiile de tramvai au fost mutate preventiv.
Etc,etc etc
Te cam inseli in privinta soldovenilor cum le spui.
Si ca parere personala:
Meritul revolutiei nu este al timisorenilor pentru care dealtfel am toata stima.
Este al intregului popor ROMAN
Iar inainte sa-i faci bisnitari pe soldoveni uiti de pietele din Timisoara de atunci
Mai pune mana pe cate o carte si afla si tu cam ce a creat Moldova si Iasiul
Iasi
daca erai student la Iasi pe atunci, iti amintesti probabil pana de curent din oras in 14 decembrie, papoi desfiintarea statiei de tramvai din Paita Unirii si mutarea subita a Dinamoviadei de Judo la Iasi (cu instalarea securistilor in Hotelul Traian..)
Hohen-stauff
"Adevarul" asta e profund subiectiv, nu-i de mirare ca apartine unei persoane cu vadite tendinte nationaliste, ca sa nu zic altfel.
Articol de 2 bani, evit sa cataloghez "reputatia profesionala" a autorului (in caz ca ar avea asa ceva).
Sebi-Giroc
Pai numele lui este marcau adica marko ! Este un alt maghiar romanizat care se da mare patriot !
Bun comentariu
Inteligent comentariu ai mai postat!
Ne-ai lamurit pe toti cu acest comentariu. Indraznesc sa intreb de ce l-ai mai facut din moment ce nu spui nimic legat de articol? Doar ca sa-ti dai cu parerea?
Cum apar toti atotcunoscatorii pe acest site? Cum apare un articol mai indraznet, cum sar postacii sa-si dea cu parerea? Parca-ti fi critici de profesie (ma refer doar la o parte)!
Ce este atat de greu de crezut ca lui Tokes nu-i pasa de Romania si ci doar de propria piele?
Daca ii pasa asa de mult de mandra noastra tara de ce mama dracului mai arunca vorbe "de rau" impotriva ei?
Gresala vietii lui Ceausescu
Gresala vietii lui Ceausescu a fost ca nu l-a lichidat pe acest bandit iredentist !
Dlui Árpád Szőczi
Dlui Árpád Szőczi,
Respectul fata de adevar ma indeamna sa va raspun.
Sunt cateva mistificari de care va folositi in a exagera rolul lui L Tokes in zilele din decembrie 1898, si poate in carte d-vs veti face corecturi de rigoare daca tin cont de ele.
1.Zona locuitei pastorului Tokes, chiar si in Piata Maria, zona in care am trecut de mii de ori fiind timisorean, nu poate cuprinde sau acomoda mai mult de cateva sute de persoane. Fizic este imposibil.
Daca dvs. spuneti ca au fost mii(am citit in comentariul dvs 10.000), denaturati adevarul!
2.Ca ati sta de vorba cu un ofiter ungur care va declarat ca in Transilvania nu au fost agenti ai contrainformatiilor maghiare, este o alta inexactitate. Sa fim seriosi, au fost trimisi si organizati atat cat a fost nevoie la fel ca si-n alte ocazii.(vezi 15 martie 1990)
3. Ca L. Tokes a primit o medalie de la guv. Roman, a fost un act de bunavointa pentru un cetatean roman de nationalitate maghiara, care denigreaza continuu poporul roman prin actele pe care le savarseste.
4. Revolutia romana(acea de la Timisoara, ca restul a fost lovitura de stat) a fost facuta mii de cetateni romania, ramasi anonimi, care si-au riscat viata inainte de L. Tokes, fara sa vada vreun beneficiu sau vreun renume international. De ce? simplu ca erau romani si nu mai puteau trai in acea mizerie.Punct.
Dan G.
Cetatean romano-american,
Missouri City, Texas 77459
esti tare Texas
Dar ce faci acolo,patriotule,ai plecat ?ce patriot esti!!!!!
Scandalos
Un articol scandalos si caraghios ! Adica soldovenii bisnitari sau dus la tokes la usa sa se planga ca securistii nu ii mai lasa la bisnita ?! Hahaha ! Iar tromboane cu iasi scanteia revolutiei incercati altundeva ! Este pur si simplu un ATAC AL MITICILOR IMPOTRIVA BRAVILOR TIMISORENI !
info
diversionistii maghiari erau cei fugiti din tara si opriti de autoritatile maghiare in vederea diversiunii maghiare din Timisoara...doua tabere au existat in Ungaria...ARTICOLUL E BETON ,IAR TU NU AI INTELES ABSOLUT NIMIC!...inutil sa-ti spun ca cele doua tabere au fost infiltrate de Secu!
@ info
Beton este materialul care se afla in capsorul tau ! Apropo ! Tu din care tabara faci parte ,marlane ?
Raspuns pentru scandalos
In perioada de 10-20 dec eram in Iasi , student
Pot sa-ti confirm ca acolo a inceput
Am fosti colegi care au aruncat manifeste de pe T 17 si apoi au infiintat si RadioVox T
Statiile de tramvai au fost mutate preventiv.
Etc,etc etc
Te cam inseli in privinta soldovenilor cum le spui.
Si ca parere personala:
Meritul revolutiei nu este al timisorenilor pentru care dealtfel am toata stima.
Este al intregului popor ROMAN
Iar inainte sa-i faci bisnitari pe soldoveni uiti de pietele din Timisoara de atunci
Mai pune mana pe cate o carte si afla si tu cam ce a creat Moldova si Iasiul
@raspuns...
Lasa tromboanele student de 10 zile ! Esti un gunoi de securist mitic sau soldovean care furi si bagatelizezi meritele TIMISOAREI ! SA VA FIE RUSINE !
Adica , DA, bravii timisoreni
Adica , DA, bravii timisoreni au fost in aceeasi masura si suficienti de naivi incat sa se lase manipulati de cei care l-au dat jos cu adevarat pe Ceausescu. Adica aia cu accentul lui Tolstoi.
N-au fost mai bravi ca altii.
Oricum, bietii de ei au murit de pomana.
Un fost maistru de la ELBA, imi spunea ca ii este rusine acum sa recunoasca ca a stat pe strazi si la Opera in dec. '89, cand romanii traiesc o mizerie mult mai mare sub Basescu. Avea 40 de ani atunci.
@adica ,Da
Mama sa moara de pomana ! Ticalos arogant ce esti !
Laszlo Tokes
Berlin, 07.11.11
HISTORIA
(Director General Peter Imre)
Sos. Fabrica de Glucoza, Nr. 21
Sector 2, Bucuresti
Stimaţi domni,
Mă adresez Dumneavoastră cu această scrisoare, pe care vă rog să o consideraţi ca răspuns la articolul d-lui Flavius-Cristian Mărcău „Adevărul despre Revoluţia din 1989: rolul lui László Tőkés“, publicat de curând în revista HISTORIA.
Sunt cetăţean canadian de origine maghiară, producător şi director al filmului documentar „Umbra lui Dracula – Adevărata poveste despre revoluţia română”. Filmul, care a fost lansat la 15 decembrie 2009, este o coproducţie cu DUNA TV, o companie internaţională de televiziune din Ungaria. De atunci filmul a devenit unul din documentarele de mare succes din Ungaria şi a fost deja vândut în această ţară, dar şi în Canada, Spania şi Polonia.
Personal pot să spun că ştiu mult mai mult despre László Tőkés decât alte persoane, mai ales în calitatea mea de conducător (1984 – 1990) al Fundaţiei Maghiare pentru Drepturile Omului cu sediul în Canada. Tatăl meu şi cu mine am fost unii dintre cei care au adunat banii în vederea trimiterii a doi jurnalişti franco-canadieni, care urmau să-i ia lui Tőkés la Timişoara, în 20 martie 1989, un interviu secret pentru televiziune. Acest interviu a fost apoi transmis în acelaşi an de televiziunea maghiară, la 24 iulie, în cadrul emisiunii „Panoráma”, condusă de Alajos Chrudinák. În interviu Tőkés a vorbit deschis despre felul în care tot poporul român suferea în timpul lui Ceauşescu, dar şi despre felul în care minorităţile – în mod special minoritatea maghiară – erau discriminate, drepturile lor ca minorităţi fiind de fapt abolite.
Din cauza acestui interviu, Tőkés – care avea deja mari probleme din cauza predicilor pe care le ţinea la biserică în fiecare Duminică, şi în care critica nivelul de viaţă din ţară, precum şi situaţia minorităţilor – şi-a pierdut serviciul şi, după o serie de procese legale pe care evident le-a pierdut, a fost fixat termenul de 15 decembrie, termen la care el trebuia fie să părăsească de bună voie parohia, fie să fie evacuat cu forţa.
Cartea mea, care se ocupă printre altele şi de misiunea secretă a celor doi jurnalişti franco-canadieni şi de Revoluţia Română, urmează să apară în 16 aprilie 2012.
În continuare doresc să răspund autorului articolului menţionat, Flavius-Cristian Mărcău, care se referă la rândul lui la cartea lui Alex Mihai Stoenescu.
1) Stoenescu spune că revoluţia a început la Iaşi. „Revoluţia a început la Iaşi, iar curajul lui Tőkés este o invenţie, atitudinea sa – dincolo de legăturile cu spionajul maghiar – fiind exact contrară imaginii proiectate în universităţile americane de Vladimir Tismăneanu, minoritatea maghiară n-a avut nici un rol, violenţele din Timişoara fiind provocate şi întreţinute profesionist de cetăţeni români, în majoritatea lor etnici români”.
Este adevărat că la Iaşi a avut loc o demonstraţie cu o zi înainte, şi anume în 14 decembrie. Istoricul american Peter Siani-Davies în excelenta lui carte „The Romanian Revolution of December 1989” spune că demonstraţia de la Iaşi a avut loc în numele „Frontului Popular din România” (p. 113). În orice caz demonstraţia respectivă a fost reprimată cu rapiditate de către Securitate. Dar, fără absolut nici o îndoială, adevărata revoluţie a început la Timişoara în ziua următoare, atunci când, în 15 decembrie dis-de-dimineaţă, cam pe la ora 7, zeci de oameni – mai întâi din cadrul minorităţii maghiare, căreia i s-a alăturat apoi mai târziu populaţia românească şi chiar şi membri ai minorităţii sârbeşti – au ieşit pe stradă să îl protejeze pe Tőkés de mutarea forţată. În 16 decembrie numărul demonstranţilor s-a ridicat la 10.000, acesta fiind momentul în care militarii şi Securitatea au atacat.
Apoi, câteva ore mai târziu, în 17 decembrie către ora 3 noaptea, zeci de ofiţeri de securitate şi de miliţieni au năvălit în biserica lui Tőkés şi l-au arestat atât pe el, cât şi pe soţia lui şi pe încă şapte prieteni de-ai lui, care se aflau în biserică pentru a-l proteja. Acesta a fost bătut, iar soţia lui, care era însărcinată, a fost brutalizată. Perechea a fost apoi separată şi dusă cu maşinile la Mineu, o mică localitate din Transilvania. Ei au ajuns la destinaţie în aceeaşi zi către amiază.
2) Autorul menţionează de asemenea că istoricul românVladimir Tismăneanu îi atribuie lui Tőkés meritul de a fi pornit Revoluţia Română.
Trebuie reţinut că Tismăneanu este doar unul din nenumăraţii istorici din lume care îi atribuie lui Tőkés meritul de a fi început această revoluţie. Aceeaşi părere o are de pildă istoricul american Siani-Davies, dar chiar şi guvernul român. De altfel, guvernul român i-a şi acordat lui Tőkés în 15 decembrie 2009, la Timişoara, „Ordinul Naţional Steaua României în grad de Cavaler”.
Credeţi că guvernul României ar fi făcut acest lucru fără să fi avut un motiv destul de întemeiat?
În afară de aceasta, am citit dosarul lui Tőkés de la Securitate (sunt jurnalist din America de Nord acreditat pentru această problematică şi că am întreprins deja opt stagii de cercetare în Arhivele CNSAS) cu ajutorul lui William Totok, care este colaboratorul meu ştiinţific. Acest dosar cuprinde cam 8000 de pagini. Studiind aceste acte, îti poţi da seama de faptul că Tőkés era la ora respectivă principalul disident în România şi că Securitatea făcea orice îi stătea în putere, pentru a-l teroriza pe el şi familia lui.
Într-adevăr rămâne o minune pentru mine felul în care o fiinţă umană poate să reziste la asemenea presiuni.
3) Autorul pretinde că Tőkés avea legaturi cu Serviciul Maghiar de Spionaj („dincolo de legăturile cu spionajul maghiar”).
Mai întâi de toate, László Tőkés spune că acest lucru nu este adevărat, iar experienţa mea de până acum mi-a arătat că el mi-a spus întotdeauna adevărul. În al doilea rând, nu am putut să găsesc nici unde vreo dovadă care să indice că el ar fi lucrat pentru Serviciul secret maghiar. Mai mult decât atât, eu i-am luat un interviu unui fost ofiţer din Serviciul secret maghiar, János I. Szirtes, care mi-a spus că, din câte ştie el, nici un ofiţer din Serviciul secret maghiar nu a mers în Transilvania şi nici nu a fost implicat în problemele de acolo înainte de 16 decembrie 1989.
4) Autorul afirmă de asemenea că Tőkés s-a gândit doar la propria lui persoană: „Tőkés […] nicidecum n-a zis. Tőkés a încercat să-şi salveze pielea”.
Când sute, şi apoi mii de cetăţeni din Timişoara au venit în 15 şi în 16 decembrie la biserica lui, Tőkés le-a spus să meargă acasă, pentru că, aşa după cum mi-a mărturisit, a văzut în mulţime persoane care i s-au părut suspecte (provocatori) şi nu dorea să fie martorul unui măcel.
Nu trebuie uitat nici faptul că Tőkés era în primul rând un pastor protestant şi, în virtutea acestui fapt, a căutat întotdeauna să soluţioneze problemele într-un mod paşnic.
Pe de altă parte, Tőkés era implicat în nenumărate acţiuni de salvare a României, precum şi a minorităţii maghiare. De pildă, el a organizat în acest sens un protest împotriva „sistematizării” planificate a mii de sate din România. Conform acestui plan al regimului comunist, satele respective urmau să fie distruse, populaţia fiind apoi transferată în oraşe.
Acţiunea lui a fost de-a dreptul eroică, aşa că îmi vine greu să cred că el ar fi fost vreodată interesat doar „să îşi salveze propria piele”.
5) În cadrul concluziilor, autorul articolului afirmă că a demonstrat că Tőkés nu a fost persoana care a început Revoluţia Română: „Prin cele relatate mai sus, cazul László Tőkés şi formarea masei critice, am demonstrat că nu pastorul reformat a fost fitilul şi formatorul acestei mase care a protestat împotriva regimului totalitar a lui Ceauşescu. El a fost folosit de cei „bine antrenaţi” pentru acest scop – numiţi diversionişti – pentru a strânge mulţimea – din câte observam mai sus, nu au reuşit să strângă decât un număr infirm (sic!) de persoane – şi într-un final a-I întoarce împotriva lui Ceauşescu !”
Nu cred că autorul a reuşit să demonstreze acest lucru. László Tőkés a fost la acea dată Inamicul Public Nr. 1 pentru Ceauşescu. Fostul maior de securitate Radu Tinu mi-a relatat că acest caz a fost considerat atât de serios, încât la vremea respectivă el trebuia să meargă în fiecare lună la Bucureşti în vederea analizării dosarului Tőkés, dar şi pentru a discuta cu ministrul de interne Iulian Vlad, care urma apoi să îi raporteze situaţia lui Ceauşescu.
În acest răstimp, la Hungarian Human Rights Foundation (Fundaţia Maghiară pentru Drepturile Omului), noi foloseam fiecare ocazie pentru a informa mediile pe plan internaţional cu privire la situaţia lui Tőkés. Ceea ce l-a ţinut într-un fel pe Tőkés în viaţă, a fost faptul că Ceauşescu era speriat de felul în care lumea ar fi putut să reacţioneze dacă lui Tőkés i s-ar fi întâmplat ceva.
Informaţii de primă mână am primit şi de la informatori din România. Voi dezvălui cine au fost aceştia în cartea mea care urmează să fie publicată în aprilie.
Vă mulţumesc pentru a-mi fi oferit posibilitatea de a răspunde la articolul menţionat mai sus.
Al dumneavoastră,
Árpád Szőczi
Berlin, www.romanianrevolutionfilm.co
Mutlumesc pentru comentariu
Domnule Árpád Szőcz
Ma bucur ca am avut prilejul sa imi cometeze articolul o persoana atat de documentata precum sunteti dvs.
Articolul pe care l-am scris isi are baza in documentele de arhiva pe care le-am putut accesa: rapoarte de filaj, declaratii ale martorilor prezenti la fata locului (Gazda Arpad s-a aflat cu Tokes in casa in acel moment) cat si cartile lui Alex Mihai Stoenescu. In scrierea articolul am consultat diferite persoane care au avut functii importante in perioada anului 1989 cat si dupa.
Trebuie inteles un lucru esential: Laszlo Tokes nu a fost singur impotriva tuturor ci a fost doar un motiv, iar faptul ca Ceausescu nu a dorit sa-l inchida pentru tradare s-a datorat faptului ca nu dorea sa mai adauge inca o fila la dosarul etern neamical dintre Romania si Ungaria.
Vladimir TIsmaneanu a avut prilejul sa lucreze la un raport asupra regimului comunist din Romania - un raport foarte bun. Singa problema este ca vb prea de evenimentul din `89 ca despre o revolutie a poporului.
Daca avem o gandire obiectiva, intelegem ca ce s-a intamplat atunci nu a fost o revolutie ci o intoxicare si o provocare a multimii care s-a ridicat impotriva dictatorului Ceausescu. Putem spune oare ca dupa 22 decembrie a fost pura revolutie? Nu, nu putem afirma asemenea lucru pentru ca ar insemna sa avem interese.
Laszlo Tokes a primit o distinctie din partea Romaniei dar oare nu el este cel care a spus public ca ziua nationala a Romaniei inseamna zi de doliu pentru maghiari ? Domnule, nu este posibil asa ceva!
Vorbind despre Timisoara, Tokes nu a fost la primul conflict cu episcopia reformata (dupa cum bine reiese din articol) astfel ca mutarea de la Timisoara nu reprezenta prima abatere.
Ati spus ca au fost mii de oameni in fata casei de pe strata Timotei Cipariu! FALS! Mii de oameni au fost in Piata datorita faptului ca acolo era un nod pt tramvaie, iar oamenii le schimbau pentru a merge la munca sau acasa, astfel ca multi erau doar spectatori nicidecum solidari cu Pastorul. Multe tramvaie au fost oprite pentru ca le-a fost coborat pantograful de catre asa zisii copii ai strazii. Tot ei au fost cei care au spart geamurile tramvaielor.
De asemenea, la baza articolul au stat marturiile lui Radu Tinu si Nicolae Mavru care au descris foarte bine episodul din fata casei cat si momentul formarii asa zisei "mase critice" (cum o numeste Alex Mihai Stoenescu). Cat despre marturii lui Radu Tinu, va invit sa cititi interviul acordat lui Stoenescu in cartea Interviuri despre Revolutie sau interviul lui Nicolae Mavru (tot in Interviuri despre Revolutie) si o sa observati ca nu am batut campii in ceea ce am scris (este posibil ca marturiile sa nu fie adevarate, iar in acest caz lucrurile se schimba in privinta celor scrise in lucrare).
Va multumesc!
un ticalos
timpul a demonstrat ca Tokes e un mare ticalos care nu are nimic de a face cu ROMANIA.
manelist Mărcău Flavius-Cristian
Mărcău Flavius-Cristian încearcă cu texte pentru manele.
de ce?
De ce sa incerc cu texte de manele? Numai pe acelea le pricepeti ?
Spion !
Popa unguresc un spion ordinar si Tismaneanu un linge blide pe la Basescu.
Revolutie pe dracu.Daca acceptati "instigatorii straini-agenturilii",nemultumirile securitatii si militiei va apropiati cit de cit de adevar.Se adauga nemultumirea populatiei si aveti cauza "deranjului" din decembrie.
chiar ca nu pricepeti nimic
eroi au fost si sunt inca tovarasii roman-iliescu-nastase-brucan-popa sarbu(PE CARE VOI TIMISORENII LATI RTIMIS SA VA HOTARASCA SOARTA SI CU FICA SA MAI NOU CU ACEST CACAT CU MOT ROST TONTA) SI MA INTREB CAND POPORUL ROMAN SE VA TREZI SI SAI TRIMITA LA GROAPA DE GUNOI A ISTORIEI,UITATIVA LA ACEST NEMERNIC SECURIST VOICULESCU CARE A MINTIT POPORUL SI ORGANELE STATULUI DAR ESTE IN CONTINYARE VICE PRESEDINTE AL SENATULUI CATA RUSINE POPOR FARA REACTIE CUM ACCEPTA UMILINTA SI BATJOCORA .VOI BUCURESTENI CE AVETI DE SPUS? CA VOI SUNTETI PARTASI LA MULTA SUFERINTA A POPORULUI ROMAN. CAND VA TREZITI SI VETI AVEA O ATITUDINE CORECTA?
Experti in rescrierea istoriei
Romanii din pacate le au mai greu cu vitejia, cu onoarea, cu sacrificiul... in schimb sunt experti in a modifica istoria dupa placul lor. Pana la urma se va ajunge la o istorie europeana comuna, si atunci cred ca vor fi surprize mari pentru toti... Savurati macar pana atunci "marile" voastre victorii si sarbatoriti pe vitejii eroi :)
si sunteti multumiti de ceea
si sunteti multumiti de ceea ce ne-a adus eroismul revolutionar...?
cine e Laszlo Tökes??????????? NU STITI.......................
stimati comentatori care tot postati aici comentarii ati putea sä-mi dati räspuns la aceastä intrebare sau cineva care stie sau ziarele sä se informeze sau cineva care stie sä gäseascä adevärul......... am sä incep asa: sint de mai mult timp in austria....... si cam de vreo citiva ani exact nu stiu vreo 6,7-10 ani s-a sinucis un anume; FRANZ FUCHS in puscärie aici in austria, ei FRANZ F a primit puscärie ptru cä trimitea plicuri cu bombe la diferiti oameni de afaceri, politicieni si asa mai departe, mai exact la un fost primar de la WIENA sau ceva politician din VIENA la care i-au zburat degetele, deci v-am dat mai multe amänunte puteti s-ä cäutati pe google cäci treburile aste au fost s-au intimplat. nu e o inventie.........ei unde vreau sä ajung cu asta, cam intre 1996-1999 l-au prins pe acest FUCHS cu bombele lui....... si la stirile de la posturile de televiziune AUSTRIAC ORF1 si ORF2 au spus cä acest FRANZ FUCHS ar avea ceva legäturi sau ceva relatii cu un (romän) LASZLO TÖKES....................................EI NU-L MAI RIDICATI ATITA-N SLAVÄ PE LASZLO TÖKES CÄ NU E NICI EL USÄ DE BISERICÄ................astept räspuns s-au sä se deschidä o anchetä pe treaba asta sä se stie adevärul..........................
?
Stimate domnule Marcau
Din articol nu reiese prea clar daca afirmatiile aparute va apartin dumneavoastra ori lui Alex Mihai Stoenescu,cert este ca judecata va este umbrita de un soi de ortodoxism-nationalist combinat cu usoare nuante teorii ale conspiratiei de tip Da Vinci Code...
Mai incercati.
Jakusta
tökés eroul
márcáu esti o jigodie si un mincinos.
iar tu esti o zdreanta si un
iar tu esti o zdreanta si un securist ordinar!
Revolutia
Frectie la piciorul de lemn....sau desene animate pacat de cei care au murit si de cei care acum il plang pe Ceausescu...au vitrinele pline de tot ce le poate poftii inima dar numai atat $$$$$$$$$$$$ ? lipsesc cu desavarsire :D daca ar trebuii cineva tras la raspundere pentru ce se intampla in Romania va spun eu ILICI..ala ne-a vandut si pe noi si pe Ceausescu !!!! nici macar ars pe rug nu merita !
Publică un comentariu nou